ניסיון לחדד חשיבה סטטיסטית!
אמנם אני עדיין לא מתעסקת עם מחקר, אבל חשוב להזכיר את הנקודות הבאות כאשר ישנם מחקרים סטטיסטיים ומסקנות (ואני מתכוונת כמובן למחקרים מדעיים):
במחקרים בפסיכולוגיה - כאשר מחפשים מתאם בין שני משתנים (בדוגמא הזאת - לקות שמיעה מול שאיפה להצטיינות), מחפשים מתאם שהוא לא 100%, גם לא 90%, למעשה, רוב המחקרים בפסיכולוגיה שטוענים "שיש קשר בין X ל Y" מסתמכים על מתאם (קשר) של 30% (לפעמים יותר ולפעמים אף פחות! ).
העובדה שמסתמכים על מתאמים "נמוכים" היא פשוט משום שאנו מודעים לעובדה שיש
שונות בין האנשים ולכן לא ניתן כמעט למצוא מאפיינים של בני אדם עם מתאם של 100%. תחשבו על זה, אפילו המשפט "לכל האנשים יש שני רגליים" הוא לא נכון.. (כמובן שכאן, בכל זאת ניתן למצוא מתאם גבוה יחסית), ואילו במשתנים פסיכולוגים, זה קשה עוד יותר.
כמו כן, ניתן אילו משתנים נוספים ניתן למצוא על מנת לשפר את יכולת החיזוי.. למשל, מצב משפחתי, דרגת הליקוי שמיעה, מספר החברים שיש ללק"ש וכו'. במקרה הזה (ואל תאכלו אותי), שתומך בתיאוריה של צלף שלמיעוטים יש דחף להוכיח את עצמם, הייתי מצפה למצוא שאצל לקויי שמיעה שחונכו במסגרות אינדיווידואליות ימצא מתאם גבוהה יותר מאשר אצל לק"ש שחונכו במסגרות אחרות. (וכאן יש הסתייגות כלשהי, כי אני לא באה לטעון שמסגרות אינדיווידואליות יותר טובות ללק"שים, משום שנראה לי שמראש מייעדים דווקא את בעלי הסיכויים הגבוהים יותר למסגרת אינדיווידואלית, ואולי המתאם הזה לא היה נמצא אילו היינו לוקחים אוכלוסייה של לק"ש, וממינים אותם בלי סדר הגיוני לחינוך כזה או אחר..). מקווה שלא סיבכתי אותכם מידי
ואני חושבת שבוודאי שאפשר לנסות ולמצוא מחקרים על הנושא..