לשולה, נראה לי שגלשנו למחוזות
מרתקים, אבל רחוקים של פרשנות חז"ל. אני בהחלט מסכים כי לאישיותו וקורותיו של כל חכם יש השפעה ניכרת על עמדותיו. אך עם זאת, לא לחינם אנו קוראים אותם חכמים: הם השכילו לראות ראיה כללית מעל לראיה המצומצמת שאדם מהישוב יכול לראות. אין אני רוצה להכנס כאן לויכוח האם חכמתם היא מעין רוח הקודש המדברת מגרונם, או רק חכמה אנושית צרופה. זה ויכוח מרתק, שאין כאן מקומו. אבל מה שברור לשנינו, שכיון שחז"ל השכילו להעמיק לרבדים פנימיים , ולמצא בכתובים תובנות מעבר למה שאישיותם היתה אמורה להכתיב להם לחפש, בכך הם הפכו את תורתם לנצחית, שלומדים אותה היום כדברי קודש, אלפי שנים אחרי שאמרו את דברם. לגבי מנוח, אולי כבר ניתן לו מנוח על משכבו בשלום... אבל בכל זאת: "א"ר נחמן מנוח עם הארץ היה דכתיב (שופטים יג) וילך מנוח אחרי אשתו מתקיף לה רב נחמן בר יצחק אלא מעתה גבי אלקנה דכתיב וילך אלקנה אחרי אשתו וגבי אלישע דכתיב (מלכים ב ד) ויקם וילך אחריה הכי נמי אחריה ממש אלא אחרי דבריה ואחרי עצתה הכא נמי אחרי דבריה ואחרי עצתה א"ר אשי ולמאי דקאמר רב נחמן מנוח עם הארץ היה אפי' בי רב נמי לא קרא " (מסכת עירובין, דף יח, ב) ברור משם שדעת חכמים אינה נוחה הימנו, המחלוקת היא רק האם הלך אחריה ממש, או אחר דעותיה ועצתה.
מרתקים, אבל רחוקים של פרשנות חז"ל. אני בהחלט מסכים כי לאישיותו וקורותיו של כל חכם יש השפעה ניכרת על עמדותיו. אך עם זאת, לא לחינם אנו קוראים אותם חכמים: הם השכילו לראות ראיה כללית מעל לראיה המצומצמת שאדם מהישוב יכול לראות. אין אני רוצה להכנס כאן לויכוח האם חכמתם היא מעין רוח הקודש המדברת מגרונם, או רק חכמה אנושית צרופה. זה ויכוח מרתק, שאין כאן מקומו. אבל מה שברור לשנינו, שכיון שחז"ל השכילו להעמיק לרבדים פנימיים , ולמצא בכתובים תובנות מעבר למה שאישיותם היתה אמורה להכתיב להם לחפש, בכך הם הפכו את תורתם לנצחית, שלומדים אותה היום כדברי קודש, אלפי שנים אחרי שאמרו את דברם. לגבי מנוח, אולי כבר ניתן לו מנוח על משכבו בשלום... אבל בכל זאת: "א"ר נחמן מנוח עם הארץ היה דכתיב (שופטים יג) וילך מנוח אחרי אשתו מתקיף לה רב נחמן בר יצחק אלא מעתה גבי אלקנה דכתיב וילך אלקנה אחרי אשתו וגבי אלישע דכתיב (מלכים ב ד) ויקם וילך אחריה הכי נמי אחריה ממש אלא אחרי דבריה ואחרי עצתה הכא נמי אחרי דבריה ואחרי עצתה א"ר אשי ולמאי דקאמר רב נחמן מנוח עם הארץ היה אפי' בי רב נמי לא קרא " (מסכת עירובין, דף יח, ב) ברור משם שדעת חכמים אינה נוחה הימנו, המחלוקת היא רק האם הלך אחריה ממש, או אחר דעותיה ועצתה.