יש להבדיל בשניים
מהי "ביקורת המקרא" שאת עמדת שניהם כלפיה אתה שואל. ומהי עמדתה של נחמה לחוד, וישעיהו לחוד.
"ביקורת המקרא" נחלקת ל"ביקורת נמוכה" - שינויי נוסחאות/גרסאות טקסטואליים ו"ביקורת גבוהה" ש'בגדול' עוסקת במקורות הטקסט עצמו ו"באמינותו"..
לגבי ביקורת נמוכה, אין שאלה כלל! חז"ל, הגאונים, ראשונים וגו' עסקו בזה, לא כל שכן "ישעיהו ונחמה".
לגבי ביקורת גבוהה, כאן נמצא שתי עמדות שונות שאף על פי שתוצאת שתיהן זהה (היינו התנגדות לביקורת והפרכתה) הרי שלא ממקור אחד ייצאו.
"נחמה" שמשנתה בעניין זה הרבה יותר סדורה, מיתודית וקוהרנטית התנגדה לביקורת זו בליבתה. היינו הפריכה את "ההוכחות" הפילולוגיות, ההשוואתיות וכיו"ב. מבחינה זו, ביקורתה עומדת במבחן המחקרי/אקדמי. וניתן לומר בהחלט, כי בעניין זה היא הלכה שבי (ובצדק רב) אחר גדול חוקרי המקרא ד"ר בֶּנוֹ יעקב Benno Jacob (למרות היותו רפורמי).
"ישעיהו" לעומתה, שכידוע לא בזה בלבד, אלא באופן גורף לא הייתה לו משנה סדורה באף אחת מהדיסצפלינות (הרבות מספור) בהן עסק ונתעסק, התנגד לביקורת מבחינה "מהותית" או שמא נקרא לה אנתרופולוגית/פילוסופית. קרי - אין זה משנה מבחינה תיאולוגית מהו מקורו של הטקסט אלא מהי משמעותו או המשמעות המיוחסת לו מבחינה אמונית. כלומר, אין הטקסט כשלעצמו או הכרת אמיתותו ומקורו מכונן אמונה, אלא בני האדם המקבלים טקסט זה ומיישמים אותו בפועל, הם הם אלו "המכוננים אמונה". ולכן, נמצא רבות בדבריו ביטויים שמשתמע מהן כי מקור הטקסט הוא לגנדרי מובהק (הוא הרבה להשתמש ביחסו למקרא במונח: "היסטריוסופיה").
יחד עם זאת חייבים לציין כי קיימת דיאלקטיקה אצל ליבוביץ, אשר לעיתים רואים (ובלא מעט דוגמאות) כי הוא אכן ראה במקרא "אמת היסטורית", והכיר "באלוהיותו". כמו המקטע הבא: "המחקר המדעי והפסוידו מדעי הכפרני של המקרא..עוסק זה הרבה דורות בשאלה האם חמישה חומשי התורה שבידינו הם התורה שניתנה לנו על ידי משה רבנו או שמא מדובר באוסף חיבורים מתקופות שונות.. וזה יותר ממאה שנה שהדיון נסב אצלם בעיקר על חומש דברים ומאחר את זמנו עד לסוף בית ראשון וימי המלך יאשיהו... סברה זו מופרכת כולה על ידי העובדה המכרעת שלא בכל התורה כולה אין מוצאים אף לא רמז קל שבקלים על קדושת ירושלים, ייחודה וייעודה.. עובדה זו מוכיחה בעליל ומהווה עדות נאמנה לכך כי דברי חומש דברים לא נאמרו בנסיבות היסטוריות..אלא הם תורת משה ממש ואף מלכתחילה". ("שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע" עמ' 827 -פרשת ראה, הדגשות שלי).