למעשה את בעצמך מסירה.
למה רותי או רבקה לא רוצות לנצל את האמצעים? כי הן מזוכיסטיות? כי הן החליקו על בננה ומוחן נפגע? כי סבא שלהם נגלה להן בחלום וציווה עליהן שלא יעשו כך? כלומר אי אפשר לשלול זאת על הסף, אינני בוחנת כליות ולב. אך כל הנ"ל לא נראות לי אפשרויות סבירות. הן לא מנצלות כי זה לא כדאי להן. למה זה לא כדאי להן? קודם כל חינכו אותן אחרת. להיות ילדה טובה, לא ביצ'ית, כי כזאתי שעומדת על שלה, היא מתנהגת כמו גבר, זה פוגע בחינניות (וחינניות לחלק מהנשים זה נו-רא חשוב), שהמשכורת של האשה זו משכורת שניה בלאו הכי, וכו' וכו' (שלא לדבר שנשים מלכתחילה ממוקמות במקצועות בהם מרויחים פחות, וגם זה לא נובע כי הן מזוכיסטיות, מהבננה או מהסבא)) שנית, כי ברגע שהן מסומנות כאלו שעושות בעיות, מי את חושבת שנדפק? הן או הבוס? איפה איציק מרדכי ואיפה המתלוננות? אז כן, הנורמות והמסרים שמשודרים לנשים בכל הקשור לעולם העבודה הם בהחלט בעיה חברתית. לא רק משה אשם בזה, לא רק רותי ולא רק דני, אלא החברה. כי זו נורמה חברתית. אלו מסרים שמשותפים לכלל החברה השוביניסטית שלנו. המסקנה שמכך צריך רק לרחם, היא בראשך בלבד. המסקנה שאני הגעתי אליה מכאן זה שיש צורך לשנות תפיסות חברתיות, ולא סתם לעזור לרבקה או לרותי. או כמו שכתבה חנה ספרן בעלון של 'אשה לאשה', על אשה שעמדה ליד נהר וכל הזמן הופיעו נשים טובעות בנהר והיא הצילה אותן. יום אחד היא קמה והלכה. אמרו לה, רגע, יש כאן נשים טובעות, לאן את הולכת, והיא אמרה: לראות מי לעזאזל זורק אותן למים. לדעתי בדיוק הגישה שלך היא זו שעוזרת לשמר את אי השוויון. הגישה של "אנחנו צריכות להיות פרקטיות ולהמשיך הלאה". אז מה אם אותי אישית לא מפלים כרגע בעבודה? אז זהו? להיות פרקטית ולהמשיך הלאה, עד שיפלו אותי ואז להלחם על התחת שלי? מה עם התחת של שאר הנשים? מי עם התפיסה של צדק חברתי? החברה אולי ערטילאית עבורך, אבל בהחלט ניתן להשית עליה אחריות. אם את לא יכולה לעזור לעצמך, בקשי מאחרים, אולי הם יוכלו, ואני בהחלט אפעל למען זה שגם אם כיום את לא יכולה, בעתיד תוכלי. אז כן, גם אני כאחת מהחברה הייתי יכולה להיות אשמה בהנחת המסרים והנורמות השוביניסטיות. אבל אני פועלת נגד זה. לא רק נגד זה, אלא בעד התפיסה שלא מדובר בבעיה אישית. הנה, כאן אני עכשיו מנסה לשכנע אותך ואת הקוראות לעבור מהגישה של "טוב, אז במקרה יש לרותי בעיה, וגם לרבקה בעיה, וגם ליוכבד, חפציבה, גרשונה, ושמעונה" לגישה של "בחברה שלנו יש אפלית נשים". הבעיה של רותי, היא לא רק הבעיה של רותי. הבעיה של רבקה היא לא רק הבעיה של רבקה. הבעיה הזו היא כי הן נשים. ואני מתגיסת עבורן. כי האפליה של רבקה לא הגיעה מהשמים, כמו שאר הרעות החולות הקשורות לנשים בעולם העבודה.