מדוע מקדשים על שתי חלות בקידוש

Double O 7

New member
מדוע מקדשים על שתי חלות בקידוש../images/Emo35.gif

שלום, לאחרונה משפחתי ואני התחלנו לעשות קידוש בשבת ועלתה השאלה מדוע יש לקדש על שתני חלות בזמן הקידוש? אשמח אם מישהו יוכל לענות לי על שאלה זו. תודה.
 
למה כוונתך ב"יש לקדש"

התשובה של פלמוני מעניינת ומחכימה (תודה אגב) אך למיטב ידיעתי זהו מנהג ולא ממש "חוק" למה כשעוברים לקיים מצוות לא מבדילים בין הקל והחמור? כל דבר שעושים יש לעשות במתינות ובמידת הרחמים אם אתם רק שניים ולא צריכים שתי חלות, לדוגמא, ביזבוז הרי הוא גרוע יותר מקיום מצווה כהילכתה מה גם שלמיטב ידיעתי זה לא מצווה אלא מנהג "המוציא לח מן הארץ " הוא הוא העיקר פה...
 

לקשמי

New member
אני שמעתי על מנהג

שבו מקדשים עם 12 חלות. אין לי מושג מאיפה בא המנהג הזה. (אולי מישהו פה יוכל להאיר את עיניי). אבל בכל אופן כמו שאמרו פה מדובר במנהג ולא במצווה.
 

אופירA

New member
מנהל
לחם משנה - הלכה ולא מנהג

חובה הלכתית לברך ולבצוע בערב שבת על 2 לחמים שלמים. לא מקדשים עליהן, אלא מקדשים על כוס יין מלא. רק אם אין יין או מיץ ענבים (ואין אפשרות להשיג) - מקדשים על 2 הלחמים השלמים. לחם משנה אינו בזבוז כלל, משום שגודלו של הלחם אינו צריך להיות יותר מלחמניה קטנה. וכן אין חובה לחתוך את 2 הלחמים, ואפשר להשאיר את הלחם השני לסעודת המחר או לכל השבוע. רק כאשר מברכים מחזיקים ביד 2 לחמים. החובה לברך על לחם משנה היא משום עניין המן שירד במנה כפולה בערב שבת והאיסור ללקוט בשבת. המנהג להניח 12 לחמים על השולחן בזמן הקידוש הוא מנהג עפ"י שיטת האר"י ז"ל - עפ"י שיטת הסוד. זהו אינו חובה, ונוהגים בו אלו הנוהגים בענייניהם עפ"י שיטת הסוד (כגון ספרדים ההולכים עפ"י פסיקותיו של הבן איש חי, חסידים שונים וכו').
 
ובכן "הלכה"בעיני היא מנהג שקודש ע"י הזמן

והמסורת וכך כתוב במקור: המקור למנהג "לחם משנה" - להניח שתי חלות על השולחן בסעודת השבת, הוא בתקנת חכמים, הם מסתמכים על פרשת המן: כשעם ישראל היה במדבר, ירד להם מידי בוקר המן. וכל יום היה עליהם לאסוף כמות המספיקה לאותו היום, אבל כיוון שהמן ירד רק שישה ימים בשבוע, ביום השישי הם הצטוו לאסוף כמות כפולה שתספיק להם גם לשבת "ויהי ביום השישי לקטו לחם משנה" (שמות, ט"ז, כ"ב). כתוב בפרוש "המקור למנהג" המוציא לחם מן הארץ -הוא הוא המקור החשוב פה ומשמעו שתזכרי שהארץ לא תהיה לך לקניין אלא לעובדה בלבד ולהוציא ממנה לחם שתזכרי שאת רק אורחת בעולם הזה למעשה.... ושיש להודות על פת לחם למה יהודים חייבים לערב אגו בכל דבר...המן גם הוא אות להשם שהכל נהיה בדברו ולא לגדולת האדם שקיבל את המן.... המן היה כלי הרי חובה???? מנהג???? מי מחליט - הרב מן הסתם ואם תחליפי רב?! ואם תבחני בעצמך בדבר האם העולם יתמוטט בשל כך?? וחלה זו רק דוגמא קטנה למערכת שלמה של תקנות שבין השאר נועדה לשלוט ולהטיל מרות של מערכת על אלו שכפופים לה לשיטתי.... (הפחדה)
 

אופירA

New member
מנהל
יש היסטוריה ויש כללים שניתנו מהתורה

יש היסטוריה יהודית, של האופן שבו נבנתה ההלכה ע"י חכמים. ולהתעלם ממנה - אם מחוסר ידיעה ואם מחוסר הבנה (ואם מחוסר יושר - לא את, כמובן
) - זה לא ענייני. דעה אישית אינה רלוונטית כאשר יש מציאות היסטורית ועובדות נתונות של כללים שהתורה נתנה על סמכות גלובלית שבאמצעותה נבנית ההלכה. להגיד שבעיני משוואה טריגונומטרית היא צרור של קשקושים שאינם רלוונטיים לשום מבנה הנדסי זה במקרה הטוב מצחיק, ובמקרה הגרוע - אם אני עובד בהנדסת בניין - זה סיבה לתהות אם לא הגיע הזמן לאישפוז כפוי... תקנת חכמים = הלכה מחייבת. וזו חובה הלכתית. הביטוי "מנהג" בשפה העברית מבטא התנהגות שנוהגים בה באופן קבוע, בין אם מרצון חופשי ובין אם מהלכה מחייבת. במקרה זה, ההנהגה נובעת מהלכה מחייבת. המילה "מנהג" משמשת גם לבטא מקור אחר להלכה מחייבת - מנהג ישראל תורה, שהוא מנהג שלא נגזר ע"י החכמים, אבל במשך הדורות קבעו פוסקי ישראל שהמנהג שהשתרש בעדות ישראל מחייב את העדות הללו, באשר הוא הנהגה שתואמת את התורה. גם אז ההלכה מחייבת, אבל מקורה במנהג ולא בתקנת חכמים או בציווי מהתורה. ויש מנהגים שאינם מחייבים את עם ישראל, כגון לברך את הילדים בערב שבת, כגון להדליק נרות במוצאי שבת, כגון להדליק נר ביארצייט של צדיק, כגון להתפלל על קברים, להתפלל בכותל המערבי 40 יום רצופים, להתבודד בתפילה ביער וכו'. אלו אינן הלכות מחייבות והבחירה בידי כל יהודי לנהוג בהם עפ"י רצונו וליבו. כדי להבין מהי הלכה מחייבת (בין אם מקורה בתורה, בתקנת חכמים או במנהג ישראל) ומהו מנהג שאינו מחייב, יש ללמוד את הכללים שנתנה התורה לשם כך (והתורה בהחלט לא השאירה מקום לאינטרפטציות אישיות של כל אדם!), ואת העובדות ההיסטוריות של כתיבת ההלכה ופירושיה ע"י חז"ל.
 

datu

New member
../images/Emo31.gif "יפה שתיקה לחכמים...".

"להגיד שבעיני ... ובמקרה הגרוע - אם אני עובד בהנדסת בניין - זה סיבה לתהות אם לא הגיע הזמן לאישפוז כפוי...". "פניני חכמה" כאלה עדיף מאוד לשמור ולא להוציא מהפה. יש מספיק בורות ודעות קדומות בעולם הזה.
 
כמו צרות המוחין שלך

ולדעתי התכוונת להניף אצבע..חביבי ....לא זכור לי שנפגשנו, אבל אנסה להמנע מקרבתך משום שאתה דוגל ב"אישפוזים כפויים" בעוד אני שוקדת על תיקונים ועשייה למען שלום העולם הזה שבו אנחנו האורחים שלא ממש זוכרים לכבד משכננו ועוסקים בהאדרת האגו היהודי הנפוח שלנו... והכל הרי תלוי על בלימה אנשים שכמותך - הם הם הנזק הממשי - משום שאין בהם ספק. אני מציציה פה מידי פעם ושולחת הערה בתקווה שמשאפרוץ ואחשף לאור גדול...ולרעש תקשורתי אולי אציל כמה נפשות מטביעה במצולות, לנצח נצחים (כלומר שריפת נשמתם)(>>>לא כולם יעברו לעידן האור לידיעתך...ויש לכך סימוכין בכל תורות הסוד היהודית..הבודהיסטית ועוד כמה שהן עדיין סודיות באמת..) ועל זה כבר אמרתי צוחק מי שצוחקת אחרונה....
ושיר לסבר את העין והאוזן של 'הוד מעלתך': האדישות גוברת במורד תתנפל עלינו בפלצות וציפורניה משרטות פרפרים פושרת מים. נתעורר מזיעים את נשמתנו האבודה ניוותר פרפרים נכים עלי דשא מוריק ומצהיב. (שיר די ישן שלי אבל עדיין מדוייק לצערי) ואופיר - תודה על תשובתך אגב אני נהנית לקרוא בהן - בכל תשובותייך אך לצערי נקודת המוצא שלך ושלי מביאות אותנו לשיח חרשים...נדמה לי.... בהחלט שאני לא בורה, הייתי רוצה להאמין, משתדלת להעמיק בקריאתי..לפחות
 

datu

New member
תגובה ללאונרדו מ"זה עם האצבע"

קודם כל, זה אגודל. עכשיו, את לא מכירה אותי וכבר אני "צר מוחין, נזק ממשי" וגם אין לי ספק. לא נשמע לי כמו דרך האור כ"כ. ובכן, אין לי ספק שסילפת את דברי, משום מה: נאמרה תשובה ארוכה (ע"י אופירה) למעלה. הכל טוב ויפה (באמת), עד הרעיון של אישפוז כפוי שהזכירה. על דבריה אלה אין לך שום הערה, לעומת זאת אני, שנראה לי שהעברתי מסר ברור נגד זה (אני חוזר, נגד זה) - בשבילך דווקא אני "דוגל באישפוזים כפויים"...אומנות הסילוף לאור היום. עכשיו הקוראים יודעים את העובדות כראוי, לפחות בעניין זה (גם לפני זה בעצם, אבל לפעמים נשאר רושם סופי מתגובות מתלהמות ולא מהאמת). מי שרוצה להתווכח על הנושא הנ"ל, שכבר חורג מכאן - פורום 319. תמנעי מקירבה ממי שתרצי יקירתי, רק אל תסלפי דברים של אחרים בבקשה.
 
אני מבקשת סליחה!!!!!

לא הבחנתי במילותיה של אופירה האמת שתשובותיה הארוכות מזמנות אצלי קריאה מקוצרת..שגורמת לפיקשוש פרטים אולי אני נגד אישפוז כפוי, ולמעשה נגד הרבה אישפוזים מכל מיני סוגים.. אני מצטערת על ההתקפה שלא במקומה אנא סלח לי!
יש מי שמאשים אותי באי שפיות והזיות...וחשבתי שאתה מתייחס אל כך בעיקר שברכת המזון והמוציא לחם מן הארץ הם מהמצוות היותר יקרות לליבי... אני רואה אותם כמהותיים הרבה יותר ממצוות אותם נוהגים להחשיב כעיקריות בדת...
 
לפעמים אי שפיות

זהו קריטריון שניתן על ידי החברה. אין זה אומר שהוא קריטריון שעומד בפני מבחן המציאות (המוכרת והלא מוכרת)
 
האמת שזה הבל

ובכלל לא רציתי להכנס לזה אני הובלתי לתוך דרך בה מי שהייתי הוא סמל חשוב ומשמעותי באם ירצו שתדעי מי היית תאמיני לי שזה יעלה בפנייך כמו כוס מיים צלולים אל מול עינייך.. כולנו חלק מרשת ממהות רחבה הרי... אני דווקא זוכרת אותך מחיים קודמים והיינו חברות לידיעתך...
ולא כולם נשמות עתיקות באותה מידה...יש נשמות צעירות כי נשמות יכולות להתפצל ולהתאחד... תלוי מאיפה מתחילים להביט בזה האמת הנשמה שלך לא מפוצלת כמעט...ואת קרובה יותר לגרעין שלה זו היתה כוונתי....
 
מעניין אותי הדבר הזה....

כי הרי האנושות אכן מתרבה ועל כן גם שורש הנשמה מתפצל...... מעניין למה הוא מתפצל? אני הבנתי שהוא מתפצל בגלל עליית האגו שבאדם ולכן שורש הנשמה מתאים עצמו למידת התיקון שהוא יכול להכיל, והאמת שזה יותר מורכב בטח...אבל סתם, מתעניינת
 
כן יש יותר מסיבה אחת לפיצול הנשמה

ולא תמיד זה באופן זהה דווקא שמעתי מי שמדבר על סיסטמטיות אך הרי אם הנשמה נבחנת ונמדדת ונשקלת בסוף דרכה על מעשיה בעולם הזה בעולם הבא..לא כל נשמה תעמוד באותה מדרגה כאחותה ועל כן ש הרבה פניות נשמות שבות ומתאחדות עם הפיצול שלהן בעולם עליון..אך לא תמיד בקיצור..זה ממש סבוך ומוסרים לי כעת.."שלא טוב לחקור במופלא ממך" (כלומר שלא הכל הנשמה בגוף חייבת להבין על בוריה נראה לי..)
 

masorti

New member
אני רואה שאת עוסקת בדיאגרמות פיינמן...

רק שבמקום חלקיקים המתפצלים ומתאחדים יש נשמות.
 
פיזיקת הקאוואנטים..

נכון? מניחה. אני לא בקיאה בתחום הזה, אבל בקיאים ממני ידעו לספר שזה רק צעד נוסף בדרך לחוכמת הקבלה. חוכמה שמסבירה מהו שורש המציאות, הפיזיקה הרוחנית ( יכול להיות גם האנרגטית ) של היקום.
 

masorti

New member
לא יקירתי...

פיזיקת החלקיקים. (תורת הקוואנטים קשורה לענין, אבל היא רק היבט צדדי בהקשר הזה) בקיאים ממך יידעו לספר שתורת הקבלה היא לחלוטין דבר לא-מדעי ואין בינו לבין הפיזיקה ולא כלום. בקיאים ממך גם יידעו לספר שהמודל הקבלי למבנה העולם מתבסס על האסטרונומיה של תלמי שבוטלה ע"י קופרניקוס לפני כמעט 500 שנה.
 
למעלה