מחפש : זמרות מצו סופרן ..

זה עדיין לא משכנע אותי

כי כל מצו מצויה יכולה לשיר דו גבוה ולפעמים גם יותר. זה בעיקר עניין של צבע, ולדעתי היה לה צבע של מצו בהתחלה, ולא כתוצר מלאכותי. יש והיו ויהיו זמרות שהחלו את הקריירה כמצו והתפתחו לסופרן (כמו למשל ולטראוד מאייר, ויולטה אורמנה ולאחרונה גם נדיה מיכאל), ואפשר לומר שגם לברטולי זה קרה אך במחיר של איבוד כל צבע בסיסי עד כדי הריסת הכלי. ושוב אני שואל, האם אתה יכול לשמוע איזה צבע ספציפי בקול שלה? מה שאני שומע זה או קול לחוץ לגמרי או קול ראש מלא אוויר. נ"ב מה זה סופרנו ספוגאטו? פעם ראשונה שאני שומע את המונח הזה. אשמח להסבר
 

Vivaldimort

New member
אני שומע את הצבע הייחודי שלה

שנשאר איתה גם שהיא שרה אריות גבוהות במיוחד. וכמובן שיש הרבה מציות שמגיעות לדו סופראן - סוג קול הוא, אני מאמין, בסופו של דבר עניין של טסיטורה ולא עניין של מנעד. כשברטולי שרה דו סופראן היא נכנסת אליו עם צבע סופראני, נפח יפה וקול ראש נקי. כשמצו קולורטורה נכנסת לדו סופראן זה צרחה במקרה הטוב. אני כן שומע את הצבע של ברטולי - צבע מצו כבר לא נשאר לה, אבל זה תמיד חולף למציות שעברו לסופראן. המורה שלי, לדוגמה, שמה אילנית חורש, בעלת צבע מאוד כהה וכאשר היא במקור הגיעה לאקדמיה ניסו לקחת אותה לכיוון המצו, אבל הטסיטורה שלה גבוהה במיוחד וזה מה שבסופו של דבר הגדיר אותה כסופראן לירי. לגבי אוויר, זה השטיק הקבוע של ברטולי - זה חלק מהמשחק והאספרסיה שלה. היא יודעת שהיא מקליטה והיא מנסה להביע רגש - בדיסק לא שומעים הבעת פנים, אז היא מכניסה די הרבה אוויר. סופראנו ספוגאטו זה סופראן כהה במיוחד עם טסיטורה יחסית נמוכה, אבל עדיין גבוהה משל מצו. היא נבדלת מסופראן דרמטי בנפח של הקול וכמו כן בפסאג'י, וזה קול נדיר מספיק על מנת שלא יכירו אותו. מקורו בבל קנטו, שבזמנו הוא נועד להגדיר בייסיקלי זמרת שחשבו שהיא קונטראלטו ואז גילו שמבחינת מנעד היא סופראן כהה מאוד. כל זה בערבון מוגבל, כי זה נאמר לי בעל פה ואני עשוי לחרבש פה לא מעט עובדות.
 
ההסבר דווקא מובן. תודה.

מעניין איזה עוד זמרות עונות להגדרה זו חוץ מברטולי. את אילנית אני מכיר, וכן, יש לה קול כהה יחסית, אבל באזניי לפחות היא תמיד נשמעה סופרן... זמרות מצו ששרות דו גבוה יפה ומלא - כריסטה לודוויג, גרייס במברי, שירלי וורט, ולטראוד מאייר, דולורה זייצ'יק, אלינה גרנצ'ה. טסיטורה זה משהו שמאפיין תפקיד ולא קול. קח לדוגמא הקרובה לליבנו - רינלדו מול יוליוס קיסר. שני תפקידי אלט. הטסיטורה של רינלדו יותר גבוהה מזו של יוליוס וזה עדיין אותו קול. אזוצ'נה מול אולריקה. שני תפקידי מצו דרמטיים. הראשונה גבוהה השניה נמוכה. מאז ומתמיד היה טשטוש בין הקול עצמו והגדרתו לבין דרישות התפקיד. כלומר זמרות מצו ששרו תפקידי סופרן ולהפך, בגלל שהיה להן או את המנעד המתאים או את הצבע המתאים. למשל, אי אפשר להכחיש שלגאורגיו בהווה ולקאלאס בעבר לא היה צבע שמתאים לכרמן (אמנם רק בהקלטה ולא על הבמה).
 
טוב, האמת היא שזה דווקא הגיוני

נראה לי שרוב המלים באיטלקית אכן נהגות במלעיל.
 

jonbaum

New member
בשביל לקבוע דבר כזה

צריך קודם כל לזכור מה המשמעות של המילים מלעיל ומלרע (אני תמיד מתבלבל ביניהם). הטעמה באיטלקית היא דבר מסובך - כעקרון ההברה המודגשת היא או הברה אחת מהסוף או שתי הברות מהסוף, אבל אין בזה יותר מדי חוקיות.
 

L m a o

New member
נכון

זה מוחלט(לפחות בשפות שאני מכיר) רק כשיש Q, ואז ההברה שבה מופיעה Q היא עם דגש. לרוב באנגלית זה בסוף, וכשמשתמשים בזה בהתחלה בדרך כלל המילה היא הברה החת- כמו quit.
 
נכון

מלרע = הטעמה על ההברה האחרונה (כמו "חבר") מלעיל = הטעמה על ההברה הלפני האחרונה (כמו "יחד") אין כינוי בעברית להטעמה על ההברה השלישית מהסוף (כמו "ברטולי") באיטלקית יכולים להיות שלושת הסוגים, אבל מלרע זה יהיה רק אם יש דגש (') על ההברה האחרונה (כמו Sara'). בין מלעיל לסוג השלישי באמת קשה להבדיל, פשוט צריך להכיר את המילה (או מלה דומה לה).
 

GustavM

New member
הטעמה על הברה שלישית מהסוף

הטעמה שכזו בעברית נקראת "מלעיל דמלעיל". הטעמה על ההברה הרביעית מהסוף (נדיר מאוד) נקראת "מלעיל דמלעיל דמלעיל", וכך הלאה.
 

Petrus

New member
נדיר אולי בעברית

באנגלית יש לדוגמה את המילים dictionary ו-refrigerator, ובהונגרית ההטעמה כמעט תמיד על ההברה הראשונה, אז מילה בת ארבע הברות עונה לדרישה הזאת.
 

lvb

New member
אין מילים עבריות כאלה.

מילים עבריות מוטעמות אך ורק על הברה אחרונה או אחת לפניה. כל המילים שמוטעמות במרחק גדול יותר מסוף המילה הן מילים לועזיות שנכנסו לעברית בצורתן הלועזית או בדומה לה.
 

yonti261

New member
הביצוע שלה לכרמן בקובנט גארדן מדהים!!!

הביצוע האהוב עליי לאופרה הזאת.
 
שמעתי אותה בביצוע לכירובינו

והיא הייתה גסה שם,כמעט כירובינו מבוגר. שמעתי אותה ב"רחמיו של טיטוס" ועדיין היא נשמעה לי גסה. אולי עניין של צבע קול.
 

jonbaum

New member
בריגיטה פאסבנדר

Brigitte Fassbaender היתה מצו-סופרן מדהימה. שמעתי אותה בקונצרטים בארץ כמה וכמה פעמים - במיוחד זכור לי הביצוע המדהים שלה של "מסע החורף", שיש לי אותו גם בדיסק.
 

jonbaum

New member
ואיך שכחתי?

Christa Ludwig האגדית Giulietta Simionato שהיתה פרטנרית של קאלאס בכל כך הרבה הקלטות Fiorenza Cossotto
 

L m a o

New member
לא הכי קשור, אבל הרשה לי להמליץ על טנור-

ernst haefliger. שמעתי אותו מבצע את חליל הקסם וחיפשתי עוד הקלטות- קול אינטילגנטי ומרגיע, בעל צבע מלאכי. ממליץ.
 
למעלה