מהפכה במטבח – מישהו צופה? (זהירות חפירה
)

trilliane

Well-known member
מנהל
מהפכה במטבח – מישהו צופה? (זהירות חפירה
)

אחרי שביקר במקומות מוכרים (לי) רמת גן ובחיפה, היה פרק (4) די סטנדרטי באשדוד (שהזכיר לי קצת פרק מהעונה הראשונה). אחריו הגיע פרק מעיק על אולם אירועים... שוב מוזיקה דרמטית מחרידה (בחייאת, די עם התופים האלה, טחנתם לי ת'מוח), עוד מנהלת שצועקת על כולם... מיאוס ושעמום. נכון שבסופו של דבר גם באולם חשובים השירות, האווירה והאוכל (אם כי אנשים כמעט תמיד מקטרים על אוכל באירועים כך שנראה לי שכבר לא באמת מצפים...) אבל זה נראה קצת רחוק מעולמו הטבעי של גרניט וקיווינו שהוא יחזור למסעדות ולבתי קפה ויפסיק לנסות "לגוון" בכוח.

אז הגיע הפרק השישי
על שיפודייה גרועה בתחנת דלק (מזל שטשטשו את שם החברה, אחרת לא היינו מזהים
) שהפכה למסעדה קווקזית מעניינת בזכות אסף. באמת לא ברור למה אנשים מתעקשים לעשות דברים שהם לא יודעים לעשות ועושים גרוע. למה להגיש בשר אם לא מוכנים להשקיע ולא יודעים לטפל בו ולהכין אותו? למה להרוג אותו פעמיים?
וכמובן, התשובה המביכה הנצחית ללקוחות (או לאסף) שמתלוננים שהאוכל לא טעים להם: "בדרך כלל לקוחות ממש אוהבים את המנה הזאת".


לכאורה עוד מסעדה משפחתית של אנשים שלא יודעים לנהל מסעדה או להחזיק מטבח, וגם לא יודעים להתמקד במה שהם כן יודעים... הילדים מנהלים, ההורים מבשלים ו/או שופכים כסף... והעסק מתערבב בחיים הפרטיים. הפעם לפחות לא היו האשמות הדדיות עד אין קץ (באמת תש כוחי). הכיוון הנכון היה ברור מלכתחילה – אימא יודעת לבשל אוכל קווקזי טעים, מה יותר מתבקש מזה? לא ברור למה היו זקוקים לאסף לשם כך. בעצם חצי ברור – אחד השותפים לא מאמין באוכל קווקזי. אמנם הוא קווקזי ולא יודע להכין בשר (או לבשל כל דבר אחר שמופיע בתפריט) אבל זה לא מה שימנע ממנו להיות שלילי קטלני ולהחליט שישראלים לא יאהבו את האוכל שחמותו כן יודעת להכין היטב. מתברר שהוא היה צריך את אסף כדי להיווכח שהלקוחות דווקא אוהבים אוכל טעים ולא אבנים. מדהים


ועדיין היה פרק מעניין. במהלכו הקפיץ אסף שחקן חיזוק – עוזי שירם, מעצב השיער (לשעבר) הטורקי מהנבחרת שלו. בתחילת הפרק הזכירו את מלכת הקווקז שרית חדד, ובעודי חושבת לעצמי "נו, גם היא עובדת ב'רשת', למה שלא יביאו אותה" מתברר שכבר קראו את מחשבותיי והיא הפציעה במערכה השלישית. התפעמה מהעיצוב, התחבקה עם כולם, עפה על האוכל של אבישג, שרה לה שיר בקווקזית וריגשה אותה עד דמעות. ללא ספק רגע מושלם ליציאה לפרסומות (אין לי באמת מושג, אני צופה באתר).

הפרק הסתיים בנימה אופטימית ובתחושה שסוף סוף יש כיוון נכון, יש ייחוד, יש סיבה להחזיק את המסעדה. אסף נראה מעודד מהרגיל. אבל בכתוביות הסיום (שנראה שמשכו אותן כמה שיותר, כדי לא לבאס) נכתב רק שהמנהלים עזבו את המסעדה, ולא היה ברור מה עלה בגורלה. מחיפוש בגוגל התברר לי שכבר יש כמה מסעדות קווקזיות בשם "באקו" (אז למה לבחור בשם כ"כ לא מקורי? בהפקה לא עשו שיעורי בית?
) אבל את זו בפתח תקווה לא מצאתי. הרמז אולי היה בצילום שפתח את הפרק – "בראשית". זה גם השם הנוכחי בבעלות הנוכחית, מסעדת בשרים בוכרית כשרה שעושה גם אירועים.
מבאס.

נכנסתי לעמוד התכנית בפייסבוק והתמונה החלה להתבהר: התכנית צולמה לפני כשנה; חרף האופטימיות המסעדה לא הצליחה להתרומם ולהרוויח ונמכרה אחרי כחצי שנה. עכשיו אני מבינה גם את דברי ההפקה שנאמרו בתחילת העונה, שהפרסום בעונה הראשונה עזר למסעדות: לפי התגובות בפייסבוק צופים רבים הביעו רצון וסקרנות לאכול בה ואכזבה לגלות שהכול היה לשווא... הפעם עבר זמן רב, המסעדה לא החזיקה מעמד. לא פשוט לנהל מסעדה (ובכלל לנהל עסק) וגם אם מקבלים זריקת עידוד וכמה כלים (תרתי משמע) זה לא הופך אדם למנהל מוצלח ומצליח... אבל חבל.

כשצפיתי בפרק על "קפה גידי" לא חשבתי שיש יותר מדי עתיד והפרק לא עורר בי רצון לחזור למקום; למעשה שמחתי לגלות שהמקום נמכר ואף החליף את שמו סוף סוף (עם כל הכבוד, גידי הוא לא שודד הים רוברטס). הפעם הייתה תקווה והייתה סקרנות (לא רק לי) ומכאן תחושות ההחמצה והאכזבה. לא סביר שהייתי ממהרת לאם המושבות רק כדי לאכול אוכל קווקזי (אני גם לא כ"כ בטוחה שזה בשבילי, אם כי מוכנה לנסות) אבל הייתי בהחלט שוקלת לקפוץ לו הזדמנתי לאזור. החלופה לא נראית מעניינת במיוחד (מישהי מטעם המסעדה מגיבה לכולם בפייסבוק ע"י הדבקת אותה הודעה ילדותית ועילגת).

ולסיום (אם שרדתם עד כאן...) פרודיה חביבה על התכנית (מישהו קישר בפייסבוק). קצת מוקצנת וקצת חבל שהבחור החמיץ לגמרי את חיתוך הדיבור החתוך של אסף (בעיקר כשהוא מתעצבן) אבל בסה"כ משעשעת. אין ספק שלפחות אסף גרניט יוצא מנצח. הוא ממשיך לחזק ולמנף את המותג שלו. גולשים מתים עליו בפייסבוק, מצלמים אותו מניף בצק בדומינוס, יוצרים עליו פרדיות ביוטיוב וכמובן, הוא כבר זכה לחיקוי ב"ארץ נהדרת". סלב סלב.

 
אני דווקא אוהבת המון כוסברה במרק

אבל ברצינות, חוץ מזה שלא חיקה את ההליכה המוזרה של גרניט זו פרודיה מצויינת.

התאכזבתי מאוד מהכתוביות. באף אחד מהפרקים האחרים לא שילבתי כך אצבעות להצלחת המקום. ממש היה חסר לי פירוט שיסביר מה קרה שם (נגמר הכסף? האמא התעייפה? הלקוחות לא חזרו? חזר הבשר הקפוא?).
באמת חשבתי שהפעם השיקום יצליח למרות הזמן הקצר שמושקע בכל מקום.

אכזבה נוראית.

אני מקווה שלפחות צעירים שאף פעם לא נכנסו למטבח הביתי ובטח שלא למוסדי, יפנימו את הלקח ולא יפתחו סתם בתי אוכל בלי תיכנון ולימוד הנושא. כי אחרת באמת שאני לא יודעת מה הפורמט הזה תורם למשתתפים. אולי מסעדה יותר פוטגנית להציג לקונים פוטנציאלים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לדעתי גם גרניט... הוא (וגם מאיר אדוני) ידוע בשנאתו לשמיר

(כפי שיודע כל מי שצפה ב"משחקי השף"). גם זה פספוס של הפרודיה (תכננתי לכתוב על כך ושכחתי).
 

מיתר44

New member
נפעם מעבודת החקר והמסקנות. לו היית משקיעה

כך בלימודים היית כבר פרופסור (כך מגיבה כל אם פולניה)
ככל שאני צופה בפרקי התכנית אני מהרהר בקלות דעתם של רבים
כשמדובר בהשקעת כספים כבדים בעסקי מסעדנות ללא מושג
בתחום. התכנית הזו, וגם האחרות שהופכות באחת את המשתתפים לדרגת
״שף״ מעודדות תמים ותמימים להרפתקה הרת אסון כלכלי זה.
אגב, בכלכליסט של שישי האחרון מפרטת המרואיינת, רואת חשבון המתמחה
בניהול פיננסי של מסבאות ומסעדות, את המניעים, הטעויות והרווחים של הפונים
להשקיע בענף. מעניין.
 

החתולית

New member
זה בסך הכל חיקוי לתכנית בריטית

של גורדון רמזי. לא שאסף גרניט הוא רמזי, אבל עקרונות התכנית זהים.
&nbsp
בסדרה הבריטית, עשו פעם בעונה תכנית שחזרה למסעדות שהשתתפו בעונות קודמות. חלקן המשיכו להתקיים, חלקן נסגרו או החליפו ידיים.
&nbsp
אסף גרניט והקבוצה שלו יוצאים מנצחים בכל מקרה, כי סכומי הכסף שנכנסים לכיס שלו ולקופת החברה (בקרוב עוד מסעדה בחו"ל), עולים כל הזמן.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זה לא חיקוי אלא פורמט קנוי; רמזי מריץ אותה גם בארה"ב למשל

ואולי במקומות אחרים בעולם (לא בדקתי). ניסיתי לצפות בפרק, אבל תוך דקות ספורות, מרגע שהפציעו על המסך מנהלי משמרת ומלצרים והתחילו לקטר ולטנף זה על זה הבנתי שאין לי כוח לכל זה גם באנגלית. לא בגלל האנגלית; התפריט הטלוויזיוני שלי כולל צפייה מסיבית בסדרות אמריקניות, ומבחינתי אם התסריט טוב שיהיה גם בחלל (אפילו עדיף
). אבל את ה"מציאות" אני מעדיפה מחוברת למציאות המקומית שלי. הצרות כאן הרבה יותר רלוונטיות לחיי, אני לא מתחברת רגשית לעניי העיר בצד השני של העולם.
 

החתולית

New member
במקרה של ישראל, כל פורמט קנוי הוא חיקוי לא מוצלח

ע"ע מאסטר שף, בייק אוף וכו'.
&nbsp
פורמטים בריטיים שנרכשו בכל העולם, ועל חלקם נעשו מחקרים אקדמיים בתחום התקשורת והסוציולוגיה.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

Nרב

New member
זה כשאת משווה למקור :)

אצלנו נהנו מאד מאד מבייקאוף, וגם את מהפכה במטבח אני אוהבת (למרות שלא את הפרקים שנמרחים מדי)
 

החתולית

New member
אז למה אשווה?

אפילו אם אני משווה למאסטר שף האוסטרלי או האמריקני, הפורמט הישראלי נורא.
 

Nרב

New member
אפשר בלי השוואה, לבוא "טבולה ראסה" ולנסות להנות :)

 

trilliane

Well-known member
מנהל
המילה "חיקוי" לא רלוונטית, ו"מוצלח" או לא זו שאלה של טעם

הפורמט של מאסטר שף או בייק אוף לא ממש מעניין אותי כך או כך, אבל כפי שכבר כתבתי בעבר, הבעיה נעוצה בעריכה של "קשת" ובבחירה של הזכיינית הזאת להיכנס לקרביים של המשתתפים. אין לזה קשר למקור הפורמט; זה נכון באותה מידה גם בפורמטים מקוריים שלהם. היה להם פורמט קנוי אחד מעולה ביד – "נולד לרקוד" (So you think you can dance) והתענגתי עליו במשך שלוש עונות עד שהם חירבו אותו והפכו אותו למשהו מקורי גרוע.


לעומתם "רשת" עושה (לדעתי) עבודה לא רעה בכלל. "מהפכה במטבח" מהנה אותי מאוד ולא מעניינת אותי במדינות אחרות. "משחקי השף" מוצלחת בעיניי (ולא משנה אם הפורמט מקורי, משנה התוצאה); גם The Voice או "רוקדים עם כוכבים" (פורמטים קנויים) תכניות מוצלחות בעיניי, ולפחות ב"רוקדים" אני מכירה היטב את הגרסה האמריקנית. היא מושקעת יותר, אבל הסיבה שאני צופה בה (חלקית) היא פשוט הכוכבים עצמם, אני עוקבת נקודתית אחרי משתתפים מסוימים שמעניינים אותי (כשיש כאלה).
 

החתולית

New member
מבחינה מקצועית משנה מאד אם מדובר בחיקוי

או בפורמט קנוי.
&nbsp
אותך לא מעניין הפן המקצועי, אותי הוא מעניין היות שעסקתי בנושא בעבר.
&nbsp
אבל גם אם נניח לפן המקצועי, ברגע שפורמט קנוי אינו נאמן למקור, הוא הופך לחיקוי, ואין לטעם אישי קשר לנושא.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
למה כוונתך? מהי "הבחינה המקצועית" שאת מתייחסת אליה?

ואני גם לא יודעת למה את מחליטה בשמי מה מעניין אותי ומה לא...
&nbsp
אבל אני כן יודעת שתכניות בטלוויזיה מסחרית נועדו לגרוף רייטינג והן מכוונות לציבור הרחב, לא לאנשי מקצוע כאלה ואחרים. אני גם יודעת שכל הרעיון בלוקליזציה של פורמט הוא התאמה לצופים המקומיים.
&nbsp
הפורמטים הקנויים נאמנים למקור ברמת הפורמט; אין פירוש הדבר שהם לא רשאים לעשות שינויים והתאמות. זה עדיין לא הופך אותם ל"חיקוי". אותך אולי לא מעניין הפן הלשוני, אותי הוא מעניין מאוד מאחר שאני עוסקת בו.
&nbsp
"חיקוי" זה מה שעשתה קשת עם "כוכב נולד" שהתחיל בתור שעשועון ("לא נפסיק לשיר") ולאט לאט הפך להיות חיקוי של "אמריקן איידול". "חיקוי" זה הניסיון להוסיף שלב של מבחני טעימה עיוורים ל"מאסטר שף" אחרי שהזכיינית המתחרה ביססה פורמט מצליח על העיקרון הזה.
&nbsp
זכותך המלאה לחשוב שהפקות מקומיות נופלות מהפקות בבריטניה או בארה"ב או בשאר העולם ולהעדיף הפקות זרות. מכאן ועד הכללה גסה "במקרה של ישראל, כל פורמט קנוי הוא חיקוי לא מוצלח" המרחק גדול.
 

החתולית

New member
הרמה המקצועית = הרמה הטלוויזיונית

שיערתי שזה פחות מעניין אותך, משום שכך הבנתי מהדברים שכתבת.
&nbsp
חיקוי משום שהנאמנות לפורמט היא בסיסית בלבד, ורוח הפורמט לא נשמרה (למשל הסיפורים האישיים שתופסים מקום גדול ומשפיעים לא מעט על בחירת המנצחים).
&nbsp
התייחסתי רק לפורמטים של תוכניות אוכל ולא לפורמטים אחרים.
&nbsp
&nbsp
 

Gרר

New member
סוף מאכזב לפרק מצויין

אחת התרומות היותר משמעותיות שיכלו להיות לאסף למסעדה כלשהי, ממש 180 מעלות. חבל שזה לא הצליח, היה מאד מאכזב לקרוא את הכתוביות.

הפרק היחיד שהיה באמת מיותר עד כה היה הפרק על אולם האירועים. זה היה מופרך לחלוטין וגם אפשר לחשוב שעל האוכל שם קם ונופל האולם.

על כל יתר הפרקים, מי יותר מי פחות, נהנתי לצפות.
 

מיתר44

New member
האמת גרר, אוכל קווקזי הוא לא להיט בעיני הישראלי

כשמדובר ביציאה לבילוי מה וגם כהנוף והסביבה אינם מושכים בלשון המעטה.
בקיצור, תחושת הבטן של הגיס - נכונה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא ממש... ולראיה, אנשים מקטרים על אוכל באירועים כמעט תמיד

ולכן לא מצפים למשהו מיוחד... אירוע קם ונופל על האווירה, על החוויה של הנוכחים. חוויה מוצלחת של אירוע זוכרים למשך שנים; את האוכל (לטוב ולרע) לא זוכרים לאורך זמן.
 

החתולית

New member
לא ממש, ולראייה, באירועים רבים בהם הייתי האוכל היה טוב

ובחלקם אפילו טוב מאד. באירועים אחרים בהם האוכל היה לא טוב, אנשים דיברו על כך גם אחרי האירוע.
&nbsp
לא כולם כמוני ולא כולם כמוך, מבחינת אהבתם לאוכל ולקולינריה. אבל רוב האנשים שאוהבים אוכל ולאכול, זוכרים אותו לאורך זמן והאיכות שלו יכולה להשפיע על החוויה שלהם, גם כשאינה ארוחה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
גם אני הייתי באירועים רבים עם אוכל סבבה, ועדיין היו קיטורים

על אוכל... ואין לזה קשר לאהבת אוכל. לאירוע הולכים בשל אהבת החוגגים, לא בשל אהבת האוכל. אנשים שאוהבים אוכל מבשלים, יוצאים למסעדות, בוחרים מה לאכול. באירוע לא בוחרים ולא מגיעים כדי לאכול טוב. למעשה במחיר המתנה שנותנים בד"כ אפשר לאכול ארוחת גורמה משובחת במסעדה יוקרה. אבל זו לא הנקודה.
&nbsp
אני בד"כ לא מאלה שמקטרים, אני מסתדרת עם אוכל של אירועים, ומכיוון שלרוב יש די מגוון אני תמיד מוצאת מה לאכול. לפעמים זה מוצלח יותר ולפעמים פחות, אבל זה לא משהו שאני זוכרת לדורות, ואני לא מיוחדת מהבחינה הזאת. בסופו של דבר אם תשאלי אנשים על אירועים מוצלחים, רק מעטים יזכרו מה הם אכלו. הרוב יזכרו את החוויה הכללית, שהם נהנו מהמוזיקה, רקדו הרבה, הייתה חופה מרגשת, היה איזה סרטון מגניב שהכינו לחתן ולכלה... ויכול להיות אירוע מוצלח עם אוכל לא מוצלח (הייתי בכזה ממש בחודש האחרון, קייטרינג טבעוני בינוני מינוס...
) ויכול להיות אירוע מבאס עם אוכל סבבה. אירוע הוא לא ארוחה במסעדה ובאים לחגוג, לא לטחון.
 
למעלה