מהפכת קווי ה-BRT בגוש דן - גוש דן מוצף לאחרונה באוטובוסים

משה12333

New member
מהפכת קווי ה-BRT בגוש דן - גוש דן מוצף לאחרונה באוטובוסים

מפרקיים חדשים עם 5 דלתות ועם עיצוב מאד מרשים.

העיצוב שלהם שונה מאד מהעיצוב של האוטובוסים המפרקיים של קו מס' 1 (הקו המקדים) שכוללים "רק" 4 דלתות. האוטובוסים החדשים נראים כיותר צרים מאשר האוטובוסים בקו מס' 1.

שלדות האוטובוסים האלה מיובאים מחב' מאן הגרמנית. בישראל חב' מרכבים מרכיבה על השלדה את האוטובוסים האלה.

הם מיובאים כעת לארץ בכמויות עצומות כדי להתחיל להפעיל את כל קווי ה-BRT בכל ערי גוש דן.



 

משה12333

New member
האוטובוסים המפרקיים (עם האקורדיון) שהגיעו מחו"ל והורכבו

בישראל משנת 2010 מוגדרים כאוטובוסי BRT. האוטובוס הראשון שיובא לישראל הוצג לתקשורת בטקס בהיכל ביד אליהו ב-2010.

האוטובוסים המפרקיים שהגיעו לישראל לפני 2010 לא מוגדרים כ BRT אלא רק כאוטובוסים מפרקיים רגילים. קו 82 מבית רבקה בפ"ת לכרמלית בת"א השתמש באוטובוסים מסוג ישן זה באופן נרחב.

אוטובוסי BRT מאופיינים בכמה חידושים:

א. הנהג מתעסק אך ורק בנהיגה ולא בא במגע עם הנוסעים.

ב. הנוסעים עולים בתחנה מכל דלתות האוטובוס ולא רק מהדלת הקידמית.

ג. התשלום מתבצע באופן ממוכן בעמדות רבות באוטובוס. ניתן לשלם גם במזומן במטבעות אך ללא החזרת עודף.

הכל מתוכנן באוטובוסים האלה כדי לחסוך זמן.

משרד התחבורה מתכנן מהפיכה בסדר גודל עצום בגוש דן לאור הצלחת קו מס' 1 וקו מס' 189 של דן.

בכל הכבישים הראשיים של גוש דן (461, 471, 402, דרך שבעת הכוכבים...) יסומן המסלול הימני כמסלול לאוטובוסי BRT. המסלול יכלול לאורכו מצלמות עירוניות שיצלמו נהגים שנוסעים בו והעירייה תרוויח הרבה כסף מקנסות לנהגים אלה. הרבה עיריות יפנו נתיב חניה ימני בשיטחן והמכוניות יחנו במפרצי חניה בתוך שטח המדרכה במקום בכביש.

במסלולים אלה ינועו קווים חדשים בתדירות גבוהה מאד.

משרד התחבורה גם מתכנן זאת בכל ערי הארץ ולא רק בגוש דן.

בכל העולם יש הצלחה עצומה לקווי אוטובוס מהירים מסוג זה. גמישותם ומחירם הזול (לעומת רכבת תחתית) גרמו להרבה מדינות לאמצם בהתלהבות.



















 

Bus Nerd

Active member
שני דברים

1) אתה לא יודע מה זה BRT. מוטב שתלמד ותקרא קצת לפני שאתה מדבר שטויות. גם קו 1 הוא לא BRT. המטרונית בחיפה היא הBRT היחיד בארץ כרגע.
BRT דורש נתיב העדפה לכל אורכו והעדפה ברמזורים כדי להיחשב BRT, כמו כן רמת שירות (תדירות) מאוד גבוהה.
www.humantransit.org/2009/11/bus-rapid-transit-some-questions-to-ask.html
https://israelbikebus.blogspot.co.il/2013/07/brt.html
&nbsp
2) זה אוף טופיק לפורום הזה. זה פורום "תכנון עירוני, אזורי, ותשתיות". לא פורום תחבורה ציבורית. אם היית באמת מדבר על בנייה או תכנון של נתיבי BRT, אז זה היה on-topic, אבל אתה מדבר על אוטובוסים, ואוטובוסים אינם תשתית בדיוק כמו שמכוניות אינם תשתית.
 

משה12333

New member
תסתכל על הדגם של האוטובוסים. הם אוטובוסי BRT. אלה האוטובוסים

שנקנו לכל קווי ה-BRT המתוכננים בגוש דן ובכל הארץ.

בכל עיר בישראל יהיה קו זהה לקו מס' 1 וקו מס' 189 עם אוטובוסי BRT שייסעו בנתיב הימני.

זה עכשיו הלהיט החדש בתחבורה הציבורית בעולם. משרד התחבורה למד מהעולם ומיישם זאת כעת בישראל.

תשאל כל מהנדס עיר היום בישראל. הוא יגיד לך שבעירו מתוכננים כמה קווי BRT.

אתה נתת דוגמא מחיפה והקריות אבל אם תסתכל על קוי המטרונית, תראה שהם זהים בחלקם לקו מס' 1 בגוש דן. חלק גדול מהמסלולים שלהם לא עובר בנתיב מוגבה בצד שמאל של הכביש אלא הם נוסעים עם שאר האוטובוסים בנתיב הימני של התחבורה הציבורית.

כלומר, יש תאוריה ויש מציאות בשטח וברוב המקרים הן הפוכות זו לזו כשהמציאות תמיד מנצחת את התאוריה.

אף ראש עיר בישראל לא יקצה נתיב שמאלי אך ורק לאוטובוסי BRT אלא הוא יקצה נתיב ימני לכלל התחבורה הציבורית. אם אתה מכיר את רחוב אחוזה ברעננה, האם אתה חושב שקו ה-BRT המתוכנן שם יעבור בנתיב סגור רק לו? ברור שלא. הוא ייסע בנתיב הימני של התחבורה הציבורית.

למטרונית בחיפה ובקריות יש הרבה מגרעות: היא עוצרת בכל תחנה סתם, למרות שהתחנה ריקה ואף אחד לא רוצה לרדת. היא גם ביטלה הרבה פניות לכלי הרכב האחרים בצמתים בכביש והוסיפה הרבה רמזורים לכבישים סתם כי התכנון היה לאפשר לה גל ירוק בכולם, תכנון שלא עבר את מבחן המציאות. היא עוצרת בכל רמזור כמו אוטובוס רגיל.

המטרונית היתה אמורה להיות מהירה אך היא איטית מאד בגלל המסלולים השמאליים המיוחדים שנבנו בשבילה שכוללים רמזורים חדשים רבים לכלי רכב ולהולכי רגל. אם היא היתה נוסעת בצד ימין עם שאר האוטובוסים לכל אורך המסלול שלה, היא היתה יותר מהירה ויותר נגישה למשתמשים בה.

 

משה12333

New member
יש הבדל בין BRT בתאוריה לבין BRT במציאות. במציאות, בכל ערי

מדינת ישראל מתוכננים קווי BRT עם אוטובוסי BRT (זה הדגם שלהם) שייסעו בנתיב תחבורה ציבורית ימני ללא הפרדה משאר הנתיבים.

(אפילו בחיפה, אלופת ה-BRT, האוטובוסים האלה נוסעים בחלק גדול מהמסלולים שלהם בנתיב תחבורה ציבורית רגיל עם כל שאר האוטובוסים).

המציאות מכתיבה את הכללים ולא התאוריה.

במציאות, המטרונית בחיפה ובקריות היא כישלון מוחלט ואילו קו מס' 1 בגוש דן מהווה הצלחה מסחררת.

במה היית בוחר לשאר ערי מדינת ישראל? בשכפול של כישלון או בשכפול של הצלחה?

הממשלה כבר בחרה בשבילך. שים לב שדווקא הפיתרון הזול הוא המוצלח.



 

amit1270

New member
BRT זה *לא* הדגם שלהם. זה כינוי שהודבק להם

אני לא כתבתי שכל BRT חייב להיות מופרד לכל אורכו, זה היה Bus Nerd, ואני חולק עליו. אבל יש איזשהו מינימום של תנאים שצריכים להתקיים כדי שמערכת תיקרא BRT. הפעלת אוטובוס ארוך עם עלייה מכל הדלתות זה לא מספיק. הפרדה משאר התנועה לאורך החלק העיקרי של המסלול - זה תנאי הכרחי. יש עוד כמה דברים שיכולים לעזור, אבל ההפרדה היא העיקר.
 

Bus Nerd

Active member
BRT חייב העדפה

העדפה לא חייבת להיות מופרדת פיזית ב100% - זה יכול להיות סתם נת"צ, אבל היא חייבת לעבוד טוב. קו 1 לא עונה על ההגדרות של BRT, ובטח שלא הקווים של אגד שמופעלים עם אותם אוטובוסים שמשה מדבר עליהם כאן.
&nbsp
כמו שאומר ג'ארט ווקר, האמינות של מסלול אוטובוס נקבעת לפי החלק הפחות אמין שלו, כי גם אם יש לך נתיב העדפה בעיקר המסלול, אבל בתחילתו או בסופו אין לך, ושם האוטובוס נתקע בתנועה, זה פוגע באמינות שלו.
&nbsp
אני ממליץ מאוד שתקרא את הפוסטים שלו ושל הרוכב לאוטובוסים בנושא.
&nbsp
עוד טוען משה שזה שבאים "שניים או שלושה אחד אחרי השני" זה "כמו רכבת קלה" וזה ממש לא נכון, bunching לעולם לא יקרה ברכבת קלה, ולא מעיד על זה שההעדפה עובדת כמו שצריך, אלא *להיפך*, זו בעיה כי היא פוגעת בתדירות (מבחינת headways) בשאר המסלול.
 

amit1270

New member
אני מכיר גם את ג'ארט ווקר וגם את "הרוכב לאוטובוסים"

אגב, יש תופעה דומה ל-bunching גם ברכבת הקלה כשרכבת אחת מתעכבת וזמן קצר אחריה מגיעה רכבת נוספת (לרוב כמעט ריקה ולכן במקרה כזה עדיף להמתין - וחבל שאין בלוח המידע של הרק"ל הירושלמית תזמון של הרכבת הבאה כי זה היה מונע אי נעימות לנוסעים רבים).
 

Bus Nerd

Active member
אגב עליה מכל הדלתות

בחלק מהקווים שאגד מפעילה בהם את האוטובוסים הארוכים האלו דווקא אין בכלל עליה מכל הדלתות, אלא רק מהדלת הקדמית.
 

איתמר ש

New member
אם הוא היה כותב

את השטויות האלה בפורום תחב"צ היו מתנפלים עליו 30 גולשים לפני שהפיקסלים היו מתייבשים על המסך
 

משה12333

New member
פורום התחבורה הציבורית הוא פורום של סטודנטים שלא שונה מכל

פורום אחר של סטודנטים בארץ (או בעולם).

תמיד בפורומים של סטודנטים הנושא העיקרי הוא עולם התחבורה הציבורית.

מכיוון שאוכ' הסטודנטים לתואר ראשון היא אחת מהקב' הגדולות שמשתמשות בתחבורה הציבורית, הממשלה משקיעה למענם משאבים רבים. בכל אוניברסיטה בארץ יש מסוף גדול של תחבורה ציבורית.

הממשלה גם מעניקה להם הנחות בנסיעות, כך שמחיר הנסיעה בשבילם הוא אפסי.

כל הסטודנטים שמסיימים את לימודיהם, מפסיקים להשתמש בתחבורה הציבורית ועוברים לרכב פרטי. לכן הם גם מפסיקים להשתמש בפורומים האלה לאחר סיום לימודיהם.

 

Bus Nerd

Active member
בוא לפורום תח"צ ותעשה סקר גולשים

תשאל אותם בני כמה הם ומה הם עושים בחיים. מבטיח לך שרוב הפעילים הרגילים בפורום כבר מזמן לא סטודנטים.
 

משה12333

New member
למה שיעמדו בפקק? אם אתה מכיר את ציר ז'בוטינסקי בפ"ת, ב-ב"ב

ובר"ג, קו מס' 1 טס שם בנתיב הימני של התחבורה הציבורית.

כל שאר כלי הרכב עומדים בפקקים אבל לא האוטובוסים.

זה בדיוק מה שמתוכנן בכל הערים בארץ.

 

d70

Well-known member
אני תוהה אם איי פעם נסעת באוטובוס בציר זבוטינסקי
לא סתם הבאת תמונה של כביש ריק כדי להראות נתיב תח"צ יעיל

העובדה שהציר לא באמת רק לתח"צ מוציא את כל הפואנטה של הנתיב.
1-רכבים גונבים את הנתיב.
2-לרכבים מותר חוקית להכנס לנתיב תח"צ לצורך פנייה ימינה,נוצר עיכוב והאוטובוס צריך להשתלב בפקק.
3-משאיות פורקות סחורה עומדות בצד ימין וחוסמות את הנתיב.
4-מוניות שירות נעצרות איפה שבא להן ותוקעות את הנסיעה.
5-נתיב בודד.אין אפשרות עקיפה אם אוטובוס אחד או יותר מתעכבים בתחנה.

כל זה לא קרה כשהתח"צ היה במרכז ציר זבוטינסקי בחלק בפ"ת,אז באמת היה ניתן לראות איך האוטובוסים עוקפים את הפקקים בנסיעה חלקה.
אם רוצים לעשות זאת נכון-לבטל פניות ימינה,ולתת 2 נתיבים לתח"צ (או לאסור כניסת מכוניות בצורה גורפת)
 

משה12333

New member
המכונית של גוגל צילמה את ציר ז'בוטינסקי ביום שישי כי היא לא

יכלה ביום אחר בגלל הפקקים הרבים שם שהיו מעכבים אותה. אין לה פנאי לעמוד בפקקים כי היא צריכה לצלם את כל הרחובות במדינת ישראל. עמידה בפקקים מבחינתה הוא בזבוז אדיר של כסף.

הנתיב הייעודי בצד שמאל בציר ז'בוטינסקי בפ"ת נכשל לחלוטין כי בכל חודש נהרג שם הולך רגל וזאת למרות שהוצבו שם שלטים בכל מעברי החצייה שמורים להביט לשני הכיוונים לפני שחוצים את הנתיב השמאלי הייעודי של האוטובוסים.

בנתיב הימני של התחבורה הציבורית נהרגו 0 אנשים. הנתיב הימני הלא ייעודי התברר כיותר ידידותי לחיי אדם.

הנוסעים בקו 1 מאד מרוצים מהנסיעה בו כי התדירות שלו היא חלומית. התדירות שלו מונעת צפיפות באוטובוס. תמיד רואים שני אוטובוסים צמודים אחד לשני בקו הזה, ממש כאילו שהם רכבת קלה. לפעמים אפילו רואים שלושה או ארבעה אוטובוסים צמודים אחד לשני במסלול הקו הזה.

בגלל העבודות של נת"ע על התחנות התת-קרקעיות ב-ב"ב ובר"ג, יש כעת רק נתיב נסיעה אחד לידן ועוד נתיב לתחבורה ציבורית. תמיד בנתיב הנסיעה יש פקק ובנתיב הימני של התחבורה הציבורית טסים להם אוטובוסים.

קו מס' 1 הוא הצלחה אדירה ולכן משרד התחבורה מתכנן בימים אלה לשכפלו לכל ערי מדינת ישראל, ללא יוצא מהכלל.

(אם אתה סוחר במניות כדאי לך להשקיע בחב' מרכבים כי היא תרכיב מסביב לשעון אוטובוסי BRT בשנים הקרובות והרחוקות. גם בחב' מאן הגרמנית כדאי לך להשקיע. אתה יכול כך להיהפך למיליונר ולנסוע באוטובוס פרטי משלך בנתיב הימני ללא פקקים בכל הערים בארץ).

 

d70

Well-known member
הוא ידידותי-כי הוא פקוק.. מה יקרה שהרכבת תעבור?
קו 1 לא צפוף?

טסים?
 
למעלה