נוסף למונחים שציינתי (Cold Reading/Subjective Validation),
צריך ידעוני גם לדעת להשתמש ב
השערות מבטלות (כאשר אתה מציג טענה מיסטית, והיא נכשלת במבחן, צריך שיהיה לך "הסבר" מדוע אין רואים את התוצאה ש"חזית". הסבר, או תירוץ זה קרוי "השערה מבטלת". למשל, נניח שאני טוען כי אני יכול להסיר כישוף או חסימה, ומישהו שוקל מלוא השקלים לידי בעבור שירות זה, אך ללא הטבה ניכרת במצבו, עלי לטעון כי כוחות טמירים חוסמים לי את הסרת הכישוף. מי שמאמין כי ביכלתי להסיר כישוף - לא יטיל ספק כי קיימים כוחות טמירים המסוגלים לחסום אפילו אותי, וכך אחלץ עצמי מן המיצר)
הנה משהו משהו חמוד בנוגע לכוחה של Subjective Validation:
בחוגי פסיכולוגיה מוכר משהו הקרוי Forer test.
הפסיכולוג Bertram R. Forer הגה מבחן פשוט, לאחר שהתעורר בו חשד מסוים.
המבחן היה זה:
הוא חילק לסטודנטים בהרצאתו טופס ובו הדברים הבאים:
You have a need for other people to like and admire you, and yet you tend to be critical of yourself. While you have some personality weaknesses you are generally able to compensate for them. You have considerable unused capacity that you have not turned to your advantage. Disciplined and self-controlled on the outside, you tend to be worrisome and insecure on the inside. At times you have serious doubts as to whether you have made the right decision or done the right thing. You prefer a certain amount of change and variety and become dissatisfied when hemmed in by restrictions and limitations. You also pride yourself as an independent thinker; and do not accept others' statements without satisfactory proof. But you have found it unwise to be too frank in revealing yourself to others. At times you are extroverted, affable, and sociable, while at other times you are introverted, wary, and reserved. Some of your aspirations tend to be rather unrealistic.
לכולם נמסר כי הטופס מכיל הערכה
אישית מיועדת ספציפית לסטודנט לו נמסרה, והיא כמובן שונה מן ההערכות שניתנו לאחרים בהרצאה.
הסטודנטים נתבקשו לתאר את דיוקה של ההערכה האישית שכתב עליהם המרצה בניקוד המשתרע מאפס ועד חמש (אפס - אין התאמה כלל, חמש - התאמה מצויינת).
לאחר שסיימו הכל לקרוא את ההערכה ולנקד את מידת התאמתה לאישיותם, נתבקש כל סטודנט למסור את הטופס שלו לסטודנט היושב לפניו, ולקבל את הטופס של הסטודנט היושב מאחוריו.
כעת נוכחו כל הסטודנטים לדעת כי הערכת האישיות שחיבר המרצה -
אינה אישית, אלא זהה לכולם, והסתבר כי כולם דרגו את דיוקה בדרגה 4 ומעלה (הממוצע היה 4.26! בעשרות השנים מאז נערך לראשונה מבחן זה מאות ואלפי פעמים באוניברסיטאות אין ספור - מעולם לא נרשם ממוצע פחות מ- 4.2!)
אלה הינם חלק מהטריקים המקצועיים של מטפלים...