מטפלים מקצועיים בחולי אלצהיימר

מטפלים מקצועיים בחולי אלצהיימר

כידוע, חולי אלצהיימר מקבלים לא פעם במסגרת חוק סיעוד מטפל/ת למספר שעות שבועיות (כשבתקופה האחרונה יותר ויותר מודעים בביטוח לאומי לאבחון היחודי של החולים, ולכך שהם זקוקים למלא השעות של ההשגחה). אך מה קורה בפועל? במרבית המקרים נשלחת מטפלת רגילה, שאין לה שום מושג במאפיינים המיוחדים של המחלה הזו. מצב זה גורם לא פעם לכל מיני בעיות וקשיים, לדוגמה: * חולה שמתעקשת להפשיר עוף בסתם יום של חול כי זה "ערב חג והיא צריכה לבשל לכולם", והתופעה חוזרת על עצמה כמה פעמים בשבוע. * חולה שמתעקשת שלא להתרחץ כי היא "התרחצה כבר בבקר". * הזיות שוא וחשדות שהמטפלת גנבה או גרמה לה נזק כלשהו. * אלימות פיזית ומילולית, וכו' כשאין למטפל מיומנות בסיסית להתמודד עם המחלה, לא פעם הוא לוקח את הארועים שקורים במהלך הטיפול באופן אישי ומתקשה להתמודד איתם. רבים מהם מפסיקים את העבודה עם חולה ספציפי רק בגלל שאין להם כלים לעבודה נכונה עם החולה. בעיה נוספת שמתעוררת היא שמבחינה טכנית המטפל לא יודע איך לנצל את מלא השעות שיש לו לתועלת החולה. הרבה פעמים נוצרות שעות ריקות שאפשר היה למלא אותם בהפעלות יזומות המסייעות להאטת התקדמות המחלה, וכשיש מטפלים מיומנים שעברו הכשרה מתאימה, אפשר לדרוש זאת מהם בתוכנית הטיפול (ולדעתי, צריך גם להעלות את תעריף התשלום מהבט"ל למטפלים בחולי אלצהיימר, כי ההכשרה והכישורים הנדרשים מהם רבים יותר מהנדרש ממטפל בקשיש שאינו דמנטי). כמתנדבת במסגרת הפרוייקט "פעילות לבריאות" אי שם בארץ וכמטפלת בפועל בחולים דמנטיים, אני רואה הבדל משמעותי בידע וביכולות המקצועיות לפני שעברתי את הסדנא של הפרוייקט לבין העבודה שלי לאחר מכן. אמנם לשמחתי, האינטואיציות שלי והידע מתחום החינוך המיוחד סייעו לי עוד קודם הקורס להתייחס נכון לחולה ובמקרים מסויימים גם להפעיל אותו, אך אני נתקלת במטפלים (ושומעת סיפורים ממשפחות על מטפלים) שמתקשים למלא את תפקידם כהלכה וביעילות בגלל חוסר ידע על המחלה והכוונה לטיפול נכון ויעיל, עם כמה שפחות תסכולים למטפל, לחולה ולבני משפחתו. איך אפשר לגרום לחברות הסיעוד לרצות שיהיו להם מטפלים מקצועיים בתחום חשוב זה?
 
איך אפשר להגיע לקורס שכזה??

היכן תקיימים כאלה קורסים.? מה מחיר העלות של קורס שכזה??? אני בטוחה שחלק חברות הסיעוד ברצון רב ישלחו מטפלות לקורס נוסף באם יהיה להם את כל הפרטים.
 
תפני לעמותת אלצהיימר

הפרוייקט הזה מתחיל לרוץ עכשיו בכל הארץ, וכל פעם נפתחת קבוצה בעיר אחרת. בקשר לחברות הסיעוד: לצערי, יהודית, אינני בטוחה שחברות הסיעוד יקפצו על המציאה. בערים מסויימות הפרוייקט משותף לעמותת האלצהיימר ולעמותת עזר מציון (שאף היא מפעילה חברת מט"ב), וכבר כמעט שנתיים שאני מנדנדת שם שחייבים להעביר הכשרה למטפלים (ראי הודעה שלי בנושא באחד השירשורים למטה), ועדיין לא נעשה מאומה (לאחרונה שמעתי שמדברים בעזר מציון על הרצת האפשרות הזו.. נראה מתי זה יצא לפועל..) אז מה את מצפה מחברות סיעוד אחרות? אני הצטרפתי לפרוייקט כי חיפשתי אפשרות להרחיב את הידע שלי כדי שאוכל לעזור באופן הכי יעיל לקשישות שלי, ובדיוק באותו זמן פתחו קבוצה בעיר שלי. מכיוון שזהו פרוייקט התנדבותי, התשלום עבור הקורס הוא עצם ההתנדבות, ואני מוכנה לקחת על עצמי את ההתנדבות הזו, רק משום שהיא תורמת לי הרבה ידע ונסיון מעשי. באותה תקופה עברתי גם קורס מטפלות של הביטוח לאומי, ואני יכולה לומר באופן חד משמעי שאם תוכנית הקורס היא עדיין אותה תוכנית שעברתי לפני שנתיים, אז מי שעובר את הקורס הזה אין לו הכשרה מינמלית לעבוד עם אנשים דמנטיים. רק כדי להראות את החשיבות של רצף גרויים והפעלות על ידי מטפל שעבר הכשרה, אספר על אחת מקשישותי שאני עובדת איתה כבר קרוב ל 4 שנים, ובאופן מפתיע המשפחה משתפת פעולה באופן מדהים: מכיוון שהרקע המקצועי שלי הוא חינוך מיוחד כבר מהתחלה עבדתי איתה על הפעלות. ההפעלות והגרויים קיבלו דגש חזק יותר לאחר שעברתי את הקורס הזה. אמנם, במהלך השנים ניכרת ירידה ביכולות שלה, אך כשאני מסתכלת על נשים שעבדתי איתן במהלך ההתנדבות שלא קיבלו גרויים לבינה, אין לי ספק שלולא הגרויים הרבים שהיא מקבלת באופן אינטנסיבי היום היא היתה במצב גרוע הרבה יותר. לדעתי, אם המשפחות יהיו מודעות בשלב ראשון לאפשרות לקבל הדרכה ממתנדב/ת וללמד את מטפל הבט"ל להתייחס נכון אל החולה ולהפעיל אותו ולדרוש שההפעלה תהיה במסגרת הזמן שיש בתוכנית הטיפול , ובשלב שני ילחצו על חברות הסיעוד ובכלל על הביטוח לאומי להכשיר מטפלים ומטפלות במיוחד לתחום הזה, יהיה שינוי.
 
תיקון טעות

כשהקלדתי את התשובה משום מה היה נדמה לי שהיא משורשרת לאשכול אחר. באמירה לפנות לאשכול למטה, התכוונתי לאשכול זה. ט.ל.ח
 

nurithro

New member
בעיות עם המטפלות מביטוח לאומי

זו המטפלת השלישית שנמצאת אצל חמותי במשך שנה וחצי. אף אחת מהמטפלות איננה יוצרת קשר עם חמותי. היחידה שממש מתקשרת איתה זו אני- לי היא שומעת תמיד ומוכנה לעשות כמעט הכל. אבל אני עובדת ואינני פנויה יום יום ועשות את הנדרש כדי שחמותי תתפקד יותר טוב. חמותי מקבל פעלה של שעה וחצי פעמיים בשבוע ע"י מרפאה בעיסוק. אילו שעות נפלאות עבורה. אני בטוחה שהפעלה כל יום ע"י מטפלת שמגיעה ל-2 שעות מהביטוח הלאומי היא חובה. אבל כל המטפלות שמגיעות מחברות כוח אדם הן עולות חדשות שהעברית איננה שפתן ומדברות עברית משובשת. לחמותי יש קשיים בתקשורת ולכן כשמשוחחים איתה בעברית באופן לא ברור היא מתנתקת ולא יוצרת קשר. פניתי לחברת כוח האדם כדי שתחפש לי מטפלת דוברת עברית. אבל לאור הערותייך בענין ההכשרה שמקבלות המטפלות- אינני בטוחה שזה יעזור. איך ואיפה אפשר למצוא מטפלת שיש לה מיומנויות הפעלה לחולי אלדצהיימר אנחנו מתגוררים בחיפה. למי מומלץ לפנות?? נורית
 
למעלה