הערות
א. "המדע המודרני מבוסס על התפיסה האמפיריציסטית הטוענת כי המקור היחיד לידע הוא הניסיון. במובן זה הצלחת המדע המודרני היא הוכחת התפיסה האמפיריציסטית"
זה לא נכון.
- אין כלל הסכמה מהו המדע המודרני ומהן דרכי הצידוק עליהן הוא נסמך.
- גם בנוגע למה שיש עליו הסכמה, מדובר רק על הצידוק הניסיוני להשערה [+ עיקרון ההפרכה] בלי קשר לשאלה האפיסטמולוגית על אודות מקורות הידיעה.
- אינך מבחין בין תורת הצידוק לבין הסוגיה הפילוסופית של ה'אפיסטמה' בפילוסופיה של המדע המודרני.
ב. כמובן שלפי קאנט התבונה האנושית אחת היא; אולם האקט הנורמטיבי-הפרגמטי איננו פעולת התבונה אלא נגזר ממנה. לפיכך התבונה המעשית אינה תבונה טהורה! היא רק מתחייבת ממנה. דומה שאתה מסיק מסקנות מתוך גישה פילוסופית שאינה מובנת לך כל צרכה.
ב"ביקורת התבונה הטהורה" קאנט אמר כי "בידינו להעמיד את כל פעולות השכל על משפטים, באופן שניתן לתאר את השכל בכלל ככושר לחרוץ משפטים... חשיבה היא הכרה באמצעות מושגים" (ביקורת הראשונה, בתרגום ברגמן, עמ' 71). כך, לדוגמה, המשפט "כל בני האדם הם בני תמותה" הוא משפט שיש בו נושא (בני אדם) ונשוא (בני תמותה). אם נתייחס רק למושגים הכללים של המשפט הזה, כלומר נתעלם ממילות התוכן, נקבל הפשטה של מושג ה'כוליות'. בתהליך כזה קאנט הגיע למושגי-גג כסיבתיות, ממשות, עצם, שלילה ועוד.
מבחינה נורמטיבית קאנט ביקש להשתחרר מכפיית התבונה. לפיכך האדם מחוקק ואיננו משקיף. לאמור, יהיו אשר יהיו מושגי-הגג של התבונה הטהורה, אין לכך השלכה ישירה על ההביטיזציה המעשית. יתרה מזו, להפוך את האל למושאה של התבונה המעשית זה להכניס את ה"שלא לשמה" מהדלת האחורית.
יתר על כן. שנינו יודעים שהתובנות של קאנט אינן רלוונטיות כלל להבנה של התאולוגיה העברית/ יהודית, גם לא לזו של הרמב"ם. הרי לפי קאנט, לא רק האל מצוי שלא בתוקף מציאות, אלא כל הנואומנה היא כך. שילוב בין התובנה של קאנט, בנושא זה, לדברי הרמב"ם במורה א, סג עלולה להוביל להאלהת הנואומנה. [כמובן שאינני מציג נימוק רציונלי מדוע עמדה זו איה נכונה. אני מציג את הקושי התורני שבזה בלבד.]