מי יכול להסביר

David Gerby

New member
כבר קרה לפני כשנתיים

"ליטוף" שפת התקפה של גלשן עם מיתרי מצנח, שהסתיים למזלם בשלום. אפרופו שלום, מצ"ב קישור לסרטון מלפני שבוע (באדיבות אתר רוח הקודש) ומאוד רלוונטי לנושא שהעלית. שימו לב לתמרון ב 7:30, לתחקור של המרחף ב 8:30 ובהמשך ולתגובה של הגולש. סודות מקצועיים... שווה סבלנות, לצפות עד הסוף.
 
אופס, זו ממש לא היתה הכוונה

וכמו שנאמר "דברי הוצאו מהקשרם" הנה הסבר לגבי הקטע המצולם טייס הגלשן נשאל לגבי הציוד שהוא נושא עימו בטיסה, ואם אפשר לצלם התשובה שלו היתה "לא כל מה שאני עושה אני רוצה שהמצלמה תתעד, יש כמה סודות מקצועיים שמוטב לשמור באמתחת" בתור אחד שערך את הסרט (וחתך את השאלה של הצלם) אני ממש מצטער, וזו לא היתה הכוונה (כמו שכתבתם כאן, אני בטוח שחיתוך מצנחי רחיפה במסלול הפיינל אינו סוד מקצועי שעדיף לשמור באמתחת....) אני מצטער שחתכתי את השאלה של הצלם (אוהד) לגבי החליפה שהיתה..... טייס המצנח ביצע שמיניות על צלע בסיס שדה הנחיתה (לכיוון מזרח), טייס הגלשן הגיעה לנחיתה מכיוון צפון לדרום, טייס המצנח לא ראה את הגלשן שמגיע מצד שמאל שלו, ובדיוק אז הוא החליט לצאת לפיינל, טייס הגלשן צעק לטייס המצנח וזה שבר לכיוון צפון ונחת, לא היתה חליפה, ולדעתי גם אם טייס המצנח היה ממשיך במסלולו הם לא היו נפגשים, עדיין היו עשרות מטרים בניהם לגבי כל האשמות שמצנחי רחיפה נכנסים לתרמיקות של גלשנים, מיותר להוסיף שהרבה פעמים זה קורה להיפך, ומה לעשות לאף אחד אין בעלות על תרמיקה, כמה פעמים גם דאונים הצטרפו אלינו לתרמיקה אז מה? וההאשמה האחרונה שאני נוגע בה, זה שמצנחי רחיפה לא מסתכלים, האשמה מיותרת וחסרת כל שחר, מי שמוגבל מבחינת שדה הראיה הינו הגלשן, אז בבקשה..... בתור טייס מצנח, אני מוכן להעיד (לגבי, בכל מקרה, ורוב הטיסים שטסים איתי) שבאויר אנחנו פותחים 7 עניים ומאוד ערניים, במיוחד כשגלשן מצטרף לתרמיקה אמיר
 

natyh

New member
למרות

(שאני לא כל כך טס , והודות לאסטמה גם לא כל כך אטוס בעתיד הנראה לעיין , לא מותר רק מעשי , שברתי יד פעם אחת ורק אידיוט יחזור על אותה טעות פעמיים...) מצאתי חברים מצוינים בין המרחפים , ויותר מכך באירוע רוח הקודש הראשון . הייתי קרוב מאד לאישפוז הראשון בקריירת האסטמה שלי . כל כך קרוב , שאמיר יעיד כמה ההתקפה היתה רעה , ולמחרת בבוקר , כל הציוד שלי נארז וקופל לא על ידי שכן לא הייתי מסוגל , פשוט לא . לא ביקשתי טובות מאף אחד כמה מרחפים שראו באו ניגשו לא אמרו כלום ופשוט קיפלו אפילו למרות מחאותי הלא מאד נמרצות יש לומר . מאז אני חבר גאה בחבורה הנהדרת הזו בלי קשר לעובדה שאני מעדיף גלישה ולא רחיפה . ובקשר לגולשים , אחרי שראיתי את העזרה ההדדית שדוד זכה לה וסליחה דוד על הפירסום אבל אני חושב שלאילן סאלם , משה ולנסי, אלון , ג'וי ועוד כמה חברים טובים מגיעה כל הכבוד על העזרה הנהדרת הזו לדוד בהעלאת הגלשן למעלה הגבעה פעם אחר פעם , ולא פחות מכך מגיעה ממני תודה ענקית לגיא שעשה בשביחי אותו הדבר ונשא עבורי את הגלשן 10 פעמים חצי דרך בגבעה בפלמחים , בזמן בו הדריך אז אני גאה להיות גם חלק מהחבורה הנהדרת הזו . ואם כבר בפרק התודות אז המון תודות לעמיר שלום על עצות והכונה הרבה לפני תחילת הקורס ובמהלכו , עצות שמנעו ממני הרבה טעויות טפשיות , ושלחו אותי לקורס הנכון לגיא . בקיצור לגבי אישית יש לי בעיה רפואית ברורה מוכרת , למרות שירות קרבי נאה , למרות שבימים נתונים אני חזק לא פחות מהטובים שבגולשים ואולי אפילו חזק ואפילו מהיר מרובם , אבל ברב הזמן המצב לא כך , וצריך להשלים איתו ,ולהגיד תודה על מה שאפשר להוציא ממצב נתון , ואני חושב שניצלתי את האפשרויות שלי כמעט עד הקצה .
 
סרט ישן שכבר דנו בו פה בפורום.

אדם וקסלר ואנוכי עמדנו בעמדה בתור להמריא כאשר התאונה קרתה מעל ראשינו. מדובר באירוע השנתי בסנט הילר בצרפת ספטמבר 2005. הגולש נכנס לתימרון חוזר מעל העמדה מבלי לתאם זאת בקשר עם מנהל האירוע. שני המצנחים החלו באירובטיקה שלהם לאחר ששני הגולשים סיימו ולכן איש לא ציפה שהגולש יחזור שוב. הגולש נהרג במקום המרחף נחת לידנו. ניתן למנוע זאת פה בארץ בקלות - אין לנו אירועי אירובטיקה משותפים מול קהל.
 
וזה אפילו יותר פשוט מזה....../images/Emo13.gif

בארץ אסור לגלשנים לבצע אווירובטיקה!!.. בנוסף, ציות לחוקי "הדרך" בטיסה בסמוך לרכס (כללי זהירות, ומי מפנה למי וכו') ימנע מקרים כאלה (כעת נותר רק לקוות שכולם יודעים את החוקים...
).
 

ג ל נ ט י

New member
אירובטיקה היא לא הבעיה כאן!!!

בארץ יש מעט אתרים וצפיפות איומה. לי אישית יש איזו חליפה מסוכנת עם מצנח צהוב בזיכרון (שידוע מאד לשימצה - שימי?!). חלק מהככלים מהירים (ואפילו עם הגלשנים החדשים - מהירים מאד), וחלקם איטיים (מצנחים). תוסיף לזה קצת אגו ישראלי של "לא מוותר", עם קצת קורטוב של אי אלו מהצנחנים שעושים את עצמם שהם לא מסתכלים כדי להפחיד אותך שתעוף להם מהאיזור ובכך ותקבל את התאונה הבאה. זה רק ענין של זמן. לדעתי צריך להחמיר ולתחקר בעניני חליפות - כל העלמת עיין מהנושא על ידי האיגודים היא חוסר אחריות. השאלה - מה הכלים שיש לאיגודים? אף אחד לא שם עליהם!!!
 
אמרת איגודים??? איזה איגודים? יש רק

אגודה אחת- שלנו
.. למצנחים אין אגודה, אין ספר עזר מבצעי, אין חוק.. למרות זאת, יש גם טייסי מצנח אחראיים. נראה לי משה, שאתה עושה הכללה גדולה מידי. ובכל מקרה, נתקלת בטייס מצנחים שסרח לדעתך, דווח לשמשון ברלב באתר מוקד ידע מקצועי של מצנחי הרחיפה. אני בטוח שהוא ישמח לתחקר את המקרה מהצד שלהם. סתם לקטר לא יעזור
וחוץ מזה.. מה העניינים איתך משה? ספר מתי 'תה מגיע לאזור שנפגש לקפה.
 
אם קצת רצון טוב...

ניתן לתחקר כל אירוע בטיחותי. כולל חליפה קרובה. כולל גלשן-מצנח, על מנת לללמוד, להפיק לקחים ולהטמיע אותם בין החברים כדי למנוע השנות אירועים דומים בעתיד. ובתנאי שהמעורבים ועדי ראיה ישתפו פעולה. ראו נא בקישור דו"ח אירוע התנגשות(!) בין גלשן ומצנח ב 2004 ליד יבניאל. ומענין לענין באותו ענין - כל דוחות האירועים החריגים שפורסמו בעבר באתר האגודה הישראלית למצנחי רחיפה יפורסמו בקרוב באתר www.paragliding.ws (כרגע מופיעים שם רק דוחות תאונות קטלניות). שמשון
 

ג ל נ ט י

New member
סלח לי שמשון

מקריאה ראשונית של הדוח נראה לי שטייס המצנח עושה מה שרוב טייסי המצנחים עושים (כן אפשר להכליל). הם חוברים לטרמיקה עם גלשן, משחקים אותה שהם לא רואים (וכמו שחגי אומר - הם באמת לא רואים) בתקווה להעיף את הגולש החוצה. כששני כלי טייס זהים גולשים יחד יש תיאום במהירות והעירנות לרוב גדולה יותר. בחבירה של מצנח באופן יזום לטרמיקה של גלשן, המרחף צריך לקחת בחשבון שיקולי הפרשי מהירות ולפעמים לוותר משיקולי "הקודם זוכה". מניסיון, מרחפים כמעט ואף פעם לא מוותרים - אתם מתאבדים שיעים - סכנת נפשות לטוס איתכם, במיוחד בזיכרון שאתם נלחמים על חייכם (שמא לומר גם על חיינו שלנו).
 
אז מה עושים?

על מנת למנוע את החליפה/מפגש המסוכן הבא? מבלי להכנס פרטנית לנסיבות אירוע שבדו"ח (אותו הבאתי רק כדוגמא לשת"פ מבורך ומודל ראוי לחיקוי), ובודאי מבלי להיכנס לחילופי האשמות והכללות (ואני דוקא משוכנע שרוב המרחפים לא נוהגים כדבריך), בוא וננסה לעשות משהו חיובי. אולי מאמר משותף שילבן את הבעיתיות?. אולי סט כללים מוסכם שנציע לציבור?. מישהו מרים כפפה? שבוע טוב. שמשון
 

עופר 175

New member
כפפה לשמשון.......

שמי עופר בעל תעודת גולש ישראלית מסוף שנות ה-80,חי מזה שנים רבות בפנלנד הרחוקה ופעיל בתחום הגלישה האוירית. עצוב ליקרוא שבמשך שנים כה רבות דבר לא השתנה ביחסים בין לבין הן בעמדות מחד והן באויר גיסא.פנלנד כידוע הינה ארץ רחבת ידיים עים המון מרחב אוירי,אך יחד עים זאת פנלנד הינה ארץ מישורית מאוד ואתרי גובהה בדרום הארץ (ושם עיקר הפעילות) כמעט ואין עובדה היוצרת צפיפות רבה הן בעמדות המועטות ובאויר, והן בשדות ההמראה בגרירה(מקומות לנחות יש בכול מקום). המודל הקיים כאן הוא של מועדוני חברים בהם פעילים גם גולשים וגם מרחפים,העיניין בקידום הפעילות והענף במועדון הינו משותף לכול, דבר המביא ל הרמוניה חברתית,הבנה ברורה יותר של כלים באויר,מודעות לצרכים ומגבלות,ומעל לכול התחשבות. ספק רב אים "סט כללים מוסכם" חדש יהווה בסיס לפיתרון הבעייה שהריי חוקים וכללים להתנהגות באויר כבר יש. ספק רב אים הסברה של "קברניטים" מול פעילים תהיה יעילה שהריי את זאת לבטח עשה כול מדריך לפני טיסות הגובהה. והחברה לבטח הוסיפו עוד קצת טיפים. מניסיוני כאן בפנלנד פעילות משותפת יכולה להוות בסיס להתחלה פורייה לשני הענפים שבעצם העיניין לשניהם משותף הוא. דרך צלחה עופרץ
 

amitceder

New member
עופר - בנוגע לגלישה בפינלנד

פגשנו פה 2 בחורות ו2 בחורים מפינלנד שבאו לחופשת גלישת אויר באוסטרליה. התפלאנו לשמוע שיש בכלל כזה דבר בפינלנד. אז אתם טסים ללפלנד עם להקות האווזים ומולי ונילס?
 

עופר 175

New member
היי עמית

ראשית איחולים בעבור 243 ק"מ. כן,גם בפנלנד יש פעילות גלישה אוירית ענפה ,עשרות רבות של גולשים וגולשות פעילם. את נילס אני רואה בעיקר בטלויזיה מעופף לו,אבל כן,להקות גדולות וצווחניות של ברבורים אווזים ועוד זה עיניין של מה בכך בעונות המעבר. ללפלנד מהדרום אפשר לטוס רק עים fin air זה קצת רחוק ומוגזם. הפיניות בטח ניסו להרשים אותכם.
 
יצאתי בזול

עופר, תודה. חשבתי כבר כפפת איגרוף... גם לי אין פתרונות קסם. אבל ברור לי, כדבריך, שהכל מתחיל ונגמר במודעות ובתודעה. אם לא יודעים על קיומם, לא מבינים אותם וכלל לא מכיריםאת מצבי הסיכון הרלווטים בדו-קיום גלשן/מצנח, ואם לא לומדים לא מפנימים את שנדרש על מנת למנוע מצבי סיכון - אין שום סיכוי לשיפור. מאיתמר נוינר למדנו שבטיחות מתחילה בדיבורים על בטיחות. אם נוציא מסמך משותף המסביר לשתי החבורות את עיקרי הסיכונים שבפעילות המשותפת באתרים ו/או נכתוב סט כללי התנהגות (בהמראה, באויר ובנחיתה) אזי עשינו צד חשוב בכיוון הנכון. לילה טוב (נו, מה... הרי בוקר ודאי אין לכם)
 

ג ל נ ט י

New member
שלום עופר

זה נחמד מאד שיש שיתוף פעולה נחמד בפינלנד - אבל לא למדתי מתגובתך מה ניתן לעשות בכדי לשפר את הבטיחות. אין שום בעיה בקיום מספר מועדונים, יש בעיה בסט כללים והבנה משותפת - אז אם יש לך נתונים קונקרטים ממה שקורה אצלכם, דבר תכלס :)
 

עופר 175

New member
גלנטי ברכות ../images/Emo24.gif

הכול שאלה של גישה כמובן . יש מי שיבחר בדרך של שיטור אכיפה וענישה.אותו אחד ימצא את עצמו לרוב על העמדה רושם רשימות ואירועים והקשר היחיד שלו לשמיים תהיה משקפת. ויש מי שיבחר לעלות לאויר בידיעה ששם ממתינים לו חברים.חברים שלא יחלפו קרוב,חברים שלא יבעטו אותו מטרמיקה ולבטח לא יסכנו אותו באויר. ליבי איתך גלנטי,גם אותי עיצבן לטוס בגעש בתנאים גבוליים כשלפתע מגיע רכב לעמדה ואופס, אין גלשן על הגג ותוך דקות מספר אני נילחם על הרכס ועל נחיתה חצי נורמלית למעלה. בתגובתי לשמשון תיארתי מערכת יחסים שעובדת נהדר.פעילות משותופת עים עיניין משותף.דבר שיכול אולי לשפר את האוירה,ובעצם גם התשובה לשאלתך.במערכת יחסים תקינה אין סיכסוכים ומטבע הדברים כול שאר הערכים כרי בטיחות הבנה סובלנות ועוד.......גדלים. אלו נתותים עיניניים אתה מבקש לא הבנתי.אשמח להבהרה בנושא. ליל מנוחה. נ.ב צדקתה כשכתבתה ששיתןף פעולה זה דבר נחמד,צריך לנסות את זה. אולי זה ימצא מתאים.
 

ג ל נ ט י

New member
לא נראה לי

לא נראה לי שקשר בין אגודות או הרגשה טובה על הקרקע בין גולשים לצנחנים (מה שאתה קורא לו "מערכת יחסים תקינה") משפיע או צריך להשפיע על כללי התנהגות באוויר... כללי ההתנהגות באוויר הם מעל לכל. אני נוטה להאמין שתרבות הנהיגה שלנו והאופי הישראלי המחורבן פשוט נכנס לעניני התעבורה באוויר ואני קצת מודאג.
 
וולנסי, אתה שוב מקטר ../images/Emo6.gif../images/Emo140.gif

אני מקבל את מה שאתה אומר לגבי זה ש"כללי ההתנהגות באוויר הם מעל לכל", אבל לא מסכים אתך לגבי השפעת החברותא על הקרקע.. אם נדמיין מצב בו עולים לאוויר גולש ודואה ששניהם חברים טובים "על הקרקע", משתפים אחד את השני בחוויות טיסה וכו', גם באוויר הם יתנהגו בידידות ובהתחשבות אחד כלפי השני. ד"א, אם אתה אומר לי עכשיו שזה לא כך אצלך, אז מי שידאיג אותי יהיה אתה.... ותחשוב על זה
. אני לא אומר לחבר בין האגודות.. כודם כול, כי לא קיימת אגודת המצנחים
. ושנית, גם אם הייתה קיימת, להיכנס בתור מיעוט (מה לעשות, אנחנו לא רבים כמוהם) לאגודה אחרת לא בהכרח יענה על שמירת האינטרסים של אותו מיעוט. וגם לא בטוח שזה יפתור את בעיית העוינות כבמטה קסמים, ואז מה עשינו בזה?.. אין לי פתרון מיידי לבעיה הזאת. מה שאני כן עושה, זה לפחות מצידי לנסות להתקרב ולהראות הבנה וסימפטיה... האם זה יעבוד? אני לא יודע.. מה שבטוח זה לא יזיק.. כמובן שצריך שניים לטנגו, ולכן כולי תקווה שהיחס שלי יגרור יחס דומה כלפיי. אני לא אומר שזה קל. נתקלתי לא פעם ביחס עוין בעמדה זו או אחרת (תגובה די שכיחה של דואים ה"חביבה" עלי במיוחד היא "מה זה פתאום כל הגלשנים האלה כאן?"). אז נכון, לא כולם בני אדם. מה לעשות! לא אגרר לעימות. מה שאני אומר זה שאולי אם כל אחד מאיתנו (וכאן אני כולל גם את הדואים) יעשה מאמץ לא גדול, ישתנו הדברים (לאט, לאט).
 
למעלה