ממליץ! שישי-עירוני בחדרה

ש מים

New member
ממליץ! שישי-עירוני בחדרה

הסיור של איגוד המתכננים יתקיים ביום שישי ה- 27.6.14 בשעות 9:00-12:30
המעוניינים להשתתף יפנו אל מיכל בדוא"ל: [email protected] על מנת לשריין מקום ולהסדיר הרשמתם.

לחדרה היסטוריה ארוכה והיא עומדת בפני התפתחות גדולה כאחת מהערים החיצוניות של המטרופולין.
במפגש עם אנשי העירייה תינתן סקירה על המתוכנן כולל התכניות לפיתוח אזור החוף שממערב לכביש 2.
נסייר באתרים שונים המייצגים את הבעיות ואת האתגרים של העיר המורכבת הזו.
 

Yaron Livne

New member
האם חדרה במטרופולין תל אביב או חיפה?

ואשקלון במטרופולין תל אביב או באר שבע?
 
מה הקשר לשלב אותם במטרופולין...

אם מתייחסים לגבולות גדרה חדרה אז אפשר להגדיר את חדרה כעיר באזור המרכז (בעוד חיפה זאת עיר באזור הצפון ואשקלון נחשבת כבר ליישוב דרומי). אבל מבחינת רצף בינוי לא חושב שיש מישהו שיגדיר את חדרה כאחת שנמצאת במטרופולין תל אביב בעיקר שיש בניהם עוד כמה מיני מטרופולינים כמו ערי השרון הגובלים בגוש דן, ומיני מטרופולין נתניה שנחשב בפני עצמו. בנוסף לכך בשנים הבאות שמו דגשים רציניים על התהוות מיני מטרופולין סביב חדרה עצמה שמיועדת לגדול לכ250,000 תושבים ולצידה גם תוקם העיר חריש (אוכלוסיה של 50,000 על פי הצפי) וגם גידול בעיירות ותיקות יותר בנימינה-גבעת עדה, אור עקיבא וזכרון יעקב. יוצא שתוך 15 שנה או 20 צפוי להתהוות באזור חדרה מיני מטרופולין של כ400,000 תושבים ביישובים שהזכרתי אם כי הוא לא יהיה רצף בנוי כמו גוש דן אלא כמו ערי השרון שעדיין יש ביניהן שטחים פתוחים.
 
ואפילו לא אוזכרו כל היישובים..

כשיש שם גם את פרדס חנה-כרכור, קיסריה, וכמובן את יישובי המשולש שאולי מהווים גוש אוכולסיה נפרד ובכל זאת חלקם קרובים מאוד לחדרה כמו ג'סר א זרקא ופוריידיס. יחד איתם מיני מטרופולין חדרה יכיל כ450,000 איש תוך כ15 שנה.

אני מניח שחדרה לא מנסה להוות מרכז מטרופוליני אמיתי (אפילו לא כמטרופולינים פריפריאלים כמו חיפה ובאר שבע) לפחות לא מבחינת היצע תעסוקתי של תעשייה ועוד. אבל מבחינת תוכניות פיתוח כמרכז מסחר נופש ובילוי, היא תהווה מתחרה לא רעה לערים כמו נתניה ואשקלון בחלק מהפרמטרים ובשנים הבאות יגדל בה היצע העבודה לעבודות במשכורות נמוכות כמו במלונאות, מכירות במרכזים מסחריים, היצע תרבותי מורחב (בזכות סינמה סיטי חדרה ובזכות היכל הספורט והתרבות הגדול במרחב שבין נתניה לחיפה שיאפשר מופעים לקהל של 3000 איש).

בין התוכניות שיוכלו לשפר את חוזקה של העיר צריך לציין את חידוש המסילה המזרחית (חיבור ערים כמו טירה וטייבה לחדרה) ובהמשך הארכתה לעפולה (עם תחנה באום אל פאחם), את הקמת שדה התעופה הקטן במנחת עין שמר, את הקמת היכל הספורט החדש וסניף סינמה סיטי חדרה ואת תוכנית רצועות המלונות שתאפשר לעיר להתחרות בערי חוף כמו נהריה, נתניה ואשקלון על תיירות פנים וחוץ.
 

ש מים

New member
לדעתי אתה טועה

1. היבטי תחבורה מהווים מחסום בקשרים בין חלק גדול מהמרחב שהזכרת לבין חדרה ("ג'סר"... ממש כח קניה ומרכז אוכלוסייה..
).
2. יש לשים לב להתפתחות מרכזים מתחרים. בעיקר בתחום מ.א מנשה (כאן אפשר לציין למשל את אזור צומת מג"ב/ברקאי וציר זכרון-יעקב-פרדיס). כדאי גם לשים לב לתחרות (ולהתפתחות) מאזור מת"מ/טירת-כרמל ואפילו יקנעם.
3. ממש לא הייתי בונה על מלונאות בחדרה (אני לא רואה את מוקדי הבילוי/משיכה שלה מתחרים עם ת"א ואפילו לא עם נתניה והרצליה. לפחות לא ב-20 השנים הקרובות).
4. מבחינת מוקד תרבות, אני מציע לשים לב לאור-עקיבא (ואי-אפשר בלי הרבה מילות הערכה ליעקב אדרי!).
5. לדעתי פתיחת רכבת העמק תיצור מוקד כלכלי בעפולה ותהווה גורם משיכה חזק לישובי ואדי ערה (ובכלל, אני סבור שאנו עומדים על סף "פריצה כלכלית" במגזר הערבי. בדגש על ישובי ואדי ערה והמשולש (בקה-ג'ת).
6. לא תהיה רכבת באום אל-פחם. הקו המזרחי (הצמוד לכביש 65) יבוטל בהקדם. מתוכנן תוואי חליפי בתמא 42.
7. אני גם לא הייתי בונה על שדה-תעופה בעין-שמר.
 

ש מים

New member
צירפתי כמה נושאים בסעיף אחד :(

1. רכבת העמק תביא לפיתוח כלכלי - הן בשל ההקלה התחבורתית, שתאפשר הבאת כ"א מיומן מישובים מרוחקים וכן בשל ההקלה בשינוע מוצרים.
2. המגזר הערבי מתחיל להבין שיש צורך בפיתוח כלכלי. הלחץ מגיע בעיקר מצד הרשויות, שמבינות שנגמרו ימי הזוהר של ש"ס, שכיסתה גרעונות, וכן כתוצאה מלחץ "מלמטה" - של תושבים שדורשים איכויות חיים ושירותים בדומה לישובים היהודיים. ההבנה הזו מביאה לעידוד ודחיפה בפיתוח יוזמות ותכניות לתעסוקה. יש הרבה ניצנים, חלקם משותפים עם רשויות יהודיות (למשל: "אזור תעסוקה השלום" - בצומת ברקאי).
 

ש מים

New member
הבאת לי רעיון!


האם תהיה כאן נכונות לסיור היכרות-לימודי בעיר/ישוב ערבי (אחד או יותר. תלוי בלו"ז ובהצלחה באירגון/תיאום)?
אנא השיבו כאן ובהתאם למידת ההיענות אני אפעל מול המגזר (במידה ויצא לפועל, הכוונה היא לתאם מול מהנדס/אדריכל אחת הערים/ישובים).

חוץ מזה, התשובה שלך זורקת אותי לאתמול - להרצאה של יואב לרמן, שהתקיימה ברחוב מסדה 43, בחיפה. אבל כדי לא לפזר את הנושא, אגיב שם. אתה מוזמן לקרוא (הקשר הוא "חיזוי העתיד").
 

ש מים

New member
אחרי הרמדאן.

על התאריך נחליט ביננו. אבל קודם נראה אם יש מתעניינים. בינתיים אתה היחיד.

אפתח שרשור חדש ובולט ונראה...
 
ולדעתי אני צודק לפחות חלקית

תגובה לסעיף 1) ממעקב אחרי ידיעות שונות לגבי יחסי קיסריה ושכונתיה, אני מאמין שבשנים הבאתו תהיה אינטגרציה טובה יותר בין קיסריה ואור עקיבא וכן בין קיסריה וג'סר א זרקא (שמופרדות ביום בסוללת עפר) שיאפשרו פיתוח כלכלי מסויים לשכנות העניות של קיסריה. לא אתפלא אפילו אם הטרנד החדש של יישובים עניים דורשים חלוקת רווחים מחדש עם ישובים עשירים שכנים, אם החברה הכלכלית של קיסריה לא תתבקש לחלוק ברווחים או לפחות לפתח מיזמים כמו טיילת משותפת עם ג'סר או פארק על סוללת העפר ביניהן. בכל מקרה ג'סר היה רק יישוב צדדי ברשימה וסליחה שלא כתבתי במקום יישובי עמק חפר.

2) מבחינת הרכבות העתידיות יקנעם תחובר למסילת העמק בעוד אני דיברתי על יישובים שיחוברו למסילה המזרחית החדשה או למסילה הקיימת בין חדרה לערים אחרות. אני מודע לזה שהייתרון של יקנעם קיים כבר היום בשל כביש 6.

3) נתניה מתכננת לכלול יותר מ6000 חדרי מלון עד 2030. תל אביב מבחינתי גם לא דוגמא לתחרות (מתכננת לכלול עוד 15 שנה כ15,000 חדרי מלון, לא כולל מלונות בערים הצמודות בת ים והרצליה ורמת גן). אבל אתה צריך לראות מתחרות חלשות יותר. כמה מלונות יהיו באשקלון, אשדוד, נהריה, עכו (וחיפה צפוייה להיות עם מספר מלונות בערך כמו נתניה) ושם 2600 חדרים כמו שמתכננת חדרה זה מכובד. ואם לדבר על זה כמטרופולין אז תבדוק כמה מלונות יקומו עד אז גם ביישובים כמו זכרון יעקב ובנימינה וקיסריה או חופים כמו חוף דור והבונים (אלא אם תוכנית כפר הנופש שם תבוטל).

אז נכון חדרה כמטרופולין תתגבש לאט וגם עוד 20 שנה לא תהיה במעמד חיפה או ראשל"צ שסביבם יתהוו מטרופולינים מרכזיים יותר אבל אין לזלזל בתוכניות הפיתוח שלה.
 

Yaron Livne

New member
איך ראשלצ יכולה להיות מטרופולין?

היא לא בעצמה כמעט שכונה בתל אביב? במיוחד עוד עשרים שנה?
 

ש מים

New member
אני לא רוצה להכנס לוויכוח

ולא לחזור על עצמי. אז אני רוצה להבהיר רק נקודה אחת (שכל פעם מקפיצה אותי. בשל העובדה שבכל פעם שאני נתקל בה אני רואה ומבין עד כמה קל לשלוט בתודעה של אנשים, בעזרת דיסאינפורמציה ותיקשורת רדודה/לא חוקרת ואולי אף קנויה):
"כפר הנופש בקיבוץ הבונים":
כיום קיימים במקום 2 מתחמי נופש - "הבונגלוס" שבכניסה לחוף, ו-"כפר/מתחם הנופש" שבתחום הקיבוץ (על קו ראשון לחוף). מתחם מלונאות נוסף מאושר בתכניות ברמה מתארית (במסגרת המש"ח של מושב דור) משנת 1985 אאל"ט, ולאורך השנים נעשו ונעשים נסיונות לממשו/לתכנן תכנית מפורטת לשם מימוש.
תכנית נוספת - שקודמה ע"י ממ"י (רמ"י) נמצאת בעורף הקיבוץ - בינו לבין מסילת הרכבת, במרחק של כ- 400-500 מ' מהחוף, וכמובן ללא נגישות ישירה לחוף. תכנית זו עמדה במחלוקת ציבורית מספר שנים ולאחרונה (אני מודה שבשלב זה אני כבר לא מספיק מעודכן) אושרה ע"י המועצה הארצית.
אז לאיזו תכנית אתה מתכוון, ומה השפעת "כפר נופש אחד" על ככל המתחם (בעיקר לאור הזכויות הקיימות כבר)?
 

ש מים

New member
צודק!! התכוונתי לקיבוץ נחשולים.

"כפר הנופש במושב הבונים" נפל לפני למעלה מ- 14 שנה (אגב, ככל שאני זוכר - זה אולי המיזם היחיד שנפל בשל תסקיר סביבתי (ויש לציין לטובה את זו שערכה את התסקיר: רונית טורק. היום יועצת סביבתית עצמאית ובין היתר יועצת לות"ל).
 
למעלה