מוזר, לפחות לי ....

מורגיין

New member
זה ה"הודעה המהירה" שלא עובדת, הא?

טוב חייבים לנסות דברים חדשים
בכל מקרה רציתי להגיד לך ברוכה הבאה ובאמת כל עוד לא תנסי להמיר אותנו אני חושבת שנסתדר יופי... רק תזכרי בבקשה שאנחנו לא נכנסנו לפורום יהדות והתחלנו להטיף לך... ואנחנו לא פורום מיוחד!!! אנחנו פורום רגיל של אנשים רגילים עם דעות (שמבחינתנו לפחות) לחלוטין רגילות... את המורה הטיפולית שלנו אישפזנו כבר מזמן (סתם סתם!)... זה רק אני או שההודעות שלי יוצאות קצת מטורפות בזמן האחרון?
 

Justin Angel

New member
אמונה צריכה היגיון?

אמונה והיגיון הולכות הינן אחיות שטובות ביחד מאשר בנפרד, אך לא ניתן לבסס אמונה על היגיון או היגיון על אמונה. אמונה מצליחה.
 

Justin Angel

New member
תיקון טעות כתיב

אמונה והיגיון הינן אחיות שטובות ביחד מאשר בנפרד, אך לא ניתן לבסס אמונה על היגיון או היגיון על אמונה. אמונה מצליחה.
 

מורגיין

New member
../images/Emo6.gif

בעיקר עם היא מלווה בסיפור דתי מרגש על ילדה קטנה שהלכה לאיבוד בעיר הגדולה!
 

Justin Angel

New member
ברור

הרי חייב להיות רגש משפחתי עמוק עם קונטציות דתיות ופחד מושרש מהתבגרות, אחרת איזה מן סיפור זה?
 

Nizzan Cohen

New member
הממ...

רוב הניאו-פאגנים לא מערבבים. אלה שכן מערבבים הם אלה שמיתייחסים לאלים כאל סמלים - ולא כיישויות. בוחרים לעבוד עם אלים שקשורים לתחום העבודה. זה מקובל בעיקר בתחום מאגית הכאוס. סוג אחר של עירבוב הוא המשפט "כל האלים אל אחד וכל האלות אלה אחת". כשאתה נוקב בשם של אל ספציפי אתה מכוון לפן ספציפי של האל הגדול והכללי.
 

RainBird

New member
יאלי! מה שלומך? אני מתגעגע מפורום מאגיה. אני אישית כוהן של הקטה ואני אנסה להסביר את הלך המחשבה שלי. לפי האמונה שלי, ישנם שני כוחות יקומיים. האל, והאלה. שניהם חיים בהרמוניה קוסמים ובגללם יש פיצול בבריאה כולה: אור-חושך, זכר-נקבה. וכולי. עכשיו כאדם, אני יודע שהאל והאלה מתבטאים בצורה שונה ובטבע, ויש להם אלף שמות, וגם אלף פנים. אז אני לא "בוחר" אל או אלה. אני פשוט מחליט לאיזה פנים, או מהות אני בוחר לפנות. לדוגמא: אני למשל נמצא בטקס מאגי, אני אפנה לפנים של האלה הפטרונית שלי הקטה, שהיא אחראית על המאגיה והכישוף. (מבחינתי) כשאני אתפלל לאלה עבור אושר, אני אבחר בקואן יין. אלת הרחמים והשפע. עכשיו מבחינה של סיפור בריאה אחיד או לא, רוב סיפורי הבריאה דומים. אבל כל העיניין עצמו לא רלוונטי כי בין כה וכה אנחנו לא מסוגלים לתפוס את המהות של "בריאה" בחושים האנושיים המגושמים שלנו. אבל פעם אחת נגעתי בסלע בזלת והרגשתי חלקיק מהעוצמה של הבריאה. זה היה מקסים. עוד שאלות? שלך ארדן.
 

Yali 17

New member
תודה על ההסבר....

אבל לא הבנתי בשביל מה "הפנים הרבות " ? הרי אם זו תכונה מסויימת של אל או אלה, מדוע מתייחסים לזה כאילו זו ישות ניפרדת ? מדוע אתה עובד את "הקטה" ולא את "האלה" ?
 

ToryMaster

New member
הקטה

הקטה, מבחינתו, היא התגלמות הפן שהוא הכי מתחבר אליו באלה. (זו השערה) למה פנים רבות וכל אחת ישות נפרדת? אני חושבת שבמקום מסוים זה כי פשוט יותר נוח להתייחס לזה ככה.
 
גם לאל היהודי

מתייחסים בשמות שונים בתנ"ך כדי לציין תכונה/התנהגות/פעולה שהוא עושה. אם תשימי לב בתנ"ך מופיע גם "אדוני" גם "יהוה" וגם "אלוהים". אני לא זוכרת איזו התנהגות שייכת לאיזה שם כי למדתי את זה ממש מזמן, אבל אני זוכרת שכשהוא משתמש במידת הדין הוא נקרא בשם אחד וכשהוא משתמש במידת הרחמים הוא נקרא בשם שני.
 

Yali 17

New member
נכון

אבל אלוהים הוא אחד,לפעמים בוחרים לקרוא לו בשם כזה או אחר. כל פעולה שעלולה לגרום לאל להיראות כיותר מישות אחת היא אסורה.
 

RainBird

New member
האמת היא שזה מהרגע שהמונתיאזם תפס שליטה. היו אנשים למשל בתמנע שהאמינו בחתחור המיצרית ובאשרה הכנענית. לאמץ אלי בית חדשים בפאגניזם העתיק זו הייתה פעילות רגילה לחלוטין. הקטה בעצמה התחילה בתור אלת ירח תראקית, ועברה דרך מצרים ששם הייתה אלת הלידה של השמש (ושל כל יצור אחר) יחד עם איסיס ליוון. (כן כן, ביוון ורומא היו מקדשים לאיזיס האלה המצרית) ברגע שהקטה קיבלה את צורתה המודרנית של אישה אפלה שמסתובבת בצמתים עם כלבים שחורים וגדולים ורוחות רפאים, היא כבר עברה גלגולים מספר, ואת שמה קיבלה עוד ממצרים. הקט, אלת העקרב. וכמובן היא לא נעדרת מהפלוקלור של ימי הביניים. היום היא מאומצת מחדש אצל הרבה מכשפות, והיא לא אלה קלה, אבל היא אלה שמלמדת לקבל את הדברים כמו שהם ועוזרת למצוא את האור הפנימי. היא דורשת הרבה ונותנת המון. אבל אלו רק פנים. שם. זה לא משנה אם את קוראת לאלה הגדולה, איזיס, הקטה או מוריגן ופרספונה, אלו פנים שונות של אותה האלוהות לדעתי. ארדן.
 

Dia Leoghann

New member
שלום ילי

אכן רובנו טוענים שכל האלים של כל התרבויות הם אלים שקיימים, למרות שיש בתוכנו שיראו את כל האלות כפנים של אלה אחת וכל האלים כפנים של אל אחד - אני אישית אינני ביניהם. רובנו דווקא משתדלים להמנע מה"מיקס" שאת מתארת, ועובדים רק עם פנתיאון מסויים, יהיה זה הקלטי, הכנעני או הנורדי. יחד עם זאת המצאותו של אל שמיים יווני ואל שמיים נורדי (לדוגמא) אינה יוצרת בעיה אמיתית. ראשית כל יש שיראו בכך התגלמות של אותו אל אולם בשם שונה - השם של האל הוא תלוי תרבות. היוונים והרומאים היו ממש מצויינים בלזהות את האלים שלהם בתוך אלים של עמים אחרים. בנוסף לכך "מיקס" של אלים מפנתיאונים שונים אינו המצאה שלנו, הפגאנים המודרנים. גם בימי קדם מיקס שכזה היה נפוץ מאוד. למשל בפורום הרומי היה מקדש לאלה אפונה שהיא בכלל אלה קלטית. מה עושה באמצע רומא מקדש קלטי? כנראה שלאפונה היו איכויות שלא באו לידי ביטוי אצל האלים הרומאים כפי שהם באו לידי ביטוי אצל אפונה (מניחים שהיא היתה קשורה לתיפקודו של הלגיון הרומאי או לפחות חילות הפרשים שלו) ולכן הרומאים בחרו לבנות לה מקדש בעירם. בצורה דומה, יכולים להיות בינינו שבוחרים לעבוד עם אל שמיים יווני כיוון שלדעתם התפיסה היוונית של אל השמיים היא המתאימה להם ביותר, ולעומת זאת לעבוד עם אל אדמה כנעני כיוון שהתפיסה הכנענית של אלוהות האדמה היא מתאימה להם יותר מהתפיסה היוונית של אלוהות אדמה.
 

windflute

New member
תשובה

ילי ברוכה הבאה לפורום! השאלות שלך אכן מעניינות והן מבליטות את אחד ההבדלים המהותיים ביותר בין אמונה ניאו-פאגנית לאמונה מונותיאיסטית והוא המקור ממנו אנו יוצרים את אמונתינו. אני לא מוסמכת לכתוב בשביל כולם, אבל אכתוב בשביל עצמי כוויקאנית: בשונה ממונותיאיזם, הדת הניאו-פאגאנית ויתרה על ההכרח לבסס את אמונתך על אמונתו של אדם אחר. במקום להתבסס על על ספרי חוקים ופרשנויות שכתבו בני אדם אחרים (או במקרה העצוב יותר - להכפיף את עצמי אליהם), אני מעדיפה את החוויה הישירה. אני בוחרת לחוש את האלוהות מ"יד ראשונה". להבין בשביל עצמי מה אלוהות מסמלת בשבילי. אני לא מאמינה שיש אדם שיודע יותר טוב ממני איך מרגיש אלוהים או איך בנוי היקום. אני מתבססת על החושים שלי ועל החוויות שלי עם האלוהים בבניית האמונה שלי. בשבילי אלוהות היא האנרגיה שממנה מורכב העולם. היא בכל מה שקיים. היא הבריאה ומעבר לה. היא מכילה את כל הרגשות וכל המצבים וכל התחושות. בתור שכזו אפשר לחלק אותה בדרכים שונות (לדוגמא, בוויקה מחלקים אותה בצורה דואלית - כל מה שאפשר לחשוב עליו כנקבי וכל מה שאפשר לחשוב עליו כזכרי. אפשר לחלק בדרכים נוספות, לדוגמא אל מסויים לכל תחום חיים, בדומא לפנתאון היווני). כמו כדור - האנרגיה של האלוהות היא שלמות אחת, אבל כל אדם רשאי לחלק אותה באופן שונה, לפי מה שמרגיש לו נכון וטוב, ולעבוד עם החלקים שיעזרו לו ביותר. ההבדל בין האלים קשור לאיזה חלק הם מהווים מהאלוהות הכללית. למשל - אם אל השמיים היווני מכיל את חלקים ב' ד' ו-ה' של הכדור, אל השמיים הרומאי שכל כך דומה לו, יכיל (לדוגמא) את חלקים ב' ד' ו-ו' של הכדור, ומכאן ההבדל ביניהם. זה מרגיש קצת טפשי לכתוב את זה ככה. מובן שההבדל באנרגיות שאתה מרגיש כשאתה עובד עם אלים שונים הוא לא משהו שאפשר לכמת - זה הבדל בתחושה וברגשות שהאנרגיה הזו מעלה בך. לגבי עניין ה"מיקס", אני בדיעה שכל אחד יכול לבחור לו את צלחת הסלט שלו. האלוהות מכילה הכל, ומכאן גם מכילה את כל הניגודים. אני בספק אם אדם ירצה לעבוד עם שתי אנרגיות שסותרות זו את זו, אבל אם כן - שיבושם לו :) אני מקווה שעשיתי את הדברים קצת יותר ברורים... שיהיה לך יום מלא חופש, windflute
 
למעלה