מיתוס או מציאות ? "הבריטים נעלו את שערי הארץ"

מיתוס או מציאות ? "הבריטים נעלו את שערי הארץ"

שנים החדירו לראש שלנו את המיתוס "הבריטים נעלו את שערי הארץ". המיתוס נולד מהתאונה שהיתה להגנה בהטבעת הפטריה ומטביעתה של האניה סטרומה ע"י צוללת סובייטית. לגבי סטרומה קראתי שהבריטים הסכימו להכנסתם של נוסעי האניה במסגרת 75000 הסרטיפיקטים שהוקצו בספר הלבן,אלא שהמוסדות הציונים סרבו.

לא מזמן קראתי את ספרה של אסתר גליצנשטיין "יציאת יהודי תימן" בהוצאת רסלינג ושם כתוב בעמוד 55

[..]אולם ב 1943 החל הגל הגדול ביותר שהגיע עד כה מתימן, יותר מ 5000 יהודים עלו לארץ בפרק זמן של שלוש שנים, לשינוי זה חברו כמה גורמים:
הראשון שבהם היה מדיניות העליה של הסוכנות היהודית,זמן קצר לאחר פרוץ מלחמת העולם השניה נסגרו דרכי יציאה של יהודים מאירופה,ובידי הסוכנות הצטברו רישיונות עליה פנויים. ניצול הרשיונות היה חשוב לפיתוח היישוב,במיוחד לאחר שבארץ החלה תקופה של צמיחה ושגשוג כלכלי,אבל הוא היה חשוב גם במסגרת המאבק נגד הגבלת העליה. על כן החליטו ראשי הסוכנות היהודית להפנות את הרשיונות האלה ליהודים מארצות האיסלם,במיוחד ליהודי תימן. [..]
 
התרשלתי בהעלאת ההודעה

הבריטים סרבו לתת לנוסעי הסטרומה להיכנס לארץ ישראל גם במסגרת הסרטיפיקטים
 

sailor

New member
להגבלה של מספר העולים קראו

"הבריטים נעלו את שערי הארץ". סיסמא לגיטימית במסגרת מאבק פוליטי, אזרחי וצבאי.
מי שקורא את הסיסמא מחוץ להקשרה יוצא חומוס.
 
לא ירדתי לסוף דעתך

איך הציטוט שהבאת קשור ל"בריטים נעלו את שערי הארץ".

נראה שאתה מקבל שהבריטים הגבילו מספר היהודים שיעלו לארץ.

בציטוט שהבאת מדובר על שנה מאוד ספציפית בה נוצר מצב של עודף סרטיפיקטים בידי הסוכנות בגלל מלחמת העולם.
איך המצב המאוד יחודי הזה משנה את התמונה ההסטורית הכללית?
 
אני הבהרתי את עצמי

אם הבריטים היו מאפשרים לסטרומה להגיע לארץ ישראל במסגרת הסרטיפיקטים אזי למוסדות הלאומיים היתה אשמה בטביעתה
 
אתה מחפש אשמה של המוסדות הלאומיים?

אם זה מה שאתה מחפש בטוח תמצא.
אתה פשוט צריך להמשיך ולחפש.
 
קראתי בעיון את הקישור שהבאת

ואם אלה ההאשמות לך נגד מוסדות המדינה\ מדינה שבדרך אז קשה לראות איך היו יכולים להנמע משגיאות בסדר גודל כזה. אם אתה רוצה אשמה אמיתית של המוסדות כלפי יהודי תימן אז יש כזו, והיא זוכה לפרסום רב בשנים האחרונות- פרשת תימני כנרת.
 
זה מחמיא שאתה מתייחס אלי ברצינות

וקורא קישורים שאני מביא

אני חי כאן וההיסטוריוגרפיה של המקום חשובה לי וכשאני אומר היסטוריוגרפיה אני מתכוון למה שעמנואל פירסם בשבועות האחרונים על הכחשת הנכבה ושייח מוניס, לא התעמולה שיוצאת ממשרד החינוך שמפטר מפקחים באזרחות ופוסל ספרים באזרחות בעזרת המכון לאיסטרטגיה ציונית. ארבעים שנה חשבתי שהשתתפתי במלחמת אוקטובר ורק עכשיו התחוור לי שכשאני מספר זאת אני חייב לדווח שחוויתי פעם אחת תקיפת מיגים ופעם אחת הרעשה ארטילרית כבדה. לא הייתי על טנק הייתי על תומת, לא הייתי במעוזים ולא הייתי בחווה הסינית.

אם הזכרתי את המכון לאיסטרטגיה ציונית אז מי שייסד אותו ישראל הראל יצא נגד "ההלקאה העצמית" בנוגע לכשלונות של מלחמת אוקטובר. מבחינתו של ישראל הראל חוץ מהחייל שנהרג בחברון היה בסדר גם אם היו נהרגים רבבות למען שלום ההתנחלויות ובודאי שלא היה צריך להחזיר את סיני.

אז יש לי אג'נדה והאג'נדה שלי היא נגד מה שמסמל "היישוב היהודי בחברון" וההעלאה על נס של מתנחלי חברון.

כאשר מגיע לידי ספר עיון וכתובים בו דברים שמציבים קושיה בפני ההיסטוריה הרשמית שלמשל מכחישה את הנכבה,אני שואל שאלות. לא תמיד הדברים שלי מובנים ,אבל אני מוכן לכל תגובה
 
לא מספיק שאיני מוצא קשר בין תשובתך להודעה שלי

איני מוצא גם קשר בין חלקי ההודעה שלך.
 

sailor

New member
בין יהודי ארופה היתה הרבה יותר גדולה

בדרך ממזרח ארופה למחנות העולים בצרפת ובאיטליה (או באוסטריה וגרמניה לאלה שהעדיפו את ארה"ב ואת דרום אמריקה).
אלא שזה נגמר קצת אחרי קום המדינה, אז לא מאשימים בכך את ממשלת ישראל.
רוב ההגירות הגדולות הונעו בגלל סכנת מות שהתממשה אצל חלק מהמהגרים, גם זו.
 
הסיפור של העליה מאירופה בין 1945-1948

מה שידוע כתקופת ההעפלה הוא סיפור שבראיה של היום נראה כניצול ציני ואכזרי של פליטי שואה. רק שעבור מוסדות המדינה שבדרך והמחתרות זה היה הכרח. אתה זוכר במקרה מה שם השיר שאלתרמן כתב על התינוק שמת על ספינת המעפילים?
 
למעלה