אני מצפה ממך לקצת יותר קרדיט
אני כבר יודע לזהות מתי אתה מנסה למשוך אנשים באף. אני אפילו שוקל לקרוא לאחד הנחיריים שלי על שמך.
אני מבחין בין משמעות ובין פרשנות. דוגמא: אני יכול לומר כפילוסוף שלמשפט ״היש ישנו והאין איננו״ אין משמעות אבל אני בהחלט יכול לתת לו פרשנות (מכל מיני סוגים: פרשנות היסטורית, ניתוח פילולוגי, דרשנות אלגורית, פילוסופית וכו׳ וכו׳). כך המשפט ״בראשית ברא אלהים...״ יש לו משמעות מינימלית אפשרית (המניחה מראש עמדה דתית), משמעות שאיננה פרשנות כלל, אלא פשוט חילוץ המובן היחידי שבאפשר למונחים הללו (מובן שהוא עצמו בעל משמעות רק לאדם מאמין). אבל יש למשפט זה גם פרשנות: וזו יכולה להיות או ביקורתית או לא (היא גם יכולה להיות גם סוג של ספורט אינטלקטואלי בעל ערך תרבותי בפני עצמו. כמו במדרש).
חשיבה לא ביקורתית לא תצליח להבחין בין השניים ובמקרה הדתי עשויים להתרחש שני דברים הכרוכים זה: היא תנסה לצקת משהו מהפרשנות אל תוך המשמעות (אמונתך ״צריכה״ להכיל הכרה קוגנטיבית באיזשהו מובן של בריאה כי כך כתוב בתורה) וכיו״ב תסגור את עצמה מפני פרשנויות שעלולות לפגוע במשמעות שהיא מייחסת לטקסט.
אני כבר יודע לזהות מתי אתה מנסה למשוך אנשים באף. אני אפילו שוקל לקרוא לאחד הנחיריים שלי על שמך.
אני מבחין בין משמעות ובין פרשנות. דוגמא: אני יכול לומר כפילוסוף שלמשפט ״היש ישנו והאין איננו״ אין משמעות אבל אני בהחלט יכול לתת לו פרשנות (מכל מיני סוגים: פרשנות היסטורית, ניתוח פילולוגי, דרשנות אלגורית, פילוסופית וכו׳ וכו׳). כך המשפט ״בראשית ברא אלהים...״ יש לו משמעות מינימלית אפשרית (המניחה מראש עמדה דתית), משמעות שאיננה פרשנות כלל, אלא פשוט חילוץ המובן היחידי שבאפשר למונחים הללו (מובן שהוא עצמו בעל משמעות רק לאדם מאמין). אבל יש למשפט זה גם פרשנות: וזו יכולה להיות או ביקורתית או לא (היא גם יכולה להיות גם סוג של ספורט אינטלקטואלי בעל ערך תרבותי בפני עצמו. כמו במדרש).
חשיבה לא ביקורתית לא תצליח להבחין בין השניים ובמקרה הדתי עשויים להתרחש שני דברים הכרוכים זה: היא תנסה לצקת משהו מהפרשנות אל תוך המשמעות (אמונתך ״צריכה״ להכיל הכרה קוגנטיבית באיזשהו מובן של בריאה כי כך כתוב בתורה) וכיו״ב תסגור את עצמה מפני פרשנויות שעלולות לפגוע במשמעות שהיא מייחסת לטקסט.