מסע לפולין

Alex7

New member
מסע לפולין

שלום. כמדי שנה מתקיימת בבית ספרי סדנת פולין מדהימה במהלך החופש הגדול של סוף י"א, שבסופה יוצאים אל המסע הגדול לפולין בתחילת י"ב. כתלמידי י"א אנו מאוד מתרגשים לקראת המסע והסדנא ושמענו תגובות ממש טובות לגבי המסע והסדנא. אך להפתעתנו הרבה, מאז שמנהל בית הספר חזר מהמסע האחרון לפולין עם שכבת י"ב הנוכחית לא מפסיקות השמועות לגבי שינויים דרסטיים בתכנית ואף ביטול. נדהמים, פנינו להנהלה לראות במה מדובר. לפני הסיבות שהועלו בפנינו אסביר שאת המסע שלנו מעבירים התלמידים עצמם. כל תלמיד או שניים מכינים יום שבו הם מסבירים על האתרים, קוראים טקסטים ומארגנים את הטקסים. דבר שהצליח מאוד, ותלמידים מכינים הדרכות טובות. אז, הטענות לביטול או שינוי שעלו בפנינו הם: 1. החברה שהשתנתה. משנה לשנה ניתן להבחין כמה לנערים שטסים לפולין אכפת פחות מהמתרחש. מה הכוונה? אתן דוגמא - תלמיד שהשקיע מאוד והכין יום נהדר, והכל עבר טוב ויפה, למחרת - כשחחברו מדריך, כבר לא אכפת לו, כי הוא את שלו עשה. או שעושים שטויות במסע (לפני שנתיים קבוצה מהבית ספר גנבו חולצות כדורגל מאחת החנויות). 2. פולין שהשתנתה - פולין כבר לא פולין של פעם. נהיתה יותר מפותחת ויותר מפתה. המסע הפך לטיול שנתי. 3. בעיות כספים (שלדעתי זו הסיבה העיקרית שמפריע למנהל) - המסע יקר, ויש תלמידים שלא יכולים לממן אותו.חלק מההורים מוציאים את כל מה שיש להם כדי שהתלמידים יצאו, או שהתלמידים עובדים בשביל זה קשה, ובסוף המסע נהיה טיול שנתי, וכסף לא היה שווה את זה. לפי השמועות עלו כמה רעיונות. אחד מהם זה להעביר את התאריך של המסע, אך אין שום פתרון בזה. הרעיון הרכזי שעליו הם מדברים כרגע הוא לעשות מסע לפולין בארץ (בטענה שבארץ יש יותר מה לראות משם - יד ושם וכו') רציתי לדעת מה דעתכם בנושא? האם הטיעונים צודקים? האם מסע בארץ ישרת את המטרות? בתודה, אלון.
 

Pukipsey007

New member
הטיעונים לא ממש משכנעים

כנראה שהם עשו חישוב כלכלי והבינו שיותר משתלם להם לא להוציא אתכם
אפשר לעשות סינון קפדני יותר, ואז יצאו אנשים רציניים ומי בכלל חושב על שופינג
[בפולין]
 

maxiusis

New member
תשובתי לשאלתך אלון - ../images/Emo43.gif

שלום לך אלון
(תשובתי קצת ארוכה
) אני מודע לכך, שדעתי שונה מדעות החברים בפורום, ומדעות ישראלים רבים אשר גדלו בצל ההעבר הטראגי, על זכרונות ההורים, על הטראומות שעברו ועל היחס השלילי שלהם כלפי פולין והעם הפולני. (התשובה הועתקה מתשובתי לך בפורום תרבות פולין) כבן יחיד, יליד פולין, לשני ניצולי השואה, תפיסת עולמי היא:- ההבנה והפיוס עומדים מעל למשקעי העבר מההתנסות שלי, מהמפגשים עם פולנים ויהודים החיים בפולין, מתוך מעקב אחר ההתעוררות המאוד מיוחדת של תרבות יהודית בפולין, אין לי צל של ספק, כי ההבנה והפיוס עומדים מעל למשקעי העבר. על כל אחד מאיתנו, בנים להורים יוצאי פולין, לשאוף לא להתפתח ולא לגדל את ילדינו בצל העבר הטראגי, על זכרונות ההורים, על הטראומות שעברו ועל היחס השלילי שלהם כלפי פולין והעם הפולני. אסור שהמשקעים שלהם, אשר הופכים עבורינו לדעות קדומות וסטיגמות, יהוו משקע בהווה. כך, על יסוד התנסות אישית, אני רואה גם את מערכת היחסים עם גרמנים של היום. אין להטיל את האשמה על אירועי העבר על הדורות הצעירים, על אלה שנולדו אחרי המלחמה, על הדור השני והשלישי. יתרה מזו - המסעות לפולין על פי המתכונת הקיימת, ללא מפגשים עם נוער פולני, בארץ ובפולין, משרתים אולי את תיפוח ה"זיקפה הלאומית", ואת התפיסה "החינוכית" של שרת-צרת החינוך היוצאת - לימור ליבנת (שהיא הגרועה מכל שרי החינוך בתולדות המשרד), אך אין בהן כל ניסיון להציג בפני הישראלי הצעיר גם את פולין של היום. אני רואה לנכון להביא את דבריו של אלכס דנציג - מחנך והיסטוריון - "אני לא מכיר חינוך יותר נכון מאשר דיאלוג." "(...) אני לא מכיר חינוך יותר נכון מאשר דיאלוג , הכרת עצמך דרך עיני האחר. נכון, זה דורש מחשבה ,מאמץ איזה חינוך משמעותי לא דורש זאת?" אלכס דנציג דבריו של אלכס דנציג בפורום של מדריכי פולין - "לעמיתיי מדריכי פולין". אני מלא הערכה לאלכס דנציג, היסטוריון ומחנך. אלכס דנציג הוא יליד פולין, חבר קיבוץ ניר-עוז. כמו כן, מספר מילים לאלכס דנציג מהמורה והמחנך אריה גיטליס. "לאלכס שלום! אני כמחנך ומורה המשמש הן כמדריך שזכה ללמוד אצלך וגם שמשתי כראש משלחת.פעמיים ומורה מלווה, אני מסכים עם כל מילה שכתבת בנושא הקשר עם העם הפולני ובעיקר עם הנוער הפולני גם כערך מוסף למסע לפולין וגם כהזדמנות הטובה ביותר לשני הצדדים להכיר אחד את השני ואיש את רעהו, ומי אם לא בני נוער דור ההמשך שצריך כבר לנפץ סטיגמות. המסע הוא כל כך מורכב וחשוב. צריך ואפילו חובה לראות בתי כנסת, בתי קברות ומחנות, אך צריך גם לראות ולהכיר את המרד הפולני, ההיסטוריה הפולנית ועוד ובעיקר להכיר את פולין היום, שהיא מדינה המתפתחת בקצב הסילון. קימים משקעים אצל רבים, אך רק בדרך של מפגשים משותפים נוכל להקהות רגשות הנובעים מאמוציות וננפץ סטיגמות. אריה גיטליס." אוסיף ואומר שלעניות דעתי, ובניגוד למה שחושבים מרבית חברי הפורום הזה - האנטישמיות בפולין של היום, היא ללא כל השוואה קטנה יותר מהשנאה לפולנים בה ספוגים הישראלים. אני קורא לא מעט מהתגובות על הביקורים של הנוער הישראלי בפולין, ולא רק בעיתונות הישראלית. לצערי הרב לא נחשף הקורא הישראלי לרושם שמקבלים הפולנים מהנוער שלנו. משלחות "מנהרות הזכוכית" או "האקווריום", כפי שאני מכנה את משלחות הנוער, הבאות לפולין לראות את ארץ הגזירה ואת בתי הקברות שלה, אשר לא יוצרות כל קשר עם בני נוער בני גילם. תוך ניתוק מהמציאות של פולין חדשה ומתחדשת. כדאי לשמוע את התגובות של הישראלים העובדים כיום בפולין, ואת ההתרשמות שלהם מהפולנים של היום. בביקורים שלי בפולין, יצא לי לפגוש גם משלחות של נוער ישראלי, אשר לצערי הרב בחלקן לא שונות מהתייר הישראלי המכוער ומעלליו בחו"ל. לא מספיק לכתוב על כך שצעירים ישראליים לא קיבלו שירות או הוצאו ממסעדה. או שקראו כנגדם קריאות גנאי. צריך גם לכתוב על הלכלוך וההרס שמשאירים אחריהם בני הנוער שלנו בבתי המלון בפולין. בפגישות שקיימתי עם פולנים מבוגרים וצעירים כאחד, נשאלתי לרוב - "מדוע אתם מתיחים בנו את האשמה על השואה? מדוע אתם מאשימים אותנו (האשמה קולקטיבית) באנטישמיות? מדוע הנוער שלכם לא נפגש עם הנוער שלנו?" מתוך התנסות בחילופי נוער בין גרמניה וישראל, המתקיימים כבר קרוב ל- 25 שנים, ראיתי וחוויתי את ההתקרבות בין בני נוער גרמניים ובני נוער ישראליים. חוויתי גם את הביקורים המשותפים של בני הנוער בישראל ובגרמניה. האירוח של בני נוער גרמני אצל משפחות בישראל, אירוח של בני נוער ישראלי אצל משפחות גרמניות... זו הדרך לבניית אמון והבנה. איך זה שעם הנכדים והנינים של הרוצחים הנאצים, אנו בונים יחסי הבנה ואמון, ואילו כלפי הדור הצעיר הפולני אנחנו מפגינים רק שנאה? בברכה Maxiu
 

Old Cat

New member
דברים כדרבנות

מסכים מאד עם דבריך. מה לעשות, שלא רבים מסוגלים לדבר על פרשיות היסטוריות באופן הבוחן אותן היסטורית. ישנו ציבור לא קטן גם בין המדריכים שכל עירעור על ההאשמה הקולקטיבית של הפולנית בשת"פ עם הנאצים פירושו מיד "עידוד אנטימיות" או "זילות השואה". אוחזים בגישה כזו גם לא מעטים שאינם מורים ומדריכים, אך מעידים לכאורה על עצמם כנאורים ואינטליגנטיים, כאלו מרובים בפורום "שנאת פולין והפולנים" שאותו הזכרת בדבריך. פעם הערתי לנערים שהשתוללו קצת יותר מדי (גם באמות מידה שלנו, לא רק פולניות) ליד אנדרטת רפפורט. מיד זכיתי לגערות בנוסח "מה קרה? מה איכפת לך מהפולנים האלו? הם אנטישמים כולם." ולא רק מהילדים. לא מעט הערות קראתי על ביטויים אנטישמיים וביטוי לשנאת יהודים שנתקלים בה בפולין. כך לדוגמא הכעס של הפקיד במלון פורום (לשעבר) על הנסיון לערוך מנגל בחדר זה רק בגלל שהוא אנטישמי........... כך לדוגמא הכעס על הרעש והצעקות בחצר הפנימית של הבית בחלודנה 20, שם גרים אנשים עד היום, זה לא בגלל שמרעישים וצועקים אלא זה בטח רק בגלל שהפולנים אנטישמים............ אתה צודק בהערתך על האנטישמיות בפולין לעומת היחס לפולנים (ובכלל לרבים חוץ מאשר אלינו עצמנו) של הישראלים. לא שאין בפולין אנטישמיות ולפעמים היא גם מאורגנת בצורה זו או אחרת, ומקורותיה וסיבותיה רבים (לדוגמא אתר polonica הרי מוכר וידוע יחד עם תחנת radio ma ryja הידועה לשמצה) וגם היתה בעבר. מכאן ועד להתיחסות השוללת את הפולנים כאחד, כעם וכמדינה, הדרך ארוכה ולרוב עושה עימם עוול.
 

maxiusis

New member
תודה לך ../images/Emo70.gif ../images/Emo45.gif ../images/Emo43.gif ../images/Emo45.gif

אני רואה כחובה לעצמי לנצל את הפורומים:- המסע לפולין תרבות פולין שואה - דור שני לשם הסברה בנושא פולין. כאשר אני קורא את ההתבטאויות מלאות השטנה והדעות הקדומות בכל הקשור בפולין ובפולנים, אני מתחלחל. מתוך השתתפות בפורום פולני של יהודי פולין, מתוך קריאה בעיתונות הפולנית ומפעם בפעם של "פנינים" בפורומים השונים, אנחנו לא יותר טובים. האנטישמיות בפולין של היום, היא ללא כל השוואה קטנה יותר מהשנאה לפולנים בה ספוגים הישראלים. בברכה, Maxiu
 

Old Cat

New member
והקישור היכן הוא?

הקישור לפורום הפולני של יהודי פולין בבקשה. האם הכוונה לזה http://fzp.jewish.org.pl ? מפליא אותי מה יש לך לחפש בפורום "לשנאת פולנים ולהגדרתם הקולקטיבית כאנטישמים" המכונה בטעות בתפוז כפורום לתרבות פולין.
 

maxiusis

New member
Forum Żydów Polskich - FŻP

זה אכן הפורום - באם אתה קורא פולנית יש שם מדור - Ciekawe u innych מעניין אצל אחרים ובו שפע של מאמרים מעניינים
וזה פורום הדיון הקישור לעמיתיי מדריכי פולין זו הדרך להסברה - לעשות זאת בקרב מי שמלא דעות קדומות ושטנה. מה הטעם לשכנע משוכנעים
 

Old Cat

New member
קודם כל

הרשה לי להסתייג מהניסוח של "טיעונים צודקים" בהקשר זה. לכל אחד הטיעון לחיזוק דעתו, וקשה להגדיר דעה זו או אחרת כ "צדק" או כנכונה באופן מוחלט ואין בלתה. לכל אפשרות יש יתרונות וחסרונות וצריך לבחור בתמהיל ובפשרה האפשרית ביותר. מהותו של המסע הוא חינוכי, ומכאן ערכו. את המהות הזו נותנים ומתווים המורים/מדריכים. מכאן שחשיבות יתירה יש למדריכים, זהותם, אישיותם, יכולת ההדרכה שלהם וכיוב"א כדמויות של אנשי חינוך לפסוע בעקבותיהם. ההתיחסות של התלמידים זה לזה אינה תלויה לדעתי במסע עצמו אלא ביחסים ביניכם. אולי הם מקבלים ביטוי מובחן כל כך בעת המסע, אבל ביסוד מדובר בהיבט עקרוני של היחסים האישיים ביניכם, התלמידים, והנכונות של כל אחד מכם לשמוע ולהעריך את עבודת ועמדת זולתו. כדאי שהמנהל ומחנכי הכתות יתנו על כך את הדעת. אולי הם באמת יעשו זאת אם הדרישה לכך תבוא מהתלמידים עצמם. אולי כדאי לשלב כך שבכל יום עיקר ההרצאות תינתנה ע"י מורים/מדריכים אבל יהיה שילוב של הרצאת תלמיד. לסעיף 2 בשאלתך - למה אתם מצפים? למראה העגלות והסוסים של פעם? הכל שאלה של ציפיות והכנה נאותה לקראת המסע. פולין היא מדינה מודרנית המתפתחת במהירות וביעילות שלנו יש מה ללמוד ממנה. (רק להדגמה: כמה שנים מדברים אצלנו על רכבת תחתית בתל אביב? אצל הפולנים בשנת 1996 התחילו לחפור במרכז וורשה. בשנת 2001 כבר 13 תחנות תיקתקו עבודה והסיעו המונים כל יום). הכל תלוי בהכנה שלכם לפני המסע ובצורת הארגון שלו. המימון הוא אכן נקודה כואבת. אילו היה לאלו הקובעים במדינה שלנו קצת ענין אמיתי בחינוך, אז שאלת המימון לא היתה עולה כלל. (במאמר מוסגר: גם תפקיד שר/ת החינוך לא היה מאויש ע"י מי שמאיישת אותו כיום). אם זכרוני אינו מטעני, הרי שגם לפני 8 שנים כשבתי נסעה למסע הזה המחיר היה דומה. אין ברירה, ויהיו תמיד כאלו שלא יוכלו לצאת בגלל העלות. כדי לא להפוך אותו לעוד טיול שנתי צריך באמת לעשות עבודה חינוכית קצת טובה יותר ע"י המדריכים והמורים מחד ובחירת התלמידים היוצאים מאידך. לא כל אחד צריך לצאת גם אם יש לו כסף. מי שהוכיח במהלך השנה שאינו יכול להתנהג בהתאם, שיתכבד וישב בביתו ולא ישתתף במסע המאורגן מטעם בית הספר. כדאי שידעו המורים שלכם כי תלמידי משלחות בהתנהגותם אחראים לחלק נכבד מהטענות נגד ישראלים הנשמעות היום ברחובות וורשה. ולשורה האחרונה: לדעתי לא. ביקור במוסד יד ושם ובמקומות אחרים לא יתן את העוצמה, התחושה והתובנה שיתנו ביקור אמיתי במקום האמיתי.
 

Lp Fairy

New member
ממש לא

זה כ"כ לא צודק!!! הדבר שהכי הציק לי..זה לנסוע ליד ושם במקום פולין...כאילו עם כול הכבוד שיש לי ליד ושם ויש הרבה...זה בכלל לא כמו פולין.. זה 8 ימים בשעתיים וחצי לא יותר..איך אפשר לדחוס 8 ימים בשעתיים וחצי?!?! רצוי אחרי פולין או לפני ללכת לשם... בקשר לאותם אלה שלא יכולים לממן את זה..כמו שאנחנו עשינו..בזאר..או מוכרים בהפסקות עוגות וכול זה...כול ילדי המשלחת מכינים דברים ומביאים דברים שלא צריכים..וככה יוצא כסף לאותם תלמידים... וגם אצלנו המנהל אמר שאין מצב שאחד שרוצה לנסוע לא יסע...המנהל שלנו בעצמו שילם על אותם ילדים והם פשוט עבדו בבית ספר באחד החופשים והחזירו לו את הכסף...אבל אולי המנהל שלכם לא יסכים לזה..אבל אתם בהחלט יכולים לשאול אותו.. בקשר לתלמידים או קיי קרה פעם אחת..למה ישר לשלול את האפשרות של פעם שניה?!? אי אפשר בגלל משלחת אחת להאשים את השאר.. ובכלל פולין אי אפשר לבטל את זה!! זה עוד כמה שניםפ כבר לא ישרוד וחייבים כמה שיותר לצאת לשם ולראות ולצלם ולתעד את הכול כי עוד מעט זה לא יהיה ומה שישאר זה העדויות שלנו!!! יום קסום שיהיה לך..[=
 

ixmix

New member
תציע להם להעביר את המשלחת לקיץ.

משלחת בקיץ פותרת את נושא הטיול השנתי, היא תצמצם את מספר הילדים בכך שתוריד את מי שמחפש טיול על חשבון לימודים. לגבי המימון - בעיה קשה. אני בהחלט חוכך בדעתי, אנסה להעלות הודעה בנושא מחר.
 

מדריך1

New member
הכללות

נדמה לי ששניכם נסחפתם קצת, לכוון של הכללות. כמדומני שנסיוני, עולה מעט על נסיון שניכם, ואם אני טועה אני מתנצל מראש. יש כאלה ויש כאלה. גם בקורסי המדריכים, מטיפים לאיזון, וכך צריך להיות, באשר למגשים עם נוער פולני, זו אכן הדרך. אישית נפגשתי עם הקבוצות שאני מדריך, ככל שניתן, וזה היה מוצלח מאד. לידיעת שניכם וכולם, כל בית ספר המוכן ללכת על פרויקט יותר מורחב של מפגשים וזה קיים, יכול לפנות למטה פולין, וישתבץ בפרויקט בהתאם לדרישותיו כמו למשל הכנה משותפת של מורים ישראלים ופולנים בפולין,הכנה של מדריכים ועוד. אישית, אני בהחלט מאוזן ויותר מכך,אני מעביר מידע ,שלצערי לא ידוע ברבים כגון-שעל פי אומדנים פולנים-לקוח מפרסומים פולנים שהם אמינים בעיני- בפולין נרצחו בין 2 ל-3 מליון פולנים. הפולנים אבדו בתקופה זו- 45% מהרופאים 57% מעורכי הדין 40% מהמנהגות האקדמית 30% מהטכנאים 20% מהנהיגות הדתית ואת רוב העיתונאים. והמסקנות ברורות, גם לנוער. נכון, ניתן לעשות יותר מצידינו אך גם מצד הפולנים.
 

מדריך1

New member
תוספת קטנה

ענין הטיול השנתי אינו תלוי בזמן היציאה. הוא תלוי בדבר אחד בלבד- עד כמה בית הספר, ממין נכון את התלמדים, עד כמה ביה"ס מנסח לעצמו , ונותן תשובות לשאלה- מיהו הנוער הראוי להיות במסע בפולין. ולצערי, יש בתי ספר הרואים בכמות את הטוב, ולא באיכות. יתכן ובזמן הקרוב ,גם זה יפתר.
 

ixmix

New member
לא הבנתי - אתה מציע לברור מהתלמידים

את ה"טובים"? או שיש לך קריטריון אחר? ומה עם מי שנוסע כי זה נראה לו חשוב, אבל לא מצליח לאמר למה זה נראה לו חשוב? ומה עם מי שיש לו בעיות התנהגות קשות, אך הוא באמת רוצה ומוכן לקחת חלק במשלחת (וכן - צפויים קשיים איתו)? ואיפה ראית הכללה בדברי? - אמרתי שיש תלמידים שנוסעים ל"טיול" ולא ל"מסע" ויש הבדל גדול.
 

g o m p i e

New member
יציאה לפולין

למדריך 1 שלום. בודאי טוב שאחד כמוך מבקר בפורום, ועונה ועוזר. על כך תבורך. לא ברורה לי הסלקציה , סליחה על המילה. כל מי שרוצה לצאת , ומוכן לעבור את ההכנה. ואין איתו בעיות התנהגותיות כבדות כגון עישון , אלכוהול, אלימות ואחרות. שישלם ויצא
 

Old Cat

New member
זהו בדיוק

שיש בתי ספר בהם לא מקפידים שלא יצאו אלו שברור כי תהיינה איתם בעיות של התנהגות. יש בתי ספר בהם מי שיכול לשלם - יוצא, ולא חשוב מה יהיה אחר כך. נקווה שישכילו המנהלים לבצע באמת בחירה נכונה של היוצאים, ואם לא ישכילו אז שיהיה מי שיכניס בהם שכל.
 

מדריך1

New member
מיון

אני מתכוון למיון התלמידים, שביה"ס יקבע את הקריטריונים שלו ויהיה צמוד אליהם. ישנם קריטריונים שונים. לא אני הוא זה שיקבע. וזה עשוי למזער את הנזקים. לא מקובל עלי, שישנם בתי ספר שכל השכבה יוצאת, לא כולם ראויים לצאת למסע לפולין. אני מכיר בתי ספר המוציאים במאות תלמידים, האמנם את כ ו ל ם המסע מענין, האמנם כולם מוכנים לקבל עליהם קודים של התנהגות ראויה, אני בספק רב.
 
למעלה