איך יוצרים מוסיקה אלקטרונית
מוסיקה אלקטרונית היא תחום רחב ואינסופי, יש בו המון תתי קטגוריות וסגנונות שונים אבל בגדול זו מוסיקה שנוצרת באמצעים אלקטרונים. הראשונים שנגעו בתחום היו מלחינים כמו קרלהיינץ שטוקהאוזן, ששיך לזרם המודרני במוסיקה ה"קלאסית" כפי שנוהגים לכנות אותה. ביורק אגב הכירה את המלחין כילדה ומאוד העריכה אותו. היא מספרת שבבית הספר בו למדה מוסיקה הכל היה כל כך מיושן ומקובע והיא מאוד אוהבת ומעריכה את הראש הפתוח שלו. קיימים מלחינים רבים שעשו נסיונות באלקטרוניקה, למשל סטיב רייך, ששיחק עם סרטי הקלטה, הזיז אותם ויצר איתם רעשים. איך יוצרים מוסיקה אלקטרונית? הבסיס של הכל זה משחקים עם הקלטות, חפצים, שינוי תדרים ועוצמות של כל מיני דברים שהקלטת. אני בעצמי התנסיתי במוסיקה אלקטרונית. כמוסיקאי אני מחפש לפעמים דרכים להרחיב את עצמי ולגלות עולמות לכן הקלטתי רעשים שיצרתי, רעשי זכוכית וכו' וערכתי אותם. שיניתי להם תדר, פיץ' מהירות וכו'... בתקופה המודרנית האלקטרוניקה נוגעת בהמון המון סגנונות מוסיקה. היחוד של האלקטרוניקה בעייני הוא היכולת לצור עולמות חדשים שלא קיימים, מה שביורק יודעת לעשות כל כך נפלא. המוסיקה מאפשרת גם להעביר דימיון פרוע למציאות, וזו הסיבה שביורק כל כך אוהבת לעבוד על הצלילים שלה בעצמה. ככה היא מצליחה לדייק. קיימים כלים אלקטרונים רבים, הסינתיסייזרים, הת'רמין - כלי שהומצא בתחילת המאה ה20, הריאקטבול החדשני של אפל (זה מדיקלייר אינדיפנדנס) והסמפלר, כלי בו אתה יכול להקליט רעש מסויים, הסמפלר דוגם את הרעש וכשלוחצים על המקלדת, כל תו משמיע את הרעש בשינוי פיץ'. אפשר באלפי דרכים ליצור מוסיקה שונה, לחבר שכבות על שכבות, להשתעשע. אפשר לעשות המון. מה הופך את ביורק לאומנית כל כך גדולה. שאלה נפלאה. אם כי לא בהכרח קשורה לחלק הראשון של השאלה. ביורק היא אמנית ענקית. נקודה. גם אם היא הייתה מלחינה קלאסית או ציירת. היא מצליחה כל פעם מחדש ליצור עולמות שלמים ומיוחדים עם המוסיקה שלה, יש לה רעיונות מרתקים והגדולה האמיתית שלה בעייני זה שהיא מצליחה להיות חדשנית, מקורית, אוונגרדית ואומנותית ועדיין להיות נגישה, מרגש ולא מתנתקת מהמאזינים. ואי, חפרתי.