על כל השאלות האלה כבר עניתי
וחרף זאת אענה עליהן שוב.
אי אפשר לדעת לא מה הרמב"ם חשב ולא מה ליבוביץ חשב. אפשר לדעת רק מה שהם כתבו או אמרו. אם ליבוביץ כותב בפירוש שהרמב"ם טעה (בעניין אריסטו), אז אתה יכול לומר שבעניין זה חולק ליבוביץ על הרמב"ם, אם באמת הרמב"ם היה אומר כי אריסטו הכיר את "אנוכי ה'", וזה איננו יודעים כי הרמב"ם לא אמר זאת, וגם ל' מסייג את דבריו "שאינני בטוח בכך".
לפיכך גם אינך יכול לומר שהרמב"ם היה בעיני עצמו רציונליסט משום שהוא לא כתב זאת. וכן עניתי לך שרציונליסט הוא מי שאצלו החשיבה הרציונלית היא המכריעה בכל מקום ומקום, ולפי כתבי הרמב"ם זה בודאי לא כך אצלו.
אני יודע שרבים, מהם הדיוטות ומהם הנחשבים מומחים לדבר, נוטים להציג את תפיסת האל של הרמב"ם כתפיסה רציונלית וזה על רקע מה שאתה כתבת שהוא מפמפם שכל שכל. אבל הנה ליבוביץ מציג תמונה אחרת לגמרי על סמך אותם דברי הרמב"ם, ועיקרה שהחשיבה הרציונלית היא הכלי שבו אוחז הרמב"ם לא על מנת להכיר את אלוהים אלא על מנת לטהר את הכרת האל או האמונה באל מאמונה באלילים שהם יצירי הדמיון האנושי. עיין "אמונתו של הרמב"ם" פרקים ב' ו-ד'. הבסיס המובהק לתמונה שמצייר ליבוביץ היא שהרמב"ם מציב את האמונה בה' כמצווה, ולא סתם מצווה אלא המצווה הראשונה, שהיא יסוד היסודות ועמוד החכמות. לפיכך הרמב"ם לא טעה, והאותות והמופתים שלו אינם עבודה בעיניים, אלא יש לתפוס למה כל דבריו אלה מכוונים. כאמור, לא להכרת האל אלא לטיהורה מיסודות אליליים שיוצר לו הדמיון האנושי, שהם נחלתם של המון המאמינים, ושהרמב"ם בז להם (ראה משל הארמון).
וכדאי להזכיר גם את דברי ל' באחד המכתבים שלו: "מעולם לא אמרתי שהאמונה הדתית נובעת מהכרת ה' כמצוי אמת. אלא אמרתי שהכרת ה' כמצוי אמת היא היא האמונה הדתית שממנה מחייב שבמציאותו של האדם אין משמעות אלא לעבודת ה'." אם גם לי מותר לעשות ספקולציה על ה"ראש" של הרמב"ם (חרף מה שכתבתי בהתחלה), הרי שאני מתרשם שהרמב"ם היה חותם על המשפט הזה של ליבוביץ בשתי ידיו.
וחרף זאת אענה עליהן שוב.
אי אפשר לדעת לא מה הרמב"ם חשב ולא מה ליבוביץ חשב. אפשר לדעת רק מה שהם כתבו או אמרו. אם ליבוביץ כותב בפירוש שהרמב"ם טעה (בעניין אריסטו), אז אתה יכול לומר שבעניין זה חולק ליבוביץ על הרמב"ם, אם באמת הרמב"ם היה אומר כי אריסטו הכיר את "אנוכי ה'", וזה איננו יודעים כי הרמב"ם לא אמר זאת, וגם ל' מסייג את דבריו "שאינני בטוח בכך".
לפיכך גם אינך יכול לומר שהרמב"ם היה בעיני עצמו רציונליסט משום שהוא לא כתב זאת. וכן עניתי לך שרציונליסט הוא מי שאצלו החשיבה הרציונלית היא המכריעה בכל מקום ומקום, ולפי כתבי הרמב"ם זה בודאי לא כך אצלו.
אני יודע שרבים, מהם הדיוטות ומהם הנחשבים מומחים לדבר, נוטים להציג את תפיסת האל של הרמב"ם כתפיסה רציונלית וזה על רקע מה שאתה כתבת שהוא מפמפם שכל שכל. אבל הנה ליבוביץ מציג תמונה אחרת לגמרי על סמך אותם דברי הרמב"ם, ועיקרה שהחשיבה הרציונלית היא הכלי שבו אוחז הרמב"ם לא על מנת להכיר את אלוהים אלא על מנת לטהר את הכרת האל או האמונה באל מאמונה באלילים שהם יצירי הדמיון האנושי. עיין "אמונתו של הרמב"ם" פרקים ב' ו-ד'. הבסיס המובהק לתמונה שמצייר ליבוביץ היא שהרמב"ם מציב את האמונה בה' כמצווה, ולא סתם מצווה אלא המצווה הראשונה, שהיא יסוד היסודות ועמוד החכמות. לפיכך הרמב"ם לא טעה, והאותות והמופתים שלו אינם עבודה בעיניים, אלא יש לתפוס למה כל דבריו אלה מכוונים. כאמור, לא להכרת האל אלא לטיהורה מיסודות אליליים שיוצר לו הדמיון האנושי, שהם נחלתם של המון המאמינים, ושהרמב"ם בז להם (ראה משל הארמון).
וכדאי להזכיר גם את דברי ל' באחד המכתבים שלו: "מעולם לא אמרתי שהאמונה הדתית נובעת מהכרת ה' כמצוי אמת. אלא אמרתי שהכרת ה' כמצוי אמת היא היא האמונה הדתית שממנה מחייב שבמציאותו של האדם אין משמעות אלא לעבודת ה'." אם גם לי מותר לעשות ספקולציה על ה"ראש" של הרמב"ם (חרף מה שכתבתי בהתחלה), הרי שאני מתרשם שהרמב"ם היה חותם על המשפט הזה של ליבוביץ בשתי ידיו.