מדינת תל-אביב...

ש מים

New member
מדינת תל-אביב...

מי שעוקב אחר התקשורת ובעיקר אחר זו העוסקת בתחום התכנון,בוודאי ששם לב לשלל המאמרים והכתבות בנוגע ל-"עידכוני תמ"א 35". אביא כאן מעט קישורים לחלק מהכתבות, ובהחלט שיש לי מה לאמר בנושא. דברים אולי "לא מקובלים". לא אוכל להרחיב כרגע, אבל אני רוצה להעלות מספר סוגיות ונקודות שלדעתי שוות מחשבה ודיון:
1. מדינת ישראל היא מדינה בעייתית ומיוחדת, בשל עשרות סיבות. אחדות מהבולטות הינן: המבנה הפיזי, הצפיפות הנתפסת (גיאופוליטית...) והאבסולוטית, מבנה הבעלויות בקרקע, שחלקו הופך חלקים ניכרים מקרקעות/שטחי המדינה לבלתי-סחירים (שטחים בשליטת מערכת הביטחון, קרקעות פרטיות במגזרי המיעוטים, קרקעות מושבים וקיבוצים שלאחר בג"צ הקשת המזרחית...).
2. נקודות אלה ונוספות, מעלות את השאלה בדבר אופי צורת התפרוסת הכלכלית והיישובית-אנושית במרחב.
3. לכך יש להוסיף גם את הלחץ על משאבי הטבע והתחרות על השטחים הפתוחים (תחרות פיתוח למשל. תיירות מול תעשיה, חקלאות מול בניה...).

לאור מצב זה, התחלתי לתהות בדבר התפרושת הרצויה, ולאט לאט נראה לי שאני מתחיל להזדהות עם בינת (לא שדיברתי איתה בעניין, אבל אין לי ספק שהיא העומדת מאחורי תכנית "עידכון תמא 35", וייתכן שהגיע להחלטות ממסקנות דומות). והשאלות/סוגיות העולות הינן:
1. מה הייתרון הגדול ב-"פיזור המרוכז" (עיקרון מרכזי בתמ"א 35 וב-"ישראל 20202")? האם לא נכון יהיה - מבחינת התחרות על שימושי הקרקע ויצירת ושמירת הטרוגניות רבה יותר, בשימושי הקרקע וב-"צורות/מאפייני החיים" במדינה - לרכז פעילויות בנקודות ספציפיות במדינה (למשל: מרכז העסקים, העיר הראשה, יהיה במדינת תלאביב...), ולחזק את מערך התחבורה הציבורית, כך שתושבי הפריפריה יוכלו - בקלות, בנוחות, ביעילות ובזול להגיע למרכזי התעסוקה?
2. כן. אני יודע שאחת הבעיות הגדולות במבנה זה היא ריכוז המשאבים הכלכליים הידי מספר רשויות עשירות, כאשר - לכאורה - רשויות הפריפריה משמשות ערי-לינה, ללא מקורות הכנסה/ארנונה. אין ספק שבמשטר חלוקת ההכנסות הנוכחי זו בעיה קשה! ולכן, כדי שהמהפיכה התפיסתית-תכנונית של בינת תהיה גם מוצלחת וגם צודקת והוגנת היא חייבת לשלב את השינוי התכנוני גם בשינוי מינהלי: הוצאת אזורי התעסוקה וארנונות העסקים מידי הרשויות המקומיות, והכפפתן לרשות מרכזית, שתדאג לחלוקה הוגנת ושיוויונית של ההכנסות, בהתאם לפרמטרים שייקבעו.

בינת, אני מקווה שאת קוראת, ובהצלחה!
 

ש מים

New member
והמשמעות בשטח...

הלב נקרע (ליבי ליבי על אביחיל וחבצלת השרון
) אבל ...
 

tomer1976

New member
תמא 35 היא האחראית ליוקר המחיה

ההחלטה הטיפשית של רוני בראון וממשלת אולמרט להגביל בניה באזורי ביקוש כדי לעודד מעבר לפריפריה לא עשתה את מה שהיא היתה אמורה לעשות.
אי אפשר להקפיא בניה במרכז בלי לעשות במקביל צעדים לפיתוח הפריפריה בתחומי התעסוקה, תרבות, חינוך ותחבורה.

תל אביב, למרות ההקפאה, נשארה מבוקשת ואפילו פופולרית יותר מבעבר והמחירים בעקבות כך הרקיעו שחקים. ואז באו כמה בנות והאשימו את ביבי מתוך האוהל שלהם ברוטשילד.
 

ש מים

New member
למרות התיעוב שלי כלפי ה"ה א.א...

ממש אי-אפשר לתלות בו את כל האשמה בהזנחת פיתוח הפריפריה. אני זוכר הרצאה של רפי לרמן, בסוף שנות ה-90', אם אני לא טועה, שסיפר כיצד ממשלות ישראל התעלמו/לא מימשו את הנחיות הפיתוח שליוו את תמ"א 31 זצ"ל.
אז נראה לי שצריך לפשפש מעט יותר עמוק במנהרות השילטון בק"ק ירושלים.
 

ש מים

New member
"לא נעשה נסיון אמיתי לישב את הפריפריה"

לא יורד מהכותרות!
 
מתנגד לגישה זו

כולם מדברים על שיפור התחבורה הציבורית אבל בפועל התח"צ זוכה להרבה פחות השקעה מאשר התחבורה הפרטית. אין באמת סיבה להניח שהולך לחול שינוי דרסטי במצב. יותר מכך, במרכז עצמו כבר יש קושי עצום בהסדרת עורקי תחבורה חדשים גם לרכב הפרטי וגם לתח"צ. איך הדברים ייראו כאשר עוד מיליון בני אדם ומאות אלפי מכוניות יתווספו למעגל היוממות בת"א? אפילו אם תצליח להעביר חצי מהם לאוטובוסים ולרכבות, הגודש במרכז יהיה קשה בהרבה לעומת המצב כיום, ובסופו של דבר - הביקוש יוסט מתל אביב לערים אחרות, אבל אחרי שכבר ייגרם נזק בלתי הפיך לשטחים הפתוחים שעדיין ישנם במרכז.

הוצאת אזורי התעסוקה והארנונה מידי הרשויות המקומיות, נשמעת כחזון אחרית הימים. לא רואה מצב פוליטי בו תרחיש זה יתגשם. די לראות את הקשיים הרבים שבאיחוד רשויות מקומיות, ואילו ב"הפקעת" אזורי התעסוקה יש לרשויות העשירות הרבה יותר מה להפסיד.

מעבר לכך, ככל שיוצרים היצע קרקעי גדול יותר, מחלישים את התמריצים למהלכי התחדשות עירונית, ופוגעים בסיכויים של ערי הפריפריה ליהנות מהון אנושי הנשאר במרכז או עובר מהפריפריה למרכז.

אפשר להוסיף לכך שהבעיות של הפריפריה לא מסתכמות במחסור במקורות תעסוקה, אלא גם פעמים רבות פשיעה מוגברת, מצב בטחוני קשה, העדר שירותי תרבות ורפואה ראויים (ולנסוע מבאר שבע בערב לתיאטרון בת"א זה לא פתרון). לאחר מאמצים רבים, חיפה ובאר שבע כנראה חוזרות להיות בירות הצפון והנגב, בהתאמה. חיזוק לא פרופורציונלי של המרכז יפגע קשות במאמצים אלו.

בנוסף לכך, לדעתי אנחנו יותר מדי לוקחים כמובן מאליו את זמינות הקרקעות החקלאיות ואת ההסתמכות על התפלת מי ים לטווח ארוך. המדינה צריכה לדעתי לשמור על רזרבה משמעותית של קרקעות חקלאיות במרכז ובעמקי הצפון משיקולים אקולוגיים והידרולוגיים (המשך קיום אקוויפר החוף ולא לכסות אותו בבטון ומלט, קיום אזורים חקלאיים צמודים לערים ובכך לצמצם עלויות שוטפות של שינוע - הן של התוצרת החקלאית לערים והן של הקולחים העירוניים לשדות החקלאיים). מתכננים הם אנשים אופטימיים מטבעם, אבל תכנון צריך לתת מענה גם לתרחישים "פוסט-אפוקליפטיים" הנובעים מסיבות שונות (שינוי אקלים גלובאלי, עליית מפלס הים, נשק בלתי קונבנציונאלי, רעש אדמה, משבר אנרגיה וכדומה) - וחשוב להשאיר עתודות קרקע בקרבת ריכוזי האוכלוסייה גם להתמודדות עם מצבים מסוג זה.
 

ש מים

New member
ידעתי (שאגרום לך להגיב)!


ו-"במקרה הכינותי מראש" את הטיעונים עבורך:

1. ראשון ולפני הכל - אמונה!
2. ברור שמימוש תכנית מהפכנית כזו מחייבת פתרונות נאותים, מכל הבחינות ובראשם תחבורה. איך? בטח לא מהסוג הנוכחי! אז מה כן? מה שכבר נמצא בביצוע: נת"צים למיניהם, נתיבי אופניים, גשרים עיליים, רכבות קלות ו... מערך תחבורה תת"ק!
3. לעניין אזורי התעסוקה: אמרו את זה קודם, לפנָי... בתמ"א 35 ובישראל 2020. הגיע הזמן לממש!! ועכשיו זה אפשרי! עם יאיר לפיד ונפתלי בנט, ברוח חדשה, רעננה וחברתית...
4. תיאטרון וקולנוע יש כבר היום בב"ש. היום, עם אפס נגישות למרכז! רכבות מהירות ונגישות גבוהה ימשכו אוכלוסיה חזקה נוספת לב"ש (יותר אוכלוסיה: יותר שירותים. "סף כניסה"...). זו לא תיאוריה. זו בנימינה! ובקעת הנדיב.
5. ולדובדבן, שהכנתי במיוחד עבורך (
): ערכי הטבע הגבוהים יותר נמצאים - אתה יודע איפה! לא במדינת ת"א (למרות שאין ספק שלתושבי גושדאנס מגיעים שטחי טבע אמיתיים ולא רק מדשאות מלאכותיות). אז במסגרת זו - של שימור רמת יששכר, שימור חולות חלוצה והגנה על עמק המעיינות - אני מעדיף את האופציה של "עיר-מדינה", שתאפשר שטחי איכות אמיתיים ברחקי נסיעה נורמאליים, מאשר פיזור בינוי בכל המרחב, שלמעשה - בטווח המיידי - יגרום להפרת איזון אקולוגי, ובטווח היותר רחוק יהפוך את כל מרחב מדינת ישראל (ולא "חדרה-גדרה"!) לשלמת בטון ומלט.
6. וזה עבור בדווים כמוני (בתקווה שיש כאן גם כאלו): אנו זקוקים ל-"חוסר הפיתוח", ל-"חוסר השלמות", ולתשתיות הלא מושלמות. כי מרחב מתוכנן מידי, סטרילי מידי, עושה לי הרגשה של גטו! תן לי את עארה עין-סהאלה ומעלה שחרות קח ממני את קדימה אבן יהודה ואת בנימינה!
 
כמה תגובות

1. למרות רוח לפיד-בנט, סביר שמהפכות גדולות לא תהיינה כאן בזמן הקרוב. במיוחד לא מהפכות מהסוג שפוגע בבעלי ההון. האג'נדה של לפיד ובנט אינה סוציאליסטית, להזכירך.

2. ידוע לי שיש תיאטרון בב"ש (ואוהדי ב"ש בפורום אולי יתעניינו בדף החדש יחסית באתרי).עם זאת, היצע התרבות לו זוכים תושבי הפריפריה מצומצם בהרבה לעומת זה הקיים במרכז. בתגובתך הקודמת, שמת את הדגש על כך שתושבי הפריפריה יגיעו מהר יותר למרכז. עכשיו במידת מה אתה אומר את ההיפך...

אפרופו טבע, בעוד שרמת יששכר, חולות חלוצה ובקעת בית שאן לא מאויימים ע"י תוכניות בנייה משמעותיות, האיומים הגדולים באמת לדעתי הם בשולי המרכז, המסדרון האקולוגי הארצי באזורי מודיעין ובית שמש, גם בקעת הנדיב היא לא בדיוק אזור שאני מתלהב מהפירבור המואץ שחל בו. לדעתי אם בודקים את טיב האיומים הסביבתיים בפריפריה לעומת המרכז, נגלה שבפריפריה האיומים נובעים לרוב לא מתוכניות בינוי ישיר (אם כי יש גם כאלה כמו הרחבת מעלות תרשיחא) אלא יותר מפיתוח חקלאות אינטנסיבית ומפיתוח תעשייתי (ע"ע "שדה בריר" בערד) - ולכן הטיעון של "פיזור בינוי" כנראה לא כל כך תקף.

ולטיעון האחרון, בעוד שבמעלה שחרות גרים יחידי סגולה, שבחרו לגור רחוק מכל מקום אחר, נראה לי שתושבי עארה ממש לא מרוצים מרמת השירותים שהם מקבלים (וכיום יש דרישה גוברת בעארה לפרק את האיחוד הכפוי עם ערערה).
 

ש מים

New member
יא עיוני...

אני דיברתי על ריכוז עירוני במדינת גושדאנס. התכוונתי לכך (וייתכן שלא הייתי ברור מספיק) שיש צורך בהטרוגניות אורבנית: לא להפוך את כל מדינת ישראל להעתק של ת"א, אלא לאפשר - למי שרוצה בכך - לגור במרכז הצפוף (ת"א ובנותיה), ולאפשר מדרג אינטנסיביות עירונית, עבור האחרים. לפי תפיסה זו, ריכוז מירב הבינוי העירוני בגוש דן ישחרר לחצי בינוי מהפריפריה (כולל לחצי בינוי לתעסוקה...). וכן, אני מקבל חררה ממה שקורה בבקעת הנדיב, וכדי להציל את מה שנותר הגעתי למסקנה שעדיף לבנות ולהרחיב את גוש דן.

תושבי עארה לא "לא מרוצים" מרמת השירותים שהם מקבלים מהישוב המאוחד. זה יותר עניין של "זהות לאומית" ו-"גאוות יחידה" (בדיוק כמו שתושבי גבעת-עדה שונאים את האיחוד עם בנימינה). וחוץ מזה שלא דיברתי על תושבי עארה, אלא עלי ועל שכמותי (שמעדיפים חיים "נוסח עארה", על פני חיים "נוסח קדימה").
 

ש מים

New member
נו טוב, ועכשיו אתקוף את עצמי


החסרונות המיידיים ברעיון "מדינת תל אביב":
1. ביטחוניים (צריך לפרט, או שפשוט להפנות אתכם לעמודים הראשיים של עיתוני היום?
)
2. איכות סביבה/זיהום אוויר.

 
החסרונות לאו דווקא בטחוניים

ובמתכוון בחרתי בתגובה קודמת לתת מינוח רחב יותר "פוסט-אפוקליפטיים". לא חסרות סיבות אחרות למה ריכוז האוכלוסייה בגוש דן וסביבתו הוא רעיון גרוע.
 
אחזיר אותך לתגובתי הראשונה בשרשור

ולנוחותך:

"תכנון צריך לתת מענה גם לתרחישים "פוסט-אפוקליפטיים" הנובעים מסיבות שונות (שינוי אקלים גלובאלי, עליית מפלס הים, נשק בלתי קונבנציונאלי, רעש אדמה, משבר אנרגיה וכדומה) - וחשוב להשאיר עתודות קרקע בקרבת ריכוזי האוכלוסייה גם להתמודדות עם מצבים מסוג זה."

ועכשיו במחשבה נוספת אפשר להוסיף לעניין גם מגיפות כסיבה נוספת לצורך באזור חיץ (זו למשל הסיבה שמפזרים חוות לולים במתחמים נפרדים ומבודדים, ולא עושים אשכול ענק של חוות כאלו).

(ואם זה לא ברור עדיין - אני חושב שחלק מהפינוקים והמותרות להם התרגלנו במאה ה- 20 וראשית ה- 21, לא הולכים להישאר איתנו לעוד הרבה זמן, ולו מפני שאנחנו צורכים יותר משאבים מקצב ההתחדשות שלהם בכדוה"א - וכדאי שנזכור את זה במחשבה לא 20 שנה קדימה, אלא 50 ו- 100 שנה קדימה).
 

ש מים

New member
לעניין מגיפות (ולולים).

אתה מתכוון, כמובן, ל-"מרחקי הצבה".
אי-אפשר להשליך ממרחקי ההצבה לתכנון עירוני, העוסק בבני-אדם, ולו מהסיבה הפשוטה שהעופות (ושאר חיות המשק) אינן ניידות במרחב.
באשר לשאר הסיבות שמנית: עם חלקן אני מסכים (שינויי אקלים גלובאליים) עם חלקם אני סבור שאפשר להתמודד ע"י תכנון ובניה נכונה (למשל: רעש אדמה) ואם חלקם אני יכול להסכים, אבל חסר לי ידע בתחום ("איומים בנשק בלתי קונבנציונאלי").
יחד עם זאת, אני סבור שההתייחסות למדינת ישראל כמדינה "נורמאלית" היא אולי מוטעית, ויש להתחיל לחשוב במונחים של "עיר-מדינה", וככזו, שימור המרחבים הטבעיים והפתוחים שמחוץ לעיר (גוש-דן) הוא צורך חיוני.
ואם כבר העלית את הנושא, אז אני חוזר ומעלה מהעבר, את הטענה/אזהרה/דרישה שלי, כי לנוכח האתגרים והאיומים שמדינת ישראל צפויה לעמוד מולם ("נשק בלתי קונבנציונאלי", "העורף כחזית" וכן בעיית הצפיפות וחוסר הקרקעות) - יש להתחיל לתכנן ולבנות בתת-קרקע ומייד!
 
לדעתי דווקא אפשר להשליך לתכנון עירוני

אם וכאשר תהיה מגיפה קטלנית שמערך הבריאות לא יוכל להתמודד איתה, הדבר ההגיוני ביותר לעשות עבור טובת הכלל יהיה להטיל סגר על האזור הנגוע, ולא לאפשר יציאה משם למי שלא עבר הליך של הסגר למניעת הפצת המגיפה. כדי שסגר כזה יהיה יעיל, חייב להיות חיץ לא בנוי בין האזורים הבנויים.

ברור שעבור תושבי האזור הנגוע וקרוביהם, במקרה כזה, זו תהיה גזירה קשה ביותר, אך אני מעדיף לא לפתח כאן דיון בדילמות מוסריות אלא בהיבטים התכנוניים גרידא.

לגבי בנייה בתת-הקרקע, מסכים ברמה העקרונית, אך לדעתי לא פחות דחוף לצבור ידע ממשי (מחקרי + פרקטי) על המתרחש בתת-הקרקע, ובפרט ההשפעה על מי התהום. כנראה שכמו בנעשה על פני הקרקע, אנחנו יודעים פחות מדי - והדבר עלול לחזור אלינו כבומרנג בתוך כמה שנים.
 

ש מים

New member
הנקודה החשובה ביותר (הבהרה)

אולי לא הייתי מספיק ברור, אז הנה דוגמא למה התכוונתי ב-"שיקולי עלות-תועלת" של התכנסות לאזורים הפגועים והלא רגישים:
קו הרכבת לאילת... (וזו רק דוגמא אחת. כי דוגמא לא פחות טובה, ולצערי פחות אקטואלית, היא כביש 6.
 

ש מים

New member
מסדרון אקולוגי אפשר לשמר גם במרחב עירוני/בנוי

ראה כל המסדרונות/גשרים חוצי כבישים וכד'.
כמובן שאני לא מתעלם מהמטרדים/איומים (רעש, אור, פסולת וכיו"ב), אבל כבר ראינו שבע"ח הם סתגלניים למדי...
 
תלוי אילו בע"ח

תנים, שועלים ונמיות הם סתגלנים למדי ומנגד צבאים, לפי ההערכות המקובלות, זקוקים למסדרון ברוחב מינימאלי של מאות מטרים כדי שישמש אותם בשגרה (המעבר האקולוגי בבת שלמה כמובן הרבה יותר מצומצם, ומעבר הצבאים בו כנראה לא הולך להיות עניין יומיומי אלא בתדירות נמוכה). ויש בע"ח נוספים שלא מסתדרים טוב עם הפרעת אדם גבוהה.

בנוסף, מסדרונות מסוימים עלולים להפוך למלכודת אקולוגית, ולמשוך בעלי חיים לאזור שלא מתאים להישרדותם לאורך זמן (לחצי טריפה גבוהים, מחסור במזון בתקופות מסוימות בשנה וכדומה).
 

ש מים

New member
אני לא רואה מניעה ביצירת מסדרון אקולוגי

גם "ברוחב של כמה מאות מטרים", בתוך מרקם עירוני.
להיפך. אני רואה בזה גורם המהווה יתרון עצום למרחב העירוני ולדייריו.
 
למעלה