אם עד עתה הייתי בספק, עתה הוחוור לי אשר חשדתיו קודם
יש בי הרושם, והוא מלווני, שעל ופסיעה, מיום שהחלנו לדון בנושא זה - שאינו אלא מחלוקת בסיסית בנוגע להגדרות בסיסיות עוד יותר באשר למהי פילוסופיה בהקשרה הנוכחי ובכלל, שאני מוכרח להודיעו בשער בת רבים. אני מצר מאוד לומר לך - שתגובה ועוד תגובה מאיתו, מחזקת אצלי את הרושם שכב' מתייחס אל הפילוסופיה כאל "יש" סובסטנציאלי. משל הייתה איזו יישות נפרדת מהאדם החושב, כל אדם חושב, בעלת הגדרות אקסטרניות המיוחדות לה, ואך ורק לה, שיש ואדם יכול להשתמש בה, ויש יכול להזניחה. יש האוחזים בה, ויש המבעטים בה פרסה. ולעיתים, ראייתך את הפילוסופיה מרחיקה מסע והופכת אותה ל"יש" אונטולוגי ממש. היינו היא עומדת כשלעצמה- נפרדת ומביטה, כחוצן מומצא, אשר ייצרו להם בני האדם בעלי מונוקול ופלומת פדחת מדוללת, וממתינה עד שיבוא סכין איזמל "רציונלי" ויגע בה מעדנות. אין זה אלא מיראז' מופרך - שהינו כשל לוגי מובנה, שבו הגדרתו של הדבר באה לו מאופיים, הנהגתם, מראיהם ודעותיהם של מרבית אלו המתעסקים בו. משל לאינסטלציה - אשר תוגדר ע ידי המתעסקים בה. כלומר, אין האינסטלציה שם כולל לתשתית מים וביוב - אלא בעלי המקצוע שמתעסקים בה נותנים לה את הגדרתה. ופועל יוצא ומוכרח, שאם אינך אינסטלטור מקצועי בעל חריץ ישבני חשוף- אינך יכול לאחוז בפומפה, ואם אוחז אתה בה אז מוכרח שתהא בעל קמט ישבני גלוי. והנמשל בעניננו: אין הפילוסופיה מוגדרת אלא על ידי רוב הפילוספים שמתעסקים בה - היינו קוי דמותם ודעותיהם.
אז להווי ידוע, ידידי, שהפילוסופיה במהותה היא אנליזה חשיבתית. ואם תרצה בלשון שלא תעורר בך קבס אקדמי/דמוני - אז נאמר שאין הפילוסופיה אלא ניתוח תכני חשיבה. ניתוח חשיבה באופן כללי, מחייב קטגורליזצייה - היינו הבחנת על ידי הבניית קטיגוריות המוכרחות בכוח על ידי האדם החושב, וזה כולל גם ילד בן 5. חשיבתו של האדם מכריחתו עם בואו לעולם לניתוח מציאות, ובשל תופעה שאינה מובנת דיה או יותר נכון לא יודעים מהו מקורה אל נכון, הוא מחוייב לתחם מציאות זו ותופעותיה המוחשיות, הניסיוניות, המטאפיזיות יו ניים איט, בקטיגוריות (היינו סיבתיות, צורה, מרחב, זמן וכו'). אדם הנעדר חשיבה כזו הוא או לוקה במוחו, או חולה נפש.
פילוסופיה - במקור אהבת החוכמה, היא חשיבה על החשיבה הטרוויאלית - היינו ניתוח תכני החשיבה האורדינריים. הרגילים. כלומר, כל אדם חושב ש-X קודם ל-Y. יבוא האדם החושב על חשיבתו, וינסה לבחון למה? הוא יחשוב על החשיבה האלמנטרית. הוא יערוך אנליזה הגותית, וייתן לה תשובות או תיאוריות שונות ומשונות.
אני יודע שלא רבים אוחזים בכך, ואולי אתה אחד מהם, אבל אני כן מאלו שאוחזים שביהדות קיימים בני אדם חושבים, כי העוסקים בה הם בכלל אדם. וקיימים יהודים בכל הדורות והעידנים, החזק במושבך, מושב רם ונישא, אשר ידעו לחשוב גם על חשיבתם. חז"ל, כך אני אוחז, היה כאלו. והם ניתחו כל דבר - ואין התלמוד אלא קוקנקורדציה אנליטית שמבחינת כמותה והיקפה אין שני לה בכל הזמנים ובכל התקופות. וחז"ל מנתחים כל דבר. החל מניתוח האיך, המה, וגם הלמה..? ניתוח "הלמה" - זוהי פילוסופיה ביי דפנישן, בהגדרתה המזוקקת ביותר. נכון, שהיו כאלו שעסקו יותר בניתוח ה"איך" (היינו פוסקים), ה"מה" (בלשנים, מסורה) ו"הלמה" (הוגים). אך כל אחד מהם - לא ראה בפילוסופיה דבר מה "חוצני" משום שהוא בעצמו השתמש בו. ואם תמצא התייחסות שלילית אליה היא אינה נובעת ממהותה, אלא משמה היווני בעל הקונטציות השליליות שהיא מעוררת, שוב בשל הכשל הלוגי שכנראה אף אתה נפלת בחיקו. כך עם ריה"ל, כך עם הגר"א ואחרים - ששניהם היו פילוסופים ביי דפנישן, רק שחלילה לא תקרא להם בסמנטיקה זו - אלא כ"חושבי שמו".
ועל כן, תגובתך שהעלית בנוגע לדבריי, שלא נועדו אלא כדי להוכיח לך כיצד חז"ל ניגשו בחשיבה אנליטית לפסוק עצמו והשתמשו בכל הקטיגוריות החשיבתיות על דעתך כדי לענות על כך - שאת חלקם אני מכיר, וחלקם תמצא בהם הבאי אין מספר, יש אחרים ומנוגדים להם תכלית ניגוד, מימינך אלף ומשמאלך רבבה, לא תשבע ולא תקיאנו. ואף אתה ידידי אוריאל, מבלי משים, או שעם, לקחת את תגובתי שלי והשתמשת אתה בה וניתחת אותה לנתחיה על קרביה וכרעיה, כאחרון הפילוסופים בעלי מונוקול ופדחת. ומדוע תעזוב מקור מים חיים לחצוב לך בורות נשברים אשר לא יכילו המים?