מיקום ידיים בזמן תאונה

David Gerby

New member
מיקום ידיים בזמן תאונה ../images/Emo36.gif

בשיחה עם גולש ותיק ומנוסה הועלה נושא מצב הידיים בשתילה חזקה. הגולש ציין שמנסיונו במקרה שגולש יודע שהוא עומד להישתל חזק צריך לעזוב את המשולש, להתכנס (לחבק את עצמו) ולתת לגלשן להישתל. הוא טוען שבמקרה זה הגולש ייצא עם נזק גופני קטן יותר מעצם ההתכנסות ושמירה על הצוואר. בהחלט הופתעתי לשמוע, ועכשיו הייתי רוצה לשמוע את דעתכם הרצינית.
 
דעתי כדעתו, אך זה קשה עד בלתי אפשרי

זה פשוןט בניגוד לרפלקס הבסיסי. היית עוזב את הגה המכונית או האופנוע דווקא במצב קריטי?
 
מיקי צודק

אבל למרות שזה קשה חייבים לעזוב את הצלעות בשניה האחרונה לפני השתילה ואם הגולש במצב עמידה כמו שהוא צריך להיות הטוב היותר לעזוב את הצלעות ולקפוץ קדימה לתוך המשולש ממש עם פגיעת המשולש בקרקע. זה מונע שבירת צלעות יקרות וחשוב יותר מונע נזק לידיים ולכתפיים. כמובן שטוב יותר לנחות נכון
 

atzmony

New member
מיקי הרפלקס שלי הציל אותי לא פעם

כשיורים האינסטינקט הוא לשכב או לברוח אבל מאמנים מאבטחים לפעול ללא מחשבה לעבוד כמו מכונה כך כנ"ל צריך להיות כאשר המדריך שוטף את המוח בתצורת התרגולת הנ"ל כך שזה יהפוך לאינסטינקט הנגדי עליו אתה מדבר(או לפחות לנסות -לי זה עזר ). אני לא פעם לצערי יצא לי לממש את הנוהל הזה בעיקר בקורס בו אתה מבצע לא מעט שגיאות ומוצא את עצמך אומנם לא במהירות גבוהה אך מסתובב לגב הרוח ושותל אף ,בקורס שלי הינו 4 סיימנו שניים כי שנינו ביצענו את התרגולת הנ"ל ולא שברנו יד ולא פרקנו במקרה השני . בתאונה האחרונה שלי הדבר לדעתי הציל אותי משבירה וודאית של הידיים. במקרה שלי אני תלוי מספיק גבוהה כך שאני קצת מעל הקרקע כשהחרטום מונח על הרצפה. הכל תלוי אייך אתה מוכן למצב ואייך למדת.(לדעתי)
 

חגי

New member
הרגע שאתה יודע שאתה עומד להישתל

הוא כאשר דחפת עד הסוף והתנועה קדימה נמשכת כאשר רוטוטו הספיד בר יפגע בקרקע ואז כמובן אנרגיית התנועה קדימה תגרום לאף להמשיך קדימה ולמטה. ממש לפני נגיעת המשולש בקרקע עדיף לעזוב ידיים. נחיתה כזאת היתה לי לפני כשנתיים בנחיתה ממש אחרי תל מגידו אחרי יציאה לקרוס מזיכרון. כל השלב הסופי של הנחיתה היה למעשה לא מסודר כאשר הגלשן פונה שמאלה 90 מעלות מהרוח ואני מוצא את עצמי נוחת לתוך אזור שקוע בקרקע בשיפוע עולה עם צמחייה רכה. בדחיפה הסופית כבר אין לי אנרגיה וברור שהגלשן יפיל אף ואני עוזב את הספיד בר כדי להימנע משבירת צלעות. התוצאה - נמרחתי עם הפרצוף לתוך הקרקע והאף הסולידי שלי חפר קלות תלם קצר...למזלי פגעתי בקרקע רכה ולא בסלעים שרבים מהם כיסו את השטח מצורף לינק לארוע מומלץ לקרא את כל התיאור למרות שהוא מעט מייגע
 

David Gerby

New member
ומה קורה אם אתה בשטח סלעי?

(ראו מקרה צרעה) החול שאכלת הופך להיות שיניים, עצמות וחלקי קסדה - וזה אם אתה תלוי נמוך. אם אתה תלוי גבוה אתה נכנס עם הראש בקיל בעצמה (יותר יקר מצלעות והצוואר בסכנה). כאשר לא אוחזים בצלעות אין ספיגת אנרגיה לפני המכה, הגלשן פוגע בבייס באר, נשתל (עד אז לא נשבר כלום) ואז גוף הגולש נזרק קדימה כמו מטוטלת, נמשך מהרצועת תלייה אם היא קצרה מספיק ונכנס באדמה (או בקיל, תלוי בפיץ') . כל האנרגיה נספגת ע"י הגולש, בעוד כשהידיים אוחזות את הצלעות, הן שוברות קודם את הצלעות וחלק מהאנרגיה נספגת לפני פגיעה של הגוף בקרקע/קיל.
 
נכון

גלגלים הם דבר מצויין אך לא מושלם: נחיתה ממש גרוע כשהגלשן אינו מאוזן ו/או נופל אנכית או פוגע בגלגל אחד או פוגע בכנף או נחיתה שמסתמכת על גילגול הגלגלים אך מתבצעת בשטח גבשושי, ערוגות , אבנים. כל אלה הגלגלים לא יעזרו. אך סתם פיקשוש של ה פלייר או נחיתה בגבית קלה וכ"ו...הגלגלים בהחלט יצילו את המצב. בכל אופן גלגלים זה דבר נפלא, טייסים לא מספיק מממשים את הענין (אין כלי טייס אחר לפי מיטב ידיעתי שלא נוחת על גלגלים או מגלשים למעט מצנח, כדור פורח). כנראה השמת גלגלים הוא סימן ריגשי חברתי ל"טייס חדש" עובדה שלא מוסיפה לפופולאריות שלהם. בטנדם זהו פשע לטוס ללא גלגלים (אני חטאתי ונפגעתי).
 
נכון מאוד, אבל (מי אתה לעזאזל?) גם לסבתא

הם לא יעזרו ב 90% משדות הנ-חיטה בארץ
 

avron

New member
אני מבין שאתה לא מתכוון לנחיתה מפוקששת..

בנחיתה, סיגלתי לעצמי מנהג לעבור בשלב הסופי לעמידה מלאה ולא לחצי עמידה. בגלשן כמו האקסטזי או הגוסט בסטר קל מאוד לשלוט גם כך. כך שכל מה שמתואר על ידי החברים פשוט לא קורה. אם הנחיתה מתפקששת וצלע בסיס מתישבת על הריצפה, אני פוסע מעליה מפנה כתף קדימה ונכנס בחצי כריעה בין המשולש לחרטום שבשלב זה מתיישב על הרצפה גם כן. לאורך כל ה"תרגיל" יש להקפיד להיות נצבים (זקופים) לקרקע ולא להגיע לשכיבה. אני מבין שאתה לא מתכוון לנחיתה מפוקששת אלה לריסוק אמיתי כמו חזרה להר. כאן אין אפשרות לפגוש את הקרקע ברגליים והסיכון לפגיעת ראש/צואר גבוהה. עדיף לשבור את כל הגלשן ואפילו את הידיים ולא לתקוע את הראש בריצפה. לשמחתי בזה אין לי הרבה נסיון של צד ראשון. מהפעם היחידה אני זוכר שרציתי לדחוף חזק אבל היות והסתובבתי סביב קצה כנף שהיה תקוע ברצפה, דחיפה פראית היתה מחדדת את הסיבוב והגוף שלי היה עולה יותר גבוה לקשת גדולה יותר לאדמה. שיחקתי עם כמות הדחיפה עד שהגוף היה ממש כמטר וחצי מפגיעה ואז בכל הכוח. מדהים איך האדרנלין מאפשר לדחוס תכנונים שלמים בתוך שברירי רגעים. לאחר מעשה אם היתי מתקן משהוא זה היה לנסות ולא להחזיק ברגע הפגיעה ידיים ישרות עם מרפקים נעולים אלא לשחרר את המרפק כדי לא לשבור את הידיים. הזעזוע בייד גרם לי לכאבים של שבוע. אבל.. אם זה ממש עם רוח בגב ומהר, אז לעזזל עם הידיים, רק שהראש לא יכנס בקרקע. יש לזכור שבגלשנים מודרנים, שלא כמו בעבר, אם הגלשן מונח על המשולש והחרטום, הרדיוס שחג הטייס שתלוי ברתמה עובר מתחת לכבלים (מתחת לאדמה) ומגיע אפילו לפני החרטום. בגלשן בן 20 עם זווית חרטום חדה, הטייס שיעזוב ויתכנס, יחוג בלי לפגוע באדמה עם הקסדה אל הקיל (וכפי שראיתי בבתי ספר בחוף- ישבור את הקיל) בגלשן מתקדם עם זווית פתוחה, יש סיכוי שאם פגעה קודם צלע תחתונה, הטייס מסיים קשת, והחרטום יורד בינתיים ישר על העורף שלו (וגם את זה ראיתי כמה פעמים, לשמחתי ללא נזקים) אברון
 

David Gerby

New member
אברון, בדיוק על זה אני מדבר

ראשית על נחיתה קשה, בה גולש חוזר להר או נוחת בגבית לא רצונית (מסתובב לקראת נחיתה) ולא נחיתה של שתילה רגילה. האמת היא שאני לא רואה הבדל בין שני המצבים. גם בשתילה רגילה וגם בהתרסקות גלשן, דחיפה מקסימלית (קווץ') של הצלעות תקטין במעט את מהירות הקרקע ואת הנזק. אז מתי בדיוק יש זמן לעזוב את המשולש? וזאת בלי לדבר על פגיעה של החרטום בעורף (תסריט איימים). לשמחתי לא נאלצתי להתנסות בעצמי ולכן העלתי את השאלה. כמו כן בתחקיר של התאונה מצרעה כתבתי שאילו הגולש (שהחזיק את הבייס באר) היה מספיק להעביר ידיים לצלעות ולדחוף, ייתכן שהנזק הגופני היה קטן יותר. אבל זה בגדר השערה בלבד.
 

alexz2

New member
איש אחד מדבר שטויות

יש עוד בארך 4 אפשרויות להקטין את הנזק במקרים האלה אפילו בחזרה להר אפשר לפגוש את הקרקע ברגליים ולצאת ללא נזק. באייה היא שכל מה שמעניין את האנשים – מה לעשות עם הידיים – להכניס אותם לכיסים או להחזיק את הצלעות מעניין שאף אחד חוץ מאברון לא שואל מה לעשות עם הראש – זה כנרה חלק מיותר לרוב האנשים אני ממליץ לדודו לקחת את הנושה בתור דוקטורט או תואר שני כולל בדיקות של הניצולים. אבל בתנאי שלא נשמה מזה לפחות עד שנה הבא
 
אלכס יפה דיברת,חזק וברור!

אברון,אני מניח שאתה מתכוון לגלשן קשיח כשאתה מדבר על חרטום בעורף,אני פשוט לא מכיר שום גלשן אחר שמסוגל לעשות את זה... קוראים פה חברה צעירים את ההודעות ואני מניח שכבר תרחישי האיימים רצים להם בראש
אני לא חושב שיש נוסחה וודאית שיכולה לרכך את ההתרסקות,יש יותר מדי משתנים(תוואי קרקע,מהירות,מצב הגוף שהיית בו באותו הרגע,סלעים,בזנטים,ועוד...) אני באופן אישי חושב שהשארת הידיים על הצלעות ברוב המקרים כן תרכך את ההתרסקות בכך שתאט את מומנט הגוף לכוון האדמה. הידיים לא אמורות להישבר כתוצאה מכך,מניסיון אישי...
 
אגב,הגוף כמובן לא אמור לגעת באדמה

אני מדבר על אפשרות שיהיה איזה סלע בולט,ובגלל זה יש חשיבות גדולה להאטת מומנט הגוף.
 

avron

New member
לא אמור אך יגע..

לסוף השבוע הבא אני מציע את הניסוי הפשוט: שלב 1: בזמן בדיקת תלייה הניחו את הגלשן שהמשולש והחרטום על הרצפה ועכשיו ללא עזרה בחרטום, להקשר ולשכב. אם זה לא AC5 עם רתמת ברכיות, תרא שאתה כן שוכב על הריצפה. שלב 2: עם עזרה של מחזיק מהקיל לעשות בדיקת תליה ולנוע את כל הקשת. אני מאמין שמשקיף מהצד יראה מתי הגוף חורג מתחת לכבלים הקידמיים. נסה לעשות את זה ללא ידיים. שלב 3: כשאתה מחובר, שים את הגלשן כשהמשולש והקיל על הריצפה. גש קדימה כשאתה מתכופף קדימה ומושך את החרטום למטה עם הרתמה. אני מכיר כמה גלשנים שמאפשרים לטייס להיות עם הראש לפני החרטום. אברון
 
טוב,אני לא יכול להתווכח עם דעתו"המיקצועית" של

האדון הנכבד(שמטעה את מי שלא מכיר אותו) שאפילו שעת אוויר אין לו,אבל מחלק פה עצות על ימין ועל שמאל... בכל מקרה אברון,אני מסכים איתך שיהיה מגע של הגוף באדמה בזמן שתילה,אבל הגוף ישתפשף באדמה ולא יחבט. מה שאותי מעניין זה האם תנועת המטוטלת קדימה יכולה להפגיש אותנו אם איזה סלע?? בגדול אני שוב פעם אומר,כשמגיעים למצב הזה אין פה מישהו שיכול לחתום על נוסחת פלאים...והאינסטינקטים משחקים תפקיד חשוב. אגב על איזה גלשן אתה מדבר?? (בעניין העורף)
 

avron

New member
בטוח שעם כל הקשיחים. תנסה עם שלך ודווח כאן.

 

natyh

New member
מאד מאד מסוכן מה שהצעת גיא

יש נוהל התהפכות בנגמ"ש ברור בחי"ר שמדבר על התקפלות וידיים מעל הראש הנוהל בגלישה לפחות בעולם נוהל שמשום מה דודו הזכיר חלקית הוא להתקפל ולהגן עם הידיים מעל הראש. דודו אמרו לך בבירור כי הנוהל הוא לעזוב ידיים להתקפל ולשים ידיים על כדי להגן על הראש. דודו מה הרעיון להוציא דברים מהקשרם ולצטט אנשים חלקית ? מה אתה מעונין לצאת צודק , או שאתה מעונין להבין מה הנוהל הנכון ? שנית מדוע לא להעלות את הנושא בפרום מקצועי כגון האוז ריפורט ? מה הם לא מבינים ? הם לא טסים מספיק ? אתה טס יותר מדייויס שטראוב ? גיא ידיים שמחזיקות בצלעות לא מגינות על הראש ובענין החדשים שקוראים כאן בפורום נכון הם אכן קוראים בפורום ולוקחים דוגמא מהדברים שכתבת הם גם מבינים שזה בסדר למתחיל להמריא בתבור במזרחית חלשה , הדגמת זאת בפנינו שזה בסדר לא ..... ולא הרבה חניכים מבינים שאסור להמריא טיסות גבה ראשונות בתבור ומעט מאד חניכים יחליטו בשלב מאד מתקדם כפי שאני עשיתי להגיד למדריך תודה רבה , מסוכן מדי ללמוד אצלך ולהפסיק קורס. אז גיא תחשוב קצת לפני שאתה רץ לכתוב דברים בפורום.
 

Hawk17

New member
ההודעה הזאת רלוונטית לשרשור כמו סוהא ערפאת...

ההודעה הזאת רלוונטית לשרשור כמו סוהא ערפאת לתהליך השלום.. השרשור הזה דן בענין שהועלה בראשו, התגובה הנכונה בנחיתות קשות, ולא בדיון על בתי ספר ואחרים... המסקנה היחידה שאפשר להוציא מההודעה הזאת זה שאתה מאוד אוהב את דודו.... בחייך נתי! מה שאתה אומר פה על רוח מזרחית גובל בהוצאת לשון הרע!
 
למעלה