מסכות( בעידן הקורונה)

SupermanZW

Well-known member
המדינה תמיד זקוקה לכסף. זה לא ייחודי לתקופת המשבר. אבל בחייך, אם אתה באמת חושב שמישהו לוקח ברצינות את כמה אלפי הש"ח האלה מהקנסות כדי לסגור בו חורים בתקציב, אתה פשוט לא יודע איפה אתה חי. זולת טענה מגוחכת ומצחיקה שדי מלמדת על בורות המעלה אותה, אין כאן מאומה.
בתקופות של צמיחה כלכלית אפשר להוריד מיסים (ולמרות הורדת המיסים הכנסות המדינה ממיסים עולות, בגלל הצמיחה והעלייה בצריכה) כדי להעלות את ההכנסה הפנויה של האזרחים ואת רמת החיים שלהם, בתקופות של מיתון מעלים מיסים כי ההכנסות ממיסים יורדות ובמדינות יצירתיות כמו ישראל ממציאים ו/או מגדילים קנסות כתוספת.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
בתקופות של צמיחה כלכלית אפשר להוריד מיסים (ולמרות הורדת המיסים הכנסות המדינה ממיסים עולות, בגלל הצמיחה והעלייה בצריכה) כדי להעלות את ההכנסה הפנויה של האזרחים ואת רמת החיים שלהם, בתקופות של מיתון מעלים מיסים כי ההכנסות ממיסים יורדות ובמדינות יצירתיות כמו ישראל ממציאים ו/או מגדילים קנסות כתוספת.
יש כידוע גישות כלכליות שונות בעניין. אם ניקח את נתניהו למשל, גישתו הכלכלית היא דווקא להוריד מיסים כשאין צמיחה, מתוך הנחה שדווקא הורדת המיסים תוביל להגברת הכנסות המדינה ממיסים ומתוך כך לצמיחה הרצויה. אחרים חושבים מעט בפשטנות יותר ואוחזים כמוך בדעה כשכאשר חסר כסף צריך להגדיל מיסים כדי להעשיר את הקופה ומתוך כך להגיע לצמיחה.

כזכור נכון למועד זה, נתניהו הוא ראש ממשלת ישראל :).
 

SupermanZW

Well-known member
יש כידוע גישות כלכליות שונות בעניין. אם ניקח את נתניהו למשל, גישתו הכלכלית היא דווקא להוריד מיסים כשאין צמיחה, מתוך הנחה שדווקא הורדת המיסים תוביל להגברת הכנסות המדינה ממיסים ומתוך כך לצמיחה הרצויה. אחרים חושבים מעט בפשטנות יותר ואוחזים כמוך בדעה כשכאשר חסר כסף צריך להגדיל מיסים כדי להעשיר את הקופה ומתוך כך להגיע לצמיחה.

כזכור נכון למועד זה, נתניהו הוא ראש ממשלת ישראל :).
מיסים לעולם אינם מגדילים צמיחה או גורמים לה. רק עלייה בתוצר גורמת לצמיחה. הורדת מיסים בזמן מיתון משמעותה הגדלת יחס החוב/תוצר והגדלת סיכוני האשראי, שמשמעותן גם עליית הריבית על החוב, לכן נאלצים (לא רוצים, נאלצים) להעלות מיסים בזמן מיתון ואם נמנעים מכך מחמירים את הבעיה. הורדת מיסים עשויה להגביר את הצמיחה כאשר קיימת צמיחה, אך בעת מיתון אין בכוחה לגרום לצמיחה, כי האנשים בלחץ, הם לא יבזבזו כאשר הם חוששים לפרנסתם, הם יעדיפו בעיקר לשלם חובות (שזה טוב) אם יופחתו המיסים אך המדינה תיאלץ ללוות יותר כסף ולכן ההשפעה במאקרו תהיה שלילית. לכן, בעת צמיחה מורידים מיסים ובעת מיתון מעלים מיסים, למרות שזה פוגע באזרחים, אחרת מחמירים את הבעיה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
מיסים לעולם אינם מגדילים צמיחה או גורמים לה. רק עלייה בתוצר גורמת לצמיחה. הורדת מיסים בזמן מיתון משמעותה הגדלת יחס החוב/תוצר והגדלת סיכוני האשראי, שמשמעותן גם עליית הריבית על החוב, לכן נאלצים (לא רוצים, נאלצים) להעלות מיסים בזמן מיתון ואם נמנעים מכך מחמירים את הבעיה. הורדת מיסים עשויה להגביר את הצמיחה כאשר קיימת צמיחה, אך בעת מיתון אין בכוחה לגרום לצמיחה, כי האנשים בלחץ, הם לא יבזבזו כאשר הם חוששים לפרנסתם, הם יעדיפו בעיקר לשלם חובות (שזה טוב) אם יופחתו המיסים אך המדינה תיאלץ ללוות יותר כסף ולכן ההשפעה במאקרו תהיה שלילית. לכן, בעת צמיחה מורידים מיסים ובעת מיתון מעלים מיסים, למרות שזה פוגע באזרחים, אחרת מחמירים את הבעיה.
המונח "לעולם" לא קיים בעולם הכלכלה (וגם לא ברוב העולמות האחרים). בכל מקרה, ציינתי מהי גישת נתניהו. לא התייחסתי לדעתי האישית בנושא. אבל הוא ידוע כמי שמחזיק בדעה זו כבר שנים רבות (הוא גם קידם אותה כשר אוצר כבר ב2003), כך שבהיותו בשלטון זמן כה רב, סביר להניח שהוא יודע על מה הוא מדבר (או במילים אחרות, אם זה לא היה עובד הוא כבר מזמן היה משנה את השיטה).

כנראה הבדל או אחד ההבדלים בין כלכלה תיאורטית לכלכלה מעשית.
 

SupermanZW

Well-known member
המונח "לעולם" לא קיים בעולם הכלכלה (וגם לא ברוב העולמות האחרים). בכל מקרה, ציינתי מהי גישת נתניהו. לא התייחסתי לדעתי האישית בנושא. אבל הוא ידוע כמי שמחזיק בדעה זו כבר שנים רבות (הוא גם קידם אותה כשר אוצר כבר ב2003), כך שבהיותו בשלטון זמן כה רב, סביר להניח שהוא יודע על מה הוא מדבר (או במילים אחרות, אם זה לא היה עובד הוא כבר מזמן היה משנה את השיטה).

כנראה הבדל או אחד ההבדלים בין כלכלה תיאורטית לכלכלה מעשית.
אני מקווה שאתה מודע לעובדה שהכנסות המדינה ממיסים ממשיכות לקטון בעקבות המיתון, שלא תשלה את עצמך שהן גדלות, חוץ מזה איזה מיסים בדיוק הוריד נתניהו מאז תחילת משבר הקורונה? (אולי יש ולא ידעתי, לא שולל את האפשרות, אך בקשר לירידת הכנסות המדינה ממיסים אני בטוח).
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אני מקווה שאתה מודע לעובדה שהכנסות המדינה ממיסים ממשיכות לקטון בעקבות המיתון, שלא תשלה את עצמך שהן גדלות, חוץ מזה איזה מיסים בדיוק הוריד נתניהו מאז תחילת משבר הקורונה? (אולי יש ולא ידעתי, לא שולל את האפשרות, אך בקשר לירידת הכנסות המדינה ממיסים אני בטוח).
אני מודע להכל אבל אני לא רלוונטי לדיון :). כאמור, מדובר בתיאוריות כלכליות שונות. אין בזה כל חדש. ישראל תחת נתניהו מתנהלת בגישה הסותרת לגישתך. תוצאות התנהלות זו שונות ממה שאתה מתאר. זאת המציאות, לטוב ולמוטב :).
 

SupermanZW

Well-known member
אני מודע להכל אבל אני לא רלוונטי לדיון :). כאמור, מדובר בתיאוריות כלכליות שונות. אין בזה כל חדש. ישראל תחת נתניהו מתנהלת בגישה הסותרת לגישתך. תוצאות התנהלות זו שונות ממה שאתה מתאר. זאת המציאות, לטוב ולמוטב :).
האם אתה טוען שהכנסות המדינה ממיסים עלו במהלך משבר הקורונה? אם כן, האם תוכל להציג תימוכין לכך?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
האם אתה טוען שהכנסות המדינה ממיסים עלו במהלך משבר הקורונה? אם כן, האם תוכל להציג תימוכין לכך?
אני טוען, בדרך כלל, בדיוק את מה שאני כותב שאני טוען. בניגוד להערכת חברים מסוימים אני אדם פשוט להחריד :).
 

Harrington

Well-known member
מנהל
האם אתה טוען שהכנסות המדינה ממיסים עלו במהלך משבר הקורונה? אם כן, האם תוכל להציג תימוכין לכך?
תגיד (סולד מחשבונאות ומוחי מוחק אוטומטית דברים כאלו), כשכתוב "קיטון ... ואז מינוס ליד המספר, זה אומר למעשה שהיה גידול?

בכל אופן אם מעניין אותך, ראה כאן מידע בנושא שעונה על שאלתך (סתם הסתכלתי מתוך סקרנות):
הכנסות ממיסים 05/20
 

SupermanZW

Well-known member
תגיד (סולד מחשבונאות ומוחי מוחק אוטומטית דברים כאלו), כשכתוב "קיטון ... ואז מינוס ליד המספר, זה אומר למעשה שהיה גידול?

בכל אופן אם מעניין אותך, ראה כאן מידע בנושא שעונה על שאלתך (סתם הסתכלתי מתוך סקרנות):
הכנסות ממיסים 05/20
תודה, זה לא מינוס אלא מקף. במסמך מוזכר מספר פעמים שהיה קיטון בהכנסות ממיסים לעומת החודש המקביל אשתקד. קיטון במינוס הוא אכן גידול, אבל לא על זה מדובר, זאת ניתן להבין מהקשר המלל הכתוב במסמך במקומות שונים:
משבר הקורונה משפיע הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות המתבטא בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה חדה בהכנסות ממסים
הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2020 - בחודשים ינואר – מאי נמדד גירעון בסך 2.46 מיליארד ₪ לעומת גירעון בסך 1.15 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד.
בשיעורי מס אחידים 3 , ירדו הכנסות המדינה ממסים במאי 2020 ,במונחים ריאליים, 4 ב-%23 לעומת מאי 2019 .הגביה ממסים ישירים ירדה ב- %24 לעומת אשתקד, הגביה ממסים עקיפים ירדה בכ- %23 והגביה מאגרות ירדה בכ-%5 .מרבית הירידה בהכנסות מוסברת ע"י צמצום משמעותי בפעילות של המשק בחודש אפריל וחזרה חלקית במהלך מאי 2020.
בחודשים ינואר-מאי 2020 הסתכמו ההכנסות ב-6.124 מיליארד ש"ח לעומת 2.135 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו ההכנסות ממסים בכ-%7 .הכנסות ממסים ישירים ירדו בכ-%4 וההכנסות ממסים עקיפים ירדו ב- %10 .הכנסות מאגרות ירדו ב- %3.
הכנסות רשות המסים במאי 2020 הסתכמו ב-0.22 מיליארד ש"ח לעומת 3.28 מיליארד ש"ח בתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות רשות המסים בכ-%24 .המסים הישירים ירדו ב- %24 לעומת מאי 2019 והמסים העקיפים בכ- %23.
ההכנסות ממסים ישירים הסתכמו במאי 2020 ב-9.11 מיליארד ש"ח לעומת 8.14 מיליארד ש"ח במאי 2019 .בשיעורים אחידים, גביית המסים הישירים ירדה ב-%24.  מס הכנסה מעצמאים ומחברות )ברוטו( - במאי 2020 הסתכמה גבייה בסעיף זה ב-6.4 מיליארד ש"ח, ירידה של %21 לעומת מאי 2019 .בחלוקה בין עצמאים לחברות, הגבייה מעצמאים ירדה ב- %6 והגבייה מחברות ירדה ב-%27 .מתחילת השנה, בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות ממס הכנסה בכ- %12 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת ברובה מירידה חדה בשיעור המקדמות בחודשים מרץ - מאי על רקע צמצום הפעילות של המשק וצפי של העסקים לירידה ברווחיות בשנת 2020 החל מחודש מרץ.
מיסוי מקרקעין - ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו במאי 2020 בכ-8.0 מיליארד ש"ח, לעומת כ- 1.1 מיליארד ש"ח במאי 2019 ,ירידה בשיעור של כ-%30 .בגביה ממס שבח נטו נרשמה ירידה בשיעור של כ-%26 ובגביית מס רכישה נטו בחודש מאי 2020 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים בכ-1.10 מיליארד ש"ח לעומת 4.13 מיליארד ש"ח בתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות ממסים עקיפים בכ-%23 . במצטבר בינואר – מאי 2020 נרשמה ירידה של %10.  מס ערך מוסף – סך ההכנסות נטו ממע"מ במאי 2020 הגיעו ל-5.7 מיליארד ש"ח לעומת 1.10 מיליארד ש"ח במאי 2019 .בשיעורי מס אחידים, כולל נטרול הקדמת רכב במרץ 2019 ,זוהי ירידה של כ- %23 .הירידה נובעת מכמה סיבות:  ירידה במע"מ יבוא במרבית הענפים )ובפרט ביבוא כלי רכב ודלק( כתוצאה מהמשבר.  ירידה בהכנסות ממע"מ ייצור מקומי עקב פעילות מצומצמת של המשק בחודשים מרץ – אפריל. הירידה קוזזה חלקית ע"י תשלומי מע"מ של העוסקים בדיווח דו-חודשי שנדחו מחודש מרץ בהיקף מוערך של כ- 8.0 מיליארד ש"ח. במצטבר מתחילת השנה נרשמה במע"מ ירידה של %8 שנובעת מירידות במרץ-מאי.  מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא הסתכמו במאי 2020 בכ-1 מיליארד ש"ח. בשיעורי מס אחידים, בנטרול הקדמות רכב במרץ 2019 ,זו ירידה ריאלית של %9 לעומת מאי 2019 .הירידה נובעת בעיקרה מיבוא נמוך במיוחד של כלי רכב במאי 2020 ,כאמור, בגלל המשבר.  בלו דלק – הכנסות מבלו דלק הסתכמו במאי 2020 בכ- 3.1 מיליארד ₪, ירידה של %21 לעומת מאי 2019 .בתשלומי בלו קיים אשראי של 10 ימים ולכן הכנסות שהתקבלו במאי משקפות את צריכת הדלק של סוף אפריל וחלק ממאי. בחלק מתקופה זו המשק נמצא עדיין בפעילות מצומצמת ורמת הניידות הייתה נמוכה מהרגיל.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
תודה, זה לא מינוס אלא מקף. במסמך מוזכר מספר פעמים שהיה קיטון בהכנסות ממיסים לעומת החודש המקביל אשתקד. קיטון במינוס הוא אכן גידול, אבל לא על זה מדובר, זאת ניתן להבין מהקשר המלל הכתוב במסמך במקומות שונים:
משבר הקורונה משפיע הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות המתבטא בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה חדה בהכנסות ממסים
הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2020 - בחודשים ינואר – מאי נמדד גירעון בסך 2.46 מיליארד ₪ לעומת גירעון בסך 1.15 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד.
בשיעורי מס אחידים 3 , ירדו הכנסות המדינה ממסים במאי 2020 ,במונחים ריאליים, 4 ב-%23 לעומת מאי 2019 .הגביה ממסים ישירים ירדה ב- %24 לעומת אשתקד, הגביה ממסים עקיפים ירדה בכ- %23 והגביה מאגרות ירדה בכ-%5 .מרבית הירידה בהכנסות מוסברת ע"י צמצום משמעותי בפעילות של המשק בחודש אפריל וחזרה חלקית במהלך מאי 2020.
בחודשים ינואר-מאי 2020 הסתכמו ההכנסות ב-6.124 מיליארד ש"ח לעומת 2.135 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו ההכנסות ממסים בכ-%7 .הכנסות ממסים ישירים ירדו בכ-%4 וההכנסות ממסים עקיפים ירדו ב- %10 .הכנסות מאגרות ירדו ב- %3.
הכנסות רשות המסים במאי 2020 הסתכמו ב-0.22 מיליארד ש"ח לעומת 3.28 מיליארד ש"ח בתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות רשות המסים בכ-%24 .המסים הישירים ירדו ב- %24 לעומת מאי 2019 והמסים העקיפים בכ- %23.
ההכנסות ממסים ישירים הסתכמו במאי 2020 ב-9.11 מיליארד ש"ח לעומת 8.14 מיליארד ש"ח במאי 2019 .בשיעורים אחידים, גביית המסים הישירים ירדה ב-%24.  מס הכנסה מעצמאים ומחברות )ברוטו( - במאי 2020 הסתכמה גבייה בסעיף זה ב-6.4 מיליארד ש"ח, ירידה של %21 לעומת מאי 2019 .בחלוקה בין עצמאים לחברות, הגבייה מעצמאים ירדה ב- %6 והגבייה מחברות ירדה ב-%27 .מתחילת השנה, בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות ממס הכנסה בכ- %12 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת ברובה מירידה חדה בשיעור המקדמות בחודשים מרץ - מאי על רקע צמצום הפעילות של המשק וצפי של העסקים לירידה ברווחיות בשנת 2020 החל מחודש מרץ.
מיסוי מקרקעין - ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו במאי 2020 בכ-8.0 מיליארד ש"ח, לעומת כ- 1.1 מיליארד ש"ח במאי 2019 ,ירידה בשיעור של כ-%30 .בגביה ממס שבח נטו נרשמה ירידה בשיעור של כ-%26 ובגביית מס רכישה נטו בחודש מאי 2020 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים בכ-1.10 מיליארד ש"ח לעומת 4.13 מיליארד ש"ח בתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות ממסים עקיפים בכ-%23 . במצטבר בינואר – מאי 2020 נרשמה ירידה של %10.  מס ערך מוסף – סך ההכנסות נטו ממע"מ במאי 2020 הגיעו ל-5.7 מיליארד ש"ח לעומת 1.10 מיליארד ש"ח במאי 2019 .בשיעורי מס אחידים, כולל נטרול הקדמת רכב במרץ 2019 ,זוהי ירידה של כ- %23 .הירידה נובעת מכמה סיבות:  ירידה במע"מ יבוא במרבית הענפים )ובפרט ביבוא כלי רכב ודלק( כתוצאה מהמשבר.  ירידה בהכנסות ממע"מ ייצור מקומי עקב פעילות מצומצמת של המשק בחודשים מרץ – אפריל. הירידה קוזזה חלקית ע"י תשלומי מע"מ של העוסקים בדיווח דו-חודשי שנדחו מחודש מרץ בהיקף מוערך של כ- 8.0 מיליארד ש"ח. במצטבר מתחילת השנה נרשמה במע"מ ירידה של %8 שנובעת מירידות במרץ-מאי.  מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא הסתכמו במאי 2020 בכ-1 מיליארד ש"ח. בשיעורי מס אחידים, בנטרול הקדמות רכב במרץ 2019 ,זו ירידה ריאלית של %9 לעומת מאי 2019 .הירידה נובעת בעיקרה מיבוא נמוך במיוחד של כלי רכב במאי 2020 ,כאמור, בגלל המשבר.  בלו דלק – הכנסות מבלו דלק הסתכמו במאי 2020 בכ- 3.1 מיליארד ₪, ירידה של %21 לעומת מאי 2019 .בתשלומי בלו קיים אשראי של 10 ימים ולכן הכנסות שהתקבלו במאי משקפות את צריכת הדלק של סוף אפריל וחלק ממאי. בחלק מתקופה זו המשק נמצא עדיין בפעילות מצומצמת ורמת הניידות הייתה נמוכה מהרגיל.
מתנצל, אך אם אתה רוצה להמשיך את הדיון אנא קצר את תגובתך. מעבר לכך שהמספרים שאני רואה ברפרוף מעניינים אותי כשלג דאשתקד, זה פשוט ארוך מכדי לקרוא.
לי אגב זה נראה לחלוטין כמו מינוס, אבל בהחלט יכול להיות שאני טועה.
 

SupermanZW

Well-known member
המסכות זה רק ענין של תימחור אסון - קרי, עילה לקנוס אנשים.
זה כמו עם סיגריות/טבק או רדיפת צרכני זונות.
השורה התחתונה היא תמיד - איך עושים כסף מכל - האפשר.
ב ד י ו ק ! ! !
 

SupermanZW

Well-known member
בריטניה החליטה להעניק מענק של 500 ליש"ט לכל אזרח בריטי המתגורר בבריטניה ולכל תושב חוקי בבריטניה. האם זה רעיון טוב לדעתכם?
 
למעלה