מה דעתכם על תופעה

עוסית1

New member
מה דעתכם על תופעה

הקיימת בהרבה הוסטלים לנפגעי נפש, בה מנהל ההוסטל הוא גם המדריך של העו"ס. האם נכון להיות גם מנהל וגם מדריך? האם נכון לעו"ס להיות מודרך ע"י המנהל שלו?
 

roberto491

New member
בשום פנים באופן

זו סטירה שמנהל יהיה גם מדריך הרי מנהל תפקידו לפקח ומדריך תפקידו לאפשר לעובד ונטילציה לבטע את עצמו ואם המנהל הוא המדריך אין העובד יכול להוציא את הדברים זו תופעה פסולה שמנהלים משתמשים כדי לחסוך כמה גרושים
 
אתה מתכוון ליזם או למנהל כשכיר?

ברור שתתעורר בעיה כאשר היזם הוא גם המדריך. ככל הידוע לי כמעט ואין מקרים בהם היזם הוא גם המנהל המקצועי (להבדיל מהמנהל האדמיניסטרטיבי) של ההוסטל. כשמדובר במסגרת שיקומית פרטית תמיד יהיה קונפליקט בין המטרה השקומית של ההוסטל לבין העובדה שיש לו גם מטרות רווח עבור היזם, ולא נכון יהיה שיזם יהיה מעורב בעבודה המקצועית.
 

אגי פז

New member
זאת תופעה נפוצה

לא רק בהוסטלים,אלא גם בשרותים אחרים מנהל השרות או ראש הצוות נותן גם הדרכה . זה נראה לי טבעי ולעתים אף מתבקש מאליו שעובדים בכירים ומנוסים יותר יתרמו מהידע והנסיון שלהם לטובת הדרכת עובדים . בכל מקרה ברב סוגי ההדרכה יש גם אלמנט פיקוחי. חשוב להיות מודעים לכך ולניגודי האינטרסים העלולים להיווצר בין הכובעים השונים ,ולדבר עליהם בפתיחות ברגע שמבחינים שנוצרה בעיתיות כלשהי העלולה לפגום בשאר האלמנטים ביחסי ההדרכה (תמיכה,למידה וכו').
 

SuperGirl 25

New member
אצלנו המדריכים הם ראשי הצוותים

וגם לי זה נראה טבעי, שכן יש להם ניסיון רב וידע נרחב לגבי דרכי פעולה. לפעמים, כשיש מדריך מבחוץ, הוא לא מעורב בעבודה ולכן לא תמיד יודע דברים בסיסיים (כמו למי לפנות במצבים מסויימים, מהי אוכלוסיית היעד ואיפיוניה), אלא תפקידו לאפשר ונטילציה לעובד ולעבוד עימו על האני המקצועי שלו. המנהלת שלי, שהיא גם המדריכה, מאפשרת לי להיות פתוחה ולדבר גם על תסכולים שיש לי מהפונים או מהמערכת, כך שהשאלה שנשאלה ניראית לי מאוד תלויה ביחסי עובד-מעביד ולא תמיד יהיה ניגוד אינטרסים.
 

roberto491

New member
ראש צוות זה משהו אחר

אבל לדעתי הדרכה צריכה להיות נקיה כמו טיפול שהמודרך לא איפחד שאם הוא מספר משהו שעשה איזרקו אותו מהשרות, הבעיה בהוסטל זה חמור כי זה מנהל ההוסטל שנותן הדרכה אז אין אפשרות לעובד לחשוב אחרת כי הרי לא נתאמם מודרך רוצה למצוא חן בעיני מדריך שלו אז אפשר לקבל הדרכה מבעל מקצוע מנוסה שלא שייך לאירגון זה יעשה את הסיטואציה הדרכתית הרבה יותר נקיה ו היגיינית
 

אגי פז

New member
לא מדוייק...

ראשי צוות הם ממנהלים לכל דבר. הם מנהלים את הצוות שלהם ושייכים להנהלה של השרות. כמו כן יש סיטואציות נוספות בהדרכה בהן אי אפשר להמנע מהאלמנט הפיקוחי -למשל מדריכי סטודנטים שנדרשים לכתוב הערכות לאוניברסיטה .
 

עוסג

New member
הדרכה וניהול

אני חושבת שזה מאוד תלוי באישיות של המנהל/מדריך ושל המודרך.
 

SuperGirl 25

New member
בדיוק! וזה מה שרשמתי קודם

אין שחור ולבן. אל נא נשכח שלא כל אחד ירגיש טוב בהדרכה (אפילו חיצונית), זה תלוי ביחסים עם המדריך ויכול להיות, כמו אצלי, שהמנהלת מאפשרת לי לדבר על התיסכולים שבמערכת. רוברטו- לדעתי הדרכה היא אף פעם לא "נקיה", תמיד יש "רעשים" מסביב והרעש הכי משמעותי לדעתי הוא הקשר הבין אישי, שמשפיע מאוד על האוירה. בכל דבר יש יתרון וחסרון וכך גם לגבי ההדרכה החיצונית. מה גם, שההדרכה החיצונית נקנית ע"י היזם, לא?
 
אני מדריך את המדריכות והעוסיות

בהוסטל שאני מנהל, ואני יכול להעיד שזה לגמרי לא פשוט. מצד אחד לא אסכים לוותר על ההדרכה, מאחר ומעבר לצורך של המדריכות והעוסיות בהדרכה, חשוב לי שעבודתן תתבצע על פי קוים אידיאולוגיים מנחים שלי. מצד שני אני יודע עד כמה חשובה האוטונומיה בעבודה שלהן לצורך התפתחותן המקצועית, ולכן אני צריך להשגיח ללא הפסק על המידה בה אני מכוון אותן תוך פגיעה בחופש הפעולה שלהן. אני יכול לומר שהצורך הזה תרם תרומה עצומה להתפתחות שלי כאיש מקצוע וכמנהל. אני יודע שהוא תרם גם להן. החלק "הפיקוחי" בעייתי מאד. לא פעם קורה שעובדת משתפת אותי בקשיים שלה בעבודה. אחת מהן אף הודתה בפני על חוסר יכולת לטפל באותה תקופה. הייתי צריך לשים בצד את עצמי כמנהל ולהשאר כמדריך. כדי להתמודד עם הקושי הזה החלטתי מראש שאשתדל להתעלם מאינפורמציה שקיבלתי מעובדות כמדריך, ולא להתשמש בה כמנהל. זה מאד מאד לא פשוט. תמיד שמתי לנגד עיני את החשיבות העצומה שלא למעול באמון שנתנו בי, וכך היה לי קל יותר לקבל את העובדה שאני מוותר על החלטות ניהוליות מתבקשות בקשר למדריכה מסויימת.
 

SuperGirl 25

New member
ממש פיצול אישיות ../images/Emo8.gif

לא קל ונשמע אפילו מאתגר. לא מאמינה שכל אחד היה משכיל להתמודד עם אתגרים שכאלו כמוך
 
מאתגר בהחלט, אבל

לא פעם פשוט מתיש. מעבר להתפתחות המקצועית לפעמים אני די כועס על המצב הזה שמחייב אותי לחבוש שני כובעים. לעולם אתה לא יכול להיות צודק.
 

עוסג

New member
זה בדיוק מה שהתכוונתי

כשכתבתי שזה תלוי באישיות. אני חושבת שעובד סוציאלי טוב, יכול לעשות את ההפרדה הזו - גם אם זה כרוך בלא מעט דילמות. מניסיון שלי כמודרכת (בעבר), היכולת הזו של המדריך תרמה לי המון להתפתחותי המקצועית, מתוך כך שהיה לי מודל מצויין ללמוד ממנו. היום, לצערי, אני לא מקבלת בכלל הדרכה וזה נורא - אבל נורא חסר לי.
 
כשלא מקבלים הדרכה

אפשר להבין עד כמה היא חשובה. תקופות ארוכות עבדתי ללא הדרכה מסודרת וידעתי שאני "מסתדר". כשקיבלתי סוף סוף הדרכה יכולתי להבין עד כמה יכולתי "להסתדר" טוב יותר...
 

עוסג

New member
לא כל כך מסתדרת, אולי שורדת...

למזלי יש לי הרבה עם מי להתייעץ, אבל זה לא מספיק. אני חושבת שצריך לחייב מעסיקים לדאוג להדרכה מסודרת לעובדים.
 
בהוסטלים מחייבים

מנהלים חדשים מקבלים הדרכה של שעה בשבוע בשנתיים הראשונות, ולאחר מכן שעה בשבועיים.
 

עוסג

New member
אני עובדת במקום עבודה מסודר

שמחייב הדרכות, אבל, בעצם, ההדרכות לא מתקיימות. אין מלים לתאר עד כמה מעכב את ההתפתחות המקצועית וגם תורם לשחיקה. והמצב עוד יותר גרוע, מאחר ובקושי מצליחים לצאת להשתלמויות.
 

עוסית1

New member
אם כולם היו כמוך

אני מניחה ששאלה שכזו לא היתה מתעוררת. כמה מנהלים אכן יכולים להתעלם מאינפורמציה שמקבלים מהעובדים במסגרת ההדרכה ולא להשתמש בה נגדם, גם אם מראש זו לא היתה הכוונה?.... נראה לי שזה מעורר קושי גם אצל המנהל המדריך וגם אצל המודרך. אתה הצגת את ההתלבטויות של המדריך. אני יכולה לאמר שמצדו של המודרך גם עולות התלבטויות רבות סביב השאלה "עד כמה אני יכולה להביא עצמי להדרכה" מבלי שדברים שיאמרו יחזרו אלי כבומרנג...
 

עוסית1

New member
ועוד שאלה שהתעוררה עכשיו...

האם כל אחד יכול להדריך? האם יש צורך בהכשרה או עצם היותך מנהל הוסטל מקנה לך את היכולת להדריך?....
 
למעלה