מיהו חרדי

מיהו חרדי../images/Emo35.gif

קשה לתאר בכתיבה את העניין,קשה גם לחוש את הדבר למי שלא נולד כחרדי. ננסה קצת לתאר את הדברים. כשהאיש הישיש למד בחיידר של צאנז בצפת לפני למעלה משלושים שנה היו כבר הרבה חרדים אבל הבסיס היה שונה וקטן בהרבה. מה היה אז ובמה השתנו הדברים היום? ראשית כפי שכתבתי,אז הציבור החרדי היה יותר קטן.היינו חמישה ילדים בכיתה. בגיל 6 שלחו אותי לבית ספר של "החינוך העצמאי" שנוסד ע"י תנועת "אגודת ישראל". למדתי שם עד סוף כיתה ב'. לאחר מכן עברנו לירושליים,שם למדתי בבית ספר של "החינוך העצמאי" בבית וגן עד כיתה ח'. בסוף כיתה ח' עברתי לשלב הבא."ישיבה קטנה".בישיבה קטנה לומדים 3 שנים.שיעור א' ב' וג'. וזה סדר יומו של נער בגיל 14. בשעה 7 בבוקר תפילת שחרית לאחר מכן "סדר הלכה".המונח "סדר" פרושו זמן מוקצב שבו לומדים בחברותא עם עוד תלמיד בישיבה.לכל "סדר" יש את כללי הלימוד שלו.בסדר הלכה לומדים משנה ברורה. לאחר מכן ארוחת בוקר.בשעה 9 בבוקר מתחיל שיעור "עיון" שבו לומדים בעיון את אחת המסכתות הנלמדות בעולם הישיבות.ללמוד בעיון זה אומר גמרא ,רש"י, תוספות, לאחר מכן "מהרש"א" "מהרש"ל" שהם נקראים "ראשונים" הפרוש שלהם על הגמרא הוא הבסיס להבנה של דף הגמרא שאותו אנו לומדים. ראשונים נקראים גם "הריטב"א" "הרמב"ן" "הרשב"א" וכן הלאה...הרשב"א למשל הוא רבי שלמה בן אדרת זכותו תגן עלינו. קיצורי השמות הם דבר שמקובל מזה דורות. המסכתות הנלמדות בעולם הישיבות הן לרוב "בבא קמא" "בבא בתרא" "בבא מציעא" "קידושין" "גיטין" "יבמות" שנחשבת למסכת קשה ונלמדת בעיקר בישיבות גדולות, "פסחים" "נדרים" ועוד... "האחרונים" הם "קצות החושן" " הנתיבות" (רבי יעקב מליסא.דרך אגב סבתי היא נינה שלו) ועוד ועוד...אחרוני האחרונים הם "הקהילות יעקב" "איילת השחר" " נחלת משה" (ספר שמאוד אהבתי) ועוד ועוד...מאז שהאיש עזב את הישיבה ועד היום ,נוספו ספרים רבים וטובים. הבאתי ממש על קצה קצהו של המזלג:) גם בראשונים. אין סוגיה בגמרא שעוברת בלי הרמב"ם על נושאי כליו השולחן ערוך וכן הלאה. השיעור היומי שנאמר בבוקר בין השעות 9 ועד 11:15 נאמר ע"י ר"מ (ר"ת ראש מתיבתא")או יותר נוח נקרא לו "מגיד שיעור". לאחר מכן יש הפסקה של רבע שעה ואז מתחיל סדר חזרה. ב"סדר חזרה" שמתקיים עד השעה רבע לאחת בצהריים התלמידים למעשה חוזרים על השיעור. המגיד שיעור מסתובב בבית המדרש ועונה לשאלות התלמידים. תפילת מנחה מתקיימת באחת בצהרייים.(בקייץ מתפללים מנחה מאוחר יותר) ארוחת צהריים הפסקה עד 3 וחצי ו...שיעור בקיאות. ב"שיעור בקיאות" לומדים למעשה את הסוגיא עם הרש"י והתוספות מוסיפים קצת מהרש"א ומשתדלים לסיים יותר במהירות את הפרקים לרוב האחרונים במסכת. שוב סדר חזרה סדר מוסר תפילת ערבית,ארוחת ערב,ואז מגיע ה"סדר שלישי" שמסתיים בשעה 10 וחצי בלילה. קיימת "ההארכיה" מסוימת בין קבוצות הגיל בישיבה קטנה.הבחורים בשיעור ג' הם למעשה המובילים והחשובים בישיבה. הם אלה שנותנים את הטון בשבתות למשל. השירה והגיבוש החברתי מתבצע למעשה בעיקר בשבתות בארוחות המשותפות של השבת. ישיבה גדולה זה כבר סיפור אחר
אני המשכתי מהישיבה קטנה שבה למדתי אל הישיבה גדולה ששכנה באותו בניין. "ראש הישיבה" הגדולה היה למעשה גם ראש הישיבה בישיבה קטנה. מי שמתפתח בחברה הזאת מינקותו מקבל למעשה דעה, הבנה ואפילו פרצוף שונה
כפי שכתבתי בראשית ההודעה הדברים קשים לתאור גם לא במימד הוירטואלי על אחת כמה וכמה בכתיבה הדבר קשה. למעשה, מאז ועד היום, הרבה לא השתנה.החברה גדלה מאוד
עולם הישיבות התפתח למימדים עצומים משהו אולי גם השתנה קצת כתוצאה מההתפתחות.אפשר לומר לרעה, אפשר לומר לטובה. יש צדדים לכאן ולכאן. איך אני בוחן את הדברים כיום
פשוט וקל. יש לי שני אחיינים מתוקים. האחד לומד בשיעור ב' בישיבה קטנה מצליח והשני סיים עכשיו שיעור ג' הוא הולך לישיבת חברון. קיימת איזושהיא "גאוות יחידה" בבחור ישיבה שיושב ולומד. הוא מדבר בשפה ששמורה לחברה המיוחדת הזו. אני זוכר עוד איך הייתי בוחן כל דבר בשיטת "החפצא" ו"הגברא"
את הימים הגדולים של סוגית "דבר שלא בא לעולם". את "ההוא גברא דזבין לנכסיה אדעתא למיסק לארץ ישראל" אמר רבא הווי דברים שבלב ודברים שבלב אינם דברים. השיעור המאלף של הרב גוסטמאן זצ"ל בספרו "קונטרסי שיעורים".את הלילות שהיה קשה לי להרדם בגלל רמב"ם קשה. את השמחה העצומה בשעה שזכינו לחדש משהו.את עניין "שטר שכתבו על איסורי הנאה" שיש מצב שאפילו אין בו פחות משווה פרוטה. את סעודה שלישית בשבת שהיינו יושבים ושרים את ה"ידיד נפש" של המעליצר. את החתונות של החבר'ה.את "החבורות" (מעין שיעור שתלמידים אומרים בישיבה גדולה). את השיחות של המשגיח ועוד ועוד.... כיום האיש מתעסק במוזיקה. הוא למד לבד. לבנות אולפן הקלטות. להבין מה זה ערוץ במיקסר, לכייל מכונת אפקטים, לבצע מיקס ולהוריד לDAT ,לנגן קלידים,לשרשר נכון MIDI IN MIDI OUT מה כל זה לעומת סוגיא אחת בגמרא
מי שלמד בעיון סוגיא אחת. אחת! כל הבלי העולם הזה מונחים אצלו בקופסא.בתורה שלנו יש הכול. אני עובר מידי פעם בפורומים השונים. אני רואה את השנאה את חוסר ההבנה, את הבורות המדהימה את הגישה המעוותת לדברי חז"ל. אני אפ'פם לא עונה.אין לי מה לענות. אין למי לענות. התורה שלנו נקנת בצורה אחרת...קשה מאוד לרדת לעומק הדברים בלי לשבת ולחיות את עניין.לחיוווות את העניין. לחוש אותו. להבין את "והגית בו יומם ולילה". מה יש כל כך הרבה להגות יומם ולילה?????????ומה יהיה...מה יהיה עם פרנסה אח"כ???ומה עם "השלמת פערי השכלה"????????????????אנחנו הרי "נטל על הציבור"!!! "לא משרתים בצה"ל"!!! הייתי לוקח את הנער הזה עם העגיל האוזן באף ובעין שיש לו כרבולת בלונדינית ותוקע אותו חודש בישיבה קטנה או גדולה. הוא היה מבין אז מה זו טירונות.... אני מסתכל על האחיין שלי. הוא בחור ישיבה סטנדרטי.לא גאון עולם.אני רואה את האינטלגנציה שלו. הוא יודע כבר הכול. ברשותכם. נמשיך בהודעה הבאה
 
אז והיום

אבי זצ"ל למד בישיבת חברון. הוא החדיר בי את גאוות היחידה של מה שנקרא "בן ישיבה". הוא היה מחשובי הלוחמים ב"כיס פלוג'ה" "משטרת עירק סואידן" נפצע קשה מאוד בקרב ופרצופו היה מעוות כל חייו כתוצאה מהפציעה. הוא שכב שנתיים בארצות הברית בבתי חולים. אז ניתוחים פלסטיים לא היו בארץ כ"כ.הוא היה אדם עקרוני.הוא סרב לקבל "תגמולים" על הפציעה. הוא טען שהוא לא נלחם בשביל הצייונים אלא בשביל הארץ שבה הוא נמצא.הוא למעשה ייסד את החינוך העצמאי בגליל ולחם בחרוף נפש על ילדי ישראל. אז זה היה יותר קשה. הצייונים התפכחו קצת מאז
מסיפורים שאני שומע מאנשים היום אני יכול להבין על קצה המזלג מה הוא היה מוכן לעשות בשביל שילד יכנס לישיבה...יהי זכרו ברוך. למעשה,בתקופה ההיא, חשבו שעולם היהדות החרדית והישיבות יעבור מהעולם.דודי, אח אימי שיאריך ימים למד בישיבת לומז'א(ה) בפתח תקווה. הוא יהודי תמים מהתקופה ההיא שיודע ש"ס ופוסקים. יש לו זכרון פנומינלי. הרב שך זצ"ל היה המגיד שיעור שלו בישיבה בפתח תקווה.תמיד כשאני נתקע בסוגיא אני מרים לו טלפון, הוא מייד נזכר בשיעור של הרב שך או הרב כץ זצ"ל ומסביר לי את הדברים. אצלו הכול "כמונח בקופסא" עוד ביטוי ישיבתי...
אביו היה יהודי חסיד. חסיד בואיין או כמו שאומרים בצפת ביאיין.הוא היה עם הקפטן והשטריימל.הלייטוויקעס מספר דודי נורא הצחיקו אותו. הוא היה מחקה אותם. רוב אנשי ארץ ישראל של אז היו חסידים.בשידוך השני שלו הוא התחתן עם סבתי ע"ה. רצה הגורל והוא קיבל ליטווישקע אמיתית. היא נולדה וגרה בעירה "פוניב'ז" בליטא והייתה שכנה דלת ליד דלת עם "הרב מפוניב'ז" הרב כהנמן זצ"ל לברכה. אני זכיתי להכיר אותה. היא נפטרה כשהייתי בן 15. הליטאים שהגיעו אז היו יבשים לחלוטין, פחות חרדים,ודגלו בעבודת כפיים. הש שלה לא הייתה ש וכל הסממנים הליטאיים התגלמו בה
למעשה מי שהביא את הקנאות והצידקות היו היהודים שעלו מהונגריה.כיום נוצר בליל שנקרא "הציבור הליטאי" זה לא כ"כ נכון.הליטאים האמיתיים היו שונים בצורת המחשבה ובדרך החיים.שיטת הלימוד הליטאית היא פחות או יותר מה שהיה אז.הצידקות עם ההכשרים ההקפדות ועוד ועוד הייתה שייכת יותר לחסידים. מיותר לציין שהרבנים הליטאיים של אז היו מופלגים בתורה ושמרו על קלה כבחמורה.אני מדבר על כלל הציבור שגם הקפיד על הכל אבל בצורה שונה לחלוטין. אם אבי היה קם היום לתחי'ה הוא היה נורא שמח. אני בטוח בזה.עולם הישיבות התפתח בצורה יוצאת מהכלל. בתקופה ההיא לא היו כמעט ישיבות בארץ (אני מדבר על תקופת טרום הקמת המדינה עד שנות השישים)אביו שהיה הראב"ד בגליל והיה חסיד רוז'ין מדורות, לא ראה בעיין יפה את בנו מסיר את הזקן והפאות והולך לישיבת חברון, אבל זה היה הרע במיעוטו,רוב הבחורים בתקופה ההיא התפקרו לגמרי. כפי שכתבתי, היה נראה אז שהיהדות החרדית תעלם מהעולם. להיות בחור ישיבה אז זו הייתה בושה. זה לא הצליח להם...כיום יש בלי עין הרע עשרות אלפים של בחורי ישיבות שיושבים ולומדים. נכון.בכל חברה יש בעיות ובכל מקום יש דברים שמצריכים תיקון,כך גם בחברה שלנו.כרגע אני לא אכנס לעניין. אני רק יכול לומר שכל מה שנכתב בעניין בפורומים השונים בעניין החברה החרדית, מדובר בדברים שאין בהם ממש. את הבעיות שלנו אנחנו יודעים בתוכינו הם נמצאים ואנחנו משתדלים לתקן ככל שניתן. נעבור קצת לצייונים
מטבע הדברים היות והייתי "סגור" בישיבה משחר נעורי, לא כ"כ זכיתי להכיר ולהתוודע לציבור החילוני. המפגש הראשון שלי איתו היה למעשה כשבאתי להקליט את הדיסק הראשון שלי באולפן גדול ומקצועי במרכז הארץ. ראשית למדתי לבחון במשך השנים כל אדם לגופו.לא מעניין אותי מה מוצאו,אם הוא דתי או חילוני,הסתדרתי גם יפה מאוד עם דרוזים מבית ג'אן כשהלכתי ללמוד ולהצליב אצלם דבקות שעד היום מנוגנות במירון. המפגש הראשוני עם מנהל האולפן הותיר אותי נדהם.הוא פלט במרץ הרבה נתונים טכניים באנגלית.הוא הראה לי את הקונסולה הענקית בחדר הבקרה.הוא הכיר לי שני טכנאי הקלטה עם הבעה רצינית זנב סוס וטבעת מזהב על אצבעם.כמובן הייתה גם מזכירה שפלירטטה איתם (בלי זה שום דבר לא הולך כאן,כך גם היה בפסטיבל הכליזמרים האחרון,השילוב הזה של מנהל במה ובחורה שלבושה בפריצות הם חלק בלתי נפרד מהמקצעיות כנראה
). הוסבר לי ע"י הטכנאי שכדי ללמוד את תורת המקצוע צריך ללמוד בבית ספר "רימון" כמה וכמה שנים טובות. הדיסק יצא לא רע, בהמשך כבר למדתי להקליט לבד.הפקתי עד היום למעלה מ10 מסטרים באולפן משלי.אני לא גאון,אני מאוד רחוק מזה אבל כפי שכתבתי קודם מי שלמד תורה כל המקצועות האחרים קטנים עליו. אין דבר יותר עמוק רחב מעניין ממצה,מרחיב את הדעת וכן הלאה מתורתינו הקדושה. אפשר ללמוד את כל השאר לבד ובקלות. התורה מפתחת את השכל וכל החושים בצורה מדהימה. אחת הסיבות שבגללן אנחנו נשארים ברמה של מדינות העולם השלישי היא בגלל חוסר הרצינות שלנו בעשיה הכללית. אנחנו "משכילים" "מתפתחים" "אקדמאים" בתכל'ס אנחנו עצלנים ופטפטניים ואילולי עזרתו הנדיבה של הדוד סם אינני יודע להיכן היינו מגיעים. זה מתבטא כמעט בכל דבר שנזדקק ונפגוש בו בארצינו הקטנטונת. החל מהזמנת טכנאי למקרה שהמזגן התקלקל עבור דרך המוסך וכלה בכל דבר שצריך בו רצינות ואיכות. זו עובדה! אני נתקל בה גם המון בעבודתי כמוזיקאי. באינטרנט ובחיי היום יום אני נתקל המון באנשים ונשים שמצטטים משפטי מחץ באנגלית. הם IN הם משכילים הם רוקדים בפאבים הם "כזה" ו"כאילו" יש להם BA במדעי הסבתא שלי והרבה מאיתנו החרדים יש להם ריגשי נחיתות מהם.זה הורג אותייייייייייייי
קחו למשל את אריאלה שלי
היא למדה באוניברסיטה הייתה בצבא 3 שנים עבדה כמנהלת בחברה גדולה.סיימה בגרות בהצטיינות. היא באה ממשפחה מצויינת. במה אני הקטן נופל ממנה במקצועות החיים??ונניח שאני אקום בוקר אחד ואתחיל "להשלים פערי השכלה", מה יצא מזה??העברית שלי תשתנה?? אני אדע יותר טוב חשבון??? במה אנחנו יותר "צרי אופקים"??? "להתקדם בחיים" אני רואה היום את החבר'ה מתקופת "שורו הביטו וראו".תאמינו או לא, אני נורא אוהב אותם
הם אנשים טובים, ישרים וכנים,שהשלימו "פערי השכלה". הם באים להופעות שלי בכל השנה וגם בכליזמרים. הם בוהים בדוס שמסרב ללחוץ יד לנשים ומנגן להם. אני עוזר להם להתרפק על זכרונות העבר.תמיד הייתי זקן
תמיד אהבתי לשמוע לחוש ואפילו לנגן את זכרונות הפלמ"ח את תקופת ה"עוד שלושה קילומטר מעלש יא חבלן ואזי ידבר דינמיט". לא הייתי אז בעולם אבל התקופה מדברת אלי משהו.הייתה אז לפחות חלוציות,נחישות,רצון...רצון לבנות משהו "ישראלי". מה נשאר מזה
זכרונות. כיום אנחנו יכולים לומר עם הנוער המקסים שצמח לנו שלזה התכוון המשורר
לזה התכוון ר' דוד בן גוריון ז"ל
אני אומר לכם לא ולא. נמשיך בהודעה הבאה:)
 
חרדים ואינטרנט

מאז ומתמיד האיש נחשב למשונה ושונה קצת בחברה החרדית.השתדלתי ללכת בתלם אבל בכל כלל ישנם יוצאים מהכלל. זה התבטא בנגינה ובעוד דברים.לאינטרנט התוודעתי מכורח המציאות של צורך במקצבים לאורגן האוטומטי,עדכוני סאונד ושאר ירקות שקשורים לעבודתי. את אשתי הכרתי באינטרנט. נכון היא חוזרת בתשובה.נכון הדבר שחרדים לא מרבים להתחתן עם חוזרים בתשובה.עכשיו צריכה לבא הצעקה! אפליההההההההה,גזענותתתתתת החרדים האלה וכן הלאה...זה קל,זה פשוט וזה משדר על הדרך הנכונה. כל אפשרות להוסיף נדבך לשנאה המטופשת של ציבור קטן שנמצא בשולי השוליים של הציבור החילוני מתקבלת בברכה. טרחתי להזכיר זאת כמה פעמים. מי שלא נמצא וגדל בחברה החרדית קשה לו להבין הרבה דברים.מבחינתי חוזרים בתשובה טובים ממני בהרבה. אני יכול לומר זאת בלב שקט על אשתי שתחי'ה ועל הציבור הנפלא שכיום אני חי בקרבו בעיר הקודש צפת. אבל צריך להבין שיש הבדלים רבים בין שני הצדדים. בגלל שאנחנו נמצאים וסגורים בחברה מסוימת אנחנו מעדיפים להתחתן עם הציבור שלנו. מעולם לא התייחסנו לא אני ולא חבירי אל חוזרים בתשובה כסוג ג' וד' כמו שמנסים השוליים להציג זאת. יש מצב של הבדלי מנטליות ולפעמים טוב אנכון לשני הצדדים להתחתן עם מישהו או מישהי שהם באותו ראש סגנון,דרך חיים מנטליות וכן הלאה. במקרה שלנו זה הצליח ברוך ה' מעל ומעבר למשוער.קשה עד היום לאריאלה להבין את "השפה" שלי ושל משפחתי.אחנו רואים את הדבר בצורה משעשעת:) אין כל ספק שאינטרנט הוא מקום פרוץ ובמפורש לא רצוי לחרדים.המעט מהחרדים שהגיע לכאן ממי שאני מכיר מקסים,שנון ומיוחד בצורה יוצאת מהכלל
אני מניח שהחברים הגיעו בנסיבות של עבודה וכולי. האינטרנט לא מייצג כלום, נקודה. כמעט כל מי שאני פוגש ומכיר חילונים, חרדים ודתיים, כמעט כולם מעולם לא גלשו בפורום,זה לא מעניין אותם גם אם הם גלשו מדובר בפעמים בודדות.עשרות אלפי ההודעות שנכנסות מידי יום לאתר מייצגות מיעוט שבמיעוט שקיים בחברה הישראלית,לכן גם היחס שלי לתנועות ש"נלחמות" בנו. אנשי "דעת אמת" "הל"ל" ועוד לא מייצג עבורי כלום. מעולם לא נתקלתי במציאות בהם אני מניח שמדובר בקבוצה הזויה שכמוה יש בכמה מקומות נידחים.אנשים שכל העניין שלהם הוא להלחם ב"מחבתי"ם" וכן הלאה ואין להם עניין אחר בחיים שיבושם להם. אינני רואה כל צורך להתייחס ובוודאי שלא ל"הלחם" בהם.ה"מלחמה" שלהם אבודה מראש
כיום למעשה לא קיים שום איום על החברה החרדית. היא ענקית. גם קצב הילודה ישתבח שמו הוא גדול מאוד. נבואה אמנם ניתנה לשוטים:) אבל לפי הקצב הזה של ילודה בציבור החרדי ושל תנועת החזרה בתשובה עוד 10 20 שנה נהיה כאן רוב
מעניין שרוב החוזרים בתשובה פונים דווקא לציבור החרדי.הייתי בשנה שעברה באומן. זה היה מדהים.אין לי הרבה מה להוסיף מעבר לכך שציבור ענקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקק שרובו חוזרים בתשובה הציף את העיר אומן. יש בהם בחוזרים בתשובה תמימות,אצילות,יראת שמיים אמיתית, אהבת ישראל, רצון ללמוד ועוד הרבה מעלות שיש לנו החרדים מבטן ומלידה הרבה מה ללמוד מהם. אצלינו זה דבר שבשיגרה. אצלם הם חיים את זה ונהנים מזה יותר.זאת עובדה.אני רואה את הדברים גם אצל אשתי שתחי'ה ומקנא בה. בהודעה הבאה ננסה לחשוב ביחד היאך וכיצד ניתן להפיק את המירב מהפורום
 
מה אפשר לעשות בפורום../images/Emo35.gif

אפשר בעז"ה ב"נ לערוך כאן שיעור וירטואלי בעיון מאחת הסוגיות הנלמדות. אפשר לקחת את הפרק הראשון בבא קמא וללמוד אותו בעיון כאן. אם "נאמן למקורות" או אוהב ישראל ר' פראזניק "משנה ברורה" ושאר תלמידי החכמים יסכימו, נקבע שבכל שבוע ב"נ מישהו "יאמר" כאן שיעור לפי מיטב המסורת הישיבתית ואנחנו נצטרף. לא אכפת לי להתחיל ב"נ אבל יש זקנים וטובים ממני
כמו כן להבדיל, המוזיקה החסידית תופסת מקום נרחב בציבור החרדי. ניתן יהיה להקדיש פינה נוספת בעניין. למי שמתעניין בחזנות. יוסלה ,קווארטין גם לזה ניתן להקדיש פינה. חדשות "חמות" מהציבור החרדי גם נשתדל להביא לכאן. אני חושב שהכלי שנקרא "מילון מונחים" גם יוכל לשמש אותנו כדי שכולם יוכלו להבין על מה אנו מדברים
לסיום.אין לאף אחד ממה לחשוש. הכללים כאן מטבע הדברים יהיו קצת נוקשים.יסדנו את הפורום לאחר מחשבה רבה והוא הולך לזרום לפי מיטב המסורת החרדית הישיבתית. אין לנו עניין להחזיר אף אחד בתשובה או לעסוק כאן בפעילות מחתרתית כך שאין צורך לעקוב בדאגה אחרי הפורום "החשוד"
שיהיה
וב
 
לגבי ההיכרות שלי באינטרנט, הבהרה

למרות שהצעת השידוכין באה באי-מייל, כל השידוך מהרגע הראשון הוורט נעשה כהילכתו ובצמוד לרב ולרבנית שלי. אז איך הגיעה הצעת השידוכין? כתבתי בפורום דתיים מסוים (לא בתפוז). איש הרוח ראה את הדעות החרדיות שאני מפגינה ועקב אחרי במשך 3 חודשים. אחרי 3 חודשים שבהם הוא ראה שהדעות החרדיות שלי עיקביות, הוא שלח לי אי-מייל. מהרגע הזה השידוך הפך להיות שידוך חרדי לכל דבר ועניין.
 

SupermanZW

Well-known member
האם רוב החוזרים בתשובה הם חרדים?

הדבר נשמע לי תמוה, רוב החוזרים בתשובה שאני מכיר הם לא חרדים.
 
אז אם כבר עושים שרשור היכרות

עם מנהלי הפורום, מן הראוי שאספר על עצמי, לא? אז לא, אני לא מגיעה מהחילוניים. גדלתי והתחנכתי כדתייה. אבא שלי היה חרד"לניק אבל העריץ את הרבי מליובאוויטש אז שלח את הילדים שלו להתחנך במוסדות חב"ד. לכן, אני גדלתי והתחנכתי בחב"ד. את אהבת ארץ ישראל, את אהבת האדם באשר הוא אדם, את אהבת התפילה, את יראת השמים שלי - קיבלתי בחב"ד. מגיל אפס אבא שלי לקח אותי לבית הכנסת. ביליתי את כל השבתות והחגים בבתי כנסת ליד סידור התפילה עוד מלפני שידעתי בכלל לקרוא. בקריאת התורה הייתי יושבת מהופנטת לספר התורה. אבי נפטר כשהייתי בת 11 ולמעשה ההתפוררות הדתית שלי התחילה בערך כשנה אחרי זה. חזרתי בשאלה בגיל 15 בערך. היתה ציפייה ממני שאחרי בית הספר היסודי באופן טבעי אלך ללמוד בבית רבקה בכפר חב"ד. באמת הלכתי להיבחן והתקבלתי לכיתה עיונית שם. אבל...כמו שסיפרתי כבר הייתי באמצע תהליך הקלקול והתחברתי עם 2 חברות שגם הן היו בתהליך של קלקול אבל בשלב מתקדם יותר משלי (לדוגמא: בעוד אני התעקשתי ללכת עם חצאיות ושרוולים ארוכים ולשמור על הצניעות הן הלכו כבר עם מכנסיים וחצאיות קצרות). החברות האלה נרשמו מלכתחילה לא לבית ספר של חב"ד אלא לבית ספר של נשות המזרחי - כיפות סרוגות. אני החלטתי בעקבות החברות שלי ללכת ללמוד שם. דוקא שהיה טעות ביסודה מכיוון ששם יצאתי בשאלה באופן סופי. הלכתי לצבא למרות הלחצים עלי שלא אלך לצבא מכיוון שזה אסור לבת שומרת תורה ומצוות. אבל...אני הייתי בגיל של מרד הנעורים מכיוון שאסרו עלי את זה עשיתי דוקא והלכתי לצבא. בזמן שהותי בצבא הקפדתי ללכת בצניעות - עם חצאיות וחולצות ארוכות והקפדתי תמיד על כשרות. למה? כי ככה חונכתי.קראו לי שם: "הדתייה". גם במשמר האזרחי בלוד שהלכתי אחרי הצבא הקפדתי על הדברים האלה. השוטרים שם ידעו שממני צריך לשמור מרחק
הם אמרו ועוד לפני: "זאת דתייה זאת..." למרות שהייתי יוצאת בשאלה מעולם לא השתייכתי לציבור החילוני מכיוון שהקפדתי לא להתערות בתוכם. השתדלתי תמיד לשמור על כשרות וצניעות (למרות שהיה שלב לפני החזרה בתשובה שלי שהלכתי לפעמים עם מכנסיים). מעולם לא ביקרתי לא בפאבים ולא בדיסקוטקים. לא הלכתי גם למסיבות בבתים פרטיים (פעם אחת הלכתי כדי לראות מה זה וראיתי שזה ממש לא אני, ברחתי משם מהר מאוד כל עוד רוחי בי). גם כשהייתי יוצאת בשאלה תמיד ידעתי שהילדים שלי יגדלו בבית שומר תורה ומצוות כי זאת הדרך הנכונה. חזרתי בתשובה לבד וללא שום עזרה או דחיפה בגיל 28 בערך. אף אחד לא דיבר איתי על זה וגם לא הייתי באף סמינר להחזרה בתשובה. רק אחרי שהייתי שנה בתשובה הלכתי לסמינר. אז כבר הייתי שומרת שבת כהילכתא ומתפללת 3 פעמים ביום. אני נתקלת לפעמים בהתנשאות מצד חרדים מסוימים על החוזרים בתשובה. יש כאלה שאומרים: "אני כל חיי שמרתי מצוות. לא חיללתי אף פעם שבת". היתה מישהי - יוצאת בשאלה דוקא - שרצתה להתריס כנגדי ואמרה לי: "אני בניגוד אליך נולדתי בטהרה". אמרתי לה: "יש לי חדשות בשבילך - גם אני נולדתי בטהרה". ולכן לכאלה אני אומרת: חוזר בתשובה אמיתי הזדונות הופכים לזכויות. חוזר בתשובה אמיתי בחר מרצונו החופשי בה' יתברך. זה הרבה יותר מאשר אצל הרבה חרדים ששומרים מצוות בגלל שככה חינכו אותם.
 

sarav55

New member
גב' אריאלה

כל הדתיים מתחילים מאפס בדרך כלל לא נולדנו עם מצוות ביד מצוות נאספות במשך חיינו כולנו בכל שלב בחיים חוזרים בתשובה ללא קשר לחרדים כל יהודי צריך בכל יום בשכבו בלילה לעשות חשבון נפש וחזרה בתשובה על מעשים שנעשו אם זה כלפי ה' ואם זה כלפי הזולת כך שכולנו בסופו של דבר חוזרים בתשובה ולא יעזור למי שאמר מה שאמר כן חרדים חוזרים בתשובה בכל יום ואם הם לא חוזרים אז יש להם רשימות לא סגורות למטה.
 
לא נראה לי שאפשר להגדיר חרדי

חרדי חסיד סאטמר שגר בניו יורק בשכונה שיש בה רק חרדים ולא יוצא וכל עולמו תורה והוא כמעט ולא נפגש עם חילונים והוא אנטי ציוני ונגד אלה שבארץ אני בספק אם יקרא לבחור ליטאי מאוד בארץ חרדי. ובחור ליטאי מאוד מהארץ לא תמיד יקרא לכאלה שלומדים ביישוב או במערבה חרדים ויש כאלה שלכל מי שיש לו כיפה שחורה וזקן כי הוא בא מבית חרדי (כמו הרבה מאוד אבות בימינו) יקראו חרדי. והיום שיש כבר ישיבות קטנות וכוללים רבים של כיפות סרוגות שעולמם מלא בתורה בדיוק כמו אצל בחורים חרדים. אולי חלק מהספרים שונים אבל חוץ מזה?. לכן לא נראה לי שהיום חרדים זה באמת קשור כמו שהראת למי שלומד הרבה וכל זה. היום, אין מה לעשות. הלבוש קובע, המראה קובע השם והישיבה. הרי אתה מסכים איתי שבחור ממרכז הרב גם אם ילמד הרבה יותר מהרבה חרדים לא יקראו לו חרדי. ושבחור שלומד בחברון אבל הוא לא באמת לומד והוא די שבבניק אם תראה אותו בלי להכיר אותו תגיד שהוא חרדי. וגם אם תכיר אותו תגיד שהוא שבבניק. שזה אומר שהוא פעם היה חרדי. רק בגלל המגבעת והצורה. למרות שיכול להיות שהוא תמיד היה כזה. היום. אין מה לעשות. הלימוד והסביבה קובעת. מה זה הסביבה? זה ההוי כל היידישנייס. כל המריבות בין החסידיות. המשגיח החתונות האדמורי"ם ועוד'. לסיכום מה שבאתי להגיד זה שהיום לא הלימוד קובע ולא אם האדם חרד ולא כלום. אלא איך הוא לבוש ואיך הוא נראה ושהוא בא ממשפחה חרדית \ סביבה חרדית.
 
../images/Emo23.gifתחומין -י"ח-מגוון דעות../images/Emo23.gif

יש מספר רבנים שמתמודדים עם השאלה וכמספר הרבנים מספר התשובות
 

sarav55

New member
אתה צודק יש בעיה עם ההגדרה

לדעתי חרדי זה חרדי לדבר ה' יש כאלה שמסתכלים על זה שהולך עם חליפה וכובע חרדי שחור
 
ברור שזה פירוש המושג חרדי

אבל אמרתי שהיום קוראים לאנשים חרדים לפי המראה החיצוני. הרי גם אתה שאומר כך לא תקרא לבחורים עם כיפות סרוגות וחולצות טישרט גם אם הם דתיים מאוד מאוד חרדים. אוי אם תתחיל להתפלסף ולחשוב. אבל סתם ככה כולם הולכים לפי הלבוש.
 

giingiit

New member
לא חושבת שלפי הלבוש, יותר לפי

השתייכות מגזרית. יש מגזר שהוא המגזר החרדי, ומי שרוצה להשתייך אליו, שם כיפה בצבע המתאים ומנסה לעמוד בתנאים. יש מי שמצליח יותר ויש מי שפחות.
 
הארי צודק במובן אחד

ברגע שאנחנו רואים אדם לבוש כחרדי - גם אם הוא במציאות בכלל לא שומר תורה ומצוות ישר נגיע למסקנה שמדובר בחרדי, אנחנו הרי לא יודעים מה עושה הבנאדם בחדרי החדרים. לזה הוא התכוון.
 

giingiit

New member
בד"כ אדם מתלבש בהתאם

לחברה שאליה הוא שייך. אדם חרדי לא ישים כיפה סרוגה בגלל שאחותו סרגה לו אחת כזאת וכיפה סרוגה לא יתלבש כמו חרדי כי בא לו. הכיפה אומרת על ההשתייכות הזרמית של האדם. זה בתוך כל זרם ישנם כאלו שלא בדיוק מקפידים זה בגלל הגלות הנוראית הזו שבה אנחנו נמצאים
 

sarav55

New member
וכמה מקבצי נדבות ראינו שלבושים

בצורה חרדית ובלילה הולכים ומעשנים ושותים ובשבת הולכים לבתי תמחוי ואחר כך מחללים שבת אם לא ראיתם אני ראיתי
 

חי אדר

New member
הגדרות בהתאם לחברה

תחומין י"ח מתמקד בהגדרות מיהו דתי, ולא מיהו חרדי. אך שם זה לגבי חוזים משפטיים בעניין השכרת דירה וכיוצא בזה. ולפיכך נראה כי קשה לדלות משם הגדרה ממצה. ולגופם של הדברים: השאלה מי הוא חרדי תלויה בנקודת המבט. בהקשרים מדיניים חרדי הינו בעצם מי שמתנגד לכל שותפות והכרה במדינה כאשר מנהיגיה אינם שומרי מצוות. בהקשרים אחרים, חרדי הינו מי שנוטה יותר לבחור בעמדה הילכתית מחמירה בהכרעות ובשיקול הדעת ההילכתית. אך כל ההגדרות אינם משקפות את המישור האישי אלא את הקבוצה החברתית. זהיינו זה משמש אמת מידה לבחינת השתייכות קולקטיבית.
 
מיהו חרדי???????...........

זה לא ממש חשוב, כי גם בתוך זה תמצא תתי מדורים.... ליטאי, חסידי, בעל תשובה, חרדלניק, שסניק, וכו' וכו'...... חרדי הוא אינו האנטי תזה של הבעל תשובה, להיפך. רוב רובם של בעלי התשובה הם חרדים. חרדי הוא החרד לדבר ה', המקפיד על קלה כחמורה. בין עם הוא חבוש בבורסלינו, ספודיק, שטריימל, קוטשמע, או כיפה גדולה סרוגה. ואילו אתה - איש הרוח, היית נישא לבת חסידי גור, גם לא הייתם מבינים ניואנסים משפחתיים, חברתיים או עדתיים. ולכן, פורום חרדי - חברתי. לדעתי הוא מקום לכל מי שרואה עצמו כ"חרדי", כל מי שמוכן לשמור על תרבות דיבור חרדית, וכל מי שמעניין אותו הנעשה בתוככי הציבור החרדי. פורום "חרדים" - לדעתי, אינו מקום לשיעורים בדף היומי, שיעורים מסוג זה מקומם בבית המדרש וכאן זה בהחלט לא בית מדרש. בנוסף, איני מוצא מקום לדון בהוויות אביי ורבא בחברה "מעורבת" גברים ונשים. בהחלט יש מקום ל"וורטים", לענייני מוסר והלכה. לסיקור מהנעשה בעולם החרדי, בחצרות הישיבות והאדמורי"ם. וכמקור לאינפורמציה שעל "סף הרכילות". איש ואריאלה, שוב ברכת הדרך - להצלחה מרובה.
 
למעלה