מעבר באור אדום בלתי נראה

מעבר באור אדום בלתי נראה

שלום לכולם, קורה שנהג מתקרב לצומת מרומזר, כאשר האור ירוק, אבל פתאום הוא לא יכול לראות את הרמזור. כמה דוגמאות: - השמש נמוכה (לקראת שקיעה) וניגלת פתאום לעיני הנהג. בגלל הסינוור, לא ניתן להבחין באור הרמזור. - משאית או אוטובוס לפני הנהג חוסמים את קו הראיה לרמזור - יש רמזור רק בתחילת הצומת, ולא ניתן לראות אותו כשנמצאים קרוב. לצורך הדיון בואו נניח שמדובר בכביש ראשי, ויש תנועה מהירה וערה לפני ומאחורי הנהג שלנו. הנהג יכול רק להעריך מה צבע הרמזור עכשיו, וצריך להחליט אם לעצור או להמשיך. אם האור ירוק, והנהג יעצור פתאום, יש סיכון משמעותי לתאונה עם המכוניות שמאחוריו, שכאמור נוסעות מהר ורואות אור ירוק (נכון שהן צריכות לשמור מרחק, אבל זה לא ינחם את היתומים). כמובן שלנהג לוקח זמן לקלוט שהרמזור "נעלם" ולחפש רמזור אחר. בזמן הזה המכונית ממשיכה להתקרב לצומת. אם הנהג החליט להמשיך בנסיעה ובדעבד התברר שהרמזור היה אדום, האם יש לו הגנה?
 
תשובה

במקרה הזה בתי המשפט נורא נחרצים - אם יש ספק אין ספק. אם יש ספק שיש רמזור אדום בצומת - אתה לא נכנס לצומת. שהתשובה שמכוניות מאחוריך נוסעות מהר ולמרות שהן צריכות לשמור מרחק "זה לא ינחם את היתומים" יפה גם לגבי היתומים של נהגי המכוניות החוצות את הצומת במקרה בו תיכנס במהירות לצומת עם רמזור אדום ותפגע בהן...
 
עניין של "צורך"?

כמובן שאתה צודק לגבי קיום סיכון במקרה של כניסה לצומת באדום. הנקודה היא שהנהג נקלע בגלל כח עליון למצב שהוא נאלץ לבחור בין שני סיכונים רציניים. אין אפשרות בטוחה. כמובן שההסתברות לכל סיכון שונה ממקרה למקרה ובכל מקרה היא עניין של הערכה סוביקטיבית. לצורך הדיון בוא נניח שההסתברות לאור ירוק ולתאונת שרשרת גדולה בהרבה מכך שהאור אדום. אני מכיר מקרה אמיתי מצומת כפר הירוק: שנהג התקרב לרמזור אדום והחל להאט. אבל ראה במראה משאית מתקרבת אליו במהירות גבוהה מאוד, כשהיה ברור שאינה מתכוונת ואינה יכולה לעצור (נדמה לי שקרה משהו לנהג המשאית). הברירה היתה לעצור כחוק, ולהפגע בודאות ע"י המשאית הדוהרת, או להכנס לצומת ולהסתכן בתאונה עם רכב חוצה. באותו מקרה הנהג נכנס לצומת, ונפגע קלות מרכב חוצה. האמנם "יקוב הדין את ההר"? האם סכנת חיים (אובייקטיבית או סובייקטיבית) אינה הגנה טובה?
 
תשובה

נורא קשה לתת תשובה נוקבת בלי לשאול עוד המון שאלות נוספות. מתי הנהג התחיל להאט לפני הצומת? האם בכלל התחיל להאט או להיפך, האם ניסה לגנוב את הצומת יחד עם הנהג שמאחוריו וברגע האחרון הבין שלא יספיק לבלום? תסכים איתי שהאטה במרחק משמעותי מהצומת מפחיתה גם את הסיכוי לפגיעה מאחור שכן נותר לנהג מספיק מרווח לתמרון בין האטה להאצה בכדי להימנע מפגיעה מאחור. אולי תהא לבית המשפט מן גישת ביניים של הרשעה בחצייה באור אדום לצד ענישה מקילה לצידה לאור הנסיבות.
 
למעלה