מנגנון פנייה

adunsky

New member
מנגנון פנייה

שלום לכולם. במצנחי רחיפה, כאשר אנו מעוניינים לבצע פנייה, אנו יוצרים גרר מוגבר על הכנף הפנימית לפנייה ע"י הורדת שפת הזרימה. הכנף החיצונית לפנייה ממשיכה בטיסה רגילה ולכן התוצאה היא סבסוב. מכיוון שהחופה קלה מהטייס התלוי מתחתיה, היא מסבסבת מהר ממנו. הטייס אם כך ממשיך בכוון הטיסה שהיה לפני תחילת הסבסוב ועם תחילת הסבסוב "נזרק" אל מחוץ לו ולכן הכנף מגלגלת. אני מבין שאצלכם המנגנון והתהליכים שונים לגמרי. אני יודע שמטוס פונה ע"י הגדלת שפת ההתקפה בכנף אחת תוך כדי הקטנת שפת ההתקפה בכנף השנייה. כלומר, מטוס מתחיל פנייה בגלגול. מה הלאה....??
 
מנגנון פניה

אלף מילים לא יסבירו לך את מנגנון - טכניקת - הפנייה במטוסים, טוב יותר מאשר אם תקח לך חצי שעת טיסת הכרות במטוס! ואפשר בדאון, אולטרא-לייט או במטוס רגיל (נוסח "ססנה"). אם תרצה גם את ההסברים התיאורטיים, היכנס לאתר כלשהו באינטרנט המסביר את עקרונות התעופה. אריאל אריאלי
 

adunsky

New member
אריאל - תתפלא !

תראה כמה הסברים טובים קיבלתי. גם קיבלתי תשובה (תשובות) וגם התפתח דיון מעניין...
 
מדוע להתפלא?

לו עקבת אחרי הדיונים בפורום היית למד מזמן כי יש כאן אנשים היודעים להסביר דברים בצורה הטובה ביותר (ועוד יותר מזה, לספר סיפורים!!!). הסבר תאורטי, טוב ככל שיהיה, לעולם לא ישווה לחווית ההתנסות. לכן, לך, טוס על כלי טייס כלשהו ואז תלמד הלכה למעשה. תיפרד מכסף אך תרכוש ידע!!! אריאל
 

adunsky

New member
אתה יודע מה - שכנעת אותי !

עכשיו, אחרי ההסברים, מוכן לראות (ולהרגיש) את הדברים הלכה למעשה. יש כאן מעוניינים?
 
דרך הפניה במטוסים

התחלת הפניה נעשית על ידי הגדלת כח העילוי בכנף החיצונית והקטנת כח העילוי בכנף הפנימית, זה וגרם לכנף החיצונית לעלות ולפנימית לרדת, מכיון שכח העלוי הכללי של הכנף פועל ב90 מעלות לכנף הרי כאשא הכנף אינה ישרה כח זה מתחלק לשני מרכיבים ( וקטורים), האחד, פועל בכיוון למעלה וממשיך להתנגד למשקל המטוס, ואילו השני פועל בכיוון הצידה וגורם למטוס להתחיל לפנות, ברור שסכום הכוחות משתווה לכח העילוי המקורי כך שאם היינו לפני הפניה בטיסה ישרה ואופקית, הרי שבזמן הפניה הכח המתנגד למשקל יקטן והמטוס ינמיך תוך כדי פניה, גדי להתגבר על תופעה זו צריך ךהגדיל את כח העילוי , זה ניתן לבצע על ידי הגדלת זווית ההתקפה או על ידי הגדלת כח המנוע. אני מקוה שהסבר פשטני זה עונה לשאלתך
 
נסיון נוסף

"אני מבין שאצלכם המנגנון והתהליכים שונים לגמרי. אני יודע שמטוס פונה ע"י הגדלת שפת ההתקפה בכנף אחת תוך כדי הקטנת שפת ההתקפה בכנף השנייה. כלומר, מטוס מתחיל פנייה בגלגול. מה הלאה....?? " הלאה מאחר והמטוס בזוית, הוא פונה כי יש כח צנטריפוגלי לפניה (כח העילוי במטוס מגולגל פונה קצת פנימה. - כמו במצנח) הלאה המטוס מתחיל לשקוע (כמו המצנח אני מניח) תוך כדי פניה. ניתן להוסיף עילוי ע"י משיכה בסטיק ו/או מנוע למניעת השקיעה. בסוף הפניה מקטינים עילוי ומגלגלים את המטוס לכוון השני. עצם הגלגול נעשה ע"י שתי כנפים קטנות בשני צידי הכנף הראשית, אשר מחוברות הפוך (אחת עולה השניה יורדת) ופועלת ע"י הזזת הסטיק לצדדים, והן מה שעושות את המטוס
לכלי בעל 3 צירי תנועה (גלגול סבסוב ועלרוד). דרך אגב, יש "מטוסים" פרימיטיווים אשר אין להם מאזנות וכל הפניה נעשית כמו שתארת במצנח - סבסוב שגורם גלגול וכו´. בדרך כלל הם נראים כמו גלשן רוח שהורכב לכנף של מטוס
ועוד הערה אחת - האינסטינקט של הטייס היה ונשאר לסבסב את המטוס בכל מיני מצבים וזאת תופעה מאד מסוכנת בחירום - כך הרבה מטוסים נתקעו בקרקע עם מנוע תקין (הזדקרות בגובה נמוך, סבסוב, ספין) [בבקשה לא להגיב על המנוע ולהסביר אקדמית שמנוע לא מוסיף עילוי] [ולגבי הסבסוב נא לא לפתוח דיון - זה ציטוט מ STICK&RUDDER]
 

adunsky

New member
רגע, אני מבקש להבין...

הפנייה עצמה נגרמת עקב כח העילוי שדוחף כנף מגלגלת? ישנו חלק בדבריך שלא הבנתי - "מאחר והמטוס בזווית, הוא פונה כי יש כח צנטריפוגלי לפניה" ו- "כח העילוי במטוס מגולגל פונה קצת פנימה" הם לא אותו הדבר...
 
כוח עילוי בפניה

קשה להסביר בלי ציור/תמונה, אבל אנסה. בעניין הכוח הפועל פנימה והכוח הצנטרפוגלי: בזמן טיסה פועלים על המטוס 4 כוחות (סחב, גרר, משקל, עילוי). בטיסה ישרה ואופקית, העילוי והמשקל פועלים בכיוונים מנוגדים וכמעט על ציר אחד. בפניה, כוח העילוי פועל בזווית ביחס למשקל המטוס. למעשה - ניתן להתייחס לשני "חלקים" של כוח העילוי - החלק האנכי המתנגד למשקל, והחלק האופקי - הגורם לפניה. כיוון שמשקל המטוס לא השתנה עם הכניסה לפניה - החלק האנכי של העילוי חייב להיות מסוגל להמשיך ולהתנגד לפעולת המשקל (כלפי מטה) ולכן כוח העילוי בזמן פניה חייב להיות גדול מהמשקל (את זה משיגים על ידי הגדלת מהירות או הגדלת זווית התקפה - תוספת כוח מנוע ושימוש בהגה גובה).
 
אתר מצוין ../images/Emo91.gif

אכן קיבלת תשובות טובות, אך כדי להתעמק בנושא (או בנושאים אחרים) אני מצטרף להצעתו של אריאל וממליץ לך לקרוא. ראה הקישור - אתר מומלץ ביותר, לכולם.
דודי.
 
ועוד משהוא מעניין דווקא לטיסים ולא

בתאורו של טייס המצנח הוא כותב שבכדי לפנות הם מורידים את שפת הזרימה של צד אחד בכנף והמצנח פונה לאותו צד!!! במטוס אנחנו מורידים את שפת הזרימה של הכנף והמטוס פונה לצד הנגדי. וההסבר לכך זה שבמצנח מתוכנן הורדת שפת הזרימה בכמות ובזווית שיוצר יותר תוספת גרר מאשר תוספת עילוי. הזווית הזו מאד קריטית וכל שינוי באורך החוטים של מנגנון הפניה עלול לגרום להיגוי הפוך כלומר החלק היורד בשפת הזרימה עלול להפוך למאזנת במקום מעצור (כבר קרה גם בארץ)
 

adunsky

New member
תוספת קטנה

אכן, אנו מורידים את שפת הזרימה ע"מ ליצור גרר בכנף הפנימית לסיבוב (כאמור, הכנף החיצונית לסיבוב ממשיכה בטיסה רגילה ולכן החופה מסבסבת). יחד עם זאת (ואני מקווה שזה ברור לכולם), הורדת שפת הזרימה בהחלט מוסיפה עילוי (גם כפיצוי על האטת מהירות הכנף הפנימית). יחד עם זאת, הורדה חדה מדי של זווית הזרימה, ולמשך זמן רב מדי, תגרום להאטת המהירות האווירית של הכנף עד למתחת למגבלות מעטפת הטיסה וכתוצאה מכך ולהזדקרות הכנף (ומה שקורה אח"כ זה כבר סיפור אחר, שלא נאחל לאף אחד)
 
זה כן אותו דבר

אבל זה אמור להיות זהה גם במצנח?! המושג "כח צנטיפוגלי" שנחשב גם כח מדומה וכו´, הוא מושג פיסיקאלי שמאד מבלבל. בעיקרון תנועת מעגל נובעת מכח צנטיפוגלי. כאשר המטוס מגולגל חלק מהעילוי פונה לתוך המעגל ומהווה את הכח הצנטיפוגלי. מקווה שזה ברור, אחרת - רק עם נייר ועיפרון. נ.ב. בעצם זה כח צנטיפטאלי ולא צנטיפוגלי אבל עזוב את זה בצד, אלו שני כוחות שקולים המתארים את עקרון התנועה במעגל.
 

adunsky

New member
יחי ההבדל הקטן

ההבדלים בין מנגנוני הפנייה: במצנח רחיפה: תחילת הפנייה היא סבסוב. הכח הצנטריפוגאלי מייצר את הגלגול (מסת הטייס גבוהה מזו של הכנף). סבסוב, מלווה בגלגול. במטוס: תחילת הפנייה בגלגול. הטיית זוית העילוי גורמת לסבסוב. גלגול מלווה בסבסוב. כל השאר - תופעות לוואי של הנ"ל. הערות/הארות ?
 

adunsky

New member
ועוד הבדל אחד קטן שלא כדאי שנשכח

על כנף המטוס פועל כוח אחד שלא פועל על כנף המצנח - הדחף. ולכן, בעוד המטוס משתמש בדחף ע"מ להשלים את הסיבוב, חופת המצנח משתמשת בגרר.
 

צחי נבו

New member
הבהרה ../images/Emo67.gif

על הכנף לא פועל דחף. לכנף יש עילוי. קח מודל של מטוס (צעצוע) ותטה אותו הצידה (בציר הגלגול). העילוי ו כח אנכי (כמעט) לכנף יגרום למטוס לפנות. ישנן השפעות משניות זניחות אבל כך פונה מטוס !
 
לא לזה התכוונתי

לא הייתי מספיק ברור. עניתי לשאלה המקורית שלך >ישנו חלק בדבריך שלא הבנתי - >"מאחר והמטוס בזווית, הוא פונה כי יש כח צנטריפוגלי לפניה" >ו- >"כח העילוי במטוס מגולגל פונה קצת פנימה" >הם לא אותו הדבר... והבהרתי שהם אותו דבר - וקטור העילוי לתוך מרכז הפניה הוא הוא הכח הצנטיפוגלי. ולא להשוואת מצנח ומטוס, למרות שהעיקרון הנ"ל - עילוי לתוך הפניה = כח צנטריפוגלי - זהה גם למצנחים (כאשר הפניה כבר יציבה ולא בתחילתה/סופה) - ולנושא זה אמרתי "זה אותו דבר במצנח?!" כלומר גם במצנח בזמן פניה כאשר המצנח (כבר) פונה פנימה/הצנחן החוצה יש עילוי לתוך הפניה שהוא כח צנטריפוגלי שגורם לסיבוב. דרך אגב, בהקשר זה, תוכל לראות שרוב הטייסים לא באמת יודעים להסביר למה מטוס פונה (כן הוא מגלגל, כן יש עילוי הצידה וגם למעלה, כן הלמעלה מאזן את המשקל. אבל למה יש פניה (סיבוב) ולא סתם תנועה "הצידה וקדימה" - כלומר לכאורע, מטוס שנמצא בהטיה יטוס 45 מעלות לכוון המקורי - כל זה הסבר *שגוי* אבל אם תפנה לטייס שלא קורא את הפורום הוא יהיה די מבולבל - למה באמת נוצרת פניה מעגלית?!)
 
תשובה למיקי

התנועה המעגלית נוצרת מאחר ועל הכנף שנמצאת בהטיה פועל לא רק הוקטור של כח העילוי המופנה הצידה אלא גם כח המנוע המייצר סחב קדימה, שילוב שני הכוחות האלה גורם לתנועה המעגלית
 

dantzur

New member
לא בדיוק

ראשית, עובדתית גם דאון מסתובב, ללא הדחף (נכון קיימים כוחות אחרים - עובדה שהמטוס טס קדימה...) שנית, פיסיקלית, הסיבה לסיבוב היא פשוט העילוי הפועל בניצב לכוון התנועה. פיסיקה פשוטה מראה שכח כזה גורם לתנועה סיבובית. ההסבר האינטואיטיבי עבור מטוס מתאר סדרת תנועות שלובות של משיכה על ידי הכנף (עילוי) ותיקון כוון על ידי מייצב הגובה אשר בסה"כ גורמות לפניה רציפה.
 
למעלה