מה ההבדל בין בד"ץ "בית יוסף" ל "העדה החרדית"

DIGITAL MAN

New member
מה ההבדל בין בד"ץ "בית יוסף" ל "העדה החרדית"

מה שונה ההכשר בינהם? תודה
 

arriy80

New member
שיטות הפוסקים

לכל קהילה נוהגת לפי פסקי רבניה. לפעמים קיימים הבדלים קטנים במנהגים, ולכן הקהילות השונות הקימו מערכות כשרות שנוהגות לפי פסקי אותן הקהילות. אין זה אומר שהכשר כזה או אחר "לא טוב", אלא ההבדל הוא בפרטים שונים של המנהגים.
 

msch

New member
במילה אחת כסף בשתי מילים הרבה כסף

וגם פוליטיקה של דת.....
 

arriy80

New member
זה מהכרות אישית או מהתקשורת?

אתה מבין בעיני כשרות? יש לך נתונים שלא כמו הדברים שהבאתי? או שאתה מביא את הדברים המגמתיים של התקשורת?
 

msch

New member
לצערי מכיר את הנושא הכאוב הזה ...

זה לא נושא לפורום אבל הוא נושא כאוב...
 

איתי148

New member
אתה מוזמן לספר במסר אם אתה רוצה

כי זה שאתה רושם פה כמה מילים ולא מסביר זה מתפרש אולי כלא נכון אצל אחרים
 

arriy80

New member
נכון

כשהענינים מתנהלים ע"י אנשים פרטיים שמקימים חברות כשרות, הם ידרשו - בצדק - ממבקש הכשרות לממן את פעולתם, כי הרי הם חברה פרטית. למעשה, חוץ מהפעלת האנשים בפעולות מסויימות (כמו שחיטה וכדו') הם מתפקדים כמשרד חקירות ובילוש אחר חומרי הגלם ומעקב אחר תהליך ייצור המוצרים. [לאחר הפיגועים ב-11/09, חששו בארה"ב מטרור דרך המזון המיובא. נציגי ה-FBI הגיעו למשרדי ה-OU, ושם הראו להם "מבפנים" את מערכת הכשרות הגדולה בעולם. הם ראו כיצד בקצה אחד משגיח מדווח בזמן אמת על משלוח חומר הגלם, ולאחר מכן כשמגיע המשלוח במקום אחר, ניתן לאמתו עם הפרטים שנתן המשגיח. וזהי רק דוגמא מצומצמת של המערכת הזו] האם אתה מכיר את המטלות שיש על מערכת כשרות טובה? מערכת כשרות מחזיקה מעבדות לבדיקת רכיבי מזון, מחזיקה ממוחים מהתחומים הנוגעים לכשרות, מממנת השגחה וליווי של רכיבי ומוצרי מזון החל מחומר הגלם ועד למוצר המוגמר. דברים אלו עולים כסף רב, ולכן המוצרים שבכשרות מהודרת עולים יותר לצרכן, שלא רק ישמח לקנות מוצרים כשרים למהדרין, אלא גם ידרוש את הכשרות על מוצרים אלו.
 

arriy80

New member
דרך אגב,

למדת פעם את החלק בשו"ע הנקרא "יורה דעה"? אתה מכיר את הלכות שחיטה, טריפות, ניקור וכו' על בוריים? אפשר לומר שמערכת כשרות עולה כסף רב, מפני שבכסף כל אחד מבין, אך בכדי לומר שזה "פוליטיקה של דת" דהיינו מלבד פוליטיקה אין שום ענין הלכתי, צריך להבין בהלכה. אם אתה מבין בהלכות אלו, אתה יודע היטב את שו"ע יו"ד על נושאי כליו ובקיא בספרי הפוסקים האחרונים כולל הבעיות החדשות שהתעוררו, אתה יכול לומר את המשפט הזה.
 
תבינו שmuch - ובצדק

נמלט מחמת לשון הרע...אבל כבר הוכח מה שרצה לאמר שלא הכל בדת תמים, ושישנם גופים ואנשים בדת שמנצלים את הפוליטיקה והכוח שמשתמע מפסקי הלכה ומתרגמים אותם לממונים ולמה אני טוענת שזו הוכחה עובדה שקפצתם והתקשורת - תפקידה לחשוף (הם זאבים כי זה מקומם בשרשרת המזון..) זו לא "קנוניה" - אלא להפך בעלי הכוח טוענים כלפיה (כלפי התקשורת) לקנוניה לרוב משום שגם פה מעורב כוח בעלי אינטרסים מנוגדים משתמשים בתקשורת אבל זה לא סוד (האם ידעתם שהתקשורת בישראל נשלטת ע"י מאפיות..?) שמשגיחי כשרות (לא כולם רחמנא לצלן - אבל מספיק שעשר אחוז יהיו כאלו כדי לפגוע בכלל!) מוכרים הכשר לפסח ובכלל מתחת לשולחן ולוקחים לכיסם מטלטלים ושתובעים עמלות מופקעות מבעלי מסעדות האזובים מלמדים על הארזים וברגע שדתיים חדרו ובגדול, לפוליטיקה הם שמו על עצמם זרקור הרי.... (אבל זה היה קיים תמיד) (לצערי הכיפה לעיתים משמשת כיסוי..ונוכחתי בזה בגופי - ואל תבקשו פרטים - כי זה יהיה לשון הרע.)
 

arriy80

New member
לדעתך

בודאי שלא הכל תמים. הרבה דברים מתורגמים לכסף, מפני שהמציאות דורשת זאת. הרי לא נצפה ממשגיח כשרות שנוסע לשלשה חודשים לדרום אמריקה, לעשות זאת בהתנדבות! התקשורת בישראל, בעניני דתיים וחרדים, מזמן כבר לא "חושפת", אלא מעוותת, מסלפת, ומסיתה. אם את עדיין ממשיכה לתת בה אמון, את נאיבית! <שמשגיחי כשרות מוכרים הכשר לפסח ובכלל מתחת לשולחן ולוקחים לכיסם מטלטלים> אולי תשברי את אזננו מהיכן לקוחה ידיעה זו? האם מהכרות אישית? או שמא מהסתת התקשורת? האזובים לא יכולים ללמד על הארזים, כמו שלא כל חובש כיפה יכול ללמד על כלל הציבור.
 

אופירA

New member
מנהל
יש נושאים כאובים שאנו מכירים באופן אישי

נשאלת השאלה, אם ההיכרות האישית שלנו היא זו שמכריעה ברמה העקרונית לגבי מהותם של דברים. אני מכירה הרבה עבריינים חילוניים מסוג עבריינות מסוים, וגם עבריינים חרדים מסוג עבריינות אחר. נשאלת השאלה, האם היכרותי האישית הזו, היא שמגדירה ברמה העקרונית את ההבדלים בין חילוניים לחרדים: אלו עבריינים מסוג זה, ואלו עבריינים מסוג אחר... לא ולא. ההבדל העקרוני בין חילוניים לחרדים הוא עקרונות ההשקפה ואורח החיים, לפרטיהם הרבים. העובדה שיש ביניהם סוגי עבריינים שונים בכמויות שונות ובאחוזים שונים אינה רלוונטית כלל למהותם ולהגדרתם של המושגים חילוני/חרדי. העובדה שבין גופי הכשרות יש עניינים של זהות פוליטית וכמובן שהם מנוהלים באמצעות כספים, כמו כל גוף הקשור לגופים מסחריים - אינה רלוונטית כלל לשאלה מה ההבדל בין בד"צ בית יוסף לבד"צ העדה החרדית, ובמה שונה ההכשר ביניהם. התשובה המהותית והעקרונית היא: שיטות הפוסקים ומנהגי העדות השונים. יש עוד פרטים שרלוונטיים לתשובה, כגון סוגי הקהלים שסומכים על הבד"צים הללו והסיבות לכך. כל שאר העניינים, כולל מיקום הבד"צים, אופן התנהלותם הכלכלי, כמות האנשים והכסף העובר בהם, צבע הזקן של העובדים בהם ומס' הנעליים (ואפילו כמות תעודות היושר שכ"א מהעובדים מחזיק במשטרת ישראל) - אינם רלוונטים כלל וכלל לשאלה. הכנסת עניינים אלו לתשובה על השאלה דמגוגית ומעוררת שנאה מיותרת.
 

tamarhp

New member
כן ולא

ההבדל העקרוני בין מערכת כשרות זו או אחרת הוא בשיטת הפסיקה. מעבר לזה - יש כאלו שסומכים על הכשרים מהדרין מסויימים ולא על הכשרים מהדרין אחרים בגלל שיטת הפסיקה, ויש כאלו בגלל פוליטיקה (לדוג' - יש כאלו שלא שסומכים על ההכשר המהדרין המצויין של הרב לנדא בגלל שהוא חב"דניק, ועוד). מכירה אישית כאלו שמודים שהם אכן לא אוכלים הכשרים כאלו ואחרים (מדובר על המהדרין בלבד - לא הכשר מהדרין מול הכשר רגיל) בגלל סיבות פוליטיות. אבל צריך לזכור שלא כולם כך, ויש כאלו שמעדיפים הכשרים כאלו על אחרים בגלל שיטת הפסיקה בלבד, במיוחד בענייני בשר, וההבדל הגדול והעקרוני בין הכשרי המהדרין הוא שיטת הפסיקה.
 

ליבליך

New member
../images/Emo207.gif אם כבר כשרות...

מישהו יודע להסביר לי מדוע גופי הכשרות השונים בארץ (גם בד"צים וגם הכשר של הרבנות) לא מאפשרים לרשתות שיווק למכור גם מוצרים לא כשרים לצד המוצרים הנמצאים בפיקוח ומאושרים על ידיהם ככשרים? לדעתי כחילוני, מדובר בסוג של חוצפה: הגופים האלה נועדו להבטיח שכל מוצר שמוצג ככשר הוא אכן כזה. אם בנוסף למוצרים אלה, נמכרים גם מוצרים לא כשרים - זה לא מונע ממי שמקפיד על כשרות לקנות שם מוצרים כשרים. דתיים שחיים בחו"ל הרי עושים זאת כל הזמן... אז למה לשופרסל אסור למכור חזיר (בנוסף למוצרים הכשרים), ואם הם יעשו זאת יסירו מהם את הכשרות?
 

masorti

New member
התשובה פשוטה מאוד...

מבחינה הלכתית, מי שמוכר מוצרים לא-כשרים - הנחת העבודה עבורו הוא שלא ניתן לסמוך עליו בענייני כשרות. לכן יהודי דתי לא יוכל לקנות אצלו גם מוצר שמתיימר להיות כשר. אני מניח שלא התכוונת לקנות בסופרמרקט קופסת שימורי חזיר סגורה הרמטית, אלא ברצונך שהמוכרת במחלקת הבשר תמכור לך נתחי חזיר טריים כשלידם נחים נתחי בקר ועופות המתחזים לכשרים. לי כשומר כשרות נראה שהדרישה שלך היא חוצפה, משום שלך אין שום בעיה לצרוך מוצרים כשרים ואילו אני אהיה מנוע מלקנות מוצרים ליד ביתי רק בגלל שאתה חייב את מנת החזיר שלך בשביל להוכיח מי כאן בעל הבית.
 

ליבליך

New member
זה לא כל כך פשוט...

> מבחינה הלכתית, מי שמוכר מוצרים לא-כשרים - הנחת העבודה עבורו הוא שלא ניתן לסמוך עליו בענייני כשרות חשבתי שהנחת העבודה היא שלא ניתן לסמוך על אף אחד שאינו מומחה לעניין, ולכן ישנו משגיח כשרות שבודק את הכשרות... הרי לא המוכר הוא ש"קבע" שהמוצר כשר - הוא מודה מראש שאינו מומחה בענייני כשרות, ומבקש ממומחה שיאשר שאותו מוצר מסויים, בניגוד לאחרים, הוא כשר. > אני מניח שלא התכוונת לקנות בסופרמרקט קופסת שימורי חזיר סגורה הרמטית, אלא ברצונך שהמוכרת במחלקת הבשר תמכור לך נתחי חזיר טריים כשלידם נחים נתחי בקר ועופות המתחזים לכשרים. האמת שגם שימורים סגורים הרמטית שאינם כשרים, אין לי אפשרות לקנות בסופר. ומדובר לא רק בחזיר, אלא גם במוצרים אחרים שאינם כשרים (מכילים גם בשר וגם חלב, או פשוט יוצרו ע"י יצרנים בחו"ל שהציבור שומר הכשרות לא מעניים אותם מספיק, ולכן אין עליהם השגחה) - גם אם הם ארוזים מראש, ואף אחד ברשת השיווק לא נוגע בכלל במוצר עצמו. אם הבעיה היתה רק עם נתחי חזיר טריים במחלקת הבשר - ניחא. אבל למה אני צריך לקנות ארוחות קפואות למיקרוגל, שסגורות הרמטית, ומכילות עוף טיקה עם רוטב משמנת צמחית ולא שמנת אמיתית? או למה שהסופרמרקט שלי לא יוכל להציע לי את שני הסוגים, לבחירתי? > לי כשומר כשרות נראה שהדרישה שלך היא חוצפה, משום שלך אין שום בעיה לצרוך מוצרים כשרים ואילו אני אהיה מנוע מלקנות מוצרים ליד ביתי רק בגלל שאתה חייב את מנת החזיר שלך בשביל להוכיח מי כאן בעל הבית. לי, כמי שאינו שומר כשרות, נראה שהדרישה שלך מהסופרמרקט לא למכור לי את המוצרים בהם אני מעוניין היא חוצפה, כי אתה לא צד לעניין: זו עיסקה ביני ובין הסופרמרקט. כל עוד אתה מקבל את המוצרים בהם אתה מעוניין, כל ניסיון שלך להשפיע על אילו מוצרים אחרים יימכרו ללקוחות אחרים הוא חוצפה. אני לא חושב שיש לי זכות למנוע מהסופרמרקט למכור לך מוצרים כשרים, כשם שלך אין זכות למנוע מהסופרמרקט למכור לי מוצרים שאינם כשרים. אני גם מבקש ממך לא להחליט עבורי אילו מוצרים "אין לי בעיה" לצרוך. הבחירה אילו מוצרים אצרוך ואילו לא היא שלי, ושלי בלבד. אני מצפה מהסופרמרקט שלי שיציע לי מגוון רב ככל האפשר, ואני אבחר מתוכו מה לצרוך ומה לא. ככל שהמגוון מצומצם יותר (למשל, אם הוא מצומצם למוצרים כשרים בלבד) מדובר בסופרמרקט גרוע יותר מבחינתי, שבו אני לא אמצא דברים מסויימים שאני מחפש. אגב, אתה לא "מנוע" מלקנות שום מוצר, כולל מוצרים לא כשרים. שמירת הכשרות היא בחירה שלך, ואתה חופשי לחלוטין שלא לשמור כשרות. אני בחרתי לקנות מוצר א' ולא ב' מסיבותי שלי, ואתה בחרת אחרת מסיבותיך שלך (שאחת מהן היא כשרות). שנינו חופשיים לחלוטין לבחור אחרת, ולקנות כל מוצר שנרצה, כשר או לא. דרישה להסרת מוצרים לא-כשרים מן המדף אינה שונה מדרישה להסרת מוצרים כשרים.
 

masorti

New member
זה פשוט מאוד...

אם אינך יודע מהי הנחת העבודה ההלכתית - אל תפסוק הלכות. המשגיח אכן מוודא שהכול כשר מבחינת מוצרים וכדומה. אבל הוא חייב לסמוך על בעל החנות שינהל את החנות בצורה המתאימה לחוקי הכשרות. אם בעל החנות למשל יניח זמנית מוצרים חלביים ובשריים יחד, אין למשגיח דרך לדעת זאת. אז ההנחה היא שמי שמוכר טריפות אינו יכול לזכות באמון שישמור על כשרות בהעדר המשגיח. לגבי מוצרים לא-כשרים שהינם סגורים הרמטית... אני לא מומחה בנושא. תביא לי אישור רבני שאין בעיה לדתי לקנות בחנות כזו, ונדבר. (אני בספק, כי תמיד יש חשש שמוצר טרף ייפתח) הדרישה שלי כשומר כשרות אינה חוצפה, משום שהיא הכרחית עבורי ואינה הכרחית עבורך. ובניגוד לטענתך, הדתי אנוס לשמור על כשרות ואין לו בחירה חופשית בענין. בדיוק כפי שלך אין בחירה חופשית לשכב או לא לשכב עם אחותך, אלא מדובר עבורך בטאבו שהינו מחוץ לתחום. כאשר צריך לבחור האם סופרמרקט ימכור טריפות או לא, יש לבדוק מי ייפגע יותר בכל אופציה. העובדה היא ששומרי הכשרות ייפגעו יותר אם הסופר ימכור טריפות (ייאלצו לא לקנות ליד ביתם) מאשר אם הסופר לא ימכור טריפות (החילונים יכולים לקנות כשר). לכן ברור שעדיפה האופציה של כשרות הסופרמרקטים. מה שאתה רוצה בעצם הוא שכל המדינה תהיה מתאימה בול לאורח החיים שלך, ושהדתי יחיה כאילו הוא במדינה של גויים ולא במולדתו. מצטער, אבל גם לדתי יש חלק ונחלה כאן.
 

ליבליך

New member
ומה באמת עושה הדתי בחו"ל?

יש לא מעט דתיים שחיים בחו"ל. מעובדה זו, אני מניח שזה דבר אפשרי לחיות כאדם דתי גם כאשר המדינה אינה מתאימה את עצמה לאורח החיים שלך, והחנויות אינן מוכרות אך ורק מזון כשר, אלא מוכרות *גם* מזון כשר. אני לא צריך רב שיגיד לי את זה - אני מסתכל על המציאות. כאן הדתיים כופים על רשתות השיווק להימנע מלספק את צרכי הציבור שאינו שומר כשרות. ההבדל היחיד שקיים בין הארץ לחו"ל הוא שבארץ הם יכולים, כי הציבור הדתי גדול יותר, והציבור שחשוב לו לצרוך גם מזון לא כשר קטן יותר. אין שום הבדל עקרוני, רק הבדל כמותי. גם אני רוצה לחיות במולדתי, בדיוק כמוך, ושבכל חנות שנינו נוכל לקבל את המוצרים שאנו רוצים, בלי שאף אחד מאיתנו יגביל את השני. ושוב, שמירת כשרות היא בחירה שלך. אתה לא "אנוס" לשמור כשרות - אין אף אחד שמכריח אותך. זאת בחירה שלך, בדיוק כמו שאורח החיים שלי הוא בחירה שלי. איש משנינו אינו "אנוס" לחיות כפי שהוא חי. אני רשאי לשמור על כשרות, ואתה רשאי לא לשמור על כשרות. לי ולך יש חלק ונחלה שווים כאן, ולשנינו מגיע לקנות ליד ביתנו את המוצרים שאנו רוצים לקנות - וזה מגיע לנו בדיוק באותה מידה, ומתוקף אותו עיקרון.
 
למעלה