כמובן; הרי בישראל עוברות כמה שנים עד שמשהו זז
כמה צמתים רומזרו או טופלו רק אחרי שהפכו לאדומים?
לנציגי השלטון לוקח זמן להתעשת ולפעול... גם כאן נדרשה מסה קריטית.
כשהתחילו להתרבות הכלים החשמליים (בהתחלה אלה היו יותר קורקינטים, בהמשך הצטרפו גם האופניים בהמוניהם) היו זעקות מהציבור, אבל רק כשהחלו להתרבות התאונות והדיון הציבורי הפך נוקב ובוער התחילו לדבר על שינוי חקיקה. ושוב, אני לא מדברת על תקנות מתות שלא נאכפו בעברות שכמעט לא היוו בעיה. המשטרה גילתה אזלת יד (יש לה נושאים אחרים לטפל בהם...) והאזרחים פנו לפקחי העירייה אך הם עמדו חסרי אונים כי הם יכלו לתת דוחות רק לכל רכב שעומד (חונה לא כחוק) ולא למה שנוסע. זה היה רק בסמכות המשטרה עד שנחקק חוק בשנה האחרונה (ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה כבר ב-2015, אבל כאן כל דבר לוקח זמן... וגם התכנית הזאת מיושמת בשלבים).
https://www.gov.il/he/Departments/news/muni_inspectors_bike_enforcement_260317
וזה החוק, שימי לב לשנה:
החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע"ו-2016
http://main.knesset.gov.il/Activity/Legislation/Laws/Pages/LawSecondary.aspx?lawitemid=2003896
אז אל תכתבי לי בבקשה שאין חוק חדש, יש, וזה בדיוק החוק שרלוונטי לדיון, כי זה השינוי, התחלת האכיפה ע"י פקחים בת"א. לכן לכתוב שאין שינוי זה פשוט לא נכון, אובייקטיבית.
הלאה.
ברור שעם ישראל אוהב לעשות מה שבא לו; אחרת לא היינו בבעיה הזאת מלכתחילה... אחרת לא הייתה נדרשת אכיפה... וודאי שיש גם מבוגרים חסרי אחריות (כאילו דה?) אבל לימודי תאוריה וניסיון בנהיגה גורמים לרוכב לדעת איך מכוניות נוסעות, איך מתנהגים נהגים, להיות מודע יותר לסכנות בהתעלמות גורפת מחוקי התנועה. זה לא שמבוגרים בהכרח צדיקים יותר, הם פשוט יודעים מה עלול להיות המחיר ולכן רובם לא מסתכנים באותה המידה.
אני רואה לא מעט רוכבי אופניים חשמליים בכבישים נוסעים נגד כיוון התנועה, מתפרצים לכביש, לא עוצרים בעצור, צצים במפתיע מסמטה חשוכה (שוב, לא פעם נגד כיוון התנועה, כך שהנהגים בכביש לא מסתכלים לכיוון כי לא מצפים שיגיע ממנו כלי רכב) ועוד ועוד. ואלה (כמעט) תמיד בני נוער. באופן אישי עוד לא ראיתי מבוגרים שרוכבים כך (אני לא טוענת שאין, פשוט לא ראיתי. אלה לא אותן כמויות).
נוסף על כך רבים מהם רוכבים בלי פנס או פעמון, קשה לראות ולשמוע אותם (החשמליים שקטים) והם בגיל הזחוח שבו אין להם פחד מוות... אני רואה אותם גם מרכיבים חברים בצורה מסוכנת (הן בפארקים, הן בכבישים) וכמובן בלי קסדה... די באבן, שלולית או מהמורה כדי להפוך אותם, לזרוק אותם ולמרוח אותם טוב טוב על הכביש. פשוט תאונה שממתינה להתרחש.
אני מניחה שחלק מההורים שלהם נכנעו להפצרות ולנדנודים שלהם ו/או נוח להם שהילדים יותר עצמאיים וצריך להסיע אותם פחות. אני גם מניחה שחלקם חיים בסרט שהילדים רוכבים באופן זהיר...
הם לא מלמדים אותם לרכוב בזהירות ואין להם מושג (או שהם לא רוצים שיהיה להם) איך הם רוכבים בפועל. אין ספק שגם הם חסרי אחריות, זה פשוט לא סותר...
לגבי הפרובוקציה שלך עם המשכורת שלי, אני מבינה שזה ניסיון לעקוץ אותי בכל מחיר אחרי שגילית שהצדק איתי...
(והרי לא טענתי בשום שלב שאין בני נוער הרוכבים על אופניים רגילים). לא נורא, רק חיזקת את דבריי:
רוב בני הנוער רוכבים כיום על אופניים חשמליים. חבל שבמקום להגיע להסכמה (חלילה), את מעדיפה לנגח אותי. חצי מהדיון הזה בכלל לא קשור נושא המקורי אלא לכך שאת מחפשת באדיקות אי-דיוקים לסתור בדבריי, גם אם הם לא ענייניים בעליל ואני בטוחה שגם את מודעת לכל מה שכתבתי. אני לא "מאיימת" לסיים את הדיון, אני מנסה נואשות לעשות זאת. אבל את מנסה בכוח להוציא אותי טועה או לא רואה את המציאות, וזה לא משהו שאני מוכנה לעבור עליו בשתיקה.
בין אם את מסכימה או לא, המציאות האובייקטיבית היא שהכלים החשמליים הם ששינו את המצב מקצה לקצה והביאו גם לשינוי חקיקה ולצורך בהגברת האכיפה. זה לא רק אני אומרת; לדוגמה, כתבה מהשנה האחרונה (ספטמבר 2016) והיא ממש לא היחידה. שימי לב שכל גורמי המקצוע מתמקדים בעיקר באופניים החשמליים ובבני נוער. אז תמשיכי להיטפל אליי ולהתעלם מהמציאות, אם זה עושה לך טוב, קטונתי.
_____________________
לפי ניתוח של עמותת "אור ירוק" את נתוני מכון גרטנר לשנת 2015, 483 בני אדם נפצעו בתאונות עם מעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים; יותר מאדם אחד מאושפז בכל יום בשל תאונה עם אופניים וקורקינטים חשמליים, כאשר הרוב המוחלט של המאושפזים הוא הרוכבים עצמם על פני הולכי רגל שבהם פגעו. 24% מהמאושפזים הם ילדים מתחת לגיל 13.
"לצערנו ככל שהאופניים החשמליים הופכים לפופולריים יותר, כך שיעור ההיפגעות עולה", אמר מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי דואני, והבהיר כי על ההורים לדאוג שילדים מתחת לגיל 16 לא רוכבים על אופניים חשמליים. "מדובר בכלי ממונע שעלול להיות מסוכן וקטלני ואם אנו או ילדינו רוכבים, אז חשוב לדאוג לקסדות ומגני גוף אשר יכולים להציל חיים ולמנוע פגיעות קשות".
לפני כמה חודשים סיימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מחקר בנושא אופניים חשמליים במרחב העירוני, המחקר, שנחשב למקיף ביותר שנערך עד כה בישראל בנושא, כלל סקר תצפיות שנעשה בקרב 7,400 רוכבים. מהמחקר עלה כי 33% מהרוכבים על אופניים חשמליים הם נערים מתחת לגיל 16 – בניגוד לחוק. עוד עלה מהמחקר כי שיעור נמוך יחסית מכלל הרוכבים חובשים קסדה עומד על 21%. שיעור חבישת הקסדה היה נמוך יותר בקרב ילדים עד גיל 17 ועמד על 19%, אף שהחוק מחייבם. ככל שהילדים בוגרים יותר, כך נטו פחות לחבוש קסדה.
פרופ' הלפרין הוסיף כי הגיע הזמן שגם מערכת החוק תקרא לאופניים חשמליים - אופנוע קטן. "הנערים נוסעים עליו ללא מגני ברכיים ומרפקים, ללא קסדה, ללא פנסים או מחזירי אור, ורוב הפעמים שאני רואה אותם כשאני נוהג, הם על המדרכה ועל הכביש עם כפכפים", סיפר. לדבריו, יש חשיבות גדולה מאוד בהתייחסות לכלי הרכב. "לאופנוע יש רגולציה מאוד נוקשה. החשמליים מתנהלים כאופניים, נוסעים על המדרכה, על מעבר החצייה אבל נוסעים כמו אופנוע. זה לא משנה כמה קמ"ש אתה נוסע, 20 או 80 קמ"ש - בהתנגשות עם אדם לא מצויד באמצעי הגנה, התוצאות יהיו אותן תוצאות. המשטרה צריכה להחרים לילדים שנוסעים ככה את האופניים, כשזה יעלה להורים שלהם כסף, אז הם יקפידו שהילדים שלהם רוכבים מוגנים".
גם מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, סבור כי על המדינה להתערב ולעצור את התופעה. "המדינה חייבת להפסיק להתעלם מרוכבי האופניים החשמליים, מדובר בפצצה מתקתקת", אמר ופירט שורת צעדים שיכולים להינקט. "משטרת התנועה חייבת לבצע אכיפה מסיבית נגד מי שרוכב שלא כחוק וכמו כן, לזרז את מתן סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים. הכסף שיתקבל מהקנסות צריך להיות מופנה לסלילת שבילי רכיבה בטוחים ורצופים עבור הרוכבים".
http://www.mako.co.il/home-family-kids/no-electric-bike/Article-f0caf3b37994851006.htm