מעשה בשלושה...

ahboaz

New member
מעשה בשלושה...

מעשה בשלושה... אין שום הבדל טוען אחד, בין השומע לחרש אין דבר מיוחד, זאת רק בעיה טכנית קלה, אשר לשמיעה מציקה, רק צריך פתרונות מהירים, שלהם האודיולוגים אחראים, שיבטלו את אותה אשליה, כאילו יש באוזן תקלה, הרי זה אבסורד מוחלט, זבל בלתי נקלט, שאחרים טוענים, כאילו החרשים שונים, והרי כולנו בני אדם, עם אותו צבע דם, אז אולי יש הפרשים קלים, בין אנשים, כפי שניתן לראות ברחוב הראשי, כאשר אנשים הולכים בקצב אישי, אז באמת צריך להפסיק את השטות, כאילו החרשים מאוחדים תחת אותה זהות, מה מעניין אותי זה ששומע פחות, ממש כמו הקרחת של מוכר הירקות, אותי מעניין רק לשמוע יותר, כי אחרת אני מאחר, לכל הדברים החשובים, כמו לימודים מוזיקה וזיונים, אז בואו ונשתלב, ונפסיק לחיות חיי-כלב, נהיה כמו כולם, נעמוד שווים מולם, רק שלא ישימו לב לפדיחה המביכה, שבמכשיר הבטרייה נגמרה... שני מגרד בפדחתו, הוא לא ממש מבין מה רוצים נגדו, למה "אחד" מתעקש, שאין שום דבר לחדש, הרי ברור שישנם הבדלים, יש כאלו שפשוט לא שומעים, אז לא חבל לעשות הצגה, ולשאול מה אמרו בפעם המאה, לא כדאי כבר להודות, שאנחנו שונים – מה לעשות, ומתוך ההכרה בשונה, להתקדם אל האופק היפה, של שוויון הזדמנויות, ועוד אי אלו קלישאות מוכרות, הרי לא מדובר בזוג משקפיים, אלא בתקשורת בין לפחות שניים, ומי כבר יכול להעמיד פנים, שתקשורת זה עניין של מכשירים, אז נדרשת התייחסות רצינית, לקידום אותם הפגועים שמיעתית, לשלב איפה שאפשר, אבל להשאיר בנפרד גם זה מותר, כי למרות שכולנו בני אדם, לא לכולנו יש אותו סוג דם, אז צריך קצת איזון, בלי לקחת סיכון, בין מה שדומה לשונה, בין המעיק למהנה, כדי שכולנו נוכל ביחד לחיות, ולא להתלונן שאין מה לעשות, כי את הנכות אי אפשר תמיד להסתיר, אבל אפשר תמיד להסביר... שלישי מתיישב בכעס על עכוזו, נמאס לו כבר לדסקס באוזנו, על מה השניים מקשקשים, אם במציאות הדברים שונים, למה אנחנו צריכים כל הזמן, להרכין ראשנו כמו פחדן?, מתי נלמד להפסיק להתנצל, על זה שחסר לנו דציבל, אנחנו אשמים שאיננו עומדים, בסטנדרטים שקבעו השומעים?, כמה נמוך אפשר לזחול, כמה עוד צריך לבלוע חול?, וכל זה לשם מה?, כדי להגיע לאותה תוצאה?, לא עדיף להיות היוזמים, ולעשות מה שלנו מתאים, אם כל אדם חופשי לבחור, מזון עבודה ובן זוג נאור, אז למה אותנו דופקים, ושילוב עלינו כופים?, איפה זכות הבחירה, לחיות את חיינו כקבוצה, הרי לא ביקשנו לבנות עוד מדינה, רק התייחסות שווה, אז למה "אחד " ו"שני" מתעקשים, לקנות פתפותי ביצים, אם אפשר לקיים עולם נפרד, שיתאים לנו כמו כפפה ליד, שיהיה קיים צד בצד לעולם השומעים, שבו נוכל להיות בעצמנו גאים, ולהתחיל לחיות חיים רגילים, בין אם יש לנו עולם דממה מדהים או סתם חבורת לא שומעים...
 

0ne Man

New member
שיר מס' 1 מתקבל בברכה לתחרות! ../images/Emo13.gif

כל הכבוד לבועז, שנתן את ה"סיפתח" לתחרות השירים של הפורום!
ועכשיו אני הולך להדפיס את השיר ולעכל אותו...
 

0ne Man

New member
והכנסתי גם לקטיגוריה חדשה במאמרים

של כל השירים שמשתתפים בתחרות השירה החירשת.
 

0ne Man

New member
נו, לאף אחד אין מה להגיד על השיר?

אני מודע לכך שהשיר של בועז מאד טעון, אבל זאת בדיוק המטרה של התחרות - לחשוף דרך השירים את ההתלבטויות של לקויי השמיעה! בועז מביא בשיר שלו את שלושת הגישות שקיימות בקהילת לקויי השמיעה לגבי צורת ההשתלבות של הלק"ש בעולם ה"שומע": גישה אחת טוענת, שהחירשות איננה מהווה כלל בעייה, ובעזרת אמצעים טכנולוגיים אלה ואחרים ניתן לשלב את הלק"ש בצורה מלאה עם השומעים, ולמעשה על ידי כך לבטל לחלוטין את בעית השמיעה...(?) גישה שנייה טוענת שיש להכיר בבעיית השמיעה של הלק"ש, לסייע ללק"ש באמצעות "אפליה מתקנת" על מנת לסייע להם להשתלב עד כמה שניתן בעולם השומע, ויחד עם זאת לתת ללק"ש אפשרות של "זהות עצמית" כלק"ש. והגישה השלישית טוענת ש"אין מה לעשות- אנו לקויי שמיעה, ונבדלים לכן מהשומעים" - ולכן יש להקים מסגרת נפרדת לכל הלק"ש בנפרד מהשומעים, מסגרת שבה הלק"ש לא יחוש את עצמו חריג אלא ירגיש שווה בין שווים, ולהתנתק לחלוטין מהמסגרת של השומעים, כי כל ניסיון להשתלב ביניהם נדון מראש לכישלון. עד כאן ה"פרשנות" שלי לשיר של בועז. מה דעתכם על השיר של בועז? האם הגישות שהוא מעלה בשיר אכן קיימות? לא קיימות? נכונות? לא נכונות?
 

צלף

New member
מה שיש לי לומר על השיר

השיר מדגים את השליטה המעולה של בועז באומנות הכתיבה שמצליחה להעביר מסר סיפורי באמצעות שיר. אני סבור שאין צורך לכתוב פרשנות לשיר שכתוב בצורה כזאת, כי השיר מדבר בפני עצמו, אם צריך לבאר אותו סימן שהשיר לא הצליח... האמת שבישראל רק שני הגישות הקימות כאשר הגישה השלישית של הנבדלות מהעולם השומע נמצאת בשלב העוברי שלה בלי סיכויי התפתחות (לא כמו בארצות הברית).
 

K u d z u

New member
הבעיה שלי עם השיר

היא שאני לא יודעת בסוף אם יש בחירה או נטייה או משהו בכלל לכיוון של אחת מהגישות. ואם לא זה, לפחות משהו על איך שהגישות מתייחסות אחת לשנייה. מהבחינה הזו, כל בית לבדד ישכון ובשיר לא יתערב...
 

0ne Man

New member
בועז מציג את שלושת הגישות

מבלי לנקוט עמדה לגבי אחת מהגישות. זה תפקידו של הקורא לקרוא את ה"עובדות" ולהסיק את המסקנות. למה בועז צריך לבחור בשיר שלו את אחת הגישות או לתאר את נקודת ההתייחסות של כל אחת מהגישות לשאר הגישות?
 

כיסוף

New member
אבל

זה לא שיר.. שאני אכתוב את ההגדרה של שיר ? שיר = יצירה קולית מוזיקלית בעלת מילים ומנגינה, שאפשר לשיר אותה. יצירה כתובה, בדרך כלל בשורות קצרות ובחרוזים, שאינה פרוזה. תבדוק באתר שירונט "איך שיר נולד"
 

כיסוף

New member
אלא אם כן

מישהו ילחין את "השיר" הזה בנוסח אום כולתום או פאריד אל אטרש למשך שלש שעות והשיר יופיע באלג'זירה אז אולי אפשר להגיד שנולד כאן שיר
 

0ne Man

New member
לא לכל שיר יש מנגינה

ולא רוקדים לקול כל שירה. איני מתאר לעצמי מישהו מלחין את השירים של חיים נחמן ביאליק,למשל. (מבלי להשוות כמובן בין בועז לביאליק). יש שירים שרק קוראים אותם, ונותנים למילותיהם לגעת בלב.
 

כיסוף

New member
רגע

לא הסברתי את עצמי מספיק טוב? אני הבאתי במיוחד פירוש מהמילון והבאתי שתי פירושים השני היה יצירה כתובה, בדרך כלל בשורות קצרות ובחרוזים, שאינה פרוזה. ודרך אגב אתה בטוח בטוח שלא הלחינו שירים של חיים נחמן ביאליק? אתה בטוח? אז בבקשה הנה קומי צאי - לחן נעמי שמר קן לציפור - לחן יצחק אדל הכניסי תחת כנפך - לחן נורית הירש לא ביום ולא בלילה - לחן עממי
 

ahboaz

New member
שיר - וויכוח סרק

לצערי הוויכוח הוא וויכוח סרק: לא כל שיר הוא יצירה מוזיקלית כפי שלא כל יצירה מוזיקלית היא שיר. כיסוף עשתה את הטעות בכך שהיא הביאה את ההגדרה למושג "שיר" כ"song" ולא כ"poem" - במובן שכיסוף הביאה שיר הוא כתיבה המיועדת לשירה. אבל אנחנו יודעים בבירור שישנם שירים שמשתרעים על מאות עמודים (כגון שירתו של בלייק הבריטי) ויש כאלה שבנויים בצורות משקל שונות (חמשירים; האיקו; וכו') וכאלה אשר חורגים מכל מבנה ברור (כשירה אוונגרדית חתרנית). החיבור בין מוזיקה לשירה הוא חיבור משני (הגדרתית והיסטורית)... יש שירה בלי מוזיקה. ומי שמביא הגדרה של שיר-song מוזיקלי לפורום של חרשים וכבדי-שמיעה מוסיף חטא על פשע ההגדרה המוטעית. כדי להוכיח זאת אעמת את שתי ההגדרות של (song-poem) שכל אחד יכול לבדוק באתר www.dictionary.com שירה שמותאמת למוזיקה, כפי שאפשר לראות בהגדרה של שיר-song היא: song - n. 1. Music. 1. A brief composition written or adapted for singing. 1. חיבור קצר הנכתב או אומץ לזמרה. 2. The act or art of singing: broke into song. 2. הפעולה או אמנות הזמרה - פצח בשירה. 2. A distinctive or characteristic sound made by an animal, such as a bird or an insect. 2א. (לא רלוונטי לעניינו - אך אתרגם בכל מקרה - הקול הייחודי או המאפיין של חיה כגון ציפור או חרק) 3. 1. Poetry; verse. 2. A lyric poem or ballad. 3. שירה; בתים שיר לירי או בלדה. עכשיו כדי להבין מהו שיר-poem אצטט שלושה מקורות מוסמכים אשר מראים את ההגדרות המלאות למושג "שיר" (poem) מכמה מקורות (התרגום מהמקור באנגלית, שלי): מקור א. (Source: The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition) po·em - n. שיר (שם עצם) 1. A verbal composition designed to convey experiences, ideas, or emotions in a vivid and imaginative way, characterized by the use of language chosen for its sound and suggestive power and by the use of literary techniques such as meter, metaphor, and rhyme. - 1. חיבור ורבלי שנוצר כדי להעביר חוויות, רעיונות או רגשות בדרך יצירתית וחיה, מאופיין על ידי השימוש בשפה שנבחרה בשל צליליה וכוח הרמיזה ובשימוש בטכניקה ספרותית כגון קצב, מטפורה, וחירוז. 2. A composition in verse rather than in prose. 2. חיבור בבתים במקום בפרוזה. 3. A literary composition written with an intensity or beauty of language more characteristic of poetry than of prose. 3. חיבור ספרותי שנכתב בעוצמה או ביופי לשוני המאפיין שירה יותר מספרות. 4. A creation, object, or experience having beauty suggestive of poetry. 4. יצירה, אובייקט, או חוייה בעלי יופי מרמז של שירה. [French poטme, from Old French, from Latin poma, from Greek poima, from poiein, to create. See kwei-2 in Indo-European Roots.] [מקורות -... מיוונית "ליצור"... ] מקור ב': (Source: Webster's Revised Unabridged Dictionary) 1. \Po"em\, n. [L. po["e]ma, Gr. ?, fr. ? to make, to compose, to write, especially in verse: cf. F. po["e]me.] 1. A metrical composition; a composition in verse written in certain measures, whether in blank verse or in rhyme, and characterized by imagination and poetic diction; -- contradistinguished from prose; as, the poems of Homer or of Milton. 1. שיר - להכין, לחבר, לכתוב, במיוחד בבתים: 1. חיבור קצבי; חיבור בבתים שנכתב לפי מידות מסוימות, אם בבתים פשוטים או בחרוזים, ומאופיין בדמיון ודיקציה פואטית; --מובחן מפרוזה; כגון שיריהם של הומר או מילטון. 2. A composition, not in verse, of which the language is highly imaginative or impassioned; as, a prose poem; the poems of Ossian. 2. חיבור, לא בבתים, שבו הלשון היא יצירתית או מלאת תשוקה; כגון, שיר פרוזאי; השירים של אוסיאן. מקור ג': Source: WordNet ® 1.6 n : a composition written in metrical feet forming rhythmical lines חיבור שנכתב בצורה קצבית היוצרת שורות מותאמות.
 

K u d z u

New member
לא היה לי כוח לעבור על כל המילון

אבל בזה אתה צודק. אין שום הכרח ששיר יהיה משהו שמלחינים אותו או אפילו שתהיה אפשרות להלחין אותו, והדוגמא הפשוטה היא כמעט כל ספר שירה (לעומת ספר זמר) שנמצא בשוק... נתן יונתן, נתן אלתרמן, יונה וולך, אסתר ראב וכל שאר הלהקה - הם לא כתבו דווקא כדי שישירו, נכון כיסוף? אבל עדיין יש בעיה של חיבור בין הבתים בועז. רוצה אולי לשנות או להוסיף משהו (קצר) שיחבר את הכל ביחד?
 

0ne Man

New member
מובן שאת צודקת

רוב השירים של סופרים גדולים כמו ביאליק אינם ניתנים להלחנה. אי אפשר להלחין שירים על יתמות ועל השואה, וברור שאף אחד לא יבוא לטעון שהם אינם שירים. (עשיתי עליהם בגרות, אז אני במקרה יודע) מצד שני העובדה שהם מדי פעם כתבו שירים שכן הולחנו, לא פוסלת את העובדה, שיש שירים שלא הולחנו ולא יולחנו לעולם.
 

K u d z u

New member
דווקא יש הרבה שירים מולחנים על

הנושאים האלה. החל מבלדות ישנות בסגנון "אני יתום חלכה / מסכן ובן עוני / אן אלכה / ואין מסכן כמוני" (וויי וויי וויי. הוציאו המטפחות) ועד השירים שאכן שרים ביום השואה. בתור מי שהיתה ביסודי בבית ספר בו המנהל היה אדם שהטקסים והמסכתות היו חשובים לו מאוד, ראיתי במו עיניי (גם אם התקשיתי במקצת לשמוע) את ההוכחה לכך...
 

כיסוף

New member
כן צודקת

יש גם שירים של יהודה אטלס שלא הולחנו דוד אבידן יהודה עמיחי נתן יונתן ונתן אלתרמן אמממממממממממממממממ... לפחות לנתן יונתן יצא אלבום אוסף משיריו . נתן אלתרמן עשו איזה ערב הצדעה לשיריו לא מזמן. ומה שבועז מנסה להוכיח אותי ועוד מביא לי הוכחות כמו ביבליוגרפיה כאילו הולך להגיש איזה עבודת מסטר לתואר לאקדמיה למוזיקה. או הכנה להרצאה בחוג למוזיקה . מותק שכח מזה אתה לא תצליח להוציא אותי כזאת קטנה וכזאת טיפשה אין אפס. או שכתבת פואמה או שיר או סיפור או אגדה תחליט. אתה עוגה או שוקולד? וכן יש בעיה בחיבורשיר שלו על זה אין בכלל ויכוח. ולגבי מה הוא מחליט שזה פואמה זבשו
 

ahboaz

New member
שירה - משהו יותר ענייני

למזלי נזכרתי שעדיין אפשר להשתמש באנצקלופידה המקוונת של YNET... http://www.ynet.co.il/yaan/0,7340,L-25458,00.html זה הערך של "שירה" ... את מוזמנת לחוות דעה ולנהל דיון ענייני לאחר שעיינת בערך... אם את לא רוצה, "זבש"ך" .
 
למעלה