לא מדויק, חופשי יומי/חודשי היו קיימים גם קודם ובהיקפים גבוהים, מה ששונה זה שיטת התמחור על בסיס מרחק במקום על בסיס אזורי תנועה. (שקודם היתה רק באפליקציות), וכן ההפרדה בין רכבת לאוטבווס גם בחופשי חודשי. וכן המעבר מחודש קלדנרי (המראשון לחודש) ל-30 יום פלאט מהיום שבו טענת. ואכן מדובר בשינוי שהיה קשה גם ליישום טכנולוגי וגם לתפיסה הן בקרב המפעיים והנהגים והן בקרב הנוסעים, והחודש הראשון אכן היה בעייתי אך מאז העסק יוצב לדעתי לא רע. דווקא טבלת התעריפים היחסית הפשוטה הועברה כבר באפריל אבל היישום במערכות באמת עוד לא היה סגור עד הסוף ביום יישום הרפורמה.
יש אמירה ברורה הן של הדרג המקצועי במשרד התחבורה והן של הדרג המלווה באוצר שמאד נכון לתמרץ את הציבור שבכל מקרה משתמש הרבה בתחצ להשתמש בחופשי יומי/חודשי ולא בתשלום פר נסיעה, ולכן בתהליך שהחל כבר בשנות ה-90 (עם הצגת החופשי חודשי) והמשיך עם הרחבתו בעשורים לאחר מכן לעוד אזורים, וקפץ עם הרפורמה של 2016 שהתמקדה בפישוט שיטת החופשי חודשי ונמשך גם ברפורמה הזו מ-2020 הושם דגש על הגדלת האטרקטיביות של חופשי חודשי על פני אמצעי תשלום אחרים. מתוך סיבה פשוטה שכך אתה מעודד אנשים להשתמש יותר בתח"צ. אם רכשת חופשי חודשי ששוה ערך ל-13 יום בחודש של הלוך חזור וכל נסיעה נוספת היא חינם, אז זה מתמרץ אותך להשמש בתחצ אפילו יותר גם לנסיעות שלפני כן היית חושב פעמיים אם להשתמש בתחצ או באמצעי אחר.
זה לא מס. כל העניין ברפורמה היה שמיש שנוסע מעט ולכן תשלום בנסיעות בודדות עדיין טוב לו ישלם קצת יותר ומי שנוסע הרבה ישלם קצת פחות (או במקרים מסוים יספוג עליה קטנה יותר כי הרפורמה הקודמת כללה גם עליה כוללת בתעריפי התחצ באותו תאריך, נדמה לי ש-8% ולכן היתה קשה להסברה).
בסוף המחיר צריך להיות הוגן, לא גבוה מדי ולא נמוך מדי. הוא היה הוגן טרם הרפורמה ונשאר הוגן אחריה, אבל הושג הרבה כסף לתוספות שירות. פוליטיקת הכוח הנוכחית שאומרת שלא יהיו תוספות שירות בשום מקום, העיקר שתהיה עוד הוזלה , שלפי כל המחקרים לא תורמת רבות לגידול במספר הנוסעים, ושבעתם משעבדת את כל הכסף שהובטח לתוספות שירות לוהזלת הזו, חותרת נגד הרעיון של שיפורי שירות במטרה לשמר נוסעים קיימים ולמשוך חדשים.
אגב, כל תוספת שירות עד סוף 2023 (וכנראה גם קצת בתחילת 2024) רשומה על שמה של מיכאלי. רוב 2024 וכנראה גם 2025 תהיה בלי תוספות שירות בכלל.
וכן יש משבר נהגים, ויש הגיון בלהקטין את היקף תוספות השירות כדי שהענף יוכל לחזור לאיזון, אבל אמירה רוחבית שלא יהיו תוספות שירות כלל, לא בשוטף היכן שזועק לשמיים שצריך וגם לא במכרזים חדשים זה פשוט התעללות בנוסעים במקומות הצפופים שלקחת מהם אפילו את האופק לשיפור.
כלומר אין בעיה עם תיקונים למערכת התעריפים פה ושם פי אג'נדת השרה, יש בעיה עם עם זה שזה לא בא בהלימה לתוספות שירות. בסוף אברך חרדי בן 24 במודיעין עילית שלא מסוגל לעלות לאוטובוס צפוף לא יהיה מסוגל לעלות אליו גם אם המחיר יהיה זול יותר. וכנ"ל אדם חילוני בגילאי העבודה בקו צפוף בתל אביב שלא יזכה בשום הנחה.
בסוף הרכב הפרטי עולה כבר כיום פי 10 מתחבורה ציבורית ואנשים בוחרים בו, מה זה משנה אם עבור אוכלוסיה מסוימת הוא יהיה יקר יותר פי 12 בזכות ההוזלה, אם אין שיפורי שירות הם ימשיכו לבחור ברכב הפרטי.
ממה שנאמר לי בעבר, החופשי חודשי נוצר כדי להקל על המערכת.
כל נוסע שעלה לאוטובוס עיכב את הנסיעה, אם בשביל לרכוש כרטיס או כרטיסה ואם בשביל לנקב. הרעיון שהחופשי חודשי היה כפול, גם לקצר את זמן העליה לאוטובוס וגם לעודד אנשים לבצע מעברים כאשר הדבר משתלם מבחינת זמן ולא לתפוס מקום באוטובוס מאסף רק בשביל לחסוך כמה שקלים, ובכך לשפר את התפוקה של הצי הקיים, ולכן מחיר החופשי חודשי נקבע לפי מכפלה כלשהי של נסיעה בודדת.
גם החופשי יומי שהיה בתוקף בבינעירוני נבנה על בסיס דומה, ועודד אנשים לבצע החלפות במקום לדרוש קווים ישירים, ובכך תרם להעלאת מקדם המילוי של האוטובוסים הבינעירוניים.
המשותף לתמחור הכרטיסים היה, מחיר שמגלם הנחה קטנה לעומת נסיעה ישירה (במידה והייתה אחת כזאת).
כעת התמחור אינו משקף את מחיר הנסיעה, נסיעה עירונית עולה 5.5 ש"ח, כלומר מי שנוסע 41 נסיעות עירונית משתלם לו לרכוש חופשי חודשי והוא מקבל כבונוס גם אפשרות לנסיעה חינם בקווים הבינעירוניים, למרות שסביר להניח שמידה והנוסע היה מעוניין לנסוע מחוץ לעיר התשלום על הנסיעה הבינעירונית לא היה החסם שמונע ממנו לעשות זאת.
מנגד, גם גידול במספר הנוסעים ואפילו אם תהיה צפיפות, זה לא יתרום להכנסות ויהיה צורך להגדיל את תקציב הסבסוד כדי לממן תוספות שירות.
תמחור נכון של מחיר הנסיעה נותן את האפשרות לממן תוספות שירות בעקבות ביקושים שגדלים.
המנגנון הקיים מזיק לעצמאות המערכת ומקשה על מתן מענה לתוספות שירות, ובכך מגדיל את האי הודאות בענף, ואת חוסר היכולת של המפעילים לצפות את היקף השירות שיאושר להם בעתיד, משפיע על הרצון להכשיר נהגים נוספים, ומדרדר את הענף כולו.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פועלת בכל הנושא בצורה רשלנית, וכשהיא מכינה תוכניות עתידיות, כמו תוכנית התחרות לענף האוטובוסים או תוכנית תמחור תעריפים חדשה היא לא טורחת להתייעץ עם גופים שיש להם את הידע בנושא כמו רשות התחרות.
לא מדובר בתקלה שיצרה מירב מיכאלי, אלא בתקלה שמלווה אותנו הרבה שנים ומשבר הנהגים הוא רק אחד מהסימפטומים של הצרה הזאת.