לshushu10 שלום. יש בסיפור הזה כמה
נקודות שצריך לתת עליהן את הדעת. מדוע המלאך נגלה לאשה (פעמיים) ולא לבעל? גם אחרי שהבעל מבקש "שידור חוזר", המלאך בוחר לפנות לאשה ולא לבעל. לנו ברור, כי משא ומתן מנהלים עם הדרג הגבוה ביותר בסביבה, ואם תטעני אחרת, יש להסביר את בחירת המלאך. "וילך מנוח אחר אשתו", לחז"ל הקטע הזה צורם. לטעמם אשה הולכת אחר איש, לא להיפך. המלאך עונה "מכל אשר אמרתי אל האשה תשמר". הוא חוזר על עיקר הדברים בקיצור (לא על כולם!) ומסיים "כל אשר צויתיה תשמור". יש כאן נימה די ברורה של קוצר רוח מול הטרחן (או שאולי אני ביקורתי מדי?) פסיבי ונמושה הוא תיאור העולה מספרו של ז'בוטינסקי, אני לא היתי לוקח את הדברים למחוזות אליהם ז'בוטינסקי הביאם. אני בהחלט מסכים איתך שיש תיאור של רצינות, ואולי של זהירות יתירה - או פיקפוק יתר של מנוח. לאשה היתה אינטואיציה חדה יותר, מיד לאחר המפגש הראשון היא מתארת את המלאך כ"איש האלוקים ... ומראהו כמראה מלאך האלוקים...". מנוח לעומת זאת אוחז בספקנותו, וגם אחרי ההתגלות השניה ושמיעת דברי המלאך, הכתוב מציין "כי לא ידע מנוח כי מלאך ד' הוא". מה\ הוא לא ראה את מראה המלאך הנורא? מסתבר שיש מי שמזהה מיד את העומד לפניו, ויש מי שבוחר להתמיד בספקנותו. במאמר מוסגר, לחכמינו יש דעות שונות לאמר על המהירות בה אנשים מזהים מצבים מצבים ומפנימים אותם.את פרעה דורשים לגנאי בעניין החלומות, כי בין החלום הראשון לשני פרעה חזר לישון. דבר אלוקים לפהיו, והוא הולך לישון?! יעקב לעומת זאת נדרש לשבח: הוא חולם על הסולם, ומיד ויקץ, והוא נחרד על כך שהוא ישן במקום בו יש אלוקים. משה לעומת שתי הדוגמאות הקודמות, נדרש לשבח על ידי הרמבם במורה נבוכים, על שבראותו את הסנה , סר לראות מה יש שם בדיוק, האם זו התגלות אלוקית, או סתם אש. אז עכשיו אנחנו צריכים לבחור על פי איזה מדרש לדון את מנוח: האם להשוותו לפרעה, שדבר אלוקים מונח לפתחו, והוא מסרב לאמצו, או להשוותו למשה, שלמרות שראה דבר אלוקים, בחר להתעמק בראיה כדי להיות בטוח שזה מה שזה.