מכות בראש עקב נפילות

מכות בראש עקב נפילות ../images/Emo10.gif

בני בן 7.5 חודשים מתהפך כבר מזה כ 3 חודשים בערך לשני הכיוונים. קודם התחיל מגב לבטן ואח"כ גם הפוך.. לפעמים מתהפך מהבטן לגב ע"י הנחת ראש ואז שאר הגוף (ואז הכל בסדר) אבל לפעמים זה נראה כאילו מתהפך מבלי להתכוון ואז הוא מקבל מכה בראש. רוב הזמן הוא על מזרן או פאזל אז אין בעיה, אבל אם הוא על הריצפה... לכן אני ממש פוחדת לתת לו לצאת מהתחום המרופד. לרוב ההתהפכויות ה"אקראיות" האלו קורות אחרי שהוא שוכב על הצד כשהראש מורם, נשען על יד אחת ושם יד שנייה עד הרגל (נראה כאילו ב"פנאן") ואז הוא ממש צריך לשמור על שיווי משקל בשביל להישאר בפוזיציה הזאת ולפעמים הוא ממש לא מצליח, מאבד שיווי משקל ונופל אחורנית (או קדימה). האם תקין??? נכון להיום הוא זוחל אחורנית ומתנדנד על 6 כבר כחודש. יושב ללא תמיכה אבל לא מתיישב לבדו. תודה מראש.
 
עכשיו לדוגמא הוא שיחק על הצד

וקראתי לו אז הוא הרים את הראש ונפל אחורנית עם כל הגוף במכה אחת. זה יכול לקרות גם 50 פעם ונראה שהוא לא לומד...
 

da kine

New member
אנחנו באותו מצב ובאותו גיל

הי שלוויתוש, קודם כל, בני גדול מבנך ב - 5 ימים ומדהים לראות איך הם נמצאים באותו שלב. גם הבן שלי לפעמים "חוטף" מכות אם נמצא על הרצפה ומאבד שיווי משקל ואז חוטף. מבירור - לא נעים אבל לא נורא. כמובן שצריך להקפיד כמה שיותר להיו מסביבם ולהשתדל שלא יקבלו את המכות הללו, אבל נראה לי שאנחנו רק בתחילת הדרך. הבן שלי התחיל להעמד ונאחז בכל דבר שרק רואה. מתנדנד כמו לולב כי אינו עומד יציב, ובגלל שלא מתיישב עדיין,גם מתקשה לרדת מעמדת העמידה. ולכן, לפעמים הנפילה מאד קשה (התרסקות). אז כמובן שאני מרחיקה אותו מכל מקום שיש בו רצפה מתחת, אבל ג ההתרסקות הזו על מזרן או בלול או במיטה לא נעימה. בתור תמיכה נראה לי שעלינו להיות פשוט חזקות ולהמשיך לאפשר להם, כמובן את מרחב ההתפתחות אך יחד עם זאת עם השגחה שלא יקבלו מכה.
 
חבטות בראש בזמן התהפכות

שלוויתוש שלום, כתבתי על העניין הזה במאמר 'התהפכות' שאני מצרפת לך. תוכלי לקרוא על זה קצת וגם לתרגל התהפכות עדינה ונשלטת יותר. תנוחת ה"פנאן" שאת מתארת מקדימה הרבה פעמים זחילת גחון לא סימטרית (אם כי לא תמיד). את כותבת שהוא כבר חודש מתנדנד על 6. עודדי אותו לכיוון זחילת 6 ע"י מדרגות, מכשולים, והושטת חפצים לאחיזה שלו כשהוא נמצא בעמידת 6. ההתיישבות נרכשת בד"כ לקראת גיל 8 חודשים, עם ביסוס עמידת 6, או עם תחילת הזחילה. כמה זמן הוא כבר 'יושב ללא תמיכה'? המנעו מלהושיב אותו, כדי לעודד אותו להגיע לזה בכוחות עצמו (והוא יכול ללמוד לעשות את מעמידת 6, כך שזה ממש הזמן...)
 
היי ענבל

כיצד אפשר למנוע זחילת גחון לא סימטרית? כיצד אפשר לשים לו מכשולים? הרי הוא לא עובר מעליהם- הוא פשוט יזוז/יתהפך כדי לקחת אותם או ישכב עליהם, את יכולה לפרט איפה בדיוק לשים מכשולים? קצת לא ברור לי... תודה אגב, לפני יומיים התחיל להרים את הטוסיק למעלה ועושה עם הגוף גשר. מבינה למה אני מתכוונת?
 

ענתPT

New member
שלוויתוש שלום

תאורך מתאים לגיל, תנוחת ה"פנאנן" מוכרת לי כטיבעית וכחלק מהתפתחות תקינה ודורשת שיווי משקל שמתפתח עם הזמן, האם בוכה כשנופל?- כשלא רואה את תגובתך... האם האיזור מתנפח?אם התשובות שליליות אזי אין כלל מה לדאוג. כשהתינוק זוחל קשה יהיה לפקח ולדאוג שיהיה על מקום מרופד, נסי את לשחק איתו במנח זה בכדי לזרז את רכישת הייציבות במנח- כמובן כדאי לשני צדדים. אם מתהפך לגב עם משחק נסי להחליף לתקופה מסויימת את המשחקים למשחקים גדולים שלא ניתן להרימם בקלות- מאוניברסיטה/פופאפ/ לוח משחק שטוח ועוד כיד הדימיון, מנח זה ישאיר אותו עוד על הבטן, מכשולים ו"אתגור" הזחילה מומלצים כאמור גם הם ויכולים לכלול זחילה על שמיכת חורף עבה, חבילת טיטולים, רגל שלך, כריות קשות או רכות. לגבי ישיבה- תינוקות רבים יושבים לפני שמתיישבים וגם כאן הקטן עמוק בתוך נורמת ההתפתחות. נסי שלא להושיב, אלה לזמן מוגבל למטרה תפקודית- אוכל, משחק איתך, רחצה בהצלחה ענת ל. פיזיותרפיסטית התפתחותית
 
כמה תשובות...

האיזור לא מתנפח וכשאני אל בסביבה לא בטוח שיבכה אם אני לא אסתכל. אבל אם יהיה על הריצפה סביר להניח שכן לכן לא מניחה אותו על הריצפה. הבעיה היא שאתמול בדקתי והוא פשוט לא מתהפך לכיוון השני- יודע רק לכיוון אחד (בטן- גב והפוך) אני מנסה לתרגל איתו את העניין הזה ולא פשוט גם תנוחת הפנאן עודה רק לכיון אחד. לגבי מכשולים ניסיתי לשים לו אבל הוא פשוט זוחל אחורה מהם ולא עליהם כי הוא יודע לזחול אחורה. לגבי צעצועים כבדים- אין צורך כי הוא המווווווון על הבטן (רוב הזמן). שמתי לב שמלבד ההיפוכים הוא כן משתמש בשני הידיים והרגליים באותה מידה, מעביר מיד ליד, מושיט את 2 הידיים לצעצועים. האם כדאי לבקש פיזוטרפיה? ותודה על התשובה המפורטת
 
זחילת 6

הי שלוויתוש, במקרים של זחילת גחון לא סימטרית נכוון את התינוק לעמידת 6 ומשם לזחילת 6. זחילת 6 הנה סימטרית מטבעה (למרות שגם כאן יש מקרי קצה...) ומכוונת את התינוק לשימוש שווה בשני הצדדים. השתמשי בתרגילים שנתתי לאמא של חמוצי. בנוסף, את יכולה להעמיד אותו בעמידת 6 נתמכת (הידיים נשענות על כרית נמוכה, חבילת טיטולים או מדרגה נמוכה). במצב כזה עודדי אותו לאחוז בחפץ, כל פעם עם יד אחרת. במכשולים התכוונתי למדרגות, כרית קטנטנה, חיתול מבד מגולגל וכו'. את המכשולים שימי לפניו, כשהוא בעמידת 6 ועודדי אותו בעזרת צעצוע כלשהו, להתקדם אל מעבר למכשול. תוכלי לתמוך בו במרכז הגוף (מתחת לבטן) כדי להקל עליו את משקל הגוף ולאפשר לו לאמן את הידיים והרגליים בהתקדמות על 6. בנוסף, כשהוא שוכב על הגב עשי את תרגיל המספריים, בו את מכופפת את הברכיים שלו אל הבטן, לסרוגין. התרגיל נועד להמחיש לו את כיפוף הברכיים שנדרש לעמידת 6. דבר נוסף שכדאי שתעשי הוא מודעות ברכיים: מרקמים ומגעים בברכיים וגם מאחורי הברכיים, שימשכו את תשומת לאזור שעליו הוא אמור להשען. הגשר שאת מתארת נקרא עמידת 4, וזה בסדר גמור. אם הוא יתקדם בצורה הזו, זו תהיה זחילת 4, או זחילת דב. שלוויתוש, ישנם תרגילים רבים ונוספים שאפשר לתרגל, אך הם מורכבים יותר ודורשים מיומנות והדרכה פנים אל פנים. אם לא תסתדרי בתרגול "אינטרנטי" תוכלי לקבוע מפגש הדרכה פרטני.
 

dotan51

New member
הקשר בין תנוחת "הפנאן" וזחילת גחון

אשמח מאוד אם תוכלי לפרט מה הקשר בין תנוחת "הפנאן" הזו ובין זחילת גחון לא סימטרית. זה בדיוק התיאור של הבונבון שלי...
 
ענת, אני לא מסכימה עם הרעיון

שאם המכה לא מתנפחת, אז זה בסדר. אין שום סיבה שתינוק יחזור ויחבוט את ראשו ברצפה שוב ושוב. ובאופן כללי, עזרה זו לא מילה גסה. לא חייבים לעזור רק כשממש (אבל ממש) כלו כל הקיצים.
 

ענתPT

New member
יחבוט?? ולמידה מוטורית

שאלות על הבכי והחבטה נועדו לברר האם יש כאן באמת נפילהשעלולה ואפילו במעט לסכן את הילד בפציעה או אי נעימות.. מאוד יכול להיות שנפילה שנראת לנו היא בעצם נגיעה לא משמעותית לילד, במיוחד אם סף התחושה שלו נמוך, לראייה הרבה פעמים נראה שהפעוט קיבל מכה ופונה אלינו במבט לאישור- האם לבכות או לא?- מראה מוכר לא?? בד"כ שההורה אינו מתרגש הילד ממשיך בפעילותו כאילו כלום לא קרה. לא הבנתי מה המקרה כאן... חלק מהפעוטות לומדים כל תנועה בזהירות וגישוש וחלקם מעיזים, נופלים ואז לומדים לווסת את התנועה החדשה. אין בעיני כל רע בתרגול לילד אך יש לתת את הדעת לשני דברים האחד הוא שאין כמו למידה עצמית מבחינת התפתחות - רק כך יש ניסוי וטעייה וחיפוש פתרון בעיות- תהליך חיוני לכל למידה ולהתפתחות תקינה של כל התחומים. השני הוא מראית העין של צורך בעזרה- משמע משהוא לא בסדר, כשבפועל לעיתים קרובות הכל תקין, בקצב ובסגנון המיוחד לכל ילד ואת הזמן המשותף בין ההורה לילד ניתן לנתב לפעילויות אחרות- תלוי במה הילד וההורה מעוניינים.
 
תרשי לי לחלוק שוב

ראשית, אחרי 3 חודשים של נסיונות התהפכות, כשתינוק עדיין מכה ברצפה, זה קצת מעבר לניסוי וטעיה. גם אם אתאמץ, לא אמצא יתרון בכך שהילד חוזר ומקבל מכות בראש "בשם ההתפתחות" . שנית, אני יכולה להבטיח לך שהחבטות שלו עם הראש ברצפה, כמה שלא תהיינה מסוכנות, הן רחוקות מלהיות חוויה מרנינה. בעניין המקצועי גרידא - אלו לא הנסיונות הראשונים שלו להתהפך. אם הדפוס של חבטות ברצפה חוזר על עצמו בגיל 7.5 ח', אחרי 3 חודשים של התנסות, זה כבר יותר סגנון התהפכות. התהפכות כזו נעשית בד"כ ע"י העברת משקל של כל הגוף לאחד הצדדים. היא נראית בד"כ כאילו התרחשה "במקרה", אם כי לא תמיד היא מקרית. לפעמים, כשתינוק לא יוצר את הרוטציה במותן, הוא מביא את עצמו להעברות משקל קיצוניות מספיק שיגרמו לו בסופו של דבר להתהפך. הרוטציה במותן יוצרת מצב בו פלג הגוף התחתון מופרד מהעליון ונוצרת מתיחה אלכסונית. מתיחה כזו מאפשרת שליטה טובה יותר בתנועת הצוואר, מאשר מצב בו כל הגוף הולך הצידה כחטיבה אחת. קצת תרגילי רוטציות בבית וזהו. שום "מראית עין של צורך בעזרה" אין כאן. ועכשיו שאלה קצת פילוסופית: בואי ניקח לדוגמה ילד בן 9 שמתקשה בקריאה. הוא קורא לאט מאוד, לפעמים מחליף אותיות, ובאופן כללי מתקשה בטכניקה.האם גם כאן תראי את העזרה מיותרת? האם תבחרי במודע לא להגיש לו עזרה בקריאה או בחשבון, בשם ההתנסות? כמה זמן צריך לעבור לפי דעתך בצפיה בקושי של ילד מהצד, עד הגשת העזרה? אפשר לעמוד מהצד ולא לעזור. סביר להניח שהילד "יסתדר" בסוף, ימצא תחליפים ושיטות לעקוף את הקושי, ימנע מסיטואציות שמעמתות אותו עם הקושי, או שיסחוב אותו איתו הלאה... ילד בן 9 שמתקשה בקריאה חווה קושי ספציפי. הילד נמצא "בטווח הנורמה" רק ש... קצת קשה לו. הורים שנעזרים בנו במסגרת הפורום הזה הם ב-90% הורים לתינוקות בעלי התפתחות בטווח הנורמה. עם זאת, גם תינוק "בטווח הנורמה" עשוי להתקשות פה ושם. לא צריך לחכות שתינוק יחצה את הסטטיסטיקות בשביל להכריז ברוב חשיבות שהוא "צריך טיפול". אפשר למנוע את הרוב המכריע של הדברים, כשהם עוד "קטנים", ע"י הכוונה פשוטה (במקרה הזה - בתרגיל פשוט של רוטציה במותן. זהו זה). ענת, כמוך - גם אני מאמינה בניסוי וטעיה, אבל פה זה לא המקרה. שוב, בנקודת זמן מסויימת התינוק מפסיק "לנסות ולטעות" והדרך בה למד להתהפך, תחזור על עצמה כתבנית נרכשת. כנ"ל, אגב, בזחילה: תינוק שזוחל גחון על צד אחד, לדוגמה, או מתקדם בקפיצות על הטוסיק... סביר להניח כי בשני המקרים תהליך 'הניסוי והטעיה' של התינוק הסתיים (נכון לאותו שלב התפתחותי). מה שאנו מבקשים לעשות, זה להציע לתינוק ל-נ-ס-ו-ת דרכים אחרות, כלומר - להמשיך את תהליך הניסוי והטעיה שלו, עם הכוונה לאופציות נוספות, קלות יותר, נעימות יותר ואפקטיביות יותר. בשורה התחתונה... הזמן לא תמיד פותר הכל ותהליך התנסות שמתארך לא בהכרח מקדם אותנו לפתרון.
 

ענתPT

New member
ענבל

צר לי אם הכעסתי אותך בתשובתי. כנראה שהצלחת לקרוא בין השורות את המקרה טוב ממני. אני שמחה לקרוא את תשובותיך, להפתח לרעיונות חדשים במידה ומועלים וללמוד מהן. אני מאמינה כי מכל מפגש בין מטפלים אפשר ללמוד דברים חדשים. מקווה שכך גם דעתך. פסח שמח ענת
 
ממש לא הכעסת... ../images/Emo13.gif

שותפה לדעתך. אני מאמינה שמגוון של דעות ודיון פתוח, תורמים לכל משתתפי הפורום ובכללם אנחנו עצמנו. חג שמח
 
עד שענבל תגיע- קצת סדר

תנוחת הפאנן עצמה אינה בעייתית והיא באמת תנוחה מוכרת כפי שכתבה כאן ענת. קשה לקלוט תמונה מלאה מתיאור כתוב אבל ענבל כנראה קלטה שתנוחת הפאנן נעשית במקרה הזה לצד אחד בלבד ולכן בעצם אין סימטריה ביכולת לייצב משקל על צד אחד. במקרה של חוסר סימטריה נוצר מצב בו באופן קבוע יד אחת משמשת במשענת וכתמיכה ויד שניה נותרת פנויה לפעולה ולמשחק עם צעצועים. שימוש רב בתנוחה הזו לצד אחד בלבד מחזק יותר את השרירים הצידיים בצד אחד ומשכלל את נשיאת המשקל על צד אחד. מכיוון שזחילה סימטרית מבוססת על יכולת סימטרית להעביר משקל לכל צד בנפרד, על יכולת להישען בכל פעם על יד אחת ולשחרר יד שניה כדי להרים אותה, על יכולת הפניה ( רוטציה) של הגו לשני הכיוונים, ועל פעילות סימטרית פחות או יותר של השרירים הצידיים הרי שהעדפה בשכיבת פנאן של צד אחד בלבד יכולה להיות קשורה לזחילה לא סימטרית בהמשך. אני מציעה קודם כל לבדוק האם יש יכולת להישען על צד שני ולהרים יד שניה . נסי לגרות עם צעצועים. הבדיקה הזו חשובה כדי לקבל תמונת מצב מלאה יותר .
 
תנוחת ה"פנאן"

למי שלא מכיר את התנוחה, מדובר בשכיבה צידית עם השענות על המרפק כשבית החזה מוגבה מהרצפה. זו תנוחת "סבבה" כזו, שנראית די מצחיק. בהרבה מקרים, התנוחה הזו משמשת את זוחלי-הגחון-הלא-סימטרי, לשם מנוחה (בדיוק כמו שהתיישבות לאחור משמשת את הזוחלים על 6 ). ברוב המקרים בהם אני נתקלת, תנוחה זו מתקיימת רק לצד אחד, והשימוש בה מחזק עוד ועוד את הצד המחוזק מלכתחילה. בזמן זחילה לא סימטרית צד אחד נשען על הרצפה ואחראי על הדחיפה קדימה, והצד השני פנוי לאחוז בחפצים. בתנוחה הצידית, התפקידים נשמרים, והתינוק ישען בד"כ על אותו צד ששימש אותו להשענות גם בזמן הזחילה. ... כך שאין שום בעיה עם תנוחת ה"פנאן" עצמה, אך ברוב המקרים היא נקשרת עם העדפת צד חזקה ומכאן לזחילה לא סימטרית. יש לבדוק שהתינוק מבצע את הפעולה לשני הכוונים. אם כן - מצויין. אם לא, כדאי לעודד השענות גם על הצד השני, כדי לחזק את השרירים הצידיים בצד הנגדי ובכך לאפשר שימוש שווה בשני הצדדים, כשתחל הזחילה.
 
ענבל- צדקת אחד לאחד!

באמת יש צד אחד חזר וזה גם הצד שהוא נשען עליו בתנוחות הפנאן. אני מנסה כל הזמן לבוא דווקא מהצד השני כדי שיסתכל עליי אבל מה שהתחמן הקטן עושה זה מסתובב ציר עד שמגיע אליי ואז שוב נשען על אותו צד
נראה לי שאני צריכה עזרה מקצועית... נאם אפשר לקבל הפנייה לפיזוטרפיה דרך רופא ילדים? או שזה רק פרטי? תודה על כל התשובות שלך
 
למעלה