מדוע חרדים אינם מתגייסים לצבא?

ddt47

New member
מדוע חרדים אינם מתגייסים לצבא?

מדוע חרדים אינם משתתפים באחריות לאומית כמו משה רבינו דויד שלמה שאול וכמעט כל מלכי ישראל ובני ישראל? מדוע הם מוציאים את עצמם מן הכלל כמו שנאמר בהגדה של פסח המוציא את עצמו מן הכלל נקרא רשע......... כי הוא כופר בעיקר...והעיקר הוא "ואהבת לרעך כמוך" הרי כתוב......וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה הרי כל אלו שמתו למען יוכלו אחרים לחיות קול דמיהם זועקים מין האדמה שהרי פיקוח נפש דוחה שבת ואם שבת אז את כל התורה כולה כי התורה נוצרה למען האדם ולא ההפך מזה ולכן להיות בן אדם מתחשב ואוהב ועוזר חשוב מהכל ......גם בר כוכבא בעצמו וגם רבי עקיבא שהיה מלמד תורה שלך את תלמידיו שמתו על קידוש השם למען אמונתם ואחייהם ........לא אקבל תרוץ עלוב כמו יש הרבה חילוניים שלא משרתים כי מבחינתי הדתיים שמדברים על אהבת הזולת ועל דרכיה דרכי נועם ועל ואהבת לרעך ועוד צריכים להיות הראשונים שצועקים מי לאלוהים אלי ולצאת לקרב לשמירה על ארץ ישראל ולא להתחבא בבתי המדרש שלא היה כזאת מעולם ובמיוחד בימי המלכים הגדולים ומשה שמישהוא בשעת דחק לעם יאמר תורתי אומנותי אלוהים ילחם לנו ואנחנו נשב ונלמד......... כי בימי התורה היו סוקלים אותם באבנים. וגם התירוץ לא מספיק כשר לא תופס כי כמו שאמרתי עם ישראל זה כולנו ולכן יהודי שלא מגן על יהודי אחר ואומר השם ילחם לנו הוא שונא ישראל ומתנשא ואינו מקיים בעצמו את רוח התורה......ומי שצריך לתת דוגמא הוא זה שלומד תורה ואין דוגמא כזו בתורה שבזמן צרה וסכנה לעם ישראל הוא יושב ולומד תורה במקום להלחם חוץ מהכוהנים שלטעמי היו מצטרפים בשימחה אילו יכלו אבל הם לא היו הרבה ושרתו בבית המקדש או באוהל מועד עם הלוויים כאשר היה אוהל מועד או בית המקדש וכשלא היה הם אחזו בחרב ונלחמו.
 
המלחמות בזמן דוד וכד` היו מתנהלות

כמו שהתורה רוצה. יש כללים, לא כל אחד יוצא למלחמה, רק הצדיקים. מי שמפחד מעוונותיו לא היה יוצא. שם זה היה מלחמת מצווה, היו מתייעצים באורים ותומים ושאר העם היו יושבים בבית מדרש. אם בני הישיבה ילחמו מי ילמד? מי יגדיר מזה מלחמת מצווה היום? אנו כדתיים מאמינים שלימוד התורה אכן מונע רעות רבות, וכשקורא מלחמה/פיגועים רבני הישיבות מחזקים את הבחורים בלימוד. עד כדי כך שבמלחמת לבנון חלק מהישיבות ביטלו את החופשה הקצרה בת 3 שבועות(לא חודשיים כמו בבתי ספר). אז החרדים לא צריכים להתגייס.
 

גלבטרון

New member
אבל לא מבקשים מכל תלמידי הישיבות

להתגייס בו זמנית. בדיוק כמו שלא מגייסים את כל אזרחי המדינה בו זמנית. יש מחזורים. תלמידי ישיבה בני 18 למשל יכולים להתגייס ולשרת בצה"ל 3 שנים כמו כל אזרח. בינתיים בישבות ילמדו תלמידים שלפני גיוס ואחרי גיוס. בדיוק כמו אצל שאר אזרחי המדינה. תלמידי תיכון לפני גיוס לומדים ואזרחים משוחררי צה"ל לומדים במכללות ואוניברסיטאות. אף אחד לא אמר שצריך לסגור את כל הישיבות וכי כל התלמידים ישרתו בצה"ל באותו זמן. החרדים צריכים להתגייס כי: א') הם אזרחים במדינת ישראל וחובתם לתרום למדינה כמו כל אזרח. ב') בדיוק כמו שסטודנט לרפואה יכול לדחות את לימודיו ב-3 שנים כך גם יכול תלמיד ישיבה. דחיית לימודיו של סטודנט לרפואה לא אומר שלא יהיו רופאים בזמן שהוא משרת וזאת כי בעוד הוא משרת אלה שישתחררו לומדים רפואה. כנ"ל לגבי תלמידי ישיבות. במדינה דמוקרטית וצודקת לא יכולה להיות אפליה בין אזרחים. לא יכול להיות שאזרח מסויים נדרש לסכן את חייו למען המולדת בעוד שאחרים יושבים בבית ועושים את מה שחפץ בליבם.
 
אין שיחרור מהישיבה ללא מלחמה.

וכשהמלחמה מגיעה, מזה יעזור? (-; הרב נוייגרשל יעזור לך. סתכל בסרט אחי.
 

ליבליך

New member
למה שיעניין אותי מה דתם אומרת?

נגיד שאני מאמין שאלמלא יתנו לי מיליון ש"ח בחודש המדינה תושמד. זו סיבה שיתנו לי? ברור שלא. ונגיד שהם מאמינים שאסור להם לשבות מלימוד תורה. אז הם מאמינים! אז מה? אם נותנים לתלמידי ישיבות את הזכות להימנע מגיוס, צריך לתת אותה לכולם. אמונתם אינה חשובה יותר מאמונתו של אף אחד אחר. מכאן שיש שתי אפשרויות: או שכולם יגוייסו בלי התחשבות באמונתם, או שרק מי שמתחשק לו יתגייס. אין אפשרות שאמונה היא משהו שמתחשבים בו רק אם היא האמונה של הזרם החרדי בדת היהודית האורתודוכסית - זרם שהוא מיעוט בתוך האורתודוכסיה, שהיא מיעוט בתוך היהדות הדתית בעולם, שהיא מיעוט בקרב העם היהודי, שהוא מיעוט בעולם. זה מגוחך.
 
אבוי לצדיקים שיצאו למלחמת בית דוד

אילו לא הותר לצדיקים הללו בשר תמותות שחוטות הם היו מאוכלי נבילות. ואין לתמוה על דוד שהספיק לאנוס 400 נשים ב400 מלחמות. ואין מה לדבר על דלת העם. ועוד צדיקים שכאלו -ואבדנו
 

ddt47

New member
מעולם לא נוצר מצב שמי שיצג את העם באותה תקופה

נתקל בהתנגדות להתגייס למלחמה כאשר האויב עמד בפתח וכל מלחמה היתה מלחמת מצווה שמטרתה היתה למנוע מהעם להשמד ולהפוך לעם של עבדים בעקבות הפסד ומי שהיה מתנגד אני לא צריך להגיד לך מה עשו לו........... כמו כן לא תמיד המלך היה ירא השם וגם אז העם תמיד נלחם לצידו כשהיה צריך וגם התאמן בלחימה כשהיה צריך כדי לדעת מה לעשות בזמן קרב................ואת נושא הישיבות בזמן דויד ושאול ומשה אתה המצאת כמו את יתר הדברים שכתבת אתה פשוט מסלף את התורה בלי בושה וממציא דברים מראשך.....מי שהיה צריך לצאת למילחמה מפאת גילו יצא בלי שום קישקושים אלא אם כן היה נכה חולה קטין כהן או נשוי חדש ולא בגלל לימוד בישיבה כי אחרי המלחמה כל אחד גם כך שב לעיסוקיו ומי שמאמין יחזור גם אחרי מלחמה של 10 שנים כך שתרוצים לא חסרים אבל רצון טוב אין בכלל בלשון המעטה.
 

arriy80

New member
מי קבע זאת?

אני מכיר הרבה חרדים שדווקא התגייסו לצבא. מי בשלב הראשון, ומי בשלב מאוחר יותר. אתה מתכוון לשאול על ההשקפה הכללית של החרדים - ע"פ היהדות, שיש להחזיק במקביל לצבא הנלחם, קבוצת לומדי תורה. הם חלק מההגנה, ופועלים במישור הרוחני במקביל לפעולות הצבא במישור הגשמי. כך לימדונו כל מנהיגי היהדות מאז משה רבינו, יהושע בן נון, דוד המלך, חזקיהו המלך, רבן יוחנן בן זכאי בתקופת חורבן ביהמ"ק השני, ועוד. בני הישיבות אינם פטורים מחובת הגיוס וההגנה על העם, אלא עושים זאת במסגרת ההגנה הרוחנית כדרך היהדות. על זה אמונים בני הציבור הדתי והחרדי שרק הם מאיישים את ההגנה הרוחנית, ולכן תרומתם בצבא הרגיל - פחותה. מציע לך ללמוד את הנושא מאנשי היהדות ולא ממעוותיה ומפוליטיקאים צפצפנים. יש קלטת בנושא בהוצאת "יהדות מזוית שונה". כמו"כ יש את ספרו של הרב נויגרשל "למה הם שונים - החרדים והחברה בישראל" בהוצאה הנ"ל.
 

אופירA

New member
מנהל
ההרצאה של הרב נויגרשל בנושא מסבירה מצוין

היא מתייחסת לכל ההיבטים של הנושא, ומסבירה את העניין בצורה מדויקת, תוך הסרת האמונות השגויות של הציבור החילוני בנושא. ההרצאה (מופיעה בקלטת, ואולי גם באמצעים אחרים) - מומלצת מאוד, למי שרוצה להבין היטב סוגיה זו. לברר באתר יהדות מזווית שונה. אבל אני חוששת שהשואל אינו רוצה להבין את העניין מהזווית שמסבירה אותו ההרצאה של הרב נויגרשל. למרות שהרב נויגרשל אינו נוקט כלל בטיעונים שהשואל אומר מראש שלא יקבל כאלו. השואל מתווכח עוד טרם ששמע את הטיעונים של הצד שמנגד, ומסביר מדוע הצד שכנגד טועה, לפני שהוא בכלל יודע את עמדתו.
 

גלבטרון

New member
לאופירA

הבעיה היא שאין תירוץ וסיבה מוצדקים לאפליה שכזו. כל אדם זכאי לאמונתו ולבחור מה לעשות בחייו, בין אם להיות תלמיד ישיבה, מהנדס או רופא. אבל לא יתכן שאזרח אחד במדינה ידרש לסכן את חייו למענה בעוד שאזרח אחר לא וכאשר שניהם בריאים וכשירים לשירות. אנו לא חיים בחברה מעמדית ולא בימי הביינים. על כל אזרח ליטול באופן שווה בנטל ואם המדינה צריכה שכל אזרחיה יתרמו 3 שנים מחייהם וישרתו בצה"ל אז כולם צריכים לשרת. רק אנשים בעלי בעיות רפואיות ובעלי נסיבות מיוחדות צריכים לקבל פטור או דחיה משירות צבאי ואז במקום לבצע שירות לאומי, שוב, אם הם כשירים לכך. אף אחד לא אומר לתלמיד ישיבה כזה או אחר שאסור לא לו ללמוד אלא שכמו שסטודנט לרפואה עוצר את לימודיו ל-3 שנים ומתגייס לצה"ל כך גם יעשה תלמיד הישיבה. בזמן שהוא משרת בצבע חבריו שלפני גיוס ואחרי השירות ילמדו בישיבה - כך גם התלמיד ימלא את חובתו למדינה ועל פי האמונה שלו הישיבות יעבדו ויתפללו למען המדינה ותושביה.
 

אופירA

New member
מנהל
טיעוניך אינם טיעונים

ואתה סותר עצמך בדבריך. אוכל להפריך טיעוניך אחד לאחד, אך מה לעשות - אינני מוכנה להיגרר לויכוחים. מי שרוצה ללמוד את הנושא יוכל לשמוע את דברי הרב נויגרשל, ויוכל לבחור להישאר אח"כ בטיעוניו כמה שיחפוץ. יש בחירה חופשית. כפי שאמרתי - אין הדנים בנושא רוצים ללמוד את ההסבר בכנות, אלא לטעון את טענתם ולהישאר בדעתם. מי אני שאנסה לשנות זאת?
 

גלבטרון

New member
טיעוני חזקים ואיתנים

ולא סתרתי את עצמי אפילו פעם אחת. את מקובעת בדעה שלך ולא משנה לך מה באמת נכון ומה באמת לא נכון. ואם את חושבת שיש לך תירוץ/סיבה טובה ללמה אזרח אחד במדינה נידרש לסכן את חייו למענה בעוד שאזרח אחר, בריא וכשיר בדיוק כמוהו, שדם שלו זהה לאותו אדם, לא נידרש לעשות זאת ובמקום שם את רצונותיו האנוכיים לפני מחויובותיו את מוזמנת להביא אותה. אם רופא, אדם שמציל חיים, יכול לשרת בצה"ל 3 שנים אז גם תלמיד ישיבה יכול וצריך. לא יתכן שיהיו מעמדות וחיים של אדם אחד יהיו שווים פחות מחיי אדם אחר במדינה דמוקרטית המאה ה-21. תלמידי הישיבה רוצים כביכול ללמוד ולהתפלל למען המדינה (וכמובן בראש ובראשונה למען עצמם), יופי. שיעשו זאת לפני הגיוס ושיעשו זאת כמה זמן שהם רוצים אחרי השירות. הם ישרתו בצה"ל כמו כל אזרח בזמן שחבריהם יתפללו בדיוק כמו שהסטודנט לרפואה/הנדסה/וכו' ישרת בצה"ל בזמן שחבריו שסיימו את השירות ילמדו את מקצועם. אף תלמיד ישיבה לא מתפלל 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה. אין שום מניעה, גם לא לפי כללי הדת שכתובים בתנ"ך, שפוטרים אותו משירות צבאי, שתלמיד ישיבה ישרת בצה"ל כמו כל אזרח אחר מן השורה. תלמיד ישיבה לא שווה יותר מכל אזרח אחר במדינה, תלמיד ישיבה הוא לא אדם טוב יותר מכל אזרח אחר במדינה וחיי תלמיד ישיבה לא חשובים יותר מחיי כל אזרח אחר במדינה.
 
איך וכיצד יצילו בחורי הישיבה ?

כבר נוכחנו איך וכיצד הגינה עליהם התורה ביום הטבח לפני כ3 שבועות. ולולי אותו קצין שהתגורר בקרבת מקום, מי יודע כמה קורבנות שוא היו נוספים ? כך שאין לי מושג על איזו הגנה מדובר ? שאילו הטבח היה נערך בישיבה שחורה, מסתמא היו רצים אל הגמרא במקום להתקשר למשטרה
 

ddt47

New member
את סותרת את רוח התורה אז על תנסי לעוות אותה

לצרכייך ואם מישהו מסכן את נפשו למען שלומך ואת מתנשאת מעליו ומעיזה לאמר לו שאת לא חושבת שגם את תהיי מוכנה לסכן את נפשך למענו וזה רק תפקידו ואת כבר תמצאי דרכים אחרות לפי ראות עיניך.....וגם לא תבזבזי את זמנך לריק כדי להסביר לו מדוע דמך אדום משלו או כחול במקרה הנ"ל .......אני רואה זאת כחוצפה שאין שני לה.....את לא יכולה לקבוע את החוק במדינה שאת חיה בה כאזרחית שוות זכויות ואין שום סיבה שתחיי בה כשוות זכויות אם אין לך חובות אלא לפי ראות עיניך ושום סיפור או תרוץ לא ישנו זאת.........חוץ מזה שתחת שום מנהיג דתי או חילוני בתורה לא היתה כזאת מי שהיה בריא ולא יצא דמו היה בראשו הוא הוכר כבוגד וכאיש אשר גורל העם לא מענינו ולכן הוקע...........אפילו רבי עקיבא ותלמידיו יצאו למלחמה כשהיה צורך ועזבו את הלימודים....כולם. אז אם מצפונך לא מציק לך את כניראה חושבת שדמם ילדיך כחול משל ילדי ושדם ילדי הפקר ודם ילדיך מקודש משל ילדי אני אשמח לשמוע זאת מפיך כדי לדעת אם זו דעתך ומשם נמשיך.
 
מאז משה רבינו ?

מה לעשות אם משה החל לצפצף על דברי יהוה ואף על דברי עצמו ``אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם`` ``הוא וכל ישראל וכל העידה`` ואם הסתפק במלחמת מדיין באלף למטה, תמהני מדוע חזל מתחו ביקורת רק ביהושע שהסתפק בכ3000 איש במלחמת עי ושכחו ממשה ?
 

datu

New member
זהירות,../images/Emo191.gif../images/Emo191.gif../images/Emo191.gif ../images/Emo70.gif

 

ddt47

New member
אתה מעוות את הכל אין שום פטור מהגנה על המדינה

ועל העם ולא אתה תקבע מה צריך לעשות כדי להגן על המדינה ...שעד שהציונות לאט העלתה אנשים ולא הקימה צבא לא היתה לנו שום שליטה על הארץ וקומץ האנשים הדתיים שחי בירושליים הייה ברכה לבטלה כי הם היו תחת שלטון זר ותחת חסותם של אויבי נפשינו ולא יכלו להגן על עצמם בזמן פרעות או בימים אשר בהם קם מלך אשר לא ידע את יוסף..............כך שמישיבה ולימוד תורה אין שום הגנה על המדינה וכנגד אויבים וגם אותם שלמדו תורה בגולה כמעט והושמדו כי לא יכלו להגן על עצמם בניפנוף בסיפרי תורה כי העלו אותם אם תורתם אומנותם על המוקד.............אז תתביש לך שאתה מנסה לאחז עיניים בתוענות שווא מי שרוצה ללמוד תורה ילמד כמו שאומרים שאפנה אשנה אבל את חובתם לעם ולמנהיגות תחתיה הם חיים ותחת כנפיה הם מוגנים הם צריכים לתת כפי החוק והם לא יעשו חוק לעצמם אחרת איש לא יוכל להצילינו מאויבינו לא במילים ולא בנפנופים ולא בתפילות. איש לא מונע מהם ללמוד לאחר השרות ולשמור במשך השרות ....מי שרוצה להיות דתי איש לא יוכל לבולמו וגם לא מנסה כך שהכל תרוצים ברמה ממש מעליבה לאינטליגנציה.
 

arriy80

New member
ניסית פעם ללמוד את הנושא? או שזו סתם התפרצות?

א) אם שמת לב, אני לא כתבתי על פטור אלא על חיוב הגנה באמצעות לימוד תורה. וזאת יש לשים לב! אף אחד לא "עושה חוק לעצמו". העובדה שבני הישיבות מגינים על העם באמצעות לימוד התורה מעוגן בחוק הישראלי! האמירה שבני הישיבות עוברים על החוק או "עושים חוק לעצמם" היא לא יותר מאשר נבזות שפלה! ב) כל הפרשנות שלך על היהדות החרדית לפני הקמת המדינה נובעת מתוך ההשקפה שלך ואינה מתחייבת מהמציאות. ג) אתה יכול לדבר בשם ההבנה האישית שלך על חכמי ישראל, אך רק מה שהם עצמם העבירו ולימדו יהיה רלוונטי להבנת דעתם. ומי שצריך להתבייש זה מי שלא לומד את הענין, ומדבר מתוך הבטן ומנסה בעזרת קרעי שמועות וידיעות להבין מה היתה דעתם של חכמי ישראל בדורות הקודמים. כמו שכתבתי, חכמי ישראל ומנהיגי העם לימדו אותנו שחלק ממהגנה על העם - מלבד הצבא הרגיל - יהיה באמצעות לימוד התורה. במצב הנוכחי כשאף אחד לא נוטל חלק בהגנה הזו מלבד בני הישיבות, מתבקש שתרומתם בחלקים אחרים תהיה פחותה.
 

ddt47

New member
חוצפתך איננה יודעת גבול היא מניפולטיבית......

א')החוק משחרר אומנם אנשים שתורתם אומנותם .......אבל לא זו היתה כוונת המכוון מלכתחילה.....הכוונה היתה לתת לקומץ אנשים חרדים לקיים את תורתם לא מתוך זה שזו תפיסת המדינה שהם מתפללים וכך מגינים על המדינה כי זו פרשנות מניפולטיבית שלך....אלא מתוך זה שהם לא הכירו במדינה וסרבו להלחם למענה ולכן בשביל למנוע מריבות עם הקמת המדינה נתנו להם את האפשרות. כיום נראה לי שזה הפך לברירת מחדל אצל הדתיים השחורים והם אינם רואים את עצמם משרתים בצבא כי הם מלאי תירוצים כרימון והפחד משפיכת דמם גורם להם להתחבא באוהלה של תורה ולתרץ תירוצים עלובים כאילו אם ישרתו בצבא ישכחו את תורתם.....אבל אם כל העם יעשה כן מי יגן על המדינה?כי הרי בתורה תמיד בני ישראל יצאו לקרב ולא התחמקו ממנו בתירוץ עלוב שכזה וגם לא נתבקשו ע"י אלוהים לשבת וללמוד תורה השכם והערב ולוותר על העבודה למשל ועל כל סוגי הפרנסה וגם על היציאה למילחמה כשצריך.....ולעלות לירושליים ולהתפלל הם עשו זאת שלוש פעמים בשנה ולא יותר. ב')ולגבי חכמי התורה בגלות הם התנגדו לעליה והביאו את דעתם בפומבי כך שאם תקרא ותלמד קצת הסטוריה ותקרא גם את דעתם ותפיסתם בגלות אז תוכל להבין שאני צודק כי הם לא התבישו להגיד את דעתם בנושא ועשו זאת מעל כל במה..........רק בהמשך הם ראו שאנשים לא שומעים בקולם ועולים לארץ אז הם התפשרו מעט אבל עדיין לא מוכנים לגייס את תלמידייהם לצבא ולא תומכים בכך.........אני מתכוון לדתיים השחורים ולא למפדלניקים או אפילו לחלק מהחבדניקים....................אז על תגיד שאני מביע את דעתי כי אתה כניראה מעדיף לסתום את אוזניך כאשר אותם רבנים מביאים את דעתם ומנסים להסביר מדוע לא צריכים אותם תלמידים להתגייס במקום לדחוף אותם לעשות כן כחלק מההגנה על עם ישראל וארץ ישראל ותוך כדי כך גם להתפלל למען העם אם רצונם בכך שאף אחד לא מפריע להם לעשות כך כמו אותם בעלי כיפה סרוגה שגם נלחמים וגם מתפללים............מה שכנראה קשה קצת לחבריך שאתה מנסה לגונן עליהם ואולי גם לך. יגעת מצאת תאמין לא יגעת לא מצאת על תאמין..........המוציא את עצמו מהכלל נקרא רשע.........אבנים שחקו מים. אתה ושכמותך נאשמים בהתנשאות ובחוסר תום לב ובעמידה מנגד כלפי הציבור החילוני והדתי אשר מחרף את נפשו בצורה אמיתית בלי כל תירוצים במלחמות ישראל ותאמין לי יבוא יום ותענשו על כך כי אתם עושים שקר בנפשכם.
 

arriy80

New member
ההתלהמות שלך לא יודעת גבולות והיא חסרת בסיס

א) כמובן שגם אתה מפרש את כוונת החוק כרצונך! >הכוונה היתה לתת לקומץ אנשים חרדים לקיים את תורתם < את כוונת החוק, תשאיר לבית המשפט או למחוקקים לפרש. העובדה היא שיש חוק, והדוחים את שירותם הצבאי, עושים זאת במסגרת החוק. >מתוך זה שהם לא הכירו במדינה וסרבו להלחם למענה< שטות מוחלטת. אם החרדים לא מכירים במדינה, הם לא היו משרתים כלל בצבא ובמשטרה (זק"א). וכידוע, יש חרדים רבים שמשרתים בצבא (מי במסלול רגיל, ומי בגיל מאוחר יותר), לעיתים גם מתגייסים בקבוצות. >אבל אם כל העם יעשה כן מי יגן על המדינה?כי הרי בתורה תמיד בני ישראל יצאו לקרב < אם כל העם יעשה כן, כלומר, יבין את חשיבות לימוד התורה, יהיה אפשר לחלק את הנטל של ההגנה באמצעות צבא וגם ההגנה באמצעות לימדו תורה - לכל העם, כך שלומדי התורה של היום ישרתו כחיילי הצבא, ואלו שלא לומדים - כיום - יצטרפו לשורות הלומדים. במציאות העכשוית, שלימוד התורה מתבצע רק ע"י בני הציבור החרדי, הרי שתרומתו בשורות הצבא - מעטות. ב) חכמי התורה בגלות התנגדו לעליה באמצעות תנועת הציונות - הסוכנות היהודית מתוך חשש שמנהיגי הציונות יעבירו את העולים על דתם, מה שבאמת התרחש. אם תלמד הסטוריה תדע שחלק מהעליות התבצעו ע"י יהודים חרדים שהתיישבו וחיזקו ערים והקימו ערים חדשות. ג) >אני מתכוון לדתיים השחורים ולא למפדלניקים או אפילו לחלק מהחבדניקים< כדאי שתלמד את דעתם של רבני הציונות הדתית - אליהם הנך מתכוון, ולא תשים בפיהם דברים לצורך תקיפתך את הציבור החרדי. קרא במאמר שבקישור המצורף אודות דעתם של רבני הציונות הדתית. חילופי האשמות לא מוסיפות כלום לדיון אינטלגנטי, וראוי שתתאמץ להמנע מכך.
 
למעלה