והמזכירות הפדגוגית הזו, היא לא גורם מקצועי?
המזכירות הפדגוגית (מזה"פ) הוקמה בשנת 1956 כגוף האחראי על עיצוב המדיניות החינוכית – פדגוגית של משרד החינוך, וכמפעילת הפיקוח הפדגוגי על כל מוסדות החינוך. תפקידי המזכירות נקבעו בתקנות חוק חינוך ממלכתי - סדרי פיקוח התשל"ג 1973, בהם: ההדרכה והטיפול בכל השאלות הפדגוגיות של מערכת חינוך החובה; פיקוח על ביצוע תוכניות הלימוד, תוכניות ההשלמה ותוכניות נוספות. ביצועם של ניסויים פדגוגיים , אישור ספרי לימוד וספרי עזר וכן המלצה על עזרי לימוד או איסור על השימוש בהם, ועוד.
פעילותה של המזכירות הפדגוגית מתפרסת על כל מגזרי האוכלוסייה ועל כל שכבות הגיל, מגני הילדים ועד למוסדות ההכשרה של כוח אדם להוראה.
המזכירות בנויה משישה אגפים של תחומי הדעת: אגף אמנויות, אגף חברה ורוח, אגף מורשת , אגף מדעים, ואגף שפות וכן אגף לפיתוח פדגוגי . כל אחד מהאגפים לתחומי הדעת כולל: מנהלי תחומי דעת (מפמ"רים), ממונים על תכניות לימודים וממונים על חומרי לימוד של תחומי הדעת הרלוונטיים. בנוסף, קיימים עוד שני אגפי רוחב: אגף א' תקציב ומינהל ואגף ספרי לימוד .
המזכירות הפדגוגית אחראית על שלושת המגזרים הלא יהודיים: המגזר הערבי, המגזר הדרוזי והצ'רקסי והמגזר הבדואי, וכן שני גופי מטה: המטה לחינוך אזרחי ולחיים משותפים.
המזכירות היא המובילה את שלש התכניות הלאומיות במקצועות המתמטיקה והמדעים, האנגלית ושפת האם.
במזכירות הפדגוגית קיימות ועדות מקצוע שתפקידן לייעץ ליושב ראש המזכירות הפדגוגית בהתוויית מדיניות הוראת תחומי הדעת השונים במערכת החינוך.