Ccyclist
Well-known member
מאות אלפי שקלים בסבסוד המדינה: קווי האוטובוס הכי לא יעילים בישראל
האוצר מצא עשרות קווי אוטובוס שעולים למדינה מאות אלפי שקלים, אך מעט נוסעים משתמשים בהם. מומחים חלוקים בשאלה אם נכון לבטל את כולם, שכן לעיתים מדובר בקו יחיד באזור. אחרים מציעים תחליפים
mobile.mako.co.il
" לדוגמה, לחברת תחבורה משתלם יותר להפעיל קווים שתרומתם לציבור היא פחותה יחסית - היא תעדיף למשל להפעיל קו שנוסע הרבה ק"מ (כי התשלום שניתן לה מחושב לפי קילומטראז'), וכן קו שיש בו מעט נוסעים (כך שתוכל להפעיל יותר נסיעות). לעומת זאת, נסיעות קצרות אבל עמוסות נוסעים ופקקים - לא מאוד משתלמות לחברות. "
הדוגמאות שהובאו בכתבה היו דוגמאות של קו בודד כל פעם, בלי פירוט הבעיות הספציפיות לקו, המסקנה השגוייה שהוסקה מהם היתה שיש לצמצם את התח"צ בפריפריה.
הדוגמאות:
קו 34, ראס אל עין - תרדיון בגליל העליון. קו מועט נוסעים. המציאות: אחד מ 3 קווים בצומת הכניסה לראס אל עין, היחיד שלא מגיע לכרמיאל אלא מחבר בין כפרים בלבד. לי ברור שהבעיה היא בהיעדר החיבור לעיר המקומית.
קו 378 מתחנת הרכבת אופקים לתל אביב מרכז סבידור 2000 הדרקונים. לא צויין שמדובר בקו מאסף שנכנס לנתיבות, שדרות וכו', כלומר לא רק כפילות עם הרכבת אלא גם מסלול מייגע לעומתה. עדיף שיהיה קו אזורי, מקסימום לבאר שבע ואשקלון
קו 759 ג'ת - "אוניברסיטת" אריאל. הסעה פרטית על כביש 6 במסווה של קו תח"צ. אני מבין שג'ת זה ישוב דרוזי, אז אולי יש סיבה שילמדו באריאל, אבל עדיף שיהיה חיבור טוב לנתניה או צומת רעננה ומשם לאריאל מאשר קו הסעה פרטית יקר וכושל.
קו 139 תרדיון - טל אל שבגליל העליון זו שוב אי הבנה מערכתית. לפי וויקיפדיה מדובר באזור תעשייה, אבל עובדה שמעמיסים עליו 9 קווים שונים ולא הוגן להתקיף אחד מהם. צימצום מספר הקווים, הגדלת תדירותם וחיבור הקווים שיוותרו לכרמיאל היתה יוצרת מערכת אזורית חזקה יותר. בגלל שמדובר בגליל ישנה טופוגרפיה המחייבת מספר מסלולים שונים, אבל לא 9.
היעדר הראייה המערכתית בכתבה מדאיג. הקריאה לבטל חיבורים לישובי ספר במקום לייעל את המערכת, ומעל הכל - היעדר היכולת לנתח מהם כשלי הקווים השונים - אלו מאפיינים של ניהול בשלוף וראייה מצומצמת.
במרבית מהמקרים האלו הפתרון הוא היררכי: חיבור מזין למוקד האזורי הגדול במקום קו כפרי ללא מוקד או קו ארוך המתחרה במערכת בינעירונית יעילה יותר. בכל המקרים מדובר בקו מתוך כמה, שצימצום מספרם וייעול מסלוליהם ישחרר תשומות לטובת תדירות ויכולת להרכיב מסלולים יעילים יותר על בסיס החלפה.
קבצים מצורפים
נערך לאחרונה ב: