מדוע חרדים אינם מתגייסים לצבא?

ליבליך

New member
אם מותר להם, צריך להיות מותר לכולם לא להתגייס

הם מאמינים שלימוד התורה שלהם חשוב מהגיוס. זו אמונתם הפרטית. אם אמונתם הפרטית ראויה להתחשבות, מדוע אין זה כך לגבי אמונתו של כל נער החייב בגיוס? האם אתה חושב שנכון שרק מי שמתחשק לו יתגייס? או שכל אחד יתגייס, גם אם אמונתו טוענת שנכון אחרת? כי אין אפשרות שלישית. ההחלטה שרק האמונה החרדית פוטרת את מאמיניה מגיוס היא אפלייה נפשעת שחובה שתעבור מן העולם.
 

arriy80

New member
מאוחרי האמונה ה"פרטית" עומדת המסורת היהודית

אותה המסורת שבה נפנפו כזכות על הארץ הזו. בתור מדינה הקוראת לעצמה "יהודית" צריכה מדינת ישראל להתחשב במסורת היהודית, אם לא בתור הנהגה כללית, לפחות בנושאים הקריטיים. לימוד תורה זה אחד מהם. ולגבי "האמונה החרדית", כדאי שתלמד את דעתם של רבני הציונות הדתית לפני שתסווג את האמונה הזו כ"חרדית".
 

ליבליך

New member
אמונה או מסורת הם היינו הך לצורך העניין

מדינה מייצגת את כלל האזרחים, ואת העדפותיהם הנוכחיות. מאילו אמונות העדפות אלה נובעות? האם ממסורת יהודית, או מעקרונות אחרים כלשהם? זה לגמרי לא משנה. אילו האמונה בדת היהודית, ובכך שלימוד תורה דוחה גיוס לצבא, היתה אמונה שמשותפת לכל העם, או כמעט לכל העם, היתה אולי הצדקה לעגן את העיקרון המקובל על רוב אזרחי המדינה בחוק. האמונה הדתית שפעם היתה נחלתו של כמעט כל העם היהודי היא כעת אמונה שכבר לא מאפיינת את כל העם, ולכן אין שום הצדקה לכך שספר החוקים יעדיף אותה על פני אמונות אחרות. לא מעניין ולא משנה לצורך העניין במה האמינו אנשים פעם. זכותנו על הארץ, אגב, היא בגלל שישנן עדויות רבות שעם ישראל - שלא משנה בכלל לצורך העניין באיזו דת האמין אז - ישב כאן וגורש מכאן בעבר. אחת העדויות - ולא היחידה - היא קיומם של ספרי דת מסויימים שנכתבו בתקופה בה עם ישראל ישב כאן, שלא ברור אם כל הנאמר בהם הוא אכן אמת היסטורית, אבל כנראה שלפחות חלקים מהם מתארים מאורעות שאכן קרו. אין לכך שום השלכה על השאלה אם צריך או לא צריך לאמץ את אורח החיים שלו קוראים הספרים האלה, או להפלות לטובה ציבור כזה או אחר בשאלת הגיוס לצבא או כל שאלה אחרת. המדינה קוראת לעצמה "יהודית" כי תושביה יהודים, תהא אמונתם אשר תהא. מדינות אינן עוסקות באמונה, ולא ראוי שיעסקו. לדידן כל האמונות חייבות להיות שוות.
 

arriy80

New member
מאד מאד משנה.

המקור לדעותיהם של אזרחי המדינה הוא חשוב ביותר ודרכו אפשר להבין את רצון העם. > ... היתה אולי הצדקה לעגן את העיקרון המקובל על רוב אזרחי המדינה בחוק< להזכירך, דחיית השירות של בני הישיבות מעוגנת היטב בחוק. החוק נחקק באופן חוקי, ע"י מחוקקים - נבחרי הציבור, שאמורים לייצג את בוחריהם. גם אם יקפוץ מאן דהוא ויצביע על תרגילים פוליטיים, אין זה משנה מחוקיותה של הדחיה. שהרי כמעט על כל חוק אפשר לומר שנחקק ע"י תרגילים פוליטיים, אך אין זה מערער את חוקיותו. אפשר לומר שהאמונה היהודית מאפיינת את כל העם. אמנם רוב היהודים במדינת ישראל לא שומרים את מצוות היהדות לגמרי, אך רובם מסורתיים שמחוברים בצורה כזו או אחרת למסורת היהודית, והחיבור הזה חשוב להם מאד. כבר כתבתי, שהסוגיה הזו - כמו רבות אחרות בעניני דת - מוצגות לעם רק ע"י התקשורת החילונית בצורה חד-צדדית ומעוותת. לכן גם אם היה אפשר להאמין לאנשי התקשורת בהציגם את "דעת העם", לא היתה זו דעתו האובייקטיבית, מכיוון שדעת היהדות לא הוצגה לו! זכותנו על הארץ היא בגלל שאנו צאצאי העם שישב בארץ זו לפני שנים רבות. הידיעה הזו - שאנו צאצאיו - מבוססת על המסורת היהודית, וחלק ממנה הוא התנאי למגורים בארץ. אם העובדה שנמצאו ספרים המספרים את קורות העם היהודי בארץ ישראל מהווה הוכחה לזכותנו על הארץ, אין שום סיבה לגזור את הכתובים המדברים על הזכות על הארץ, ולהשליך לאשפה את הכתובים המדברים על התנאים להתיישבות בה. אם מתייחסים ברצינות לדברי הספר, יש להתייחס לכל המאורעות ברצינות. גם לאלו שמתארים את הווצרותו של העם. מדינת ישראל קוראת לעצמה "יהודית" כי תושביה יהודים, והם רוצים לראות גם את ביתם-מדינתם כבית יהודי. הם לא רוצים "מדינה חילונית" כמו שמעטים מרעישים. מספיק לראות את הסקרים על המתנזרים מחמץ בפסח, על הצמים ביום כיפור, ועל הקרובים למסורת - כל אחד ודרכו. המדינה היה מדינה יהודית בה רוב העם מחובר למסורת, ובלעדי המשכיחים והמעוותים את היהדות, הם היו מבינים טוב יותר את דרכה והשקפתה.
 
התגובה שלי מופנית כלפי מי שפתח את ההודעה.

דבריך עמוקים ברורים ונכונים! תורת ישראל מעודדת אחדות ברוח ובגוף! הגיע הזמן שאנשים יתעוררו אל אהבת אחים ויעידו על התורה הקדושה והשכינה שבלב ישראל. שבת שלום לכולם.
 
למעלה