רועי החושב
New member
אני כבר לא בטוח בתקפות ההיגד הזה
שליבוביץ ניסה לקדמו.
שהרי יתכן בהחלט שהוכחות קיימות אך ורק בתחום האמונה, ואילו בתחום הדברים הניסיוניים לא תיתכן אף הוכחה שהיא.
הוכחות יש במערכות סמלים הרמטיות כמו בגאומטריה. גם התאולוגיה יכולה להחשב כמערכת כזו.
אישושים הם הוכחות במערכת סמלים של ההסתברות המתמטית.
כל המערכות הסימבוליות האלו, במידה שהן אומרות משהו, שיש להן משמעות, מתייחסות לעקרוני אמונה, שהרי כל הסמלים, במידה שהם אומרים משהו, מתייחסים לאמונות בממשותם של המסומלים.
אני סבור שהדת אינה אלא מערכת סמלים, והמדע אינו אלא מערכת סמלים. היעדר התקשורת ביניהם אינו נובע מכך שהאחת מושתתת על אמונה והשני על הוכחה, אלא הוא נובע מהיותם מערכת סמלים שונה שמבליעה הנחות יסוד שונות ומפרשת את העולם בתחום שהנחות היסוד האלו מרשות לה.
עצם הרעיון שסמלים יכולים לפרש את העולם הוא הוא יסוד האמונה הראשון שכל מערכות הסמלים מניחות, בין אם קרויות הן דת, מדע או אמנות. ההנחה הזו היא בעייתית בלשון המעטה.
שליבוביץ ניסה לקדמו.
שהרי יתכן בהחלט שהוכחות קיימות אך ורק בתחום האמונה, ואילו בתחום הדברים הניסיוניים לא תיתכן אף הוכחה שהיא.
הוכחות יש במערכות סמלים הרמטיות כמו בגאומטריה. גם התאולוגיה יכולה להחשב כמערכת כזו.
אישושים הם הוכחות במערכת סמלים של ההסתברות המתמטית.
כל המערכות הסימבוליות האלו, במידה שהן אומרות משהו, שיש להן משמעות, מתייחסות לעקרוני אמונה, שהרי כל הסמלים, במידה שהם אומרים משהו, מתייחסים לאמונות בממשותם של המסומלים.
אני סבור שהדת אינה אלא מערכת סמלים, והמדע אינו אלא מערכת סמלים. היעדר התקשורת ביניהם אינו נובע מכך שהאחת מושתתת על אמונה והשני על הוכחה, אלא הוא נובע מהיותם מערכת סמלים שונה שמבליעה הנחות יסוד שונות ומפרשת את העולם בתחום שהנחות היסוד האלו מרשות לה.
עצם הרעיון שסמלים יכולים לפרש את העולם הוא הוא יסוד האמונה הראשון שכל מערכות הסמלים מניחות, בין אם קרויות הן דת, מדע או אמנות. ההנחה הזו היא בעייתית בלשון המעטה.