מישהו שמבין בעריכה

ערני100

New member
מישהו שמבין בעריכה

מה ההכוונה בפירוש שנוגע לתחום הסאונד: דולבי...אשמח לתשובה מקצועית
 

videokid

New member
דולבי.

דולבי היא חברה. שם מלא: מעבדות דולבי (זה הכל) החברה מפתחת אמצעים להפחתת רעשים בהקלטה (BACKGRUND NOISE) ובשיפור איכות השמע, בזמן האחרון החברה גם מתעסקת בענייני סראונד קידוד יותר מ 2 ערוצים (סטריאו) ע"ג 2 ערוצים. אז השמות שאתם שומעים, דולבי דיגיטל, דולבי סראונד אלו בעצם השמות של המוצרים של החברה. בעבר הרחוק דולבי פיתחו רכיבים מיוחדים שיושמו בכל טייפ ביתי/מקצועי. למשל: דולבי B דולבי C דולבי NA. לא ארחיב יותר מידי אבל דולבי B C ו NA פעלו בעיקר על הפחתת "היס" שהיה בקלטות. אם הקלטת משהו עם דולבי ON אתה חייב לנגן אותו עם ON וההפך. מפני שאם לא כך, אז הסאונד ישמע שונה מהמקור. אם יש שאלות נוספות ספצפיות אשמח להרחיב
 
סבתא שלי מאוד מתלהבת מכך../images/Emo16.gif

שהטייפ בן השלושים הוא דולבי. אני: (אחרי שהטייפ מקולקל): "את לא חושבת שכדאי אחרי 30 שנים להחליף טייפ?" היא: "אבל הוא טייפ טוב! יש בו דולבי!" אני: "בכל טייפ היום יש דולבי..."
.
ניר
 

ערני100

New member
אני מאוד אשמח לפירוט

בכל מה שנוגע לסאונד בעריכה..אני אשמח אם תוכל לפרט. לדוגמא: מה ההבדל בין מונו לסטריאו?? באויד...אני יודע שתמיד מורידים לטיים ליין...A1 ו..A2....זה מראה שזה סטריאו??? האם שאני מוריד "טראק" מסי די לטיים ליין ..אני צריך להוריד אותו גם בשני ערוצים...כאילו...A3 ו..A4??? או שמספיק שאני אוריד אותו לA3...ובפונציה של האויד אני אשים את ה"לייר" הזה כ "MIDI"?? ואז הוא ישמיע לי כמובן בשני הרמקולים.(R ו....L ) חשוב לי לציין שאני מדבר על תוכניות שהולכות לשידור.ובעיקר מי שמבין באויד. אשמח לשמוע ממך עוד פירוט בגדול לגביי סאונד. בזמן האחרון אני מתחיל גם קצת להתעניין בעריכת סאונד. אשמח לתשובה
 

ערני100

New member
לגביי מה ששאלתי על טראק מ CD

אם אני שם אותו בערוץ אחד ואני מפצל אותו כאילו לשניים R L אז זה אומר שזה עכשיו בסטיראו?? או שרק כאשר זה מופיע כשני ערוצים A3 A4...זה בסטריאו?? אשמח לתשובה ולעוד תשובות מהפנייה הקודמת שלי
 

ערני100

New member
גם קריינות כמובן..על אותו עיקרון??

חחחחחחחחחח...אני כל הזמן נזכר בעוד דברים..ולכן אני משרשר.
 
השאלה הראשונה- ../images/Emo16.gif

מונו: רצועת קול אחת. שומעים ברמקול הימני והשמאלי (או יותר רמקולים) את אותה רצועת קול. סטריאו: שתי רצועות קול. רצועה לרמקול הימני, ורצועה לרמקול השמאלי.
ניר
 

videokid

New member
סטריאו

2 עוצי גול נפרדים בקובץ 1, מנוגנים סימולטנית (ביחד) יש כל מיני שיטות להקלטה אבל בקיצור כל כרטיס קול כיום מקליט סטריאו. כל טראק לעריכה בפרמייר למשל כולל 2 ערוצי סאונד. כשאתה מקליט קריינות אז בעצם אתה משתמש במיקרופון אחד אז זה מונו. וכשאתה שומע את זה ב 2 רמקולים זה נקרא מונו-מיקס. גם ב CD כשאתה דוגם ממנו זה סטריאו. היום סטריאו זה לא סיפור.
 

ערני100

New member
נו...אני יודע...אבל לא לזה התכוונתי

אני יודע מה ההבדל בין מונו לסטיראו. השאלה שלי היא אחרת: איך זה בא לידי ביטוי בעריכה...מבחינה "ציורית"!! ניקח למשל את התוכנית של יצפאן...שעורכים אותה... אז דוגמים את החומר לתוך מחשב האויד. ואז מורידים את הסאונד ל A1 ו A2....נכון??? עכשיו..אם אני רוצה לשים מתחת לדיבור שלו ברקע..שיר מדיסק.. אני פותח A3 ומוריד לשם את הטראק. האם אני צריך לפתוח עוד "לייר" של סאונד A4.??? ולהוריד לשם גם את השיר מהדיסק?? זו השאלה. אשמח להסברים ממקצועיים. תודה
 

ערני100

New member
ההגדרה שלך למונו ולסטריאו ממש לא

ההסבר שלך הוא ממש ממש לא נכון. אני יכול להקליט משהו במונו (כאילו שישמעו רצועת קול אחת) למשל קריינות...רק ברמקול ימין למשל...ואז יש פונקציה באויד או ברפמייר שאתה יכול לשים את זה גם לרמקול שמאל..ואז אתה שומע גם וגם... אז זה אומר שהקלטתי בסטריאו??? זה ממש ממש לא מדויק. תן לי דוגמא לסטריאו..... לדוגמא בתוכניות טלוויזיה כמו כוכב נולד למשל..אתה שומע את זה בבית בשני הרמקולים...למרות שיכול מאוד להיות שזה הוקלט במונו. בעריכת הסאונד פיצלו את זה לשני הרמקולים..אבל מי אמר לך שאתה מקבל את זה בסטריאו?? זה שאתה מקבל לשני הרמקולים אותה רצועת קול לא אומר שזה בסטריאו או במונו. אתה גם אף פעם לא ממש יכול להבדיל. מאיפה לך לדעת אם רצועת הקול היא של יצפאן ושרצועת הקול השנייה היא של הקהל שצוחק באולפן??? תבדוק את זה שוב
 
אתה יכול לשים מונו רק על ../images/Emo16.gif

רמקול אחד. אתה גם יכול לשים סטריאו רק על רמקול אחד. זה כבר "אפקטים", ולא ההקלטה עצמה. כשאתה נמצא במונו, הרמקולים ישמיעו אותה רצועה, אלא אם תגדיר רמקול מסויים לשקט, שזה כמובן אפשרי בעריכה. או ליתר דיוק, רצועת קול אחת (מונו). כשאתה נמצא בסטריאו, יש לך 2 רצועות קול, עקרונית רצועה לכל רמקול, ימין ושמאל, שאתה כמובן יכול לשלוט ולמחוק רצועה אחת כדי שרמקול אחד "ישתוק", או להעביר את אותה רצועה ל-2 הרמקולים.
ניר
 

shai955

New member
זה מה שאני לא מבין...

שאני דוגם למחשב ושאני שם את זה בפירמיאר אז יש לי רצועת קול אחת. אם אני רוצה לשנות אז אני משנה כבר בתוך הרצועה אבל יש לי רק רצועה אחת ולא שניים. ולמרות שאני יודע שצילמתי בסטריאו כי הPD-150 מצלמת בסטריאו. אם תוכלו להסביר לי אני ישמח. ותגידו לי אם אתם מקביל את זה בפרמייר שתי רצועות קול.
 

ערני100

New member
אז זהו...שבפרמייר זה שונה

אני עד היום עבדתי בפרמייר עם רצועת קול אחד ..ז"א..הורדתי תמיד את הקטע וידאו והורדתי את הסאונד רק ל A1. ושרציתי שישמעו רק נגיד את מה שהוקלט מהמיקרופון של המצלמה...שיניתי את זה בתוך הרצועה (MUTE LEFT או MUTE RIGHT) ....וחשבתי שאני בסטריאו. אבל כשביקרתי שלשום באולפני מימד (שזה אולפן מקצועי שעורכים שם את מרבית התוכניות בערוץ2 ) ראיתי שהעורך מוריד קטע וידאו וגם את רצועת הסאונד ל A1 ול A2.....בגלל זה לא הבנתי למה. לדעתי מי שעובד ככה בפרמייר..זו פשוט טעות
 

shai955

New member
אז רגע...בפרמייר אפשר לשנות את זה?

כלומר אני גם יכול לעבוד עם שני רצועות, או שפרמייר לא תומכת?
 
פרימייר תומכת בסטריאו../images/Emo16.gif

אבל לא באופן יותר מדיי מקצועי.. זאת אומרת, דברים פשוטים מאוד. וגם התצוגה של הסטריאו נמצאת באותה רצועה. יכול להיות שאפשר להעביר אחת הרצועות ל-A2 או משהו כזה, אבל אף פעם לא ניסיתי...
ניר
 

shai955

New member
כלומר אז אין שתי רצועות בפמיייר?

זה לא משהוא בהגדרות שאיפשר לשנות. כלומר אני ישאר לעבוד על רצועה אחת ולא יוכל לעבוד עם שנים.
 
יש כל מיני אפקטים של../images/Emo16.gif

להשתיק צד ימין/שמאל, PAN, וכאלה דברים פשוטים. אבל ממש לעבוד עם רצועות נפרדות- אני אף פעם לא נתקלתי בזה. אבל יכול להיות שזה אפשרי איכשהו.
ניר
 

shai955

New member
עם למישהוא יש דרך איך לעשות...

בפרמייר שני רצועות קול אני ישמח לדעת. ותודה על המידע עד עכשיו שנתתם. תודה מראש שי
 

ערני100

New member
שי...אתה לא ממש הבנת אותי.

בפרמייר אתה יכול גם לעבוד כמו שעובדים באויד. אבל היות ואתה לא כ"כ מקצועי..ואני מניח שרבים כאן..אז אנחנו לא עובדים בצורה הכי מקצועית שניתן. אם צילמת מישהו בערוץ אחד שהוא עם מיקרופון...וערוץ שני עם מיקרופון של המצלמה..אז הנה לך שני ערוצי סאונד. אתה הולך בפרמייר ושם ב A1 את הסאונד שלו עם המיקרופון ואחרי זה שם ב A2 את הסאונד שלו עם המיקרופון של המצלמה. כמובן שתפריד את הערוצים כי אז אתה סתם שמת שני ערוצים שמשמיעים אותו דבר. והנה לך עבודה בשני ערוצי סאונד על אותו קטע וידאו. בד"כ בהפקות פרטיות שאתה מצלם את עצמך או סרט חתונה..מספיק שאתה שם את הסאונד ברצועה אחת וזהו....אתה מקבל גם את התקליטן וגם את הקהל... בתוכניות טלויזיה שמצלמים אז מיקרופון אחד פתוח לקהל (A1ׂ ומיקרופון אחד פתוח לאמן עצמו. A2 ולכן בעריכה אחרי זה משתמשים ב A1 וב A2 לאותו קטע וידאו..הבנת???
 
למעלה