מסורתי, זה יעניין אותך

vizini

New member
אם זה מדאיג אותך, למה שלא תפעל

לשנות זאת? למשל, ע"י הפסקת ההרחקה של אנשים מהדת, הנגרמת ע"י הכפיה הדתית? או למשל, ע"י ביטול הכלל שלזמנו היה אולי הגיוני, אך היום אין בו שום הגיון, וגם אינו הלכה מסיני, שהדת נקבעת רק לפי האם?
 

masorti

New member
כאן זה פורום תיאולוגיה..

אין לי כוונה להיגרר איתך כאן לויכוחי דתיים-חילוניים. תודה.
 

vizini

New member
את הנושא העלתה מנהלת הפורום

אז מה אתה מתלונן? למה שלא תודה שאין לך תשובות טובות? שאתה מעדיף את השמרנות המחשבתית של ימי הביניים?
 

masorti

New member
אין לי כוונה לשחק במשחק שלך.

ניפגש בפורומי הויכוחים.
 

masorti

New member
למה "מזוית ראייה שונה"?

הקבוצה האתנית/תרבותית/לאומית ששנינו שייכים אליה הולכת ונעלמת כקבוצה. איזו זוית שונה את מוצאת בבעיה הזו?
 

vizini

New member
הקבוצה האתנית\תרבותית\לאומית לא

נעלמת. רק הדתית.
 

masorti

New member
הצחקתני...

צאצאיו של זוג מעורב בארה"ב יגדלו במרבית המקרים כחילונים עם אוריינטציה נוצרית (כי הם חיים בחברה נוצרית), ובכל מקרה - ללא קשר ליהדות. הנכדים בקושי יידעו שסבא או סבתא היו יהודים. לזה קוראים טמיעה לאומית-תרבותית ולא רק דתית.
 
אני דווקא מקבלת את ההגדרה הזו

ואשליך לקלחת גם את ההגדרה הגנטית. עם זאת, מסורתי יקר, את שאר מסקנותי לא אפרסם כאן, משום שהן תחצנה את התחום הדק שבין תיאולוגיה ובין יישומה במציאות החברתית פוליטית שלנו. והרי סיכמנו שדיונים כאלה מתאימים לפורומים אחרים. בשורה התחתונה, אני חושבת שהיהדות החרדית עם תחושות המצור שלה מחד (דנו בכך, זוכר?) והתעסקותה בפרטים שנתפסים תפלים וקטנוניים ולפעמים אף נבערים, מרחיקה מעליה את הציבור בטפשות רבה. קשה להזדהות עם היהדות הזו בישראל, ועל אחת כמה וכמה בארצות אחרות. גם אין לי מספיק נתונים כדי לדעת אם היהדות הרפורמית תורמת להתבוללות או דווקא עומדת בפרץ. אשר ליהדות הציונית לאומית - גם בה יש הטיה פוליטית ימנית, כך שהיא נתפסת כזרם פוליטי לא פחות מזרם דתי רעיוני. לו היתה היהדות משכילה להישאר דת בטהרתה (ללא מעורבות פוליטית), ולהדגים הישגים רוחניים - לו היתה מתמקדת בהזמנה לעולם רוחני עשיר ולא בהטפה שנתפסת כפנאטית וכוחנית כלפי חוץ וכלפי פנים, כוח המשיכה שלה היה גדל (לפחות בעיני). אבל אלה חלומות באספמיה. המציאות אחרת.
 

masorti

New member
לדעתי את מחמיצה את הנקודה...

איש לא דורש מיהודי ארה"ב להיות חרדים. הבעיה היא נישואי התערובת ולא השאלה כמה כיורים יש להם בבית. בואי ונניח שהתיאוריה שלך על היהדות הכוחנית היא נכונה. נניח כעת ש...היהדות היתה משכילה להישאר דת בטהרתה (ללא מעורבות פוליטית), היתה מדגימה השגים רוחניים, ומתמקדת בהזמנה לעולם רוחני עשיר. האם לדעתך היו יהודי ארה"ב "מתחזקים" באמונתם? האם לדעתך היו הצעירים נמנעים מנישואי תערובת עם שיקסות? האם לדעתך יותר משפחות מעורבות היו מגדלים את ילדיהן כיהודים בחברה האמריקנית הנוצרית? לי לא נראה כך. --- הענין הוא פשוט מאוד... אם את חילונית מוחלטת, את אינך חשה שום אי נוחות להינשא ללא-יהודי. הוא חמוד, הוא מתוק, הוא מקסים.. ואת אוהבת אותו. הוא הרי בן אדם כמוך, והרישום הפורמלי בתעודות אינו משנה. ממילא שניכם חיים באותו אורח חיים בדיוק. אז גם יהודיה אמריקנית חילונית חשה כך. ומבחינה סטטיסטית, הסיכוי שלה לפגוש גוי מקסים הוא בסדר גודל יותר גדול מאשר לפגוש יהודי מקסים. פשוט יש הרבה יותר גויים בארה"ב. וזאת כל התורה כולה על רגל אחת.
 
חד וחלק: כן

לדעתי אם היהדות היתה עוסקת בדת רוחנית מחוברת ואמיתית ולא בשטויות האלה עם הכיורים (לדעתי), יהודי ארה"ב (וישראל) היו בפירוש מתחזקים. גם אם הייתי נישאת ללא יהודי, ילדיי היו יהודים, כך שהמאזן בתיאוריה היה נשמר, ואם ילדיי היו פוגשים יהדות אמיתית (בעיני), היו נשארים יהודים. אבל הנקודה אינה סטטיסטית. הנקודה היא שקל לאבד את נקודת הראות הרוחנית-דתית במובנה העמוק והאמיתי ולעסוק בשוליים הקטנוניים והחומרנים תוך התעמרות במי שאינם מוכנים לקבל עליהם את ה... הזה. והדבר נכון, הן ליהודים דתיים והן לחילוניים. היכן הפילוסופים היהודים הגדולים של תקופתנו? היכן המחדשים, היכן הרבי נחמנים מברסלב של ימינו - אנשים שיש בהם חום חוצה גבולות, אנושיות עמוקה, רוחניות קורנת שמשפיעה על חיי אנשים ומשנה אותם מקצה לקצה? המצב בשטח מבטא לדעתי הידלדלות של הגרעין היהודי עצמו כמרכז כובד רוחני, ועל כך אני מצרה. מטרתי אינה להעליב אותך או את אמונתך, אלא לפרש ולבאר את עמדתי ותחושותי בנושא, ואני מקווה שכך אתה מקבל את הדברים.
 

masorti

New member
מה שאת מציעה הוא...

לבטל את היהדות ולהפוך אותה לתחביב של אחה"צ. הרי הכשרות היא בלבול מוח אנכרוניסטי ("השטויות עם הכיורים"), ושמירת השבת היא ניג´וס אטומי, והתעסקות בחמץ היא אמונה טפלה... אז בואי ונבטל הכול ונתמקד באיזו רוחניות כללית. בקיצור, היהודים שלך יהיו נוצרים-חילונים שמידי פעם (פעם בשבוע בשעות 7-4 אחה"צ, אם לא יורד גשם והילד לא חולה) יעסקו ברוחניות יהודית. במילים אחרות: הם יהיו העתקים של הזמרת מדונה. מה בדיוק ההבדל בין הטרנד של שחקני הוליבוד (הגויים) ללמוד קבלה ובין היהדות שאת מציעה? הרי פרט לחוג בקבלה ביום ב´ אחה"צ לא יהיה שום הבדל בין היהודי שלך ובין שכנו הפרוטסטנטי. בודאי שזה נכון במשפחות מעורבות ובצאצאיהן. ועוד הערה... ליהדות יש אספקט לאומי והיהודים תופסים את עצמם כ"שבט" בעל הסטוריה ומנהגים משלו. אם כל ההבדל בין חברי השבט הזה לבין הסביבה האמריקנית יהיה קריאת כמה ספרים רוחניים בשעות הפנאי, הרי שתחושת הייחודיות תתמסמס ולא תהיה שום סיבה שלא להתבולל.
 
לא.

סלח לי, אבל אני סבורה שלא ממש הבנת מה אני מציעה. אין לי אלא להפנות אותך שוב למה שכתבתי.
 

masorti

New member
אני הבנתי מצוין מה את מציעה..

לבטל את כל הפרוטוקולים הטכניים שמפריעים לחיי היום-יום החילוניים ולהפוך לזרם רוחני. יש סלבריטאים בארה"ב שאימצו להם פילוסופייה בודהיסטית (בלי לשנות כמובן את סגנון חייהם החילוני-נוצרי). זה נורא חמוד ואפילו IN. אבל נראה לך שיישאר מזה משהו לנכדים שלהם?
 
לא נראה לי שהבנת

האופציות שאתה "מציע" הן כולן באותה רמה טכנית. אני מדברת על תנועת התחדשות פנימית. אתיקה פנימית אמיתית ועמוקה עם או בלי מזוזה שהיא בסופו של דבר אך ורק חפץ. אין משמעות בעיני לקיומם של טכסים דתיים ואפילו ברמה מוקפדת, אם האיכויות האלה אינן קיימות. הטכסים אינם העיקר - הם במקרה הטוב רק אמצעים. במלה "טכסים" אני כוללת כל נוהג דתי שהוא. מי שמתעקש על הקפדה טכנית, סופו שיטבע בים של מותרים ואסורים טכניים בעיקרם ויאבד קשר עין עם הכוח המניע. לי אין ספק בקיומם של עולמות רוחניים פנימיים, ובקיומה של השראה דתית אמיתית. גם אין לי ספק שזה הוויטמין החי שיכול לקבוע אם דת תחיה הלאה או תמות.
 

masorti

New member
אוקיי. נשאל אחרת...

יש בתורה רשימת מצוות ואיסורים שמשפיעים על אורח החיים. (ואני מדבר על אלה שברורים מהפשט ולא על פרשנויות מאוחרות) האם הרפורמה שלך תשמר אותם, או שמותר לבטל את הנאמר בתורה עצמה? יש לי הערה לגבי מזוזה ושאר טקסים עתיקים.... ריטואלים שעברו מדור לדור הם חלק חשוב בתחושת היותך חלק משרשרת ארוכה. אפשר להתווכח על פרטי טקס זה או אחר, אבל ביטול גורף משמעו ניתוק מלאכותי של השורשים והקשר למורשת. אז נכון. אפשר לבטל את המזוזה (.. סתם אמונה טפלה של דוסים). אבל אז, מה בדיוק יהיה הקשר ביני לבין הסבא של הסבא של הסבא שלי? הוא כנראה היה חרדי, ואני בקושי מסורתי. הוא חי במזרח אירופה, ואני גר בישראל. בתקופה שלו לא היה רדיו ואני גולש באינטרנט. לא קושר בינינו כלום חוץ מכמה אחוזי DNA... אבל גם על דלת ביתו וגם אצלי תלוי אותו כרוז (KRUZ) שמודיע לכל מי שעובר בסביבה שכאן גרים יהודים. אני לא מרגיש חייב לחקות ב-100% כל מה שעשו לפני מאות שנים, אבל אני גם לא מעוניין להתבייש באבותי ולבטל כל דבר שעשו רק מפני שהם נהגו כך. ואני גם לא מתבייש לתת למזוזה משמעות ערכית של היצמדות לשורשים, ולא להגדיר אותה כקישוט לדלת (כדי למצוא חן בעיני מישהו "נאור"). --- עקרונית לי אין בעיה עם התחדשות ופעילות רוחנית, ויש לי ביקורת על התעסקות היתר בחקיקה הטכנית. אבל מכאן ועד לראיית כל המנהגים/טקסים/פולחנים שהתגבשו במשך מאות שנים כסרח עודף - עדיין הדרך רחוקה.
 
אז אנחנו כמעט מסכימים

משום שאני חושבת שמה שמחבר אותנו יחד כיהודים הוא הערך שאנו מייחסים לשורשים שלנו, להיסטוריה המשותפת שלנו, לגנטיקה שלנו ולשייכות החברתית שלנו. הבעיה היא ביישום, שגם אתה אינך רואה צורך לחקות אותו במאה אחוזים. אשר לערכים רוחניים - התחדשות ופעילות רוחנית - בל ייקל הדבר בעיניך. אתה כותב ש"אין לך בעיה איתם". נו טוב, לתומי חשבתי שזה העיקר. אחזור שוב: בלעדיהם לא היתה ולא תהיה דת.
 

masorti

New member
שני הערות...

א. אני מסורתי ולא חרדי, ולכן לא רואה צורך לחקות כל דבר שעשו (למשל: לבוש בנוסח החרדי). ב. התחדשות ופעילות רוחנית זה לאו דווקא "רוחניות" ומיסטיקה ("ערכים רוחניים"). מבחינתי ספר על התייחסות היהדות לרפואה מודרנית (השתלת איברים, ילד מבחנה, שיבוט, וכו´) הוא יצירה משמעותית גם אם אין שם מיסטיקה וקבלה. ודיון תוך חיפוש פתרונות למעמד האשה או לתיפקודם של חיילים דתיים או לתפישת היהדות את המדינה החילונית - גם הם חשובים. וכו´ וכו´ עוד נושאים רבים.
 
למעלה