מה מובנן של 7 המילים
... מה מובנן של 7 המלים "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" –
ראשית הזמן... האם ניתן לשוות לה מובן?...
ואף המלה השניה ״ברא״... אין אנו מכירים...
החשיבה התאולוגית (המאוחרת) מפרשת אותה כ... ועכ"פ אין לנו ודאות שזהו פשוטו של מקרא...
אין ספק ש"ברא" מבטא יחס בין אלהים והעולם – אולם מה טיבו של יחס זה, שלא ניתן לנו להבינו, ואצ"ל לדמותו?
נמצא, ששתי המלים שבהן פותחת התורה... מציג את העיקר האמוני הגדול: העולם אינו אלוהים.
האם לזה באמת כיוון הסופר המקראי? כל מי שיש לו תודעה ביקורתית היסטורית ותרבותית מינימלית נהיר לו כשמש בצהריים שטקסטים אלו מבקשים להביע הרבה יותר מאשר שהעולם הוא איננו אלוהים, ואף ספק רב אם האלוהים של פרקי בראשית אלו, אם כל השייריים האליליים שעדיין נותרו בהם, אכן נתפס על-ידי המחבר כמעבר לעולם לכל דבר ועניין. כמה מיתוס משוקע בפרקי בראשית, כמה רעיונות שונים ומשונים על האל/אלים/אלהים, האדם והעולם.
אמנם, הניתוח הביקורתי והרציונלי שלנו על מונחים מטאפיסיים שמופיעים פה ושם עשוי להוביל לעיתים לקביעה כי הם יצירי דמיון חסרי פשר או לכל הפחות שגם בגרסתם הרציונלית הם מובילים לאנטינומיות וכי לא ניתן להכריע בשאלת האובייקטיביות שלהם. אבל זה לא אומר שהטקסט עצמו מבטא חשיבה הכפופה לביקורתיות ורציונליות חמורה. זה לא שולל את האפשרות הסבירה למדי שהטקטס מהווה דווקא ביטוי, כמו רוב הטקסטים מאז ומעולם, למחוזות המעורפלים והעסיסיים אליהם לוקחים אותנו הדמיון והלשון.
כיצד כיו״ב מתבצע הדילוג מחוסר הודאות לגבי פשוטו של מקרא להכרה כה ברורה מה ״מציג״ לנו המקרא? ואיך, וזה אולי הקשה מכל, איך מהעובדה שהטקסט מציג את אלהים והעולם כמונחים נבדלים המקיימים ביניהם יחס מגיעים ל״עיקר האמוני הגדול״ כפי שליבוביץ חושב עליו (כלום אין דרכים אליליות, אליליות אליבא דליבוביץ עצמו, לחשוב נבדלות ויחס זה בין אלוהים עולם? הרי כל תולדות החשיבה הדתית רצופה בכך).
אלא מאי?
אין בתורה, כמו שאין בכלל, דבר שיכול להיות בעל משמעות עבורנו אלא רק עד כמה שיש לו משמעות עבורנו. וכל משחקי הדמיון והלשון, בין אם שלנו בין אם אלו שמובעים בטקסט, לא מעלים ולא מורידים ברגע שאנו שואלים בכנות מהי המשמעות של דבר-מה עבורנו.
זה עקרון כל כך פשוט, טאוטוטלוגי ממש, אבל באיזו קלות הוא מופר כמעט בכל דיון ומחשבה אודות תורה ואמונה. אולם: הכשל הוא לא בגלל הקושי ביכולת למצוא את המשמעות של ״בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ״ עבורנו. המשמעות האפשרית היא פשוטה ובסיסית למי ששואל עליה בתמים (אין בסיסית ממנה) ועליה ליבוביץ מצביע. הכשל הוא בכך שאנחנו משהים את שאלת המשמעות או לא מעוניינים בה, דהיינו זהו כשל של הרצון, כשל אמוני, והוא הגורר עמו לבסוף בעזרתם האדיבה של הדמיון והרטוריקה את כל היומרה הקוגנטיבית הבלתי ביקורתית ביחס לטקטסים המקראיים ואת כל ה״הו-הא, מה חושבת התורה״.
זה הכל ואידך זיל גמור.
... מה מובנן של 7 המלים "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" –
ראשית הזמן... האם ניתן לשוות לה מובן?...
ואף המלה השניה ״ברא״... אין אנו מכירים...
החשיבה התאולוגית (המאוחרת) מפרשת אותה כ... ועכ"פ אין לנו ודאות שזהו פשוטו של מקרא...
אין ספק ש"ברא" מבטא יחס בין אלהים והעולם – אולם מה טיבו של יחס זה, שלא ניתן לנו להבינו, ואצ"ל לדמותו?
נמצא, ששתי המלים שבהן פותחת התורה... מציג את העיקר האמוני הגדול: העולם אינו אלוהים.
האם לזה באמת כיוון הסופר המקראי? כל מי שיש לו תודעה ביקורתית היסטורית ותרבותית מינימלית נהיר לו כשמש בצהריים שטקסטים אלו מבקשים להביע הרבה יותר מאשר שהעולם הוא איננו אלוהים, ואף ספק רב אם האלוהים של פרקי בראשית אלו, אם כל השייריים האליליים שעדיין נותרו בהם, אכן נתפס על-ידי המחבר כמעבר לעולם לכל דבר ועניין. כמה מיתוס משוקע בפרקי בראשית, כמה רעיונות שונים ומשונים על האל/אלים/אלהים, האדם והעולם.
אמנם, הניתוח הביקורתי והרציונלי שלנו על מונחים מטאפיסיים שמופיעים פה ושם עשוי להוביל לעיתים לקביעה כי הם יצירי דמיון חסרי פשר או לכל הפחות שגם בגרסתם הרציונלית הם מובילים לאנטינומיות וכי לא ניתן להכריע בשאלת האובייקטיביות שלהם. אבל זה לא אומר שהטקסט עצמו מבטא חשיבה הכפופה לביקורתיות ורציונליות חמורה. זה לא שולל את האפשרות הסבירה למדי שהטקטס מהווה דווקא ביטוי, כמו רוב הטקסטים מאז ומעולם, למחוזות המעורפלים והעסיסיים אליהם לוקחים אותנו הדמיון והלשון.
כיצד כיו״ב מתבצע הדילוג מחוסר הודאות לגבי פשוטו של מקרא להכרה כה ברורה מה ״מציג״ לנו המקרא? ואיך, וזה אולי הקשה מכל, איך מהעובדה שהטקסט מציג את אלהים והעולם כמונחים נבדלים המקיימים ביניהם יחס מגיעים ל״עיקר האמוני הגדול״ כפי שליבוביץ חושב עליו (כלום אין דרכים אליליות, אליליות אליבא דליבוביץ עצמו, לחשוב נבדלות ויחס זה בין אלוהים עולם? הרי כל תולדות החשיבה הדתית רצופה בכך).
אלא מאי?
אין בתורה, כמו שאין בכלל, דבר שיכול להיות בעל משמעות עבורנו אלא רק עד כמה שיש לו משמעות עבורנו. וכל משחקי הדמיון והלשון, בין אם שלנו בין אם אלו שמובעים בטקסט, לא מעלים ולא מורידים ברגע שאנו שואלים בכנות מהי המשמעות של דבר-מה עבורנו.
זה עקרון כל כך פשוט, טאוטוטלוגי ממש, אבל באיזו קלות הוא מופר כמעט בכל דיון ומחשבה אודות תורה ואמונה. אולם: הכשל הוא לא בגלל הקושי ביכולת למצוא את המשמעות של ״בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ״ עבורנו. המשמעות האפשרית היא פשוטה ובסיסית למי ששואל עליה בתמים (אין בסיסית ממנה) ועליה ליבוביץ מצביע. הכשל הוא בכך שאנחנו משהים את שאלת המשמעות או לא מעוניינים בה, דהיינו זהו כשל של הרצון, כשל אמוני, והוא הגורר עמו לבסוף בעזרתם האדיבה של הדמיון והרטוריקה את כל היומרה הקוגנטיבית הבלתי ביקורתית ביחס לטקטסים המקראיים ואת כל ה״הו-הא, מה חושבת התורה״.
זה הכל ואידך זיל גמור.