מחשבה

<<>>

צריך לחלק בין הידיעות על הצדוקים לבין דת העברים הקדומה בצורה כללית יותר. לגבי הצדוקים, הרי שאין כבר צורך להסתמך על דעתו של חוקר כזה או אחר. כשרק התגלו המגילות, ובמחקרים שנעשו בעשורים שלאחר מכן, ניטש ויכוח נוקב לגבי זהות הכותבים, אך כעת כשהמגילות גלויות לכל אין בו ממש. זה פשוט: נייתי ספרא וניחזי. המחלוקת שעדיין רלוונטית היא רק לגבי שיוכן של מגילות ספציפיות ובירור השאלה אם כל המגילות נכתבו באותו מקום ועל ידי אותה קבוצה או שמא מדובר בקיבוץ של כתבים ממקומות וזמנים שונים, ועוד חזון למועד. ברם בהרבה מהמגילות, בעלי המגילות כותבים על עצמם בהדיא שהם צדוקים. אך אין הכי נמי. גם את תמצי לומר שלא מדובר בצדוקים, הרי שבכל זאת 900 המגילות שנמצאו מלמדות אותנו המון על היהדות שקדמה לחז"ל.

הידיעות על דת העברים הקדומה ודאיות יותר מאשר הידיעות על חז"ל גם מפני שהמחקר המשווה מעלה עדויות לגביה וגם מפני שמדי פעם חז"ל עצמם אזכרו את מה שהתרחש לפניהם. אמנם כתבי חז"ל אינם מהווים מקור היסטורי, אך יש להם חשיבות במחקר ההיסטורי כאסמכתא דמסייע למילתא. בספרות העמים יש יותר התייחסויות לעם ישראל בתקופה שקדמה לחז"ל מאשר לתקופה בימיהם והשוואה בין דברי העמים לבין מקורות חז"ל שוברה בצדה. כמעט כל הסופרים היוונים והרומיים שהתייחסו לקיומו של עם ישראל דנו על היהודים שבמאות הראשונות לפני ספירת הנוצרים. אמנם הידיעות שלהם על היהודים היו מעוותות לחלוטין, אך חוקרים דלו ידיעות חשובות מדבריהם לאחר שהשוו בין הממצאים. אגב, גם המחקר הארכאולוגי העלה יותר ממצאים על היהדות שקדמה לחז"ל.
 
מקור

החוק אינו רלוונטי. יהיה המקור טקסט דתי, יהיה גחמה של מישהו, יהיה תיקון לחוק או נוסח חדש, יהיה אשר יהיה. כאן הבחנתו של ליבוביץ הייתה חדה וקולעת. במדינת ישראל חקיקה מחייבת רק מרגע שפורסמה ב"רשומות". אין דבר כזה חוק דתי בישראל. בהגדרה.
 
בספרות המחקר

ישנם חמישה מודלים מקובלים של הפרדת הדת מהמדינה. בפועל ישנם כמובן יותר מודלים, אך אלו הם המודלים היותר רווחים ומקובלים בקרב המעורים בנושא. לצד התפיסות שרווחות במחקר ישנן המגמות של דתות מסוימות כלפי מדינות. ככל הנראה מגמות כאלו מציבות איזה שהוא אידיאל, שייתכן שיש אפילו קווים ברורים לאופני מימושו, אך ספק אם אי פעם הם מומושו בפועל. הדבר צריך מחקר רציני, אך סביר מאד להניח שעד כה בהיסטוריה מעולם לא התקיימה מדינה דתית [הטעמתי את המילה "מדינה" מכיוון שהיו עשרות או מאות או אלפי 'צורות מחייה' דתיות במהלך ההיסטוריה, כשלא מדובר במדינה].

קשה לקבוע בנושאים האלו קביעות החלטיות, מכיוון שמדובר בהגדרות עמומות, אך על דרך ההרחבה או הצמצום, אפשר לומר שמדינת ישראל היא מדינה חילונית. לכל הפחות חילונית בהכשר רבנות, גם אם לא חילונית למהדרין.
 
למעלה