מעיון מדוקדק בטקסטים

טרקן

New member
מעיון מדוקדק בטקסטים

נוכחתי שאספרנטו שייכת לענף הלטיני של השפות ההודו אירופיות, למה זמנהוף חבר דווקא שפה מענף זה?
 

Allon 8vD

New member
איש חזון, אבל מפוכח.

הסיכוי היחיד ליצור שפה שתצבור פופולריות היתה, שדוברי ההודו-אירופאיות יקבלו את הרושם שמדובר ב"בת משפחה". הם אמנם מעולם לא היו רוב, אבל הם שלטו בעולם ביהירות עד מלה"ע ה-2. אולי היום זמנהוף היה יוצר את אספרנטו קרובה יותר לאנגלית.
 

טרקן

New member
טעות בידך

דוברי השפות ההודו אירופיות הם רוב בעולם תיקח את דוברי האנגלית והצרפתית הספרדית הרוסית ושאר השפות האירופיות פרט לבודדות (פינית, הונגרית,אסטונית בסקית מלטזית וטורקית), מאות מיליוני דוברי הינדית ושפות הודיות נוספות, דוברי פרסית כורדית אפגנית ועוד ועוד כולם דוברי שפות הודו אירופיות.
 

ערב רב

New member
לא הבנת אותו

הוא אמר שדוברי השפות ההודו-אירופיות כשפות-אם מעולם לא היוו רוב בין דוברי האספרנטו ברחבי העולם.
 

interDist

New member
והכוונה היא...

שבתוך תנועת אספרנטו העולמית יש הרבה פחות דוברי שפות אינדו-אירופאיות, מאשר דוברי שפות אחרות (כמו קבוצת השפות במזרח הרחוק). כלומר, אספרנטו הרבה יותר פופולארית במקומות שבהם לא מדברים אנגלית/צרפתית/גרמנית ו/או השליטה של שפות אלה היא די חלשה שם.
 
יקירי, שימו לב לשאלה המקורית...|מרו

השאלה המקורית הייתה, מדוע זמנהוף בחר להסתמך דווקא על קבוצה מסוימת של שפות. התשובה הראשונה הייתה כי קבוצה זו הייתה שלטת. אם היה לה גם רוב, ולא רק שליטה מכוחות פוליטיים, הרי שזה עוד יותר טוב. אפשר לערוך ויכוח ממושך, אם בעולם יש (או היו כשהומצאה האספרנטו) יותר דוברי שפות הינדו-אירופאיות מדוברי סינית... אבל הנקודה החשובה היא (לדעתי) שזמנהוף בחר להסתמך על השפות האלה משום שהוא האמין כי כך יהיה לו קל יותר לשווק את האספרנטו לכמה שיותר אנשים. אני אישית מאמין ששני השיקולים רלוונטיים - אחד שיהיו יחסית דוברים רבים, ושניים - שלשפות האלה (או בעצם לדוברי השפות) יהיה כוח במובן הפוליטי. בברכת יום ירוק
 
מדוע אספרנטו הודו-אירופית

אספרנטו היא הודו-אירופית רק בשורשים הבסיסיים שלה, יצירת המלים (בניגוד לשורשים) או גזירת המלים נעשית ע"פ דגם של שפות כמו סינית (למשל שמות המספר) ושפות אגלוטיניות כמו טורקית, פינית, הונגרית, אסטונית, יפנית, קוריאנית, סוואהילי(מדוברת בקניה, טנזניה) ושפת זולו. אירופי או דרום אמריקאי שלומד א-ו לא חש בכלל שהוא לומד למעשה שפה הבנויה על יסודות זרים לשפות אירופה, כי אוצר המלים מטעה. לכן אפשר לטעון שאספרנטו באמת בינלאומית. תראו, הנושא מאד נרחב ומופשט למי שלא למד בלשנות ואינני רוצה להפחיד אף אחד, כי יותר מאשר מפחיד זה גאוני. אומרים שזמנהוף בעצמו לא ידע מה הוא חיבר באמת ואני אומר שאתם יכולים להתעלם לגמרי מכל מה שכתוב לעיל וללמוד אספרנטו בקלי קלות כאילו הייתה תערובת של איטלקית וספרדית, כפי שהרבה טוענים שהיא נשמעת.
 

Allon 8vD

New member
סליחה, טעות, טעינו, טועים ../images/Emo12.gif

לא התכוונתי ולא כלום. זו היתה פליטת קלט מטופשת, כי כתבתי "הודו-אירופאיות", אבל כמובן התייחסתי רק לאירופאיות השולטות. כל דמיון של א-ו להינדי בוודאי אינו קשור לשיקול "השיווקי" שהעליתי. אני שמח שהטעות שלי תרמה לדיון, ואשמח לטעות שנית
 

טרקן

New member
נשאלת השאלה

אולי היה כדאי להמציא שפה חדשה לגמרי שלא מבוססת על דבר ישן שהרי השפה נועדה להיות קלה ללימוד, אז היא קלה ללימוד לדוברי שפות אירופיות ואולי גם לנו דוברי השפה השמית כי אנגלית שגורה בפי רובנו אבל לסינים, וטורקים, למשל חסרי רקע בשפות הודו אירופיות יהיה הרבה יותר קשה ללמוד אספרנטו.
 

interDist

New member
מיליון סינים לא טועים

אם תלמד קצת אספרנטו, תוכל לשאול בעצמך את מאות הסינים דוברי אספרנטו, אם הלימוד של השפה היה קשה בשבילם
 

טרקן

New member
נשאלת השאלה למה רק מיליון

ואיך זה שהאספרנטו לא שגורה בפי כל? הרי זה מה שזמנהוף רצה, לא?
 
למה לדעתך רק מיליון?../images/Emo35.gif

כל תשובה שלא ניתן לשאלה זו, היא בעצם כנראה ספקולציה. לפחות את התשובה שלי אני רואה ככזאת. יכול להיות שההשערות שלך לא פחות טובות משלי. מעניין אותי מה אתה חושב. חוץ מזה שמיליון זה לא "רק". מיליון זה די הרבה. גם רומא לא נחרבה ביום אחד... בברכת לילה טוב וחלומות ירוקים.
 

טרקן

New member
האם הכוונה של זמנהוף

לא היתה שהאספרנטו תהיה שגורה בפי כל, שאני אלך בכל מקום בגלובוס ואני אוכל לתקשר עם כולם?
 
אני לא בטוח

תראה, אני באמת לא יודע מה הייתה הכוונה המקורית של זמנהוף - קרי אם הוא רצה שאספרנטו תביא שלום לעולם, או אם הוא רצה שיהיה שלום בעולם, או אם הוא רצה שכולם ידברו אספרנטו. אבל... אני חושב שזה לא ממש חשוב מה שזמנהוף רצה (אולי רבים כאן לא יסכימו איתי בנוגע לכך) גם אם זמנהוף היה רוצה שכולם ידברו אספרנטו, עדיין יכולים להיות מחסומים רבים - עדיין עשויות להיות סיבות רבות לכך שזה לא יקרה. והשאלה שלי אליך - למה אתה חושב שזה לא קרה עדיין? למה שפת האספרנטו לא זכתה עדיין להצלחה בקנה מידה שזמנהוף שאף לו? ואני אל מצפה לתשובה שבאה מ"ידיעה" - אני מצפה לניחוש אנטליגנטי. הניחוש שלך לא פחות טוב משלי. בברכת יום טוב, ירוק עולהההההההההה
 
למעלה