עכשיו לעניין: לדעתי -טעות בחיפוש הדרך
עכשיו לעניין הנושא שהעלת. לדעתי, הציונות התאפיינה בחיפושי דרך. צוחקים ששני יהודים ושלוש דעות? קיבוץ ___ איחוד, וקיבוץ ___ מאוחד? אלו מאפיינים של חיפוש הדרך. אני לא חושב שחשבו על התנתקות מיהדות, או מערכים יהודיים - להפך. אם יש ניתוק כזה, מקורו בשילוב של טעויות בשיקול הדעת ובבחירה ושל לחצים של אינטרסים. המקור , אם קוראים את החזון של הרצל באלטנוילנד , שמר על שילוב של ערכים יהודיים, סוציאליים, יחד עם מתן ביטוי ליוזמה חופשית, ובמקביל זהירות מהכיוון שאליה היא עלולה להוביל... באחרונה, הוציאה בת דודתי במהדורה מצומצמת את זכרונותיו של סבי: יצחק לוי, "ומליבם יוציאו מילים", בעריכת חגית לביא. ספר מרשים, של אדם שניסה לשלב את החלום עם המציאות , על חיפוש הדרך, תוך שפיכת הרבה אור על התקופה. רק כדוגמא: ההסתדרות אפשרה רק ל'פועלים' להיות חברי הסתדרות. אנשים, והיו רבים כאלו, שהיו בעלי ערכים של סוציאליזם ודאגה לזכויות הפרט, אבל "רחמנא ליצלן" החזיקו בעסק פרטי, משק קטן וכד', היו מנודים מהסביבה. כבר אז , הוא חשש ובעצם חזה את התהליך, שבו קבוצות כאלו יחפשו בית שייאמץ אותן, וימצאו אותו דווקא בצד השני של המפה. כדי למנוע זאת, הוא פעל להקמת מסגרות של בעלי עסקים שיוכלו להשתלב הן, ולשמור על עמדה פוליטית "שמאלית" למרות עיסוקם. לצערו, המסגרות האלו החזיקו תקופה מצומצמת בלבד, הוא לא ממש הצליח לסחוף אחריו הרבה אנשים לאורך זמן. נראה לי שזה לקח שעדיין לא נלמד: גם היום, אני מניח שרבים היו יכולים להשתלב באג'נדה של זכויות אדם, וחברה סוציאלית, גם אם במובנים מסויימים הם "לא עומדים בקריטריונים" להחשב אנשים מהשמאל. גם היום, לדעתי רבים מהשמאל, מרחיקים תומכים פוטנציאליים באג'נדה . רק כדוגמא בעבר היה אתר "השמאל שלנו", כרגע אני לא מוצא אותו. אם אתה איש ימין לא נעים לגלוש שם , גם אם אתה תומך בחלק מהדגלים שהם מניפים. כשפורום רפורמה כלכלית עדיין היה בתפוז, הקמתי דוכן הסברה במסגרת ההפגנה של ועידת העשוקים, מול ועידת העסקים. מאוד צרם לי, הגוון הקיצוני של ההפגנה. אנשים מהסוג של פעילי הכיפות הסרוגות של "במעגלי צדק", לא היו מוצאים שם את מקומם וחבל!
עכשיו לעניין הנושא שהעלת. לדעתי, הציונות התאפיינה בחיפושי דרך. צוחקים ששני יהודים ושלוש דעות? קיבוץ ___ איחוד, וקיבוץ ___ מאוחד? אלו מאפיינים של חיפוש הדרך. אני לא חושב שחשבו על התנתקות מיהדות, או מערכים יהודיים - להפך. אם יש ניתוק כזה, מקורו בשילוב של טעויות בשיקול הדעת ובבחירה ושל לחצים של אינטרסים. המקור , אם קוראים את החזון של הרצל באלטנוילנד , שמר על שילוב של ערכים יהודיים, סוציאליים, יחד עם מתן ביטוי ליוזמה חופשית, ובמקביל זהירות מהכיוון שאליה היא עלולה להוביל... באחרונה, הוציאה בת דודתי במהדורה מצומצמת את זכרונותיו של סבי: יצחק לוי, "ומליבם יוציאו מילים", בעריכת חגית לביא. ספר מרשים, של אדם שניסה לשלב את החלום עם המציאות , על חיפוש הדרך, תוך שפיכת הרבה אור על התקופה. רק כדוגמא: ההסתדרות אפשרה רק ל'פועלים' להיות חברי הסתדרות. אנשים, והיו רבים כאלו, שהיו בעלי ערכים של סוציאליזם ודאגה לזכויות הפרט, אבל "רחמנא ליצלן" החזיקו בעסק פרטי, משק קטן וכד', היו מנודים מהסביבה. כבר אז , הוא חשש ובעצם חזה את התהליך, שבו קבוצות כאלו יחפשו בית שייאמץ אותן, וימצאו אותו דווקא בצד השני של המפה. כדי למנוע זאת, הוא פעל להקמת מסגרות של בעלי עסקים שיוכלו להשתלב הן, ולשמור על עמדה פוליטית "שמאלית" למרות עיסוקם. לצערו, המסגרות האלו החזיקו תקופה מצומצמת בלבד, הוא לא ממש הצליח לסחוף אחריו הרבה אנשים לאורך זמן. נראה לי שזה לקח שעדיין לא נלמד: גם היום, אני מניח שרבים היו יכולים להשתלב באג'נדה של זכויות אדם, וחברה סוציאלית, גם אם במובנים מסויימים הם "לא עומדים בקריטריונים" להחשב אנשים מהשמאל. גם היום, לדעתי רבים מהשמאל, מרחיקים תומכים פוטנציאליים באג'נדה . רק כדוגמא בעבר היה אתר "השמאל שלנו", כרגע אני לא מוצא אותו. אם אתה איש ימין לא נעים לגלוש שם , גם אם אתה תומך בחלק מהדגלים שהם מניפים. כשפורום רפורמה כלכלית עדיין היה בתפוז, הקמתי דוכן הסברה במסגרת ההפגנה של ועידת העשוקים, מול ועידת העסקים. מאוד צרם לי, הגוון הקיצוני של ההפגנה. אנשים מהסוג של פעילי הכיפות הסרוגות של "במעגלי צדק", לא היו מוצאים שם את מקומם וחבל!