מעלה שנית שאלה בנושא

galitdror

New member
מעלה שנית שאלה בנושא

כדאיות השקעה: בעולם 2 מדינות S ו-N. להשקעות בשתי המדינות רמת סיכון שווה ובשתיהן אין כלל מיסים על רווחי הון ולא על הכנסות מריבית. שער הריבית השנתי במדינה S הוא 7% ובמדינה N הוא 5%.צפוי פיחות שנתי של 3% בערכו של מטבע S ביחס למטבע N. 1. היכן כדאי לתושבי S להשקיע והיכן לתושבי N? 2. היכן כדאי לתושבי S ללוות והיכן לתושבי N? 3. האם מתקיים שוויון שערי ריבית בין 2 המדינות? 4. תושבי S מוכנים להשקיע במדינה N רק אם שער הריבית ב-N לא יפחת מ-6%. מהי פרמיית הסיכון של מדינה N בעיני תושבי S? אודה מאוד על תשובה בעיקר ל-3 ו-4. תודה, גלית
 

גרי רשף

New member
1

1. נסתכל על הכל בערכי המטבע של S: השקעה במדינה S תניב 7% ריבית. השקעה במדינה N תניב 5% ריבית ועוד 3% פיחות וביחד 8%. לפיכך כדאי להשקיע במדינה N. אם נסתכל על העולם בערכי המטבע של N: השקעה במדינה S תניב 7% ריבית פחות 3% פיחות וביחד 4%. השקעה במדינה N תניב 5% ריבית. לפיכך כדאי להשקיע במדינה N. לא במקרה הגענו פעמיים לאותה מסקנה, וזה נכון לגבי תושבי שתי המדינות.
 

גרי רשף

New member
2

בהמשך ל-1: כדאי להם ללוות ב-S ב-7% פחות 3% שזה 4%, ולהשקיע ב-N ב-5%; וכך מרוויחים 1%..
 

גרי רשף

New member
3

הפרשי הריבית אינם משקפים את הפרשי השינויים בין המטבעות, כפי שניתן לראות בשתי התשובות הקודמות. הערה- פישטתי את החישובים כשכתבתי ש-7% פחות 3% זה 4%, ולמען הדיוק זה 1.07/1.03-1 .
 

גרי רשף

New member
4

תושבי S יקבלו ב-S ריבית של 7%, וב-N יהיו מוכנים רק בתנאי שיקבלו 6% ועוד 3% שזה 9%, ומכאן שהם מצפים לפרמיית סיכון של 2%.
 

galitdror

New member
גרי, תודה!

ראיתי את תשובותיך רק עכשיו. נבחנתי היום בכלכלה מוניטרית בינלאומית והשאלה הזו היתה חלק מחומר הלימוד. הלך לי מצויין.
 
גרי אתה יכול להסביר מדוע חיברת את..

הפיחות של 3% יחד עם 5% ריבית במדינה S , ולא הפחתת.... כי לפי מה שאני מבינה היה פיחות בערכו של מטבע S ואז לוקחים את הריבית של ה5% ומפחיתים ממנה את ערך הפיחות 3%.... מה דעתך?
 

גרי רשף

New member
הסבר נוסף לתשובה אחת

נניח ש-S זה שקל ו-N זה דולר כדי שההסבר יהיה יותר מוחשי.. נסתכל על הכל בערכי המטבע של S: השקעה במדינה S תניב 7% ריבית. השקעה במדינה N תניב 5% ריבית ועוד 3% פיחות וביחד 8%. לפיכך כדאי להשקיע במדינה N. אם נשקיע 100 ש"ח בארץ הם יהפכו ל-107 ש"ח בעוד שנה. אם נמיר 100 ש"ח לדולרים, נשקיע בארה"ב, ובעוד שנה נמיר חזרה לש"ח- הם יגדלו ב-5% בגלל הריבית וב-3% בגלל הפיחות של השקל (S) מול הדולר (N) ובסה"כ יהפכו ל-108 ש"ח. אם נסתכל על העולם בערכי המטבע של N: השקעה במדינה S תניב 7% ריבית פחות 3% פיחות וביחד 4%. השקעה במדינה N תניב 5% ריבית. לפיכך כדאי להשקיע במדינה N. בערכים דולריים (N)- אם נשקיע בארה"ב 100$ יהפכו ל-105$ בעוד שנה. אם ניקח 100$, נמיר לש"ח, נשקיע בישראל, ונמיר חזרה לדולרים- נקבל 7% ריבית אבל נפסיד 4% בגלל הפיחות בש"ח (מ-4 ש"ח לדולר זה הפך ל-4.12 ש"ח לדולר ולכן תמורת השקלים מקבלים פחות דולרים) ובסה"כ יהיו לנו 104$.
 

גרי רשף

New member
בקשר למה את שואלת?

במציאות יש הפרשים בין שערי הקניה והמכירה של מט"ח, ואם מישהו קונה מט"ח להשקעה ובסוף מוכר וממיר חזרה לש"ח (כמו בדוגמה שלי) הוא יפסיד בגלל הפרשי השער מספר אחוזים. בשאלות טכניות מקובל להניח שאין הפרשי שער ושניתן ללוות ולהלוות באותה ריבית; וכל זה כדי לפשט את השאלה ולהתמקד בעיקר.
 

magicהאחת

New member
יש לי כאן שאלה שאומרת כך:../images/Emo92.gif

צרפתי שוקל השקעה לחמש שנים. הוא יכול לקנות אג"ח של ממשלת ארה"ב, ששיעור התשואה השנתית עליה 2% או לחילופין, אג"ח של ממשלת ישראל שהתשואה השנתית עליה 6%, או קניה של אג"ח ממשלתית בצרפת שהתשואה השנתית עליה 2.5%. בשנים אלו צפוי פיחות של האירו ביחד לדולר האמריקאי בשיעור שנתי של 0.5%, וייסוף של האירו ביחס לש"ח בשיעור של 2%. א. אם הצרפתי מייחס ביטחון מלא לכול שלושת האפשרויות ,היכן יחליט להשקיע? ב. איך תשתנה התשובה לסעיף א, אם צפויה אינפלציה שנתית בארה"ב בשיעור של 1.5%, בישראל בשיעור של 3.5% ובצרפת בשיעור של 0.5% בשנה? ג. חיזרו על סעיף א ,בהנחה שהמשקיע המתלבט הוא לא צרפתי אלא ישראלי. ד. חיזרו על סעיף ב ,בהנחה שהמשקיע המתלבט הוא לא צרפתי אלא ישראלי. ה. הצרפתי מוכן להשקיע באג"ח הישראלית רק אם שיעור התשואה עליה (ללא הפרשי שער) יהיה 7% לפחות. מהי פרמיית הסיכון שהוא דורש על השקעה ישראלית? ו. בפני המשקיע הצרפתי נפתחה האפשרות להשקעה באג"ח ישראלית של פירמה מהסקטור העיסקי ,בשיעור תשואה שנתי של 8%. האם הוא יבחר בהשקעה זו על פני האחרות? ------------------------------------------------------------------ מה שאני פתרתי זה ככה: א. צרפת 2.5% ארה"ב 2%+0.5%=2.5% ישראל 6%-2%=4% לכן,ישקיע בישראל. ב. ארה"ב 2.5%-0.5%=2% צרפת 2.5%-0.5%=2% ישראל 4.5%-0.5%=3.5% לכן,האג"ח הישראלית כדאית. ג. ארה"ב 2%+0.5%=2.5% ישראל 6% צרפת 2.5% לכן,ישראל כדאית. לכן,האג"ח הישראלית כדאית. ד. ארה"ב 2.5%-3.5% ישראל 6%-3.5% צרפת 2%-3.5% לכן,שוב ישראל כדאית. בסעיפים ה' ו-ו' ניתקעתי.
 

גרי רשף

New member
תשובות

כללית- סעיפים א-ד נראים לי נכונים, אבל מי שמחליט זה המרצה שלך ולא אני.. ה- אני מניח שזה בהמשך לסעיף ב' עם הריבית והאינפלציה. בריבית 7% התשואה הריאלית במטבע צרפתי תהיה 4.5% (7% זה 1% יותר מ-6%) וזה 2.5% יותר מהאלטרנטיבה (ארה"ב או צרפת), ומכאן שפרמיית הסיכון היא 2.5%. ו- דומה שחסר נתון.. נראה לי שהרעיון בשאלה הזו הוא שאג"ח קונצרנית (של פירמה מהמגזר העיסקי) מחייבת פרמיית סיכון גבוהה יותר מאג"ח ממשלתית וזו הסיבה להפרשי הריביות בינהן. אני מציע להעביר את המשך השאלות (אם יהיו) לעמוד הראשון לטובת כולם.
 

kroni

New member
פיחות של 3% לא שווה לייסוף של 3%

פיחות של השקל ב3% לעומת הדולר לא אומר שהדולר יוסף ב3% לעומת השקל אלא ב(100/0.97)-100 . אמנם כאשר מדובר בשינויים של אחוזים בודדים זה נראה חסר משמעות , אך פיחות של 50% של השקל לעומת הדולר אומר יסוף של 100% של הדולר לעומת השקל ולא 50%. כך שעושים המרת מטבע בין מדינה N למדינה S צריך לקחת גם את זה בחשבון .
 
למעלה