מצב חרום ביום שישי במבוא חמה

מצב חרום ביום שישי במבוא חמה

שלום לכולם. ברצוני לשתף את כולם במפגש "מחנך" שהיה לי עם הבריזה של מבוא חמה. הגעתי לעמדה בערך ב- 12.30, שם פגשתי את יותם שכבר היה מוכן להמריא אבל החליט לחכות לי. בזמן ההרכבה של הכחול הגדול חווינו הפתעה נעימה כאשר גרט ויורם רוזן (עם גלשן Fun למתחילים שלו!!!!!!) הגיעו בקרוס מהתבור. בערך ב- 13.30 עזרו יורם וגרט ליותם ולי להמריא. עילוי רכס נחמד עד ל- 100 מטר מעל לעמדה ותרמיקות לרוב אפשרו לי טיסה מהנה תוך כדי שאני מצפין עד לקיבוץ וחוזר לעמדה. בנוסף יותם ואני קיבלנו מופע מרתק של אווירובטיקה מול העיניים ע"י אדם מהמצנחים. אחרי כ-40 דקות טיסה היה נראה לי שתדירות התרמיקות שחולפות אותי הולכת ופוחתת... הייתי מעט צפונית לעמדה בגובה של 100 מטר מעל לעמדה ומעט מערבית לקו הרכס כאשר שמעתי את הווריו מתחיל לצעוק בטירוף ותרמיקה אלימה במיוחד משכה אותי בכוח למעלה. היא הגיע כמו "קיר", בפתאומיות מפחידה כזאת. ניסיתי לחוש אותה מעט, וכאשר הרגשתי שאני עובר איזה שהוא שיא התחלתי להסתובב ימינה. תוך שניות הרגשתי שאני נסחף אל מאחורי הקו של הכרס, ומייד נגמר העילוי. השלמתי את הסיבוב ויישרתי את הגלשן מערבה. בשלב הזה גיליתי שבזמן הקצר הזה צברתי 30 מטרים וכעת הייתי 130 מטר מעל לעמדה. התחלתי להבין את הטעות שלי (שהייתה שחשבתי שזיהיתי תרמיקה) כאשר מצאתי את עצמי כ- 20 מטר מזרחית לרכס, בגובה 130 מטר ולא מתקדם אפילו ס"מ אחד... זו הייתה הבריזה שנכנסה והפתיעה אותי, למרות שידעתי שתיכנס והייתי ער לשינוי שאמור להתרחש. אבל לא תיארתי לעצמי שהיא תכנס כל כך בפתאומיות. מצחיק איך כאשר מזהים מצב מצוקה המוח עובד כל כך מהר (אברון?
). זורק מבט לעבר השדה העליון ורואה שאני יכול להגיע אליו, בוחן את השקיעה שלי כל הזמן, קובע לי גובה מינימאלי של 100 מטר להסתובב ולרוץ לשדה, פותח את הרתמה, בודק את המנגנון שקובע לי את זווית התלייה שלא מסובך איך שהוא ומנסה בצורה מבוקרת רמות שונות של משיכה כדי לנסות בכל זאת לחדור עד למערבית לקו הרכס. בנוסף, כל הזמן מפנה מבט מתחתי וממש רואה בדמיוני את הרוטורים שכל כך הזהירו אותנו מפניהם. כאמור, לא חדרתי אפילו ס"מ אחד וב- 100 מטר הפניתי עף לכיוון שדה הנחיתה. הגעתי בקושי, ללא מקום לטעויות, ואף טעות לא נעשתה בנחיתה (למזלי). סיימתי את הפנייה לפיינל כ- 5(!!) מטרים מעל לקרקע ונחתי ברכות נחיתה מושלמת ליד יותם שבדיוק נחת גם כן. ברור לי שהכול התחיל כשנכשלתי בזיהוי הבריזה וחשבתי שזו תרמיקה. זו הייתה הטעות שגרמה למצב כולו. אם הייתי ממשיך בטיסה מערבה בלי להסתובב הייתי צובר גובה (גם אם לא הייתי חודר) ואז הנחיתה הייתה הרבה יותר בטיחותית. בנוסף, בזמן שדיווחתי על המקרה לטייס הראשי, הסביר לי דודו שטעיתי גם בהתעקשותי לנחות מזרחית לכביש, והיה עדיף, גם על חשבון סכנת הרוטורים, לבצע נחיתה "מסודרת" יותר ולהגיע אם הרבה אנרגיה לנחיתה מערבית לכביש (אותה ביקורת גם ניתנה לי ע"י גולשים מנוסים נוספים). אשמח עם יתפתח דיון מלמד עם ביקורת בונה בעניין. מה דעתכם? נ.ב. אנא ביקורת רק ע"י מי שטס בהווה ובעבר על גלשני אוויר ויש לו ניסיון מעשי, ולא מכל מיני לא יוצלחים שכבר נכשלו בשני קורסים בעבר, ושלא מבינים שדעתם לא מעניינת אף אחד....
 

חגי

New member
תחליף גלשן - אין מצב לא לחדור

עם גלשן נורמלי . עצם זה שאתה ב- 100 מטר ונכנסת הבריזה אומרת דרשני - אתה טס על סב"ש (סדין מבוקר שקיעה) - עבור לגלשן אוויר.
 
../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif.. אכן, אם אקנה ממך את הארוס לא תהיה

לי בעיה!!!! וברצינות, לא בדיוק הבנתי מה אומר דרשני: העובדה שהבריזה לא חיכתה שאעלה גבוה יותר מ 100 מטר (חוצפנית שכמוה)? או שאני לא חשבתי לצבור יותר גובה לקראת הבריזה (רמז, אני תמיד שואף לצבור יותר גובה)? אולי לא הבנת (האם אתה אף פעם לא קורא את כל הפרטים??).. כאשר נכנסה הבריזה זה היה ממש במכה.. לא הייתי מוכן לה. היא כן העלתה אותי בטירוף, אבל בזה שהתחלתי (איך שאתה המלצת לי) להסתובב בעדינות עמ"נ להרגיש את מה שחשבתי כתרמיקה, נסחפתי אל מאחורי הרכס היכן שאין עילוי. בגלל זה לא עליתי. אם הייתי נשאר אם האף מערבה הייתי ממשיך לעלות בתוך רצועת העילוי. חגי, יש לך הרבה מה לתרום בידע שלך, אנא נסה לתת ביקורת בונה, ולא בסגנון "תחליף גלשן"...
 

Hawk17

New member
מכיר את הפינה הזו...

מכיר את הפינה הזו... כ-200 מטר צפונית לעמדה, איפה שהרכס כבר לא מקביל לעמדה, אלא "מתחיל" להכנס מזרחית פנימה, כלומר פונה צפון מערבה ו"נכנס" מזרחה, ואז מתיישר ונהיה מקביל לרכס וכן הלאה עד לאנטנה. באיזור הזה, תמיד יש תרמיקות שמפתות אותך להסתובב איתן ולהסחף איתן, ואז אתה נקלע כנראה ל אפקט ונטורי ככל הנראה, ששם גם אני החסרתי פעימה שמה לא אגיע בגלישה חזרה מערבית לקו הרכס בנסיוני לטוס מערבה ואנחת ואתחבר לי לרשת החשמל... (על החוטים לפני קו הרכס..
), וזה קרה לי גם בגבהים 130-150. הפתרון שלי היה לטוס צפון מערבה-צפונה , היכן שקו הרכס עוד יותר קרוב אליך (עוד יותר מזרחי) ואתה תתרחק מהפינה הבעייתית שאני מדבר עליה(פתח מפה ואתה תבין מיד על מה אני מדבר, באומרי "פינה צפון מערבית") , והרכס עוד יותר קרוב אליך ונראה שאתה יוצא מה"ונטורי", או דרומה, לכוון העמדה, העיקר לצאת מ"הונטורי" הזה, ותקנו אותי אם אני טועה, שכן באותן טיסות באופן כללי היה לי קל יותר לחדור מערבה כשאני דרומה יותר לכוון העמדה או אחורה מעל העמדה ממש מאשר מאחורי אותה פינה בעייתית.
 
וואו עומר! אתה די מדייק במיקום

של איפה זה קרה! אגב, שקלתי באותם רגעים לנסות להיסחף צפון מערבה עמ"נ להגיע לאותו "מיפרץ" ברכס, אבל הקירבה לקו המתח היתה מסוכנת מידי, וכמו שכתבתי ניסיתי רמות שונות של משיכה כדי לחדור את הרוח ללא הצלחה, לכן לא היה לי מנוס מלקבל החלטה מהירה לנחות כל עוד הגובה מספיק.
 

Hawk17

New member
הסבר

עפתי צפונה קצת, ראיתי שאני מתקדם, ולכן היה ברור לי שיהיה לי מספיק גובה לעבור גבוה מעל הקוים.
 
דוד ועומר בוקר טוב

אם הרוח מערבית חזקה ולא ניתן לחדור קדימה כלל, משמעות הדבר היא שהפניה של הגלשן צפון מערבה תגרום לסחיפה קרקעית מזרחה ! דוד - האם אתה טס עם GPS (עוזר מאוד בהבנת המהירות הקרקעית באמת ולא בהרגשה של אולי)? אחרי שמתרחקים עם הרבה סבלנות מהרכס ויוצאים מאפקט הונטורי קל יותר לטוס קדימה. האם אתה טס עם ואריו ומכיר את ההבדל בין עילוי רכס לעילוי של טרמיקה. אני חייב לציין שרוח של 40 קמ"ש מכיוון מערב במבוא חמה (זה מה שנשמע מדבריך) מייצרת רצועת עילוי דינמי (רכס) לגובה של יותר ממאתיים (200) מטר מעל קו הצוק. נשאלת השאלה היא כיצד סבלת שם מחוסר גובה ברוח שכזאת? איתי
 
בוקר טוב איתי.

לשאלותיך: 1.אני לא טס עם GPS אלא רק עם ווריו. 2.כמו שכתבתי- כשלתי בזיהוי של עילוי הרכס וחשבתי שזו תרמיקה (עונה על שאלתך). 3.שוב, כמו שכתבתי- אם לא הייתי מתחיל להסתובב כאילו שאני בתרמיקה, הייתי נשאר ברצועת העילוי ועולה בקלות, אבל נסחפתי אל מאחורי קו הרכס בגלל שהסתובבתי, ושם בבת אחת פסק העילוי (שים לב שבזמן קצר מאוד צברתי 30 מטר עד שיצאתי מהעילוי)... הערתך לגבי הסחיפה מזרחה באם מנסים "לגנוב" צפון מערבה, הגיונית מאוד, ובגלל השיקול הזה לא ניסיתי לבצע זאת. תודה על ההערה (הארה).
 
לפני שאתה מחליף גלשן

אני מציע לך לבדוק אם אתה מושך כמה שאפשר. צברתי קצת שעות על אטלס שזה מכבר עזב את פס הייצור, ולא זכור לי מצב שלא הצלחתי לחדור אפילו בס"מ. צריך להביא את הבייס-בר לברכיים, ואם זה מצליח אז למשוך עוד קצת. (אני בטוח שיש מצבים שגם זה לא יעזור, לי זה עוד לא קרה) בהנחה שאתה לא חודר 30 מטר מזרחית לרכס, כשאתה עם האף מערבה ומשוך לגמרי, למה נראה לך שבקו הרכס תצליח להינות מהעילוי בלי להסחף מזרחה. אולי תיאורטית זה אפשרי, לא נראה לי שזה מעשי. יופי שנחתת בשלום. רעי
 
אתה צודק, אבל תרשה לי לתקן את מה

שתיארתי בתהליך המשיכה. יכולתי להגיע למצב שחדרתי את הרוח ע"י משיכה, אבל ראיתי שבמצב כזה אני בקו גלישה המתקרב יותר מידי אל קווי המתח, ולכן לא לקחתי את הסיכון. העדפתי ללכת על בטוח ולא לחרוג מהמינימום גובה לנחיתה בשדה המזרחי לכביש. ואל דאגה, אני לא מתכוון להחליף גלשן בקרוב, למרות הפצרותיו הבלתי פוסקות של חגי. אני די מרוצה מהכחול הגדול, ואת הטעויות שלי כמתחיל אעדיף לעשות על גלשן סלחן, ולהתקדם בצורה בטוחה ברמת הטיסה.
 

David Gerby

New member
דוד , כל הכבוד

הגישה הבוגרת שבחלוקת המידע. אני בטוח שלמדת הרבה ובזכותך למדו עוד כמה. דבר נוסף שהערתי לך ולא ראיתי שציינת הוא "לגנוב אחורה". כשחוזרים נמוך ברוח גבית עדיף לעשות זאת כאשר האף של הגלשן לא פונה 180 מעלות לרוח (גבית מלאה) אלא בזוית. כלומר, אם הרוח מערבית, תפנה את האף צפון מזרח (או דרום מזרח, תלוי במיקומך ביחס לנחיתה). הדבר ימנע ממך לבצע סיבוב של 180 מעלות לפני הנחיתה שגורם לאיבוד גובה רב ולעיתים נגמר בכנפיים שבורות. תכנן כך שכדי לפנות נגד הרוח תצטרך לבצע פנייה של 120 מעלות בערך.
 

atzmony

New member
../images/Emo45.gif ../images/Emo45.gif דודו זאת אחת ההמלצות היותר טובות

שנתת בעבר לצאת לנחיתה בצורת סרטן כך אפילו בגובהה האנטנה (ברוח של הבריזה )אתה מגיע לנחיתה בטוחה בשדות המזרחיים
 
דוד אם הבנתי נכון והיית ב 100 מטר מעל העמדה

כשזיהית את הבעיה אזי הפעולה הנכונה יותר שהייתה אולי עוזרת לך ומונעת נחיתה לא רצונית היא להישאר מול הרוח במהירות שקיעה מינימלית כל זמן שאתה צובר גובה. יש סיכוי גבוה שבמצב כזה תגיע לגובה שיוציא אותך מהונטיורי שנוצר בגובה נמוך מעל הרכס ואז תוכל להתקדם במשיכה לא יותר מידי חזקה ולצאת לעילוי שלפני הרכס. כמובן שזה נכון רק כל זמן שאתה אוסף גובה, ברגע שהטיפוס נפסק ובהתאם לגובה והמיקום (כי הרי תוך כדי טיפוס נסחפים אחורה) יש לקחת החלטה חדשה האם לנסות לחדור קדימה לרכס או להתארגן לנחיתה. בכל מקרה בשיטה הזו תגיע לשדה הנחיתה גבוהה הרבה יותר ותוכל לנחות יותר מתוכנן. פניה בגובה שציינת (5 מטר) מסוכנת בכל נחיתה ועל אחת כמה וכמה בשדה הנחיתה העליון. ואל תתפתה לחכמולוגים שמציעים לך להחליף גלשן, עוד לא .
 
תודה אמירם.. לא טיפסתי, הייתי בשקיעה מתמדת.

כשזיהיתי את הבעיה הייתי ב- 130 מטר מעל לגובה עמדה והקצבתי לעצמי 30 מטר בלבד בהם בדקתי האם אני מצליח לחדור ולעבור את קו הרכס. כש"בזבזתי" את 30 המטרים, והגעתי ל- 100 מטר הפסקתי הכול וניגשתי לנחיתה. אני מבין מדבריך שגם אתה סבור שלא הייתי צריך להתעקש על השדה המזרחי לכביש, אלא לנחות מערבית לכביש אבל עם יותר גובה לתמרון... שוב, תודה על ההערות.
 

חגי

New member
תתפתה, תתפתה - חבבך על הזמן

(אגב - אין טעות כתיב בכותרת למרות שכל השרשור הזה מלא בתאויוט) ובלי קשר לכישורי הטיסה שלי היום - בזמני ' גלשני מתחילים היו עולים הרבה יותר גבוה. בטיסה הראשונה שלי במבוא חמה אחרי הקורס עליתי ל 1200 מטר מעל העמדה...מלח גס - היה ממש מפחיד כמה זמן לקח לרדת.
 

natyh

New member
בענין הלא יוצלחים

אם תצא מהקיבוע שלך ותיתן להיגיון לחדור אולי תבין שבניגוד לך לא התעקשתי להיכנס לפינות שיהיה לי קשה לצאת מהם. תקרא שוב לעומק את ההודעה שלך ותחשוב טוב מה שוה המצ'ואיות שלך במקרה של פציעה .... יש ביור מאד נחמד שכבר יותר משנה בבית החולים רמב"ם תחשוב עליו כל פעם כשאתה מחליט להמריא ולא לגמרי מבין את הסכנות שכרוכות בכך אז אולי עדיף להיות לא יוצלח פחדן בריא .עם שתי רגליים על הקרקע ולא גיבור חולה במיטה ..... או גרוע מכך עם רגל שבורה בבית חולים יותר משנה ותלוי באחרים בכל צורך בפעולה פשוטה כמו לנעול נעליים. תחשוב טוב דוד .
 
אווףף!! למה אתה לא מבין שדעתך לא מעניינת אותי

אני מבקש ממך שוב, אל תגיב בשרשור הזה שפתחתי. אתה סתם הורס אותו. זו תהיה התגובה האחרונה שלי אליך, טרול
שכמוך!!! לדודו, זה אמור להיות שרשור מלמד. אנא ממך, הסר דברי שטות והבל שלא קשורים בנושא השרשור כולל את ההודעה הזו.
 
למעלה