מחשבות על ציונות ויהדות.

Boogieman

New member
מחשבות על ציונות ויהדות.

אני עוסק מזה כמה שנים בהנחיית קבוצות בנושאי זהות יהודית וישראלית, היחס בין ישראל לפזורה היהודית, תרבות יהודית וכו', במסגרות שונות. בזמן האחרון עלו בי מחשבות כפירה ביקורתיות מאוד לגבי הציונות כרעיון. אני רוצה להדגיש שהביקורת היא בתחום הרעיוני על היחס שבין הציונות ליהדות. אני לא יודע איזו משמעות פוליטית מעשית יש לביקורת שלי, אם בכלל, ואני גם לא רוצה לעסוק בזה כרגע. בנוסף, הבעייתיות של הציונות בעיני (גם לגבי מה שנובע ממנה ביחס לתושבחים לא-יהודים בארץ) לא משפיעה על דעתי על זכות קיומה של מדינה יהודית, שכן אני חושב שהתפתחות הציונות היתה מתבקשת מאוד בזמן ובמקום בו היא נהגתה, וכל מה שקרה בעקבות זאת, עד עשרות השנים האחרונות בכל אופן, היה כמעט בלתי נמנע. אני גם חושב שזכותם של יהודים למדינת לאום לא נופלת מזכותו של אף אחד אחר, בלי שום קשר לבעיות הרעיוניות שלי עם הציונות. השאלה עלתה אצלי בעקבות שורה של הנחיות שהעברתי לאוכלוסיה בעלת תפיסת עולם ציונית "הארד-קור", צוערי בה"ד1. בחלק שעוסק בקשר שבין זהות להסטוריה, אני נוהג לשחק אתם משחק אסוציאציות, שבו עליהם לזרוק אירועים או אישים מתולדות העם היהודי, מה שעולה להם בראש באותו הרגע. להפתעתי, התוצאה המתקבלת היא זהה כמעט לחלוטין בכל המקרים. יש הצטברות של אירועים בין אברהם אבינו לחורבן בית שני, והצטברות נוספת בין הקונגרס הציוני הראשון עד היום. באמצע, מתקבל ואקום מוחלט שנמשך כ-1800 שנה (פעם או פעמיים מישהו זרק את גירוש ספרד, אבל זה הכל). התשובות לשאלה "למה" הן אחידות למדי גם כן. באותן 1800 השנים לא היתה לנו מדינה. לפי רוב העונים, האירועים שהתרחשו בתקופת הגלות היו רלוונטיים לקהילות כאלה ואחרות, אבל היות שהיהודים היו מפוזרים, לא היתה להן משמעות לאומית ולכן הם פחות חשובים. בסופו של דבר, זאת ראיית ההסטוריה של הציונות. היתה לנו ריבונות, גלינו מארצינו (פוגרומים, קוזאקים ,אנטישמיות, רדיפות ידה ידה ידה) ואז חזרנו לארצינו והקמנו את הריבונות מחדש. הציונות רואה ביהדות לאום. ראיה זו של הציונות החילונית השלימה את הראיה הדתית שהיהדות היא קודם כל דת. לכן, הציונים השאירו את "היהדות" לחרדים כמונופול, ולקחו לעצמם את הלאומיות כמונופול. זאת הסיבה, שהויכוחים שמתנהלים מסביב לשאלת "מהי יהדות" מסתובבים סביב המושגים של לאום ודת. אז מהי היהדות בעצם? היא לא בדיוק לאום, שכן לא כל היהודים שותפים ללאומיות היהודית (ציונות) כרעיון או כמעשה, וזה לא משפיע על היותם יהודים. היא לא בדיוק דת שכן לא כל היהודים הם דתיים, וישנם חברים רבים בקהילות יהודיות ברחבי העולם שלא מוכרים כיהודים מבחינת ההלכה. היא לא בדיוק עם שכן לא לכל היהודים יש מוצא אתני משותף, והמוצא המשותף שקיים הוא די רופף. היא לא בדיוק תרבות כי אי אפשר להגדיר שום תרבות קונקרטית משותפת לכל הקהילות היהודיות בעולם. אבל מצד שני, היהדות כוללת בתוכה את כל המרכיבים האלה, שחופפים אחד את השני באופן חלקי. אני מבין מזה שההגדרה היחידה שמתאימה ליהדות היא "ציביליזציה". הציביליזציה היהודית הורכבה מדוברי שפות שונות, תושבי מקומות שונים, ובעלי מוצא אתני מגוון. הדת היהודית לא היתה, כשלעצמה הגורם המאחד היות שעד למאתיים השנים האחרונות, ולהתפתחות המושגים "חילוני" ו"דתי", היהודים היו מה שהיום היינו מכנים כ"מסורתיים". כלומר, כולם שמרו על נאמנות למנהגים מסורתיים מקובלים, אבל מידת האדיקות הדתית נעה בין מסירות להפקרות מוחלטת, ועם כל הספקטרום בינהם. בדומה למסורתיים של ימינו, היהודים במרבית ההסטוריה קיימו מצוות ומנהגים במידה זו או אחרת, כביטוי של השתייכות לפני כל דבר אחר. מה שאיחד את כל הקבוצות השונות האלה לציביליזציה אחת היו השפה והטקסט. העברית, אע"פ שלא היתה בשימוש יומיומי, שימשה כשפת קודש וספרות גבוהה בכל רחבי העולם היהודי. אפשר להשוות אותה לערבית הספרותית שהיתה משותפת לכל העולם המוסלמי (שברובו איננו ערבי). בכל חלק של האימפריה המוסלמית דיברו שפה או ניב אחר, אבל השפה הערבית הכתובה היתה משותפת. היו גם שפות לא ערביות שעשו שימוש באותיות ערביות, כמו שפות היידיש והלאדינו, ששילבו שפות מקומיות עם כתיב ומילים עבריות. אפשר להשוות את העברית גם ללטינית, השפה המאחדת את העולם הקתולי או הסינית הכתובה. האופי ה"כתוב" של השפה בא לידי ביטוי גם בצורות הגיה שונות של המילים העבריות בקהילות שונות. הטקסטים הקאנוניים, ובראשם התנ"ך והתלמוד, היוו גורם מאחד שני. כל היהודים בכל הפזורה התייחסו לטקסטים הנ"ל בצורה זו או אחרת. היחס נע בין ראיית הטקסט כציווי דתי מחייב לאנטגוניזם קשה, אבל הטקסט היה תמיד משהו שאליו התייחסו, כך או אחרת. גם כאן יהיה נוח להשוות לאסלאם. בעולם המוסלמי היו תקופות ומקומות שבהן שלטה מתירנות ופתיחות מרחיקות לכת, אבל גם אז הקוראן, והטקסטים הנלווים אליו, היוו בסיס תרבותי משותף. אף אחד לא נזרק החוצה מהציביליזציה המוסלמית, או היהודית, משום שלא מילא אחרי הוראות הספר הקדוש, כל זמן שהספר היווה את הבסיס לעולמו התרבותי. ריבוי לשונות, אגב, זה אחד הסימנים המקובלים בסוציולוגיה שמבדילים בין תרבות לציביליזציה. אז לפי דעתי, היהדות היתה משהו הרבה יותר גדול מאשר דת, לאום או קבוצה אתנית. היא לא היתה גדולה כמו הציביליזציה המוסלמית או הסינית, אבל בהחלט עונה לכל הגדרה מקובלת של המילה "ציביליזציה" על כל המשתמע מכך. כשמדובר בהגדרה רחבה כמו ציביליזציה, הגבולות נעשים מטושטשים. האם מוסלמי אמריקאי חילוני שייך לציביליזציה המוסלמית או לציביליזציה המערבית-נוצרית? הייתי אומר שגם וגם. בציביליזציה יש מגוון ותחומים אפורים רחבים. הציונות, שהטיפה "להחזיר עטרה ליושנה" ולהפוך את היהדות ללאום שצמוד רק למדינת לאום מסויימת, עשתה לדעתי עוול גדול ליהדות. במחי יד הציונות שללה אלפיים חמש מאות שנה של התפתחות ציביליזציה מגוונת ומרתקת בכל רחבי העולם, והציעה להחליף את כל זה במדינה אחת, קטנה ומושחתת, במזרח התיכון. לפי ההגיון הזה, הציונות לא היתה "תקומה" של היהדות אלא בדיוק להיפך. עם שלילת תקופת "הגולה", הציונות הפכה את היהדות למשהו מאוד קטן ורגיל. אין פלא שתפיסת היהדות נמצאת במשבר. הצלחת מדינת ישראל, הצבא, המלחמות, ההישגים, הכשלים והתרבות המקומית שהתפתחה כאן מהווים חלק מהסיפור של הציביליזציה היהודית, אבל בשום אופן לא תחליף לה. איך שאני רואה את זה, מדינת ישראל איננה הגשמה של העם היהודי, אלא נדבך בסיפור היותר גדול של הציביליזציה היהודית. נדבך שנכון לעכשיו תופס מקום מרכזי. במילים אחרות, הסיפור של מדינת ישראל הוא סיפור של חלק מהיהודים שהחליטו להקים מדינה יהודית עצמאית בארץ ישראל. הציביליזציה היהודית ממשיכה להתקיים ולהשתנות וישראל היא חלק ממנה. כל זה בסך הכל רעיון מעובד למחצה, ובקיצור הכי נמרץ שיכולתי להרשות לעצמי. אשמח לתגובות ולדיון.
 

varcety

New member
לפי מה שהבנתי מדבריך

אתה מבקר את הציונות על שלילת מורשת הגולה(דיבור היידיש דוכא בארץ), וניסיון למחוק 2000 שנה היסטוריה יהודית בגולה(ומפה הביטוי:"מהתנ"ך לפלמ"ח"). אני צודק? אם לא תקן אותי.
 

varcety

New member
אם כך אני מסכים איתך

על הציונות היה צריך להתיר לכל עדה לקיים התרבות שלה ולדבר את השפה שלה ולא לנסות לכפות תרבות "עברית" פיקטיבית.
 

טשאפק

New member
הם לא המציאו כלום

רק חיזקו יסודות קיימים, שהיו קיימים תמיד (המקרא , השפההעברית, חלקים מסוימים בהיסטוריה) והחלישו יסודות אחרים. כך שאין לכנות את התרבות העברית החדשה "פיקטיבית". העברית שימשה כשפה לתקשורת בין חלקי העם וכשפת תרבות ויצירה (חילונית ודתית) לאורך תקופות שונות. נתקלתי למשל בתרגום לעברית של "התופת" של דנטה שנעשה באיטליה במאה ה-19, ובמבוא כתב המתרגם את הסיבות שהניעו אותו למלאכה, ואחת מהן היתה לעשות את היצירה נגישה לבני ישראל בכל תפוצותיהם. החידוש שמבן-יהודה ואילך היה בהפיכתה ההדרגתית של העברית לשפת היום-יום של אנשים רבים, אבל לא עצם השימוש בעברית.
 

Y. Welis

New member
מי אגב היה המתרגם?

חשבתי שהגירסה של אולסברגר (הנדירה מאוד כיום) היתה הראשונה.
 

טשאפק

New member
אני צריך לבדוק את השם

רופא יהודי איטלקי. הפרק הראשון של תרגומו הופיע באחת מחוברות קשת החדשה.
 

טשאפק

New member
שמו שאול פורמיג'יני

רופא מטריסטה, חי בשנים 1807 - 1873 ועסק ברפואה, וכן בכתיבת מאמרים ומחקרים. הוא תרגם את היצירה כולה, כולל החלקים על כור המצרף ("מקום הכיפורים" אצלו) וגן העדן ("הפרדס") אך התרגום מעולם לא יצא לאור בשלמותו. רק החלק הראשון, שנקרא "התפתה" פורסם, בשנת 1859, יובל 600 להולדת דנטה. הוא התקבל בביקורת מצד הרב הראשי, עקב האופי הנוצרי של היצירה. חלק מהתרגום התפרסם בגיליון 66 של כתב העת הליקון. במבוא הסביר פורמיג'יני את מניעיו: "ואמרתי בלבי, מי יתן והיה הספר הנחמד הזה מתרגם אף הוא בלשוננו הקדושה, וראו כל עמי הארץ כי יש לאל שפת אבותינו להוציא ולהודיע ולהטעים כל מחברת זרים למיניה... והיתה המלאכה לעונג ולמועיל לרוב אחינו ב"י (בני ישראל) אשר ברוסלנד, פולין וארצות קדם, אשר לא ידעו לא יבינו לשונות מערב, ואינם יכולים לטעום נופת צופים אשר בשירי המשורר המרומם". הפתיחה ל"התופתה" בתרגום פורמיג'יני: "ויהי היום, בהיותי בחצי ימי שנותינו, נקרוא נקראתי בתוך יער חושך, כי מדרך הישרה נטיתי. מה תכבד דבר ביער המדברי הזה קשה ועז, אשר מדי זכרי אותו, יתחדש פחדי בי. אכן מר הוא, עד כי מעט ממנו המוות; ואולם למלל הטובה מצאתי בו, זרות בו חזיתי אספרה."
 

Y. Welis

New member
תודה! נשמע מאוד מעניין

ואני אבדוק את הגליון שהזכרת בספריה. מעניין אגב שהוא בחר לתרגם את השורה הראשונה 'בחצי ימי שנותינו', כשברוב התרגומים זה 'במחצית דרך חיינו' (halfway through our lives). בחודשים הקרובים אמור להופיע תרגום עברי חדש (לא ברור אם מיד ראשונה) מאת אריה סתיו, שתרגם לא מעט דברים מימי הביניים (בדרגות משתנות של איכות).
 

masorti

New member
כמובן שחלק גדול מדבריך נכון...

ידוע שהתפישה הציונית של תנועת העבודה ניסתה להקים גשר בין תקופת המקרא למאה ה-20 תוך מחיקת תקופת הגלות. וברור שהודגשו הערכים הקשורים ללאומיות ולמדינת לאום וגומדו הצדדים הדתיים והתרבותיים שלא תלויים בריבונות. ונכון גם שהיהדות היא ציביליזציה הכוללת דת ולאום ומרכיבים תרבותיים שונים. אבל אני לא מקבל את טענתך שעד לפני 200 שנה חברי הציביליזציה היהודית היו "מסורתיים". נהפוך הוא... עד תקופת ההשכלה הרוב המכריע של היהודים היו דתיים שומרי מצוות, ומי שחיפף עשה זאת בהצנע ולא כהשקפת עולם מוצהרת. פשוט כי המושג "חילוני" היה בלתי קביל בכל העולם. מאותו נימוק אני לא מקבל את טענתך שאיש לא נזרק החוצה מהציביליזיציה היהודית משום שלא מילא את הוראות התנ"ך כל זמן ששאב ממנו תרבותית. אנשים כמו שפינוזה ואוריאל ד'קוסטה ממש לא יסכימו איתך, משום ששום שהם נזרקו בבעיטה מהחברה היהודית באקט ברוטלי של חרם משום שכפרו בעיקר. (ושפינוזה לא היה יכול למצוא לעצמו קהילה יהודית-חילונית לחיות בתוכה, אלא נאלץ לחיות בשולי החברה הנוצרית שגם היא לא ממש קיבלה אותו.) מדינת ישראל אינה הגשמה של כל אדם בעם היהודי, אבל היא הגשמת שאיפה לאומית מרכזית של העם היהודי. להזכירך שהתפילות מכילות בקשה לחידוש הריבונות ועבודת האל בארץ - מה שמכניס את היהדות הדתית בתפוצות כחלק ממי שעבורם הקמת המדינה היא הגשמה. וכן יש רבים ביהדות העולם החילונית שרואים במדינת ישראל מרכיב חשוב בזהותם האישית (כמו שהאיטלקי בארה"ב מתייחס לאיטליה והאירי לאירלנד), ובנוסף מבחינתם קיום מדינה לאומית שלהם היא סיבה ליחס טוב יותר אליהם של השלטון והסביבה במדינתם. נכון הוא שמדינת ישראל לא היתה הגשמה של יהודים-אמריקניים שרואים את עצמם כ"אמריקנים בני דת משה" ולא יותר, או של אנשי תנועת הבונד. בהערת אגב... שים לב שאם תבדוק את תרבות החגים, תראה שהדבר הכמעט-יחיד שהצמיחה הישראליות היא תרבות שכול (מנהגים וטקסים מושרשים בימי הזכרון). לעומת רשת שלמה של מנהגים ממקור דתי שאופייניים לחגים המסורתיים (ימים נוראים, שלושה רגלים, חנוכה, פורים), החג האזרחי העיקרי שהוא יום העצמאות הינו צחיח לחלוטין. אחרי 60 שנות עצמאות הצליחה התרבות הישראלית להשריש בו חלטורות של זמרים סוג ז', התזת קצף ממיכלים, הקרנות חוזרות בטלויזיה של "לול" ו"מציצים", ומנגלים בחורשות ציבוריות. (אני לא חושב שמישהו מתרגש מחידון התנ"ך ומטקס חלוקת פרס ישראל.) ומה עושה הישראלי-החילוני בפסח או בסוכות או בשבועות?... כמובן מנגל בכנרת או בחורשה הקרובה למקום מגוריו. בקיצור... דלות מוחלטת.
 

טשאפק

New member
רעיון היהדות כציוויליזציה

עלה במשנתו של הסוציולוג החשוב שמואל נוח אייזנשטאט. נדמה לי שיש לו ספר עב כרס בשם "הציוויליזציה היהודית". באופן כללי ההגדרות הפשטניות משהו של "עם", "תרבות" וכו' שניסית להחיל על היהדות, אינן תופסות באופן מלא כמעט בשום מקרה. למשל ההגדרה של "עם" כ"מוצא אתני משותף".
 

יהוי

New member
יש לעשות הפרדה

בין יהודי במובן הדתי-עדתי של העניין לבין ישראלי במובן הלאומי. דרוזי מעוספיה הוא ישראלי מבחינה לאומית (אני לא מדבר על האזרחות במובן הטכני) אך חרדי ממאה שערים אינו ישראלי במובן הזה גם אם יש ברשותו ת.ז. היהדות היא עדה ולא לאום ורוב היהודים לא הגיעו לארץ עקב ציונות אלא מהסיבות הרגילות שבגינן נדדו יהודים כל השנים. הציונות או נכון יותר לאמר הממסד הציוני ניכס לעצמו את אותם מהגרים ובמקרים רבים לא רק שלא עזר להתפתחות הארץ אלא אף הפריע. בסה"כ יש כאן לאום בתהליכי היווצרות מתקדמים אשר בדומה למדינות הלאום מנסה לבצע רנסנס לתרבות קדומה, העובדה שלרובנו יש קשר גנטי קלוש לאלה הנקראים 'אבות אבותינו' אינה ממין העניין.
 

Y. Welis

New member
הציונות היא תנועה חברתית (ופוליטית כמובן, אבל

לא רק, וזה חשוב), שמטרתה היתה לשכנע יהודים בגלות שמקומם בארץ אחת, חמה ומוזנחת ועם אוכלוסיה עויינת. לשם כך היא גייסה כל אמצעי שיכנוע קיים, שכלל בין השאר המצאת אתוס ציוני וחיבור היהודי באופן ספציפי (ולא רק מסורת כמו 'בשנה הבאה בירושלים הבנויה', שלא בדיוק כללה רעיונות מעשיים איך להגיע למצב שבו ירושלים תיבנה), וכך יצרה באופן די שרירותי רקע, אידיאולוגיה ודרכים להשגת המטרה. הציונות בעצם מצאה ביטוי חילוני (מעצם זה שהיא היתה מעשית ולא מושתתת על תקוות או מסורות) ליהדות, שאיפשר לקיים חילוניות יחד עם מסורת וזהות לאומית (או יותר נכון, הפכה זהות דתית ללאומית). באשר לציווליזציה יהודית - זה דבר שקשה להעריך, מאחר ובכל תקופה, מאז ימי בית ראשון, היהודים היו מובדלים משאר העמים. לא רק משום שהם ניסו להתבדל, אלא משום שהעמים האחרים תמיד חשו שהם שונים וטרחו להדגיש את השוני הזה, לרוב ע"י שינאה ודחיה. אילו השינאה הזו לא היתה קיימת, והיתה מתחילה היתבוללות בשלב מוקדם יותר (כמו זו שהיתה בגרמניה במאה ה-19 או באמריקה במאה העשרים), והיהודים לא היו שומרים על שפה ייחודית שמחברת אותם, ואחווה הדדית שמוטמעת כחלק מהחינוך הדתי, אני חושב שהיינו במצב שונה ובוחרים בהגדרה אחרת לתיאור הזהות היהודית (אם בכלל עוד היתה כזו).
 

Y. Welis

New member
ויש לה קירבה לתנועות לאומניות אחרות

שהחלו גם באותה תקופה - מחצית המאה ה-19.
 

אלי ו.

New member
שאלת בין השאר מהו לאום

וטענת שהיהדות אינה לאום. ובכן, היהדות היא אחד העמים היותר עתיקים ואם הגדרת הלאום המקובלת עליך אינה כוללת את היהדות הבעיה היא בהגדרה ולא בעם היהודי. בעקבות ליבוביץ ואחרים הייתי מגדיר את הלאום בצורה אחרת ממך. לאום אינו צורך שפה משותפת (ראה שוייץ, קנדה ועוד) אינו דורש הסטוריה משותפת (ראה ארה"ב שיצרה לאום לפני 200 שנה) או אפילו מקום מגורים משותף. לאום הוא תודעה משותפת. אם אני מאמין שאני מלאום X ויש מספיק אנשים שכמוני, מאמינים שהם מלאום X וסוברים שגם אני בן ללאום הזה אז יש לאום X ואני חלק ממנו. לעתים התודעה הזו היא תוצר של מגורים באותו איזור, לעתים הוא תוצר של מורשת משותפת או שפה משותפת אבל ההגדרות האלה כלעצמן מגדירות לאום. ניתן לראות בקלות איך שבטים שלכאורה גרים באותו איזור ומדברים באותה שפה רואים עצמם בנים לעם אחר ואיך עמים שמפוזרים על שטח גדול הרבה יותר ומדברים בשפות שונות עדיין רואים עצמם בנים לאותו עם. וכן, היהדות היא ציויליזציה אבל אדם יכול להתחבר לתרבות היהודית גם בלי להיות יהודי ויכול להיות יהודי גם בלי להתחבר לתרבות.
 

ihtiyar

New member
הערה +

מקבל ומסכים לדבריך. כדי להבהיר את הדברים, רציתי להעיר: (א) מעדיף להשתמש במינוח עם ולא לאום, כי למילה "לאום" נקשרות קונוטציות של לאומנות, והיא מעוררת אנטגוניזם אצל חלק מהאנשים. (ב) ,עם הוא תודעה משותפת', בהחלט מקובל עלי. אבל צריך ללכת צעד נוסף קטן כדי להסיר ערפל שעלול להווצר. האנשים בקבוצה מגדירים עצמם תודעתית, ולפיכך התודעה קשורה להגדרתם העצמית. מכאן יכולה לצמוח אי-הבהירות של עם/הגדרה בכל פעם שננסה לרתום אותם להֶקשרים היסטוריים. כשאנחנו אומרים העם המצרי, ברור שמדובר באוכלוסיה החיה במצרים של ימינו ורואה עצמה כאזרחי מצרים. אבל האם העם המצרי הוא אותו עם מצרי קדום של תקופת הפרעונים? יש בעייתיות בהגדרה התודעתית ההסטורית. גם אם יחליט העם המצרי של ימינו שהוא העם המצרי מאז ומעולם (או האיטלקים שהם "העם הרומאי", הפלסטינאים שהם "העם הפלישתי", התוניסאים או הלבנונים שהם "העם הפניקי" וכד'), יהא בכך דיסוננס עובדתי-היסטורי בולט. בקיצור: ההגדרה יכולה לתאר ולשקף את מה שהיה, אבל היא יכולה גם ליצור את המיתוס שיהפוך עקב כך ל"מציאות היסטורית" בתודעת העם, הנוגד את "האמת ההיסטורית" (אם יש בכלל משהו כזה - נשאיר זאת לפעם אחרת)
 

ihtiyar

New member
../images/Emo178.gif

לאחר ההסכמה עד נקודה זאת, לא נותר לי אלא לדמיין בהנאה יתרה את השיחה\ויכוח בינינו אודות "העם היהודי". האם ההגדרה התודעתית משקפת את המציאות ההיסטורית או יוצרת אותה. לא, לא אגרר לכך בפורום, כי הלהבות הוירטואליות עלולות לגרום להרעלה כללית. אבל אני משוכנע שדיון שכזה איתך היה יכול להיות מרתק ומפרה.
 

דור לוי

New member
אני חייב כאן ../images/Emo32.gif לבוגימן

הי בוגימן, מה שלומך? אתה חסר לנו בפורום. אבל למרות זאת לא שוקטים על השמרים... ממליץ לקרוא את המאמר הבא, בהחלט דברים זזים: http://www.bsh.co.il/ShowArticle2logic.asp?ArticleId=2715 מוזמן לחזור, וגם להביא איתך עוד אנשים שרוצים שישראל תהיה מקום טוב יותר לחיות בו,וגם מוכנים לעשות בשביל זה...
 
למעלה