אני מבדיל בין "תכלית" לבין "שמושיות".
"תכלית" היא מחשבתו של "יוצר".
אין יוצר ליקום (לפחות לדעתי. הוכח לי שאני טועה) - לכן אין ליקום "תכלית".
"
למה אתה לא קורא לכדור הארץ שעון?
"?
לא כדה"א הוא שעון. סיבובו העצמי (אחת ליממה, ביחס לשמש) הוא שעון. אילו היה כדה"א סובב סביב צירו העצמי אחת לשנה (היינו, מפנה כל הזמן את אותו צד אל השמש) - לא הייתי יכול לעשות בו שימוש כשעון כפי שאני עושה כעת, והייתי צריך לחפש תופעת טבע מחזורית אחרת תדירה יותר, למשל מולד ירח. אגב, גם אילו סבב כדה"א סביב עצמו אחת לשנה והפנה פנים קבועים לשמש, עדיין יכול הייתי לזהות תופעה מחזורית תדירה עוד פחות, שנת חמה, על פי חזרת כדה"א למקומו, יחסית לגרמי שמים מרוחקים מאיתנו ביותר (קונסטלציות כוכבי שבת מרוחקים ביותר).
"
למה לשעון שעל היד שלך אתה לא קורא צמיד?
"?
שעון היד שלי, על כל חלקיו, ובהם הרצועה - אינם טבעיים. הם תוכננו בידי אדם ויוצרו במכונות שנבנו למטרה זו על ידי בני אדם. הם נוצרו לתכלית. התופעה המחזורית שבליבם היא תנודות גביש קווארץ בתדירות 32768Hz. לא השימוש הוא התכלית. מחשבת היוצר היא התכלית.
אל נא נסטה מן המטרה. בריאתנים טוענים כי שעון מחייב שען (בעצם, זהו טיעון של התיאולוג William Paley בן המאה ה- 18). אני מפריך זאת בהצביעי על שעון טבעי שאין לו שען.
זה הכל.