מדיטציה \ יחודים.

ינוקא1

New member
מדיטציה \ יחודים. ../images/Emo13.gif

כמה מכם משלבים את זה בעבודתכם הרוחנית , ואילו יחודים אם אפשר לשאול ?
 
מדיטציות זה לא בדיוק משהו מהיהדות והקדושה

ויחודים זה רק לצדיקים גמורים ואנשים ברמה רוחנית והלכתית גבוהה. בכל מקרה, אני משמש רק בדברים פשוטים שמותר על פי חכמי הקבלה, כגון יחוד ראשי וסופי תיבות ידועים בתפילה, קישור עצמי לצדיקי אמת בתחילת תפילת עמידה, ויחוד השם ש-ד-י לפני השינה לשמירה ממזיקים. עוד סגולה טובה שיש לפני השינה לשמירה ממזיקים וחלומות מבהילים, זה לקרוא קצת בזוהר פרשת השבוע.
 

ינוקא1

New member
מדיטציה היא שם לועזי

למשהו שנמצא בכל היהדות לאורך ולרוחב , בשמות רבים ושונים. מרוב שהוא דבר רגיל ופשוט , אין לזה שם עברי (אולי "כוונה" , או "התבוננות"). למשל כמה "מדיטציות" מפורסמות : 1. בתקנות בית מדרשו של הרמח"ל מובא כי היה להם זמן מיוחד לשבת בשקט לקוות ולצפות לישועה בכל יום. הרמח"ל במקום אחר מסביר כי "קיווי" מלשון קו האינסוף הנכנס בתוך חלל הצמצום ומשלים את כל החסרונות הנמצאים בו , וכן מלשון תקווה - תקוות חוט השני. אני אישית בדרך כלל נוהג כשאני עושה כוונה (מדיטציה) זו מדמיין את קו האינסוף הנכנס בתוכי ומשלים את החסרונות (זה לפי הסברי הרמח"ל כי הרשימו הוא כדמיון הגוף , והקו הוא הנשמה , וקו נכנס ברשימו ומשלים אותו כנשמה הנכנסת בגוף). 2. רבי אלימלך מליזנסק בצעטיל קטן שלו כותב : "בכל עת ורגע שהוא פנוי מן התורה ובפרט שהוא יושב בטל לבדו בחדר או שוכב על מטתו ואינו יכול לישן יהיה מהרהר במצות עשה זו של "וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (ויקרא כב, לב) וידמה בנפשו ויצייר במחשבתו כאלו אש גדול ונורא בוער לפניו עד לב השמים והוא בשביל קדושת השם יתברך שובר את טבעו ומפיל את עצמו להאש על קידוש השם יתברך ומחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה ונמצא שאינו שוכב ויושב בטל רק מקיים מצות עשה דאורייתא:" 3. האר"י שהבאת אומר שכל אדם יכול לכווין שם הוויה או שדי על מצחו. כנ"ל בכל הסידורים הספרדים מובא "תיקון הנפש" שהוא שם הוויה בניקוד שונה לכל איבר. 4. הרמב"ם כאשר מסביר על מצוות יחוד ה' , אומר כי המצווה היא כך : " יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון. והוא ממציא כל הנמצא; וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו. [ב] ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי, אין דבר אחר יכול להימצאות. ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים, הוא לבדו יהיה מצוי ולא ייבטל הוא לביטולם: שכל הנמצאים צריכין לו; והוא ברוך הוא אינו צריך להם, ולא לאחד מהם. לפיכך אין אמיתתו כאמיתת אחד מהם. הוא שהנביא אומר "וה' אלוהים אמת" (ירמיהו י,י)--הוא לבדו האמת, ואין לאחר אמת כאמיתו. והוא שהתורה אומרת "אין עוד, מלבדו" (דברים ד,לה), כלומר אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו." כמובן בכל רגע כאשר אדם חושב על הדברים הללו שאומר הרמב"ם - מקיים מצוות עשה לכל דבר. (וזוהי מדיטציה - שהאדם יחשוב כיצד הקיום שלו ושל כל העולם נמשך מרצונו של הקב"ה , וכל העולם כולו נחשב כאין וכאפס לעומת מציאות ה'. ניתן אפילו להרחיב זאת , ולעשות זאת לכל איבר בנפרד). 5. מדיטציה המוזכרת בכמה מקורות היא החזרה הרבה על פסוק אחד או משנה אחת בכוונה כמה פעמים. 6. ויש בנושא הזה עוד ועוד . . . עד אינסוף. כל מה שכתבתי כאן אלו דברים שכל אחד יכול לעשות אותם , והרוב אפילו לא "קבלה" אלא מפשטי התורה. הרמח"ל כותב באגרותיו כל מה שהגיע להשגה שלו , היתה בגלל שלא עברו עליו 5 דקות בלי יחוד כלשהו. כמו כן גם אם אדם אינו ראוי להשראת שכינה , אם האדם מעמיק מחשבתו בפסוק או במשנה , הוא מתקן בזה את שהעמיק מחשבתו בעניני העולם. כך שגם בלי קשר לעניני "השגה" זה מטהר את האדם.
 

ינוקא1

New member
כמו כן :

בהקשר לדברי רבי אלימלך מליז'נסק , ראוי לשמוע את דברי הרמב"ן כאשר אומר את טעם הקורבנות : ". . . .ויותר ראוי לשמוע הטעם שאומרים בהם, כי בעבור שמעשי בני אדם נגמרים במחשבה ובדיבור ובמעשה, ציוה השם כי כאשר יחטא יביא קרבן, יסמוך ידיו עליו כנגד המעשה, ויתודה בפיו כנגד הדיבור, וישרוף באש הקרב והכליות שהם כלי המחשבה והתאוה, והכרעים כנגד ידיו ורגליו של אדם העושים כל מלאכתו, ויזרוק הדם על המזבח כנגד דמו בנפשו, כדי שיחשוב אדם בעשותו כל אלה כי חטא לאלהיו בגופו ובנפשו, וראוי לו שישפך דמו וישרף גופו לולא חסד הבורא שלקח ממנו תמורה וכיפר הקרבן הזה שיהא דמו תחת דמו, נפש תחת נפש, וראשי אברי הקרבן כנגד ראשי אבריו, והמנות להחיות בהן מורי התורה שיתפללו עליו. וקרבן התמיד, בעבור שלא ינצלו הרבים מחטוא תמיד. ואלה דברים מתקבלים מושכים את הלב כדברי אגדה." לפי טעם זה , אם האדם כיוון כוונה זו שמביא רבי אלימלך שהוא מוסר גופו ונפשו לה' , נחשב לו כאילו הקריב קורבן ! כאשר אני מכווין כוונה זו אני חושב על הפסוק "עולה ריח ניחוח אישה לה'". (גם כאשר רואים בתנ"ך את המלאך של מנוח , שהסתלק בלהב האש על גבי המזבח , זה משום שהמלאכים בטלים לגמרי לקב"ה ואצלם זה נעשה מעצמו. לכן יכל המלאך לעלות כך) מדיטציה נוספת המבוססת על דברי הזוהר היא שהאדם יכווין להמליך עליו את הקב"ה על כל איבריו ברמ"ח מצוות עשה ושס"ה לא תעשה. (כאשר אני עושה מדיטציה זו אני מכווין על הפסוק "והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" כאשר אני מכווין שהמילה "ארץ" בפסוק זה משמעותה הוא הגוף). וברור שבהתחלה כאשר האדם יכווין כוונות אלו , הוא לא ירגיש הרבה. אך לאט לאט אם יהיה עקשן , יפתחו לו שערי אורה.
 
אין הכי נמי, אם זה לועזי למה להשתמש בזה בקבלה

חסרים שמות מקורים ביהדות? כגון השמות האחרים שכתבת: יחודים, כוונות, התבוננות פנימית, או שיוויתי השם, וכו'...
 

ינוקא1

New member
כי זה משהו שאנשים מבינים יותר למה הכוונה.

זה גם שם כולל להרבה טכניקות. למשל ההתבוננות החבדית היא עיון שכלי , כפי שכתב מוטילו. ויש את הכוונות שכתבתי למעלה , שהן פחות עיון שכלי אלא יותר כוונה. ויש יחודים שזה התבוננות בשמות ואותיות. המילה מדיטציה כוללת את כל אלו.
 

rachel437

New member
"טוטפות"

גם כותב התורה השתמש במילים לועזיות ראה רש"י על פירוש המילה "טוטפות" שמות החודשים העבריים הם שמות לועזיים. בזהר יש כמה מילים בפורטגזית.
 

Mr Adam

New member
מסכים אין שום סתירה

בין מדיטציה ויהדות או קבלה אפשר להשתמש בטכניקה הזאת בשביל להגיע לכוונה נכונה לפני המעשה שברוחניות .
 

לביא4

New member
בשם גדולים ופוסקים

מדיטציה הוגדרה כעבודה זרה לכל דבר.
 

לביא4

New member
מצורף לינק מפורט עם מיגוון שיטות

הרב עובדיה יוסף, והרב חיים דוד הלוי, מביאים בשם פוסקים נוספים שמדיטציה היא עבודה זרה לחלוטין ישנן שיטות אחרות המסבות את המדיטציה היהודית בצורה שונה מהמדיטציה הרגילה.
 

ינוקא1

New member
תלוי איזו מדיטציה.

כל השער הרביעי של שערי קדושה הוא טכניקות מדיטציה ! כל ההתבוננות החבדית היא מדיטציה. כל ההתבודדות הברסבית היא מדיטציה. כל היחודים של האר"י הם מדיטציה. כל כתבי אבועלפיא הם מדיטציה. כל מה שהבאתי למעלה מהרמח"ל , מהרב מליז'נסק וכו' אלו מדיטציות. וכו' וכו'. להגיד "כל מדיטציה עבודה זרה" - זוהי בורות. מדיטציות ספציפיות שמקורן במזרח הן אכן יכולות להיות עבודה זרה. שומר נפשו ירחק מהן - יש לנו אצלינו מספיק.
 

לביא4

New member
זה מה שקורה כאשר מחפשים "קידמה"

מעניין כנראה גם הרב עובדיה יוסף שאת הפסק שלו הבאתי בהודעה קודמת, פחות מבין ממך, ממתי הישוו או השתמשו ביהדות במילה ובמושג הזר הזה "מדיטציה"? ולמי שמדבר על בורות (גם חלק מההתנהגות הבינאישית כאן שכדאי לבצע בדק בית יסודי במידות) התבוננות חבדי"ת היא בכלל לא מדיטציה, זוהי התבוננות שיכלית, ששונה לגמרי מכל התבוננות אחרת, כאשר "התבוננות ברסלבית" אין בכלל מושג כזה, יש לברסלב הנהגה אחרת לגמרי המגיעה מהתבודדות ונוגעת יותר בנפש האדם מאשר בשיכלו, וכן הלאה, כאשר מבטאים את המושג "מדיטציה" יש לו פרשנות וכוונה אחת, והם לא קשורים לכל הנ"ל לא פלא שמכשירים גם את ה"אבולוציה" וגם את ה"מדיטציה" ועוד בחסות קבלה או יהדות לרבדיה וסוגיה.... ובהמשך למה שהעירו כאן חברי פורום, עוד מילה אחת, עבודת השם, תורת הקבלה, או בכלל יהדות, לא נדרשת ב"ווכחנות מקצועית", מי שיודע להתווכח הפך להיות "דובר הקבלה והיהדות" ומי שלא מסכים עם הדעות שלו הפך להיות בור ועם הארץ זהו פורום ופורום הוא במה למיגוון דעות גם כאלו שלא מתאימות לדעות שלך גם אם קשה לקבל את העובדה שלא בהכרח הן נציגות היהדות והקבלה.
 

ינוקא1

New member
היכן הבאת פסק של הרב עובדיה ?

ואם כבר יש פסקים , הם מתיחסים לטכניקת מדיטציה מאוד מסוימת (טרנסדנטלית) שמקורה במזרח. כל מה שהבאתי למעלה אלו מדיטציות , וכמובן הן מומלצות מאוד. המושג הזר "מדיטציה" היא מילה לועזית שמתארת מכלול טכניקות שקיימות גם אצלינו. זו ההגדרה מוויקי : "מדיטציה - היא כלי טכני לביצוע פעולה עצמית על נפש האדם. כתוצאה מתרגול טכניקות מדיטציה, מצב התודעה של האדם משתנה ביחס למצבי התודעה השכיחים אצלו בעת ההתנהגות והפעולות היומיומיות." (לגבי שאלתך : "ממתי הישוו או השתמשו ביהדות במילה ובמושג הזר הזה "מדיטציה"?" זה כמו לשאול , "ממתי משתמשים ביהדות במילים לועזיות ?" והתשובה היא שמאז ומעולם השתמשו ביהדות במילים לועזיות). לגבי ההמשך על התבוננות חבדית , התבודדות ברסלבית (וכתבתי קודם התבודדות ולא התבוננות), יחודים , כוונות - זה עונה על ההגדרה בוויקי של מדיטציה , יש כאן שינוי של מצב התודעה , ואני מגדיר את זה כמדיטציה. "כאשר מבטאים את המושג "מדיטציה" יש לו פרשנות וכוונה אחת, והם לא קשורים לכל הנ"ל" - זו דעתך ולדעתי אתה טועה. זכותך המליאה להביא דעות אחרות , וזכותי המליאה להביא את הדעות שלי. עם ישראל יראה וישפוט עם מי הצדק. סיכמנו ?
 
אם אתה כבר מצטט את ויקי אז בטח ראית גם את זה:

מדיטציה ביהדות "בקבוצות מסוימות ביהדות המודרנית האלטרנטיבית ישנם תירגולים המכונים בשם המסחרי "מדיטציה יהודית", אלא שאלו אינם מסתמכים על מקורות יהודיים אותנטיים וברוב המקרים אף אינם יכולים להקרא "תרגולי מדיטציה"." ולא שויקיפדיה זה מקור שאפשר להסתמך עליו לפה או לפה.
 

ינוקא1

New member
אני בהחלט מסכים גם עם מה שהבאת עכשיו.

יש הרבה מקורות לא אוטנטיים. אבל יש לנו מספיק מקורות יהודים אותנטיים כמו "שערי קדושה" , כמו הרב מפיסאנצנה שהבאתי , כמו כל מה שהבאתי קודם מהרמח"ל , רבי אלימלך מליז'נסק וכו' - כך שאין שום צורך ללכת למקומות לא אוטנטים. יש את זה אצלינו בצורה הכי אוטנטית וטובה.
 
רק שאין שום צורך להשתמש בשם "מדיטציה"

שהוא שם של טכניקות של עבודה זרה, שכל מטרתם זה רק לתרגל שיטות איך לחלוב את האור של הקב"ה, ולא פעולת קדושה וטהרה לשמה.
 

מוטילו6

New member
לחשוב חסידות לפני התפילה

ללמוד מאמר חסידות של נשיאי חב"ד ולהתבונן בו לפני התפילה במשך מספר דקות ולמי שיכול במשך מספר שעות. יחודים - אדמו"ר הזקן בעל התניא הכניס את כל הכוונות והיחודים בתוך נוסח התפילה שחיבר לאחר שאסף כ-60 סוגי סידורים שהם על פי נוסח האריז"ל החי וליקט מהם את היחודים והכוונות השווים לכל נפש וקבע אותם בתוך התיבות והניקוד. על כן מי שמתפלל בסידור "תהילת ה'" מכוון את כל הכוונות הראויות לכוון. http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16002&st=&pgnum=12 http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16002&st=&pgnum=15
 

ינוקא1

New member
אכן זוהי ההתבוננות החבדית ../images/Emo140.gif

בנוגע לסידור - הספרדים אומרים את אותו הדבר על הנוסח הספרדי (עדות המזרח .. .)
 
למעלה