מי כאן שמאלני?

Antropus

New member
מי כאן שמאלני?

כבר הרבה זמן שאני נחרד מהבלבול המושגים בשיח הישראלי בנוגע למשמעות המילה "שמאל". אינני מתכוון הפעם לסלידתי ממפלגת העבודה או ממפלגה יאפית כמו מרצ. הכוונה ליותר מזה, אני מתכוון לתפישה שגויה של מהות השמאל, תפישה שמעודדת צביעות ובורות ופוגעת בדיון הפוליטי בארץ ובהבנת הפוליטיקה במדינות מערביות. המאמר של יוסף ברנע היה הקש ששבר את גב הגמל. מה זה שמאל? שמאל, בדיוק כמו ימין, היא קשת רחבה מאוד של דעות פוליטיות שקשה מאוד למצוא לה הגדרה או קו מנחה אחד; מה בין לניניזם, התומך בדיקטטורה, לאנרכיזם המתנגד לכפיה, או בין המילטנטיות הקמוניסטית והאנרכיסטית לפציפיזם? ובכל זאת קיים עקרון אחד מבדיל את השמאל מהימין, והוא עקרון השוויון. השמאל מוגדר ככזה אך ורק אם הוא שואף לשוויון כלשהו בין בני אדם באשר הם. זה יכול להיות שוויון כלכלי נוסח סוציאליזם או שוויון פוליטי דמוקרטי-ליברלי, אבל הכמיהה לשוויון היא המבדילה את תנועות השמאל מאחיותיהן בימין. מה הקשר למאמר? בפסקה הראשונה הכותב מסביר מהו הויכוח ביו הימין ל"שמאל" הישראלי ובכך הולך שולל אחרי טרמינולוגיה שגויה שהשתרשה בשיח הציבורי. הכותב, בלא ידיעתו, מציג את האמת המחרידה – הויכוח בין מה שנתפש כ"שמאל" לימין הוא טריטוריאלי גרידא ולא תוצאה של אי הסכמה אידיאולוגית. ההפך הוא הנכון, מבחינה אידיאולוגית ה"שמאל" והימין תמימי דעות, שניהם מאמינים ב"מדינה יהודית דמוקרטית", שניהם מסכימים על הזהות הלאומית-דתית של ישראל והמחלוקת היא רק על היישום האתנוקרטיה בפועל. אם כך מה הפלא שהמדיניות של ה"שמאל" הישראלי זהה לחלוטין לזו של הימין? מה הפלא שמוסד ההתנחלויות הוקם ע"י שלטון ה"שמאל"? מה הפלא שה"שמאל" ניהל יותר מלחמות כיבוש יזומות מהימין? מה הפלא שדווקא ראש ממשלה ימני, שהיה יותר הומניסט מכל מתנגדיו מה"שמאל", הוא זה שחתם על הסכם השלום הראשון של ישראל עם אחת משכנותיה? אבל אפילו אז היה הבדל אידיאולוגי בין השמאל לימין שנגע לנושא הכלכלי. במשך תקופה ארוכה לישראל היה שמאל כלכלי גדול שנמוג בהדרגה ככל שישראל נעשתה יותר בריונית וחזקה וככל שהתהדקו היחסים בינה לבין ארה"ב. במבחן אמת, התברר שהפוליטיקאים מה"שמאל" היו מושחתים מדי מכדי לתמוך במדיניות סוציאליסטית ובטחוניסטים (= פשיסטים) מדי מכדי לנסות להשתלב במזרח התיכון בלי יחסים כה הדוקים עם ארה"ב, המדינה הימנית ביותר בעולם המערבי. ועתה נחזור למציאות העכשווית. הבה נזנח את הצביעות ונסתכל לאמת בעיניים. ה"שמאל" כפי שהוא מיוצג כיום ע"י מפלגת העבודה ואפילו מרצ לא נבדל משום בחינה אידיאולוגית משינוי או הליכוד (להבדיל ממפלגות ימין אחרות שלהן אידיאולוגיה ייחודית ומגובשת). כולם תומכים בקפיטליזם, להוציא מרצ שתמיכתה בסוציאל-דמוקרטיה נובעת בעיקר מרחמים וניסיון להידמות למערב, מאשר אידיאולגיה של ממש. כולם בטחוניסטים גמורים. בעיקר מרצ. כל המפלגות רואות בביטחוניזם ערך נעלה והן יעשו כל למען יכולות ההשמדה וההרס של מדינתן – מבחינה זו מרצ היא המפלגה החכמה מכולן, שכן היא מבקשת לא לבזבז את הנשק היקר על עימותים לא נחוצים ותומכת בקנאות ביחסים חמים ככל האפשר עם ארה"ב הברוטלית. ואחרון חביב, הלאום. כל המפלגות הללו רואות באתנוקרטיה היהודית בישראל עקרון, ערך וציווי עליון. חלקן (מרצ ובזמנים טובים גם עבודה) מתביישות להודות בזה, אבל פליטת לשון פה ושם (כמו המקרה בו חברת מרצ טענה שיש יותר מדי ערבים בגליל) חושפות את המציאות המכוערת – למפלגות ה"מרכז-שמאל" (ליכוד, שינוי, עבודה ומרצ) יש השקפת עולם של יהודי מעיירה קטנה בפולין החמוש בכמה פצצות אטום. זה הכל לעכשיו, המשך יבוא (מתישהו)
 
על אידיולוגיה ופרגמטיזם

הפוליטיקה היא לא מדע מדויק, נהפוכו, היא אומנות האפשר, אף אחד לא קבע מיהו שמאל ומיהו ימין, שמאל וימין הם מושגים יחסיים, ולכן השמאל של פעם הוא הימין של היום (לדוגמא גולדה מאיר שבאה ממפלגת העבודה והעדיפה את שארם א-שייח על שלום) ואין זה גורע מהיות השמאל של פעם שמאל (בעיקר במובן הכלכלי). השמאל אינו שווה ליונה סוציאליסטית באופו אוטומטי, השמאל הוא בסה"כ כינוי לחברה שישבו משמאל בפרלמנט הצרפתי לאחר המהפכה הצרפתי ובמקרה היו המהפכנים, לכן גם תומכי המהפכה הפרולטרית המהפכנים היו השמאל, מפני שמולם הפכו המהפכנים של פעם, הבורגנים, לשמרנים. בישראל ישנו מצב מסוים, כאשר ההכרה כי הקומוניזם היא אוטופיה שמועדת לכישלון (כפי שכתבתי במאמר שלי) וכי על מנת להביא צמיחה יש גם לפתוח את המשק וגם לקשור קשרים עם ארה"ב, הדבר גרם למדינה ללכת ימינה מבחינה כלכלית (אם כי עדין ישראל היא מדינה בעלת תפיסה סוציאליסטית ביחס לארה"ב, בריטניה ועוד כמה מדינות דומות). במישור המדיני נוצר מצב מדיני-ביטחוני כלשהו, שהמשכת המצב הקיים אינה אפשרית עוד, ויש להכריע לאן מועדות פנינו, הימין תומך בפתרון מסוים (או שלא מציע פתרון) והשמאל הישראלי תומך בפתרון אחר. שמאל וימין נמדדים מול סיטואציות, אלו שנשארים נאמנים לאידיולוגיה שלהם בלבד מתגלים כסהרורים ועיוורים, פנאטים שלא מסוגלים להתקשר למציאות ולהיות פרגמטים. באנגליה אין צורך להיות ביטחוניסט, אפילו מבצע פוקלנד לא בהכרח היה מחויב המציאות, בישראל אין זה המצב, ישראל נמצאת תחת איום, זה מה שיצר את הביטחוניזם והמיליטנטיות, אין זה מקרי שבחדשות שלנו מדברים על מלחמה ובשוודיה מדברים על צמחי נוי שזה עתה הגיעו במשלח חדש לארץ. דרישתך כי אלו הקוראים לעצמם שמאל, אלה המוכנים להיות אמיצים ולקחת החלטות כמו נסיגה מהשטחים, יהיו עיוורים שיתעלמו מהאיום הדמוגרפי לדוגמא (כן, גם לדעתי יש יותר מדי ערבים בגליל וצריך ליישב אותם במתנחלים שיבואו מיש"ע), או יריצו ערכי שיוויון מעל לכל (אני תוהה, אם תחליט לא להפלות בחיי אדם, כשתהיה לך אפשרות להציל רוצח או אדם הגון). רוב המנהיגים שהריצו סיסמאות גדולות "שלטון המידות הטובות", "דמוקרטיה עממית" וכדומה, התגלו אח"כ כרודנים הנוראים ביותר, דוגמת פול פוט, היטלר, סטאלין רובספייר או מאו דזה דונג.
 

Antropus

New member
על פרגמטיזם וחיות אחרות

למרות שהחלוקה לימין ושמאל היא היסטורית, אין זה אומר שעלי להתעלם מהסדר הקיים ב-150 השנים האחרונות. יתכן שבעוד מאה-מאתיים שנה יתהפכו סדרי בראשית וכל מי שתומך בשוויון יסווג כשמרן ראקציונר, אבל בלית בררה אני נאלץ להתייחס למצב הנוכחי (שהוא די סטטי). פרט לכך, אתה שוכח שגם לקפיטליזם, במיוחד בתקופה ההיא, היו שורשים שוויוניים - שוויון הזדמנויות. חבל רק שהמציאות הכלכלית שונה מהאידיאולוגיה, והקפיטליזם הפך משיטה שמאפשרת חופש הזדמנויות לשיטה שמונעת אותן. הדוגמה של גולדה לא במקומה. אתה מתייחס לפוליטיקה מדינית, למרות שעבודה מעולם לא הייתה שמאל מדיני. המפלגה תמכה בשוויון כלכלי בתוך הלאום (טוב שאני לא כותב את זה באנגלית) בלי לתת זכויות שוות ללאומים שונים. אגב, שמת לב שאידיאולוגיות מסוימות, כמו הומניזם, לעולם לא מחליפות מחנות? מעניין למה... בקשר לבטחוניזם ולמילטנטיות אתה טועה. לא המציאות יצרה את המילטנטיות, אלא המילטנטיות יצרה את המציאות. אם לישראל (ולישוב שממנו היא צמחה) לא הייתה תפיסה פרימיטיבית וכוחנית של הפוליטיקה, אזי לא היינו נאלצים לחיות על החרב. מתוך כל מלחמות (הקונבנציונליות - לא אכנס להגדרות של האינתיפדה הנוכחית) ישראל רק שתיים היו מלחמות חוסר ברירה; מלחמת העצמאות ומלחמת יום הכיפור, האחרונה הייתה יכולה להימנע לו ישראל השכילה ללכת בדרך הדיפלומטית ולא הכוחנית. גם העימות הנוכחי מתרחש בשטחים שישראל כבשה. ישראל דומה לבריון פתטי וטיפש שמתאכזר אל כולם (פועל יוצא של תפישת "כל הערבים/עולם נגדנו") ואז נעלב כשמחזירים לו. גם ההנחה כאילו ישראל תמיד נמצאת בסכנה קיומית היא מוטעת (ומסוכנת). נכון לעכשיו ישראל היא המדינה החמושה ביותר בכל המזרח התיכון/אפריקה, כך שהסכנות שנשקפות לה אינן צבאיות אלא פוליטיות-כלכליות. אפילו האיום הדמוגרפי איננו איום של ממש. הוא הופך לאיום רק אם אתה עושה כזה. התנגדותם של ערבי ישראל לישראל נובעת מיחסה העוין של האחרונה כלפיהם (משטר צבאי, הטרדות של השב"כ, התבטאויות ויחס שמראה שהאזרחות שלהם היא פיקציה) והפשיעה הגבוהה שלהם (בדומה לחוסר השכלה וכו') נובעת מהזנחה עקבית. לדעתי יש עדיין זמן לתקן את זה, אבל השעון מתקתק. אני רואה שאצלך אידיאולוגיה מתקשרת באופן אינטואטיבי לפנאטיות וסהרוריות. זה כנראה בגלל שספגת יותר מדי תרבות פוסט-מודרנית שבה אידיאולוגיה היא תירוץ לפוליטיקה ולא המניע. אצל אנשי מוסר, אידיאולוגיה היא רציונליזציה של ערכים לא רציונליים (המוסר) בעוד שפוליטיקה היא יישומם בפועל. כך שאדם הפועל רק מאילוצים פוליטיים יום-יומיים משול לירבוע (ועם קהילת הירבועים סליחה) שכל חיו מורכבים מחיפוש אחר מזון והסתתרות מאויבים (עם הפסקות לשינה והזדווגות) ללא הכוונה או מטרה. אני לא נרתע רק בגלל שכמה חלאות עשו שימוש ציני בסיסמאות טובות כדי לזכות בלבם של התמימים. אני לא קובע מסמרות בשום אידיאולוגיה (בתנאי שהיא לא מנוגד לערכי המוסר האנושי), והאידיאולוגיה שבה בחרתי היא גמישה ביותר - סוציאל-דמוקרטיה. יחד עם זאת אני מתנגד בתוקף לתרבות הספינים וחושב שצריך להיות קו מנחה למדיניות באשר היא. בישראל של היום, מפלגות השמאל-מרכז (עבודה ומרצ) נטשו את העיקרון המנחה שלהן כליל (קשה לטעון שהפרשי השכר של ישראל - המדינה השניה בפערים חברתיים - יכולים להיות דוגמה טובה למדינת רווחה) כדי להיות עבד נרצע של ארה"ב.
 
שאלה הגדרתית

איך אתה מגדיר מי שטוען שא"י שייכת לעם הפלסטיני ושכל הציונים שהיגיעו לכאן במסגרת הפלישה הציונית צריכים לחזור לארצות מוצאם? האם השקפה כזו היא "שמאל" ?
 

EverMan

New member
אלו תפיסות פלשתינאיות

הן לא שייכות ולו בזרזיף לשמאל.
 
תסתכל בהודעה של רותם

ותראה דרישה למימוש זכות השיבה מצד ישראלי. האם רותם הנ"ל הוא שמאלני? אגב, זכות השיבה היא כמובן צעד ראשון לעמדה שהזכרתי. אם תצטרך להחזיר את אדמות כרמיאל לבעליהם הקודמים, מין הסתם לא יהיה לך קשה לארוז את חפצייך ולחזור לארץ מוצאם של הורייך. ואם תתמהמה, ברור שכשיהיו בישראל מליוני פלסטינים, יהיה מי שיעזור לך להחליט על צעד כזה
 

EverMan

New member
שוב , יש הבדל בין יש"ע לגליל.

יש"ע (מלבד ירושלים) הם שטחים כבושים. לפי הגדרת ישראל ולא הגדרת העולם. מה עוד - שאנשים שחושבים שזכות השיבה צריכה להתקיים או שחייבים לשמור את השטחים בכל מקרה (הפאנטים משני הצדדים) , לא חושבים על טובת ישראל. הם חושבים על עצמם ועל עצמם בלבד. הם אגוצנטרים. משמע - ימין קלאסי. אירוני הלא כן ? הרי שמאלני ציוני (כמו רוב השמאל בארץ הזה שכולל בתוכו לצערי הרבה מצביעי ליכוד ושינוי) לא יסכים בחיים לזה.
 

Antropus

New member
ואם כבר הזכרת את זה

נראה שאפילו הימין מתחיל להתפכח. אגב, חלק מירושלים הוא שטח כבוש. אני לא מבין למה כ"כ מתנגדים לחלוקת ירושלים, הרי רובם המוחלט של המתנגדים מעולם לא ביקר בירושלים המזרחית (או בירושלים בכלל).
 

idoz

New member
רוצה תשובה? קיבלת

בתורה נכתב שירושלים תהיה בירת ישראל. במשך הזמן ערבים מילאו את הצד המיזרחי שלה. מדינה לא יכולה לוותר על הבירה שלה שכתובה בתנ"ך למען אותם ערבים. רוב האנשים מפחדים ללכת לירושלים המזרחית בגלל הערבים, בגלל זה צריך להעיף אותם (המפריעים) ולא לחלק אותה. אני מודע לבעיה הדמגוגית וכבר יש לי בראש כמה תוכניות. טרנספר הוא לא אחת מהן.
 
ימין ושמאל

בישראל, ככל שדיעותיך יותר פנאתיות לכיוון הערבי, כך אתה נחשב יותר שמאלן אם אתה בעד שלום בגבולות 67 עם תיקוני גבול, ויתור ישראלי על השטחים הכבושים מ67 והסכמה למדינה פלסטינית תמורת ויתור על זכות השיבה והכרה פלסטינית בישראל כמדינת היהודים - אתה שמאל מתון אם אתה בעד פינוי חד סיטרי של התנחלויות מבודדות ונסיגה ללא הסכם, אתה שמאל יותר קיצוני ואם אתה בעד נסיגה כוללת, פירוק כל היישובים מעבר לקו הירוק (כולל גבעת זאת, גילה, נווה יעקב וכו' וקליטת מספר מסוים של פליטים, אתה נחשב כבר הרבה יותר שמאלן קיצוני ומי שקורא להתאבל ביום הנקבא, הוא כבר קיצוני מאד. רותם רואה עצמו בודאי שמאלן. הוא לא רואה את עצמו כפשיסט הקורא בעצם ליודנרייט של ישראל! כלומר, ישראלי שתומך בפשיזם פלסטיני, הוא שמאלן! מעניין, לא? פשיסט שמאלמי?
 

Antropus

New member
שמאל וימין

בישראל ככל שאתה קולני יותר ככה אתה נחשב ליותר ימני. אישית, אני חושב שהדעות הללו מבזות הן את השמאל והן את הימין ולכן אני מנסה שלא להיגרר לויכוח מטופש של "זה נחשב" או "ככה אומרים". במקום להיטפל לכמה מפגרים עדיף להרחיב אופקים ולנסות לנהל ויכוח ענייני.
 

Antropus

New member
שאלה אחרת

האם מי שמבקש למגר את האיסלם הפאנטי והרצחני הוא בהכרח ימני? קשה לקרוא לטרנספר (אחד הדבר אם הוא של ערבים או של יהודים) השקפה שמאלנית. לעומת זאת הדרישה למימוש זכות השיבה יכולה להיות גם שמאלנית וגם ימנית. כשפלשתינאים משמיעים אותה היא בעיקר ימנית.
 

Antropus

New member
שאלה נוספת

האם מי שמבקש למגר את האיסלם הפאנטי והרצחני הוא בהכרח ימני? קשה לקרוא לטרנספר (אחד הדבר אם הוא של ערבים או של יהודים) השקפה שמאלנית. לעומת זאת הדרישה למימוש זכות השיבה יכולה להיות גם שמאלנית וגם ימנית. כשפלשתינאים משמיעים אותה היא בעיקר ימנית.
 

EverMan

New member
הוא לא שמאלני זה בטוח.

כי שמאלני מאמין בשוויון. ולהעיף 3.5 מיליון איש מביתהם , ולהרוג 250 מיליון איש - זו לא תפיסה שוויניות במיוחד.
 

Antropus

New member
"פאשיסט הוא פצפיסט שנשדד ברחוב"

כך שאני די אופטימי. אגב, היום קראתי שזבולון אורלב הציע פעם לשלומית אלוני לחלק את השליטה במשרד החינוך. שלומית תקבל את כל החינוך הבית-ספרי ואורלב יחנך עד גיל 6. שלומית ענתה שמדובר במזימה ישועית - אתם תחנכו אותם עד גיל 6 כי אחרי זה מימלא כבר לא אוכל לשנות הרבה. מזל שעכשיו אין את שלומית אלוני והחינוך לגזענות הוא מגיל 0. שיהיה לכולם יום כתום וחג שמח.
 
תגובה

הקפיטליזם מאמין בשיוויון הזדמנויות אבל הרבה יותר בחירות וחופש קניין, אבל עצם העלאת האידיולוגיה מוכיחה עד כמה עוד אידיולוגיה, ימנית הפעם, היא בסה"כ אוטופיה בלתי מציאותית, כמו האוטופיות הבלתי פרגמטיות משמאל. "המציאות הכלכלית שונה מאידיולוגיה" אז גם אתה מבין שהמציאות והאידיולוגיה הם שני עולמות נפרדים לרוב, אז על מה אנחנו בעצם מתווכחים? העבודה בהחלט היתה מפלגת שמאל מדיני, אני חושב שהסכם אוסלו הוא הראייה הטובה ביותר לכך, דווקא הסוציאליזם של העבודה גווע עם השנים (אם כי הוא זכה לעדנה מחודשת אצל רבין בין 92 ל95, על אף שגם ההשקעות שלו התבטאו בתשתיות ולא בתשלומי העברה) כל שנה ממשטר הצנע ישראל נעה לכיוון אמרקינזציה וקפיטליזציה. הקביעה שלך כי לולא היינו נוהגים בדרך כזו או אחרת לא היינו חיים על חרבינו או במילים אחרות לא היו מלחמות היא חסרת כל בסיס. עצם קיום הציונות , וההכרה והתמיכה שלך במדינת ישראל כמדינה יהודית היא הכרה בציונות, היא עילה למלחמה לגיטימית לחלוטין מצד הערבים. ואכן, הפרעות של הערבים החלו כבר ב20, 21 29, עוד הרבה לפני שהיישוב החל לאמץ מיליטנטיות כלשהי, כשבן גוריון עוד האמין שהפלאחים הערבים והסוציאליסטים העבריים יהיו נגד הקפיטליסטים המקומיים. גם בתקופת המרד הערבי הגדול היישוב עדין האמין בהבלגה, ובשנות ה40 האצ"ל והלח"י היו מחוץ לקונצנזוס בפעולות הטרור שלהם. ישראל קיבלה את מסקנות ועדת פיל שנתנה לה מדינה מצומקת, את מסקנות ועדת החלוקה של אונסקו"פ שלא נתנה רצף טריטוריאלי, אתה מתעלם מאלה בעיוורון פסאודו אינטלקטואלי ואובייקטיבי. גם לאחר מלחמת העצמאות לא היו הערבים נכונים לשלום, תופעת הפאדיון, לפני 67 , מלחמה שאולי לא היתה נחוצה, הכריז נאצר כי מטרתו הבלעדית היא השמדת מדינת ישראל, על איזה בריון בדיוק אתה מדבר? מלחמת יום כיפור היתה יכולה להמנע בעזרת כלים דיפלומטיים, פה אני מסכים איתך, אבל המיליטנטיות נוצרה ב20 השנים הראשונות של המדינה, האם אתה יכול לומר בכנות שהיא לא בלתי נמנעת? שהיא לא תוצר של חיי המלחמה והאיום הקיומי שריחפו מעל המדינה בשנותיה הראשונות? אתה יכול, אבל זה יהיה שקר. "גם בעימות הנוכחי בשטחים שהיא כבשה" שוב, צדקתה המוחלטת של ישראל מוטלת בספק, זה ברור, אבל האם אוסלו לא נחשב "השכילה להשתמש בכלים דיפלומטיים"? האיום הקיומי על ישראל כיום הוא מוטל בספק והוא כלי של מפלגות פאניקה ימנית קיצונית, לעומת זאת האיום הדמוגרפי ישנו, מדינת ישראל ללא הציביון היהודי שלה היא סכנה גדולה מאוד לתושביה היהודים, ישנם שני גורמים לזעמם של הערבים עלינו, הגורם הכלכלי והגורם הלאומי. הגורם הכלכלי, הסולידריות הכלכלית המרקסיסטית, היא התירוץ העיקרי של השמאל האידיולוגי להתנהגותם של הערבים. הגורם הלאומי, ע"פ הימנים, הוא מה שמניע אותם לכן אין פתרון אלא לגרש אותם או משהו דומה. יבוא הפרגמיסט ויאמר, זה גם זה וגם זה! לכן שיפור מצבם הכלכלי והתשתיות והחינוך של ערביי ישראל הוא צעד נדרש ומועיל, אבל זו עדין לא ערבות לכך שבצורה דמוגרפית-דמוקרטית תהפך המדינה למדינה ערבית עם מיעוט יהודי מדוכא (ואין שום סיבה לחשוב שהערבים בעלי תודעה דמוקרטית אפסית יקיימו כאן מדינה דמוקרטית). צריך להיות קו מנחה מדי פעם, אבל לא יתכן שאידיולוגיה תוביל אנשים לפני המציאות. לא יתכן שהימין הקיצוני יתמוך בארץ ישראל השלמה כשהוא לא מסוגל להסביר לי איזה תועלת תצא לו מכך מלבד שלמות רוחנית. לא יתכן שהשמאל הרדיקלי יתנגד לכל צעדי הממשלה רק מתוך יצר מהפכנות. לא יתכן שינסו ליישם פה רעיונות סוציאליזם מדעי או אינדיבדיאוליזם תקיף על אף שהם מועדים לכישלון תיאורטי ומעשי. לא יתכן שהימין יעדיף את היהדות על הדמוקרטיה, ולא יתכן שהשמאל יעצום את עיניו למציאות המלחמתית וירצה סדר יום של מדינה סקנדינבית ממוצעת, ויקרא למצב בשטחים אפרטהייד. הפוסט-מודרניזם שם קץ לעדין האידיולוגיות והמהפכנות.
 

Antropus

New member
עוד תגובה

אנחנו מתוכחים על תפקיד האידאולוגיה בחיים. בשבילי קיים פער בין הראוי (האידיאולוגיה) והמצוי (המציאות) ואני עושה כל מה שביכולתי כדי לצמצם אותו, למרות שגם אני יודע שהוא לעולם לא יעלם. ולא, זה לא פרודוקס. לשיטתך, אידיאולוגיה היא פריווילגיה (Privilege) השמורה לזמנים טובים ונינוחים שבהם אין צורך בהחלטות קשות הנגזרות מהמצב הפוליטי. בשבילי, אידיאולוגיה היא הצורה שבה אני תופס את המצב הפוליטי. אתה טוען שדמקורטיה היא האפשרות המציאותית בשביל אנשי ימין. האם הטיעון שלך תקף גם לגבי גרמניה הנאצית שבה היה הרבה יותר פרגמטי לתמוך בפירהר מאשר להיות דמוקרט? אני יודע שזו דוגמה קיצונית ואין קשר בינה לבין ישראל של ימיינו, אבל אני מביא אותה כדי להצביע על מגרעות הפרגמטיזם. העבודה היתה ונשארה מפלגת שלטון (והמצב הנוכחי שלה מראה עד כמה שזה פטתי) שהיתה מורכבת ממספר קטן של יונים (שריד, ביילין) ומספר גדול של קלגסים בגרוש. הקדנציה השניה של רבין היא היוצא מהכלל שמעיד על הכלל. לא רק שלרבין היתה תפיסה כלכלית שונה (כפי שציינתה), אלא שבקדנציה השניה שלו גם המדיניות המדינית שלו השתנתה (בהשפעת פרס וביילין). יחד עם זאת רבין נשאר אותו רבין. אני לא מתכוון לאי הסכמתו ללחוץ את ידו של ערפאת (מי יודע איפה היא הייתה) אלא להפרה חוזרת ונשנת של ההסכם שהוא עצמו יזם: הרחבה ניכרת של ההתנחלויות והפרת התחייבויות כתובות ("אין תאריכים קדושים"). וזאת בלי להכנס בכלל למהות ההסכם, שבעיני נראה כהמשך הכיבוש בדרכים אחרות. הסכמתו של בן גוריון למפת החלוקה היא דוגמה לאותו פרגמטיזם שאתה מבקש לקדם. ידוע לכל בר בי רב שהזקן ראה בחלוקה רק שלב ראשון ובדעתו היה לכבוש אזורים שלא ניתנו לו. זה מגובה בהערות רבות שלו בנוגע לצרוך "להרחיב את גבולות המדינה" (מעניין על חשבון מי). אם בישראל היו פוליטיקאים מוכשרים עם קמצוץ של הומניות אזי גם מבצע קדש האימפיריאליסטי (שלא הועיל כלל לישראל) לא היה יוצא לפועל. מי יודע, אולי אם היה משרד חוץ מתפקד מדינות (מדינות, ולא מחתרות פלשתינאיות) ערב לא היו כה להוטות לצאת לקרב. אינני מתכוון להכיר באימפוטנציה של השלטון ולהסכים שהמיליטנטיות "היתה בלתי נמנעת". השלטון לא נבחר (סתם מחשבה - הכנסת הראשונה בכלל לא נבחרה) להיות גרורה של המצב. הוא אמור להכתיב את המצב! הניסיון שלך להציג את ממשלות מפא"י כשמאל הוא מוטעה במקרה הטוב. ה"שמאל" שלך, אותה ממשלה מסכנה ומאוימת, הפעילה טרור בתוך מצרים ותמיד תמכה בכל מה שהוא אנטי-ערבי. אני מבין את האיבה שכולם רחשו לפלשתינאים, אבל השנאה כלפי מדינות ערב היא לא פחות מגזענות. לא צריך גם להיאחז בכל התבטאות של נאצר. ישנם מסמכים המעידים כי היה מוכן לנהל משא ומתן באמצעות הגרמנים. בעניין הישוב אני מסכים איתך. אין דבר שישראל יכלה לעשות עד 67 שיכול היה להקטין את התיעוב של הפלשתינאים כלפי הציונות (כאן חשוב לציין שכאשר ישראל ניצחה באותה מלחמה, חלק מהפלשתינאים חשבו שעומדים לשחרר אותם). אבל זה לא אומר שצריך לסלף עובדות היסטוריות. במהלך המרד הערבי הגדול ההבלגה היתה מתוך כפיה ולא מתוך בחירה, שכן הבריטים הבהירו טוב טוב שלא יסבלו פעולות חד צדדיות. הבריטים לקחו על עצמם את מלאכת השיטור ואם אינני טועה גם איפשרו ליחידות יהודיות לפעול לצידם. בשנות ה- 40, להבדיל אלף הבדלות, הטענה של הישוב היתה נגד הבריטים ("הספר הלבן") והישוב החליט שלא לעשות דבר כדי לא לפגוע בחוסן הצבא הבריטי מול הצבא הגרמני. על רקע זה מוזרה בעיני העובדה שהלח"י חזר למרוד בבריטים ב- 42 כשגרמניה רק החליטה על הפתרון הסופי, או הפרישה של האצ"ל ב- 44 כאשר המשרפות באושוויץ פעלו במלוא העוצמה. אבל נניח לזה. רק לפני שאלך - למרות מה שאתה או כל אחד אחר חושב עלי, אינני תומך בזכות השיבה (אני תומך במתן פיצויים). אני ציוני (או לפחות פוסט-ציוני) וכל רצוני הוא לסייג את זכות השיבה למקרים מיוחדים (כמו רדיפות על רקע דתי/לאומי), לצאת מהשטחים ולהנהיג מדיניות סוציאל-דמוקרטית ליברלית.
 

shlomz

New member
"שמאל" זו לא דעה פוליטית...

...זו הפרעה נפשית (התסמינים: ניתוק מהמציאות, נטייה לפגיעה עצמית, פסיביות אל מול תוקפנות ועוד...)
 
למעלה